Permalänk

Värt köpa 1080TI just nu?

Hejsan sitter med ett GTX980Ti @ 1440p@ 144hz.

Funderar på slå till på ett GTX 1080 TI i och med att 1180 dröjer och undrar då vad ni tycker om det eller om jag ska invänta 1180 ändå.

mvh Niclas

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Hade inte köpt nu, priserna sjunker i en snabb takt nu.

Hade väntat tills normalpriser runt 7,5-8k.

Permalänk
Inaktiv

Jag sitter ungefär i samma sits som du. 980Ti, 3440 x 1440 dock.

Skulle kunna uppgradera till 1080Ti men tänker inte göra det. Känns ovärt. Jag väntar på nästa generation.

Permalänk
Medlem

@Twicefire: Du kanske borde ställa dej frågan "Klarar jag mej med nuvarande ett tag till, eller MÅSTE jag ha ett nytt ASAP?"

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

980 Ti duger väl än? Eller är det något som det inte orkar med längre?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag mitt 1080 ti förra året innan priserna stack i taket, vilket för mig var värt det då jag satt på ett 980 ti innan.
Om det är värt det nu beror nog på hur du resonerar, prismässigt så svider det att se när ny elektronik inte sjunker i pris utan har ökat sedan dess.
Men om du tänker ha det för gaming och inte reflekterar över priset utan utefter prestanda ökningen så kanske det kan vara värt det, dock är det en fråga du får ställa dig själv

Permalänk
Medlem

Att man tycker att 7-8k är normalt för att köpa ett kort som inte är Titan ens låter lite sjukt när man läser det och kollar man tillbaka lite på hur marknaden såg ut för 6 år sedan eller nåt. Jag tycker man måste stoppa tillverkarna från att gå bananas ibland. man ser samma skit med mobiler.. 11k för ett flaggskepp?? Dags att bojkotta lite.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

980 Ti duger väl än? Eller är det något som det inte orkar med längre?

144fps är lite svårt att uppnå med ett 980ti, ännu mer när det gäller 1440p. Men så länge man är nöjd med 60fps+ så bör man klara sig till nästa generation utan större bekymmer.

Själv väntar jag till nästa generation, känns inte värt att betala mer än dubbla priset för ett 1080ti än vad mitt 980ti kostade.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Tack så mycket för all input! Får se lite hur jag gör.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Personligen är jag övertygad om att det inte kommer dröja så himla långt innan de släpper nya korten oavsett vad han sa. Kändes mer som en vi-vill-hålla-försäljningen-uppe grej. Jag tror på September.

En gissning såklart.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Personligen är jag övertygad om att det inte kommer dröja så himla långt innan de släpper nya korten oavsett vad han sa. Kändes mer som en vi-vill-hålla-försäljningen-uppe grej. Jag tror på September.

En gissning såklart.

Jag instämmer, och såna där lagom otydliga uttalanden när den befintliga serien fortfarande säljer är precis vad man kan vänta sig. Det finns ju ingen anledning för dem att förhala uppföljaren mer än nödvändigt heller, men det vore dumt att göra uttalanden som potentiellt skulle kunna få folk att skjuta upp sina inköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag instämmer, och såna där lagom otydliga uttalanden när den befintliga serien fortfarande säljer är precis vad man kan vänta sig. Det finns ju ingen anledning för dem att förhala uppföljaren mer än nödvändigt heller, men det vore dumt att göra uttalanden som potentiellt skulle kunna få folk att skjuta upp sina inköp.

Och alla kommer vara glada för att korten kommer tidigare än väntat, förutom just de som köpt kort just nu.

Jag hoppas vi har rätt i alla fall eftersom jag väntar på att köpa ny dator. :).

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

@Banco: Jag har visserligen gjort en lättare uppfräschning av resten av datorn från i7-6700K till i7-8086K (samt nytt modermodem), men räknar med att hushålla med mitt 980 Ti (kör också 1440p) tills 11-serien dyker upp, vilket nog inte är så långt bort som Läder-Jönsen vill påskina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Banco: Jag har visserligen gjort en lättare uppfräschning av resten av datorn från i7-6700K till i7-8086K (samt nytt modermodem), men räknar med att hushålla med mitt 980 Ti (kör också 1440p) tills 11-serien dyker upp, vilket nog inte är så långt bort som Läder-Jönsen vill påskina.

Haha. Härligt. Jag kommer också från en 6700k men sålde min en tid tillbaka. Nu över sommaren och mellan boenden kändes det bara trevligt att vara datortlös faktiskt. Hade jag vart i dina skor hade jag gjort samma sak. Hur är din upplevelse av 8086:an då?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Haha. Härligt. Jag kommer också från en 6700k men sålde min en tid tillbaka. Nu över sommaren och mellan boenden kändes det bara trevligt att vara datortlös faktiskt. Hade jag vart i dina skor hade jag gjort samma sak. Hur är din upplevelse av 8086:an då?

Jag har precis flyttat och har sjukt mycket att göra, så jag har taktiskt avstått från att köpa ett moderkort för att bli klar med allt annat. Tyckte dock att det var idé att beställa en på releasedagen eftersom jag gillar modellnamnet och ville fira med Intel på jubileumsdagen.

Jag hade nöjt mig med en 8700K annars, och med tanke på att de går att få för neråt 3300 kr hos billigaste handlaren på Prisjakt så är det åtminstone ganska säkert att de extra 300 MHz Turbo man får absolut inte är värda 1200 kr extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har precis flyttat och har sjukt mycket att göra, så jag har taktiskt avstått från att köpa ett moderkort för att bli klar med allt annat. Tyckte dock att det var idé att beställa en på releasedagen eftersom jag gillar modellnamnet och ville fira med Intel på jubileumsdagen.

Jag hade nöjt mig med en 8700K annars, och med tanke på att de går att få för neråt 3300 kr hos billigaste handlaren på Prisjakt så är det åtminstone ganska säkert att de extra 300 MHz Turbo man får absolut inte är värda 1200 kr extra.

Ja det är onekligen roligt att ha ett jubileumsexemplar. Jag har också sneglat på den.

Men som du säger kanske inte är värt det. Jag ska fundera på det när 1180 kommer. Men väldigt mycket tur kanske den 8-kärnige processorn har kommit alt en AMD som jag vill köpa. Men jag tvivlar på båda delarna. Men man kan ju hoppas.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

@Banco: Just det, jag väntar givetvis också på Z390-moderkort som antagligen kommer ut på marknaden inom en snar framtid. Dumt att köpa gamla grejer om man inte måste.

Det stod lite kortfattad info om Z390 på Sweclockers framsida för några veckor sedan.