Permalänk
Medlem

P20 Kameraproblem

Hej, jag tänkte kolla om någon här kan bekräfta mitt problem. Jag testade en demo-exemplar på media markt och det uppvisade liknande problem.

1. På messenger kan man ej skicka bild med främre kameran, den blåa pilen som ska dyka upp för att skicka bild dyker aldrig upp.
2. Instagram - Vänder man kameran 2 gånger eller något då fryser hela appen och inga knappar fungerar.

Är det normalt på nya telfoner, de kanske blir löst efter updates från apptillverkarna. Den har förövrigt varit inne på service och de anser att de inte kan lösa det då vanliga kamerapplikationen fungerar felfritt.

All hjälp uppskattas

Mvh

Permalänk
Medlem

Dessa problem har jag inte på min P20

Permalänk
Medlem

@mazey95: Starta om mobilen? Annars vänd dig till Huwei.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Dessa problem har jag inte på min P20

Samma här , min fungerar klockrent.
Måste va ett måndags ex

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Samma här , min fungerar klockrent.
Måste va ett måndags ex

@mazey95 Om inte omstart eller fabriksåterställning löser problemen låter det troligt. Har du senaste systemuppdateringen? Jag sitter på EML-L29 8.1.0.110(C432), fick den för några dagar sedan.

Permalänk
Hedersmedlem

@mazey95 *Bump raderat*

Observera att vi inte tillåter bumpning/meningslösa inlägg. Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade (se §4 i forumreglerna).

Skrivet av mazey95:
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

@mazey95: Starta om mobilen? Annars vänd dig till Huwei.

Skrivet av edvinnn:

@mazey95 Om inte omstart eller fabriksåterställning löser problemen låter det troligt. Har du senaste systemuppdateringen? Jag sitter på EML-L29 8.1.0.110(C432), fick den för några dagar sedan.

Sitter på samma update som dig. Båda jag och servicen har testat återställa den och uppdatera den. Får reklamera den tror jag.

Tack för hjälpen grabbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Samma här , min fungerar klockrent.
Måste va ett måndags ex

Tänke dubbelkolla, om du tar bild med främre kameran på messenger. Får du upp skicka knappen?

Permalänk
Medlem

Jag har en P20 Pro men har lite andra problem med kameran som jag tänkte fråga om. När solen börjar gå ner och det är liiite mörkare än strålande dagsljus så tycker jag att bilderna blir fula, ser ut som att de är tagna med en sunkig HDR-effekt trots att både HDR och "Master AI" är avstängt. Något som ni upplever med era bilder också?

Se till exempel himlen på den första bilden och reglarna för altanen vi river på den andra bilden.

Dold text
Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Jag har en P20 Pro men har lite andra problem med kameran som jag tänkte fråga om. När solen börjar gå ner och det är liiite mörkare än strålande dagsljus så tycker jag att bilderna blir fula, ser ut som att de är tagna med en sunkig HDR-effekt trots att både HDR och "Master AI" är avstängt. Något som ni upplever med era bilder också?

Se till exempel himlen på den första bilden och reglarna för altanen vi river på den andra bilden.

Tar du bilder i "auto" läge eller något manuellt? Om auto, har du möjlighet att använda ett manuellt läge och i så fall, blir det bättre om du gör det manuellt?
Tror aldrig jag får "bra" bilder i auto, dugliga om något. Men pilla själv är det jag måste göra för att få något som jag tycker ser användbart ut med både min gamla 6P och min nuvarande S9. Auto lägen är ju ja, auto. Är lite som det är när man förlitar sig på mjukvaran på det sättet.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem som du med den främre kameran i messenger. Kan ta bilden, men inte skicka den för knappen dyker inte upp. Har haft problemet sen jag köpte mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Tar du bilder i "auto" läge eller något manuellt? Om auto, har du möjlighet att använda ett manuellt läge och i så fall, blir det bättre om du gör det manuellt?
Tror aldrig jag får "bra" bilder i auto, dugliga om något. Men pilla själv är det jag måste göra för att få något som jag tycker ser användbart ut med både min gamla 6P och min nuvarande S9. Auto lägen är ju ja, auto. Är lite som det är när man förlitar sig på mjukvaran på det sättet.

Hur menar du med "auto"? Exponeringen är ju automatisk, manuella inställningar för exponering använder jag enbart när det är en speciell effekt jag vill åt. Men för dessa bilderna har jag använt det vanliga fotoläget. Inga speciella funktioner för speciella effekter. HDR och "smartläget" Master AI är alltså avstängda.

Jag testade dock lite nyss med att ta RAW-bilder. Då ser de bättre ut. Så det verkar vara vid skapandet av en JPG som den fula effekten framträder. För på skärmen innan jag tar bilden ser det också bra ut - det är först den sparade bilden som blir ful.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Tar du bilder i "auto" läge eller något manuellt? Om auto, har du möjlighet att använda ett manuellt läge och i så fall, blir det bättre om du gör det manuellt?
Tror aldrig jag får "bra" bilder i auto, dugliga om något. Men pilla själv är det jag måste göra för att få något som jag tycker ser användbart ut med både min gamla 6P och min nuvarande S9. Auto lägen är ju ja, auto. Är lite som det är när man förlitar sig på mjukvaran på det sättet.

Följer upp min fråga med svar som jag fick genom annat forum. Det är 10 MP-läget som skapar den hemska HDR-effekten. Skiftar man till 40 MP så blir bilderna som de ska. Men då funkar ju inte längre zoomlinsen. Fruktansvärt korkat och jag ska lämna tillbaka telefonen. Förstår inte hur alla recensenter som hyllar denna kameratelefon kan missa detta.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Följer upp min fråga med svar som jag fick genom annat forum. Det är 10 MP-läget som skapar den hemska HDR-effekten. Skiftar man till 40 MP så blir bilderna som de ska. Men då funkar ju inte längre zoomlinsen. Fruktansvärt korkat och jag ska lämna tillbaka telefonen. Förstår inte hur alla recensenter som hyllar denna kameratelefon kan missa detta.

Ah, missade att du svarade!

Jag det låter ju väldigt konstigt kan jag tycka. Den har ju fått bäst i test på så många ställen när det gäller kamera att man tycker dom borde ha uppmärksammat detta problem.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av mixxo:

Jag har samma problem som du med den främre kameran i messenger. Kan ta bilden, men inte skicka den för knappen dyker inte upp. Har haft problemet sen jag köpte mobilen.

Hej, efter någon månad kom det en update för mig som löste alla problem. Avvakta lite.