Svart skärm på MacBook Pro (2017)

Permalänk
Avstängd

Svart skärm på MacBook Pro (2017)

Är det usel kvalitet på MacBook Pro? Grabbens dator har nu fått svart skärm när den vaknar från sovläge. Kan inte få tillbaka någon bild. Sökte på det på nätet och, oj, så många som verkar ha drabbats av detta.

Tyvärr så verkar inte "trixen" som finns beskrivna fungera i vårt fall. Är det bara att lämna in sk*ten till Apple och hoppas att de inte skyller på en annan att den inte fungerar? Känns lite som ett lotteri

Kanske någon här råkat ut för det och har något bra tips?

Permalänk
Medlem

Har hänt ett par ggr. Svårt att säga vad det beror på i just ditt fall om det t.ex. var någon uppgradering som rullat osv.

Mina 5 cent, koppla ur alla tillbehör, håll avstängningsknappen nere i 10 sekunder, väntar 5 sekunder, anslut power och försök sedan starta den.

Sen så vet jag inte om det är ett lotteri, vi kör ett gäng maskiner på jobbet och det är inte vanligt förekommande.
Det som däremot ställer till problem är 3;e parts dockningstationer osv kopplade via USB-C.
2016 modellerna (den första med usb-c) verkar dock vara lite kinkigare med vad som kopplas in i USB-C

Ett bra tips är ju att trippelkolla med sonen så han faktiskt inte gjort något med den, det kan bli pinsamt om verkstaden upptäcker att det ligger en halv burk läsk i maskinen eller att den stekts i solen.
Isåfall så är det ju bättre att ta drulle, bara ett tips, har sett många arga föräldrar som kommit in i affärer och varit arga på saker som gått sönder bara för att få be om ursäkt efteråt när det uppdagats att sonen kanske inte varit helt ärlig.
Säger inte att det är så i ditt fall, men kan ändå vara bra att ha i åtanke för att slippa en eventuellt pinsam situation.

Lycka till

Permalänk
Avstängd

Tack för tips! Ja, osvuret är bäst, det är inte alltid som saker kommer fram direkt Dock är han ganska försiktig med sina saker så förhoppningsvis har han inte gjort något dumt.

Tyvärr fungerar inte tricket du beskrev.

Permalänk
Medlem

Men är den helt död eller lyser t.ex. tangentbord, du hör ljud ur högtalare samt att du känner en vibration när du håller inne "touchID" knappen (den man stänger av och sätter på med)?

Permalänk
Avstängd

Jo, allt annat utom skärmen hoppar igång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Just det: skärmen är "svart" men man ser skillnad på den mot att datorn är i sovläge. Det vill säga att den "lyser upp" väldigt svagt, dock i en svart/djupt mörkblå färg. Om det kan vara till någon ledning.

Datorn står på urladdning nu så vi får se vad det kan ge. Är på tjänsteresa just nu så jag vet inte mycket mer. Hoppas på tips annars lär det bli inlämning på vinst eller förlust

Permalänk

Du kan ju kolla om det ens går att komma in i "felsäkert läge" där man kan ominstallera datorn, får ni upp bild där så borde det INTE vara hårdvaru fel, bara köra en vanlig ominstall (inget kommer att försvinna) bara OS X som ominstallerat, för kan vara en grafikdrivurutin som blivit korrupt.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Avstängd

Bra tips, skall kollas. Någon speciell tangentkombination? 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av videopac:

Bra tips, skall kollas. Någon speciell tangentkombination? 😃

Skickades från m.sweclockers.com

cmd + R, Men du ska ju se saker på skärmen någon gång. Dyker det inte upp något alls på skärmen även när du startar om datorn genom att hålla inne knappen har nog skärmen till sladden blivit skadad eller så.

Ta med datorn till en apple butik så får ni nog riktigt hjälp

Permalänk
Medlem

Den är inte köpt på Black Friday? Hohoho, förlåt men kunde inte hålla mig med min fantastiska humor.

