Intel bekräftar – släpper första dedikerade grafikkortet år 2020

Permalänk
Medlem

Om jag säger att Intel verkar ha kopierat AMDs referenskylarlösning....vad säger ni då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nej, vad ska man då ha för fördel mot snåla bönder?!
Det blir alltid en större soppa ju fler kockar som är inblandade.

Sen är det ju knappast så att tillverkaren betalar några 1500 kr till Nvidia för grejerna som kunderna betalar 1500 kr för, vilket jag antar att du också fattar, utan är ett påslag de räknat ut att de kan lägga på skärmen samtidigt som de behåller en viss förväntad försäljningsvolym. Utöver det får sannolikt även de bästsäljande producenterna ett extra volymrabatter m.m. så kostnaden att utrusta en skärm för G-Sync är antagligen ganska liten.
Det är inte ett märke jag skulle befatta mig med ändå.
Det handlar om olika kundkretsar.

Jag tillhör kundkretsen som vill köpa färdiga produkter.

Du vill köpa färdiga produkter men befattar dig inte med AOC omän den produkten är färdig för att?

Jag tycker det låter som du är mer intresserad av köpa prylar med inbillad status och spela Allan än köpa saker som funkar.

Oavsett så är inlåsningar kundfientligt så att få med än jätte som Intel på freesync skulle innebära att Nvidia också gör det på sikt = freesync som fungerar bra utan prispåslag.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det där tror jag är för tidigt att säga något om också.

Den delen jag tagit upp är bara möjliga alternativ för just kylningen. Det är ju inte riktigt allt ;). Energieffektivitet, prestanda, prissättning, samarbeten, och alla andra möjliga features med VRstöd, utgångar, kopplingsmöjligheter, specialberäkningsenheter, mjukvarulösningar och liknande har jag inte ens nämnt vilket antagligen kan ha en viss inverkan på huruvida de lyckas.

Men nä, jag tror ju inte att Intel är helt körda redan om de inte är ensamma om att bygga alla varianter av kyllösningar till deras kort. Det där kan andra leverantörer sköta också vilket vi ser i dagsläget. Fungerar ju inte helt olikt för deras processorer i nuläget dessutom.

Edit: Aja. Oavsett vad så är det nog lite tidigt att dra några längre slutsatser kring de kyllösningar de visar upp i nuläget.

Kopierar man marknadens kylare rakt av så tänker man nog inte utanför boxen direkt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakd:

Kopierar man marknadens kylare rakt av så tänker man nog inte utanför boxen direkt.

Jag tror inte de lagt någon större vikt i ett så tidigt skede på marknadsföringsdesign när övriga delar inte är på plats i alla lägen ännu. I nuläget är det väl på en ingenjörsnivå och ska framförallt funka. Där är kylningen knappast rocket Sience och vill de spexa till det senare så finns all möjlighet i världen att lägga fokus på det när det finns spikad design.
Just därför tror jag inte att man kan dra några större slutsatser kring hur slutprodukten blir på den fronten än.

Men min gissning är att intel inte kommer lägga krutet på att själva ta fram de fräckaste kyllösningsrna utan jag tror de kommer göra ganska likt konkurrenterna gällande kyllösningar. Inte helt olikt hur de själva gjort med processorerna. Exakt hur det artar sig framöver får vi väl se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Du vill köpa färdiga produkter men befattar dig inte med AOC omän den produkten är färdig för att?

Främst för att de inte har några produkter i segment som intresserar mig.

Skrivet av ”Mikaelmannen”:

Jag tycker det låter som du är mer intresserad av köpa prylar med inbillad status och spela Allan än köpa saker som funkar.

Nix, jag har bara för kort liv och för hög lön för att köpa sekunda varor.

Skrivet av ”Mikaelmannen”:

Oavsett så är inlåsningar kundfientligt så att få med än jätte som Intel på freesync skulle innebära att Nvidia också gör det på sikt = freesync som fungerar bra utan prispåslag.

Ja, den diskussionen kan man dra i långbänk hur länge som helst. Jag skiter faktiskt i om någon känner sig kränkt av att inte kostnadsfritt få tillgång till samma prylar jag köpt dyrt. Vad mig anbelangar så kan alla G-Sync-kverulanter fara åt Hälsingland och ta Freesync med sig, eller inse att somliga hellre betalar för något som fungerar bekymmersfritt.

AMD får ju bara hitta något annat sätt att ta betalt för Freesync, för inte ens deras utvecklare jobbar utan mat, dryck och tak över huvudet.

G-Sync är för övrigt fullt möjligt att köra utan hårdvarumodulen som sitter i alla bildskärmar, vilket också görs på samtliga G-Sync-kapabla laptops, men det är fortfarande en mycket bättre lösning att ha proprietär hårdvara i skärmen som inte kan ”optimeras”/förstöras av klåfingriga tredjepartstillverkare.

Permalänk
Medlem

Haha okej.
Well då får jag som är "fattig" och har långt liv fortsätta se det som att både gsync med sina flimmer och freesync med dålig implementation har haft sina problem.

Du måste ju dock förstå att det finns folk som tjänar betydligt bättre än dig som ändå av princip stör sig på att den som byggt ditt hus får för all framtid bestämma vilken bil du får ha på gården? Huset i den metaforen är grafikkortet, bilen är skärmen.

GL med alla pengar, rätt säker på att alla andra på swec är avis på dig.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

G-Sync är för övrigt fullt möjligt att köra utan hårdvarumodulen som sitter i alla bildskärmar, vilket också görs på samtliga G-Sync-kapabla laptops

Om jag minns rätt så är G-sync för laptops VESA adaptive sync (exakt samma som freesync) fast rebrandat, så dom fungerar nog på helt olika sätt.
Jag är ytterst skeptisk till att en G-sync monitor kan synca frames utan chippet; Har du en källa på det? Skulle vara småkul om det var sant.

Permalänk
Inaktiv

Det var på tiden.

Lisa Su som är chef för AMD saboterade AMDs framtida grafikkort och Raja Koduri trivdes inte p.g.a. det. Nu är han med AMDs nemesis istället! Underbart. Skulle inte bli förvånad om AMD ger upp nästa år.

Permalänk
Medlem

Du verkar ha svårt att förstå vad jag skriver, men jag ska åtminstone försöka svara på en del av ditt inlägg.

Skrivet av ”Mikaelmannen”:

Du måste ju dock förstå att det finns folk som tjänar betydligt bättre än dig som ändå av princip stör sig på att den som byggt ditt hus får för all framtid bestämma vilken bil du får ha på gården? Huset i den metaforen är grafikkortet, bilen är skärmen.

Du är dock helt fel ute med din analogi, och är bara ännu en som tycker att det vore fullt rimligt att kunna använda Mercedes-finesser i en Dacia.

När man köper G-Sync så köper man en lösning. I lösningen ingår skärm och GPU. Vill man av något skäl inte ha den lösningen så får man välja något annat. Det går inte att plocka russinen ur kakan och tro att Nvidia ska ge bort sin IP gratis bara för att AMD har en annan finansieringsmodell för Freesync.

Man kan helt enkelt inte köpa en Dacia för 100k och förvänta sig att med ett enkelt handgrepp kunna flytta över motorn från en MB S500.

Permalänk
Medlem

Spännande. Bra med alternativ till AMD och Nvidia.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB