Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera sig?

Hej sitter men en ca snart 3 år gammal burk, med dessa komponenter.
GPU: EVGA Geforce GTX 980 Ti 6gb SC+
CPU: i7 6700k 4,0 GHz
Morderkort: ASUS Z170-A Atx
Ram: 16GB DDR4 2400mhz
SSD: Samsung EVO 850-Series 500BG
HDD: 2TB Seagate

Har väl egentligen inte märkt av större problem med datorns prestationer på de spel jag spelar. Men känner att jag kanske skulle vilja uppgradera mig ändå för att maxa de nya spelen som är runt hörnet.
Tänkte väl isf försöka sälja denna och sedan använda pengarna till nytt bygge med bland annat 1080ti, en nyare processor osv.
Men har absolut ingen bra koll på hur min hårdvara står sig i dagsläget och om det går att få iväg burken för en rimlig summa.
Nu när det är oklart när den nya generationen av grafikkort ska komma så är jag osäker på vad det är läge för att göra, sälja och köpa nytt eller fortsätta att köra på det man har.

Är väl egentligen inte super sugen på just ett 1100 generations kort utan vill bara inte vara den som köper precis innan släppet.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Carwin: Inte lönt att uppgradera den datorn som det är nu, kostnaden motsvarar definitivt inte prestanda ökningen.
Hade jag varit du hade jag väntat till Nvidia släpper sin nästa serie och börjat med ett grafikkort, sen hade jag väntat ytterligare ett tag innan jag bytt resten.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Jepp jag förstår fördelen med det, men då känns det också som att den nuvarande datan inte kommer vara värd så mycket :/

Permalänk

Instämmer med MacAllan. Processorn bör kunna jobba på i flera år till utan att bli en flaskhals. Uppgradera grafikkortet när Nvidias nya generation kommit ut och sen kan du börja fundera på att byta ut processorn kanske någon gång runt 2020-2021 eller så.

Begagnade datorer är rätt mycket som begagnade bilar, de tappar mycket i värde i början men sen ligger de kvar och är värda åtminstone något rätt länge.