Kan inte ge mycke råd ang Apple, men hoppas det löser sig.

Permalänk
Medlem

En grej som slog mig, vad händer om du kopplar in en extern skärm?

Permalänk
Avstängd

Har ingen sladd till extern skärm. Aja, det får bli Apple nästa.

Permalänk
Avstängd

Tydligen har skärmen "flimrat", blinkat kanske är mer korrekt, tidigare också, men det har gått över efter ett tag (så att datorn gått att använda). Hoppas på att det är någon intern kabel eller något. Är det mjukvarurelaterat så kommer man att åka på felsökningsavgift och slikt. Men eftersom det inte går att få upp någon bild, ens med felsäkert läge, så får man väl hoppas att det inte är någon drivruting som "ballat ur"

Permalänk
Medlem

Testa resetta SMC: http://osxdaily.com/2010/03/24/when-and-how-to-reset-your-mac...

"Video and external displays not working: display brightness functionality not working properly, target video mode isn’t working properly, external display isn’t working, etc"

Det du beskriver hände mig för flera år sen på en macbook pro, då funkade ovanstående perfekt. Jag har nåt svagt minne att jag stängde av eller ändrade något med automatisk ljusinställning också, men det var många år sen och jag minns tyvärr inte mer detaljer än så.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk

Kan också vara att bakgrundsbelysningen gett upp. Det går att kolla genom att lysa en ficklampa genom äpplet på baksida av skärmen då datorn är på. Om bilden syns då är det fel eller löskontakt i bakgrundsbelysningen. Annars är det troligen bildsignalen som har dålig kontakt av någon anledning. Att skärmen ändå ändrar karaktär då den är igång tyder ju på att den får ström osv.

Blir väl nog enklast att lämna in till Apple om du inte vill beställa en skärm från nätet och skruva själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ecce:

Testa resetta SMC: http://osxdaily.com/2010/03/24/when-and-how-to-reset-your-mac...

"Video and external displays not working: display brightness functionality not working properly, target video mode isn’t working properly, external display isn’t working, etc"

Det du beskriver hände mig för flera år sen på en macbook pro, då funkade ovanstående perfekt. Jag har nåt svagt minne att jag stängde av eller ändrade något med automatisk ljusinställning också, men det var många år sen och jag minns tyvärr inte mer detaljer än så.

Jag har försökt en massa tangentkombinationer efter sökt på nätet för denna "åkomma". Tyvärr har ingen hjälpt hittills. Om jag lyckats göra SMC-reset eller inte är lite svårt att avgöra, om jag lyckats så hjälpte det ändå inte. Tack ändå!

Skrivet av HellDildo:

Kan också vara att bakgrundsbelysningen gett upp. Det går att kolla genom att lysa en ficklampa genom äpplet på baksida av skärmen då datorn är på. Om bilden syns då är det fel eller löskontakt i bakgrundsbelysningen. Annars är det troligen bildsignalen som har dålig kontakt av någon anledning. Att skärmen ändå ändrar karaktär då den är igång tyder ju på att den får ström osv.

Blir väl nog enklast att lämna in till Apple om du inte vill beställa en skärm från nätet och skruva själv.

Har för mig att det inte längre är någon sådan logo (bara en "vanlig") på maskinen. Är dock inte hemma så jag kan kolla det. Men som du (och flera) säger så är det bästa nog att lämna in den

Återkommer med resultat när jag vet mer!

Permalänk
Avstängd

Jahaja, nu fungerar den ett tag till Sönerna tog in den till ett serviceställe för att lämna in den och där gjordes det någon "magisk nollställning" (i ett annat rum, så de såg inte vad som hände) så nu fungerar den igen! Bra service, frågan är bara varför det inte fungerade för mig då jag följde alla konstiga guider på nätet och tipsen här

Får tacka Digital Inn för bra support!