Permalänk
Medlem

Tröttsamt att hitta stabil OC.

Nu sitter jag här igen och stirrar på OCCT... efter att mitt p67-moderkort gav upp så köpte jag ett beggat z68 av en kille här på swec. Vet att cpun är stabil i 4.6Ghz på relativt låg volt. Det är en sak jag undrar över däremot. Hur kommer det sig att systemet blåskärmar efter 42min i OCCT egentligen? Det är ju samma belastning konstant? Om den nu är stabil i 30 min... så varför inte i 3 timmar, eller 30 timmar? Core voltage är spikad utan några större drops. Det lilla som flukturerar är samma om och om igen. Varmaste kärnan går inte över 80c... varför ska det ta sån jävla tid att hitta stabila inställningar?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Chris_Kadaver: OCCT varierar oftast belastning. Beror på iof vad du kör.

När du plockar bort lasten så stiger spänningen och raka motsatsen mot en VDroop sker och metastatus uppstår för någon grind i processorn. Om du kör Intel XTU så kan du tvinga kraftigare svängar oftare, typ var tredje till femte minut. Det brukar vara snabbaste metoden.

Troligen är det för hög spänning vid idle från last som är problemet. Testa att vrida ner LCC/VDroop CTRL något.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin