Permalänk

sftp problem till webserver

Tjo.
Jag håller på att installera en ny webserver här hemma som skall ersätta den gamla.
Jag kör Debian 8.
Det finns 2 mappar för 2 websidor i /var/www/sida1 /var/www/sida2
Dom är skapade med root över ssh.
Just nu är filrättigheterna 755 på båda mappar och jag kan via sftp ansluta till dom utan problem förutom att jag inte kan skriva till dom.
Jag ändrade rättigheterna till 775 men kan då inte ansluta till dom längre.

Det är root som är ägare till mapparna just nu. Har provat att byta men kan inte ansluta. Nåt är det men jag vet inte vad det är. Kan det ha något med grupprättigheter, att jag bör skapa en ny grupp och lägga användarna i?

Tacksam för hjälp.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Inaktiv

Om du är inloggad via ssh som root så har du rättigheter till allt.

Om du ska kunna se sidorna via webbläsaren behöver du sätta www-data som owner/group:
chown -R www-data /var/www/
chgrp -R www-data /var/www/

"-R" = recursive

Permalänk
Skrivet av anon273280:

Om du är inloggad via ssh som root så har du rättigheter till allt.

Om du ska kunna se sidorna via webbläsaren behöver du sätta www-data som owner/group:
chown -R www-data /var/www/
chgrp -R www-data /var/www/

"-R" = recursive

Tyvärr ingen lycka.
Fel: Network error: Software caused connection abort
Fel: Kunde inte ansluta till servern

Skall jag lägga till användaren i www-data gruppen med tro?

Edit:
Provade med det men utan framgång. Får samma svar från filezilla nämnt ovan.
Sida 1 har 775 rättigheter, sida har 755 rätttigheter.
Ägaren och gruppen är ändrade från root till www-data. Nu kommer jag bara in i mapparna via root.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Inaktiv

Ah, antar att du loggar in via SFTP (Filezilla) med icke root?

SSH:a till servern och byt till root konto med "su" och lägg till följande i filen /etc/ssh/sshd_config (t.ex. med kommando: nano /etc/ssh/sshd_config):

PermitRootLogin yes

Tryck Ctrl+O för att spara, Ctrl+X för att gå tillbaka till kommandoraden, skriv sedan:
/etc/init.d/ssh restart

Nu kan du logga in som root via SSH/SFTP

Permalänk
Skrivet av anon273280:

Ah, antar att du loggar in via SFTP (Filezilla) med icke root?

SSH:a till servern och byt till root konto med "su" och lägg till följande i filen /etc/ssh/sshd_config (t.ex. med kommando: nano /etc/ssh/sshd_config):

PermitRootLogin yes

Tryck Ctrl+O för att spara, Ctrl+X för att gå tillbaka till kommandoraden, skriv sedan:
/etc/init.d/ssh restart

Nu kan du logga in som root via SSH/SFTP

Jo. Det var det första jag gjorde. Sedan installerade dom paket som jag behövde.
apache2, mysql-server, mysql-client, phpmyadmin. php följer med operativsystemet som standard.
Jag har nu gjort en ny installation av debian så det enda jag har gjort nu är att installera dom paket jag nämnt och laggt till PermitRootLogin yes i ssh config filen.
Nu tänkte jag skapa användarna för "sida 1" och "sida 2".

Har tidigare skapat användare med följande:
useradd “användarnamn” -M -N -g 1000 -d /var/www/”användarmapp”

Ser det bra ut eller skall jag ändra på något?

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Inaktiv

Editera /etc/apache2/httpd.conf eller /etc/apache2/apache2.conf och leta upp user/group och lägg till din användare, rekomenderar att skapa en ny:

groupadd apache-group
useradd -d /var/www/ -g apache-user -s /bin/nologin apache-user

sedan chown -R apache-user:apache-group /var/www

Prova igen och se ifall om det fungerar.

Annars använd sshfs:
sshfs -o allow_other user@ip:/var/www /mnt så kan du editera direkt från din dator.