Permalänk

Nytt ADSL modem ,lite snabb fråga .

Halloj,
Ska nu införskaffa ett nytt adsl modem/router till huset .där vi är sju personer där alls har i snitt två enheter som ska kopplas upp . Vissa med sladd ,vissa med wifi .

Nu är jag inte alls teknisk när det kommer till datorer . Men tror mig har hittat ett modem .
https://www.dustinhome.se/product/5010978830/d7800-modem-rout...

Vi har internet från telefonjacket till en liten adsl ....sak .

I dagsläget har vi en tp link TD-W8970.

Vi har 24mbps ifall det är aktuellt .

Japp ,har läst igenom FAQ här ovan . Har även använt sök funktionen och läst lite . Fanns inte så mycket om adsl .

All hjälp uppskattas .
Ha det fint !

Permalänk
Rekordmedlem

Varför ska du köpa ett modem, tillhandahåller inte din operatör modemet ?
Eftersom de antagligen är den komponent som oftast skadas av åska så tycker jag det verkar vara galet att köpa nån dyr gateway i stället för billigast möjliga modem om man inte får ett modem av operatören.
Lanet löser du med fördel oberoende av modemet som du låter agera åskskydd, det kanske inte stoppar allt men det blir i alla fall lite extra skydd för delarna i lanet eftersom åskan måste bränna upp modemet först.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tror inte att operatören står för modemet ,vad jag vet har vi alltid köpt eget . Det var min far som hade hand om detta innan ,jag har ingen aning om vad som är bäst / smidigast . Så därför tänkte jag att det var bäst att köpa samma typ utav router som redan sitter där . Allt är helt nytt för mig . Men du föreslår att jag bör köpa ett adsl modem och sedan koppla in en vanlig router där igenom ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Visual Prick:

Tror inte att operatören står för modemet ,vad jag vet har vi alltid köpt eget . Det var min far som hade hand om detta innan ,jag har ingen aning om vad som är bäst / smidigast . Så därför tänkte jag att det var bäst att köpa samma typ utav router som redan sitter där . Allt är helt nytt för mig . Men du föreslår att jag bör köpa ett adsl modem och sedan koppla in en vanlig router där igenom ?

Skickades från m.sweclockers.com

De flesta operatörer brukar tillhandahålla modem eller gateway, hursomhelst så hade jag inte köp nån dyr burk själv som jag kopplat mot telenätet pga risken att den dör pga åska, det är den enhet som är ansluten både till tele och elnätet som har störst risk att påverkas av åskan, själv hade jag Telia på dsltiden och hos dem ingår det en "Smart" med abonnemanget, man abonnerar alltså på en komplett funktion och skulle Smarten gå sönder byter de ut den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.