Steelseries Rival 600

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Steelseries Rival 600

Dubbla sensorer, viktsystem och ergonomisk formgivning är några av ledorden när Steelseries besöker SweClockers testlabb med senaste pekdonet Rival 600.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

SteelSeries stealth fighter.

"Whether you think you can or you can't, you're right!"

I7 4790K @ 4,8ghz, Corsair 110i GT, Titan X Maxwell, 32 Gb 1600 Mhz RAM, 2 st 256 SSD i RAID0 för spel, 512 gb SSD systemdisk., Tascam US-2000 ljudkort. Skärm: Philips BDM4065UC 40" 4k.

+ Massa andra datorer i varje hörn av huset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Maj 2008

trevlig recension, något som jag stör mig något enormt på är att högra sidan är mer suddig än vänstra.... *pulease fikks*

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I en byhåla
Registrerad
Feb 2010

Är musen revolution från den jag använder en Rival 300?

Nuvarande PC -> 4670k - 16GB RAM - GTX 980Ti - EVGA Supernova G2 750W
Uppgradering 2018 -> 6850k - MSI x99a Goodlike Gaming - 32GB@3000MHz - M.2 SSD - 2TB SSD
Konsoler -> PS4 Pro - Xbox One X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Dec 2009

Om någon har erfarenhet av denna mus så har jag ett par funderingar (använder palm grip)

- Är knapparna som ligger på vänster sida oåtkomliga vid grepp? Måste man flytta hela handen för att komma åt dessa?

- Ligger sensorknappen i vägen när man scrollar? D.v.s. kommer man mot den när man scrollar?

Eftersom den här har fått så pass bra betyg har jag funderat på att köpa den. Någon som vet hur Rival 600 står sig mot Qpad OM-75?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Sebastian V:

undrar samma, kanske värt att uppgradera?

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Sladden ser lika styv ut som den på rival 300. Helt onödigt. Spendera mer pengar på en mjukare sladd än trams som t.ex. vikter.
Bra verkar att man kan ta isär musen, det blir enklare att städa bort de lager av hud-guck som samlar sig på sidorna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Hoppas de har bättrat på sina sensorer, hade nog tre steelseries-möss som sensorn gick sönder på och jag misshandlar inte mina möss som nån CS Pro Global 1337 jolt cola-drickande gamer. Vart mer typ Skyrim, Borderlands och andra random titlar... ett halvår höll den längsta, vet inte vilken i ordningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
BAAA BAAAP 🍞
Kenneth Lindqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Selmalagerlöf:

trevlig recension, något som jag stör mig något enormt på är att högra sidan är mer suddig än vänstra.... *pulease fikks*

Haha, ska tänka på det nästa gång

Skrivet av Sebastian V:

Skrivet av Sneaky_rhino:

undrar samma, kanske värt att uppgradera?

Jag föredrar Rival 600 över 300, men det är också en prisskillnad som är värd att ha i åtanke. Men ni borde verkligen försöka testa den i en butik och känna efter själva

Skrivet av Alotiat:

Om någon har erfarenhet av denna mus så har jag ett par funderingar (använder palm grip)

- Är knapparna som ligger på vänster sida oåtkomliga vid grepp? Måste man flytta hela handen för att komma åt dessa?

- Ligger sensorknappen i vägen när man scrollar? D.v.s. kommer man mot den när man scrollar?

Eftersom den här har fått så pass bra betyg har jag funderat på att köpa den. Någon som vet hur Rival 600 står sig mot Qpad OM-75?

1. Extraknappen längre fram på sidan går inte att nå utan att ändra handgrepp. Vanliga (bak och fram) är inge problem alls att nå.

2. Om du inte scrollar väldigt aggressivt så kommer du inte komma åt den.

Skrivet av Bondus:

Sladden ser lika styv ut som den på rival 300. Helt onödigt. Spendera mer pengar på en mjukare sladd än trams som t.ex. vikter.
Bra verkar att man kan ta isär musen, det blir enklare att städa bort de lager av hud-guck som samlar sig på sidorna.

Sladden är inte den mest flexibla jag har testat, men samtidigt inte störande heller.

Skrivet av Elakekocken:

Hoppas de har bättrat på sina sensorer, hade nog tre steelseries-möss som sensorn gick sönder på och jag misshandlar inte mina möss som nån CS Pro Global 1337 jolt cola-drickande gamer. Vart mer typ Skyrim, Borderlands och andra random titlar... ett halvår höll den längsta, vet inte vilken i ordningen.

Var det en äldre modell? Minns jag rätt nu så började dom med deras "egna" ganska nyligen. Tidigare var det rena Pixart-sensorer dom körde i sina vanligaste möss.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Kenneth:

Var det en äldre modell? Minns jag rätt nu så började dom med deras "egna" ganska nyligen. Tidigare var det rena Pixart-sensorer dom körde i sina vanligaste möss.

Ja, det var lite otydligt av mig, möjligtvis att de hade det. 2 st Sensei raw rubberized, påtalade ju problemet för butiken jag köpte dom i så sa dom, men du köp sensei fnatic den är helt ny bla bla bla, så jag köpte väl den för närmare tusenlappen, den gick sensorn sönder på snabbast av alla. Så pengarna tillbaka där med. Gick rätt och slätt över till Corsair M60 eller 65 (oklart men den är vit), inte min stil, inte mitt grepp, långt ifrån den skönaste men den har funkat relativt problemfritt i 2 år.

Trädvy Permalänk
BAAA BAAAP 🍞
Kenneth Lindqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Elakekocken:

Ja, det var lite otydligt av mig, möjligtvis att de hade det. 2 st Sensei raw rubberized, påtalade ju problemet för butiken jag köpte dom i så sa dom, men du köp sensei fnatic den är helt ny bla bla bla, så jag köpte väl den för närmare tusenlappen, den gick sensorn sönder på snabbast av alla. Så pengarna tillbaka där med. Gick rätt och slätt över till Corsair M60 eller 65 (oklart men den är vit), inte min stil, inte mitt grepp, långt ifrån den skönaste men den har funkat relativt problemfritt i 2 år.

Just Sensei Raw hade en lasersensor och är inte riktigt jättebra för gaming. Gillade du formen på den kan jag tipsa om Dream Machines DM1 Pro S som har exakt samma form som den, men med en bättre sensor finns i både glansig och matt ytbeläggning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Dec 2017

Men är den bättre än mx518?

i5-7600K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | MSI NVIDIA GeForce GTX 1050Ti 4 GB | Team Group Dark Pro 12GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Toshiba P300 3TB | EVGA 500 B1 80+ BRONZE 500W | iiyama GB2488HSU-B3 24" G-Master

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2004

Denna musen lider av en märklig defekt. Råkar man komma åt scrollhjulet så det flyttas till vänster så fastnar det där. Annars OK. Föredrar Rival 310, G403, Razer Basilisk. I den ordningen. Växlar mellan möss

Jag förstår, men vad menar du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromma
Registrerad
Sep 2003
Skrivet av iaken:

Denna musen lider av en märklig defekt. Råkar man komma åt scrollhjulet så det flyttas till vänster så fastnar det där. Annars OK. Föredrar Rival 310, G403, Razer Basilisk. I den ordningen. Växlar mellan möss

Hej,

Jag har idag en G403 kände lite på en Rival 300 i butik nyligen och den låg väldigt fint i handen. Har du koll på hur Rival 310 och 300 skiljer sig i formen?

Alltid kul med fler/nya möss.

Asus Z170-A | Intel i7 7700K @ 4.8ghz | 16GB RAM | Gigabyte Nvidia GTX 1080 OC | AOC 27" 1440p 144hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av daniz:

Hej,

Jag har idag en G403 kände lite på en Rival 300 i butik nyligen och den låg väldigt fint i handen. Har du koll på hur Rival 310 och 300 skiljer sig i formen?

Alltid kul med fler/nya möss.

Är väl ingen skillnad i formen. Utan 310 är mer greppvänlig och håller förmodligen lite bättre än vad 300 gjorde.

Jag förstår, men vad menar du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromma
Registrerad
Sep 2003

Jag äger nu Steelseries Rival 600, Rival 300 samt Logitech g403. Jag väljer Rival 600 alla dagar i veckan. Klockren form på musen, jag struntar i alla lampor och vikter osv. utan väljer utifrån formen.

Jag känner mig mycket mer bekväm med aimet på 600an än de övriga 2.

Asus Z170-A | Intel i7 7700K @ 4.8ghz | 16GB RAM | Gigabyte Nvidia GTX 1080 OC | AOC 27" 1440p 144hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skövde
Registrerad
Jan 2009

Någon som vet om Rival 600 lider av samma problem med musklick som Rival 310 gör?