NAS-konfiguration - Hur hade ni gjort?

Permalänk
Medlem

NAS-konfiguration - Hur hade ni gjort?

Jag går i tankarna att köpa en NAS, men skulle vilja höra med er hur ni hade gjort.

Jag har idag två WD Green 3TB och en WD Red 6TB, totalt 12TB. Jag vill ha en lagringskapacitet på 12TB plus backup/spegling av dessa 12TB, alltså en total lagringskapacitet på 24TB (bara 12TB kommer gå att använda).

Funderar på att köpa en NAS med fyra hårddiskplatser, och slänga in de diskar jag har, plus att jag köper en 12TB HDD. Sedan tänker jag att jag kombinerar de diskar jag har nu i JBOD/RAID 0 och kör en backup/spegling av de diskarna på 12TB HDD:n (se bild nedan).

Dåligt idé? Bra? Vilken NAS rekommenderas?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Om du vill blanda diskar så som du beskrivit det, så är det nog unraid eller snapraid+mergerfs som du ska titta på.
De tillåter att man blandar diskar av olika storlekar.
Snapraid kräver att den största disken blir paritetsdisk (precis så som du beskrivit det) men tänk på att du inte kan använda den för ytterliggare lagring

Permalänk
Medlem

@nikwad Okej, jag ska läsa på om det där. Jag är inte särskilt insatt i det här med NAS och olika typer av RAID. Tack!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

@nikwad Vet du om det går att göra så som jag beskrivit det på en Synology NAS? Inte nödvändigtvis RAID 1 mellan de två volymerna, jag är mest ute efter en backup av JBOD/RAID 0 volymen.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

@alex5555: https://www.synology.com/sv-se/support/RAID_calculator
Där kan du testa olika konfigurationer med diverse olika storlekar och raid varianter, du kan även se tillgängligt, paritets och otillgänglig kapacitet av olika konfigurationer.
Så det går absolut att använda en Synology nas om du inte har större behov av cpu kraft etc etc.

Jag skulle dock inte köpt en 12TB disk ifall du vill maximera kapacitet/krona, 1st 6TB kommer att ge samma utrymme i Synology som en 12TB med din gamla diskar. Detta p g a det skiljer så pass mycket i kapacitet mellan diskarna.

Permalänk
Medlem

@nikwad Ja precis, jag har kollat in den. Men det känns för osäkert att köra en enda RAID-lösning för hela volymen. Tänker att det borde vara säkrare att köra JBOD/RAID 0 och sen backup av den volymen på en enda stor disk?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Inaktiv

Jag hade kört en av diskarna utanför burken om du bryr dig om backup. Slår blixten ner dör samtliga diskar och det blir tråkigt.

Koppla in med USB och kör backup till den ibland när det känns viktigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alex5555:

@nikwad Vet du om det går att göra så som jag beskrivit det på en Synology NAS? Inte nödvändigtvis RAID 1 mellan de två volymerna, jag är mest ute efter en backup av JBOD/RAID 0 volymen.

Det finns massa info på Synologys hemsida om hur man kan konfigurera diskarna. Rent generellt är Synologys system förlåtande för knasiga kombinationer som jag skulle säga att detta är, så det finns en god chans att det funkar. Kolla också på Synologys eget RAID-system som hanterar olika diskar på ett bra sätt.

RAID 1 är inte backup. RAID 1 ger i första hand tillgänglighet, dvs du kan fortsätta använda din data även om en disk dör. Tillgänglighet är inte det första jag tänker på när det gäller hemmaservrar. Förmodligen klarar du dig alldeles utmärkt även om du får vara utan din data i några dagar. Det är kanske viktigare för dig att du inte förlorar data.

Ändrar din data sig mycket? Eller är det mer av formen att du kopierar dina bilder till NAS'en och sedan ligger de där?
Själv kör jag en andra NAS som jag syncar filerna från min Synology till. Denna andra NAS är en billigare modell eftersom den bara används för att dumpa filerna på. Det kommer förmodligen att ta mig ett par dagar att få tillbaka full funktion om min Synology rasar, men det är viktigare att jag får behålla datan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

@nikwad Vet du om det går att göra så som jag beskrivit det på en Synology NAS? Inte nödvändigtvis RAID 1 mellan de två volymerna, jag är mest ute efter en backup av JBOD/RAID 0 volymen.

Synologys "SHR" tillåter olika storlekar på diskarna.
Däremot så skulle jag nog kört på en till 6TB och därmed haft 3+3+6+6 (en disk's redundans) i NAS'en istället för någon annan udda lösning.
Synology har ett smidigt verktyg som visar hur din tänkta konfig kommer att fungera:
https://www.synology.com/en-us/support/RAID_calculator?hdds=
3+3+6 ger 3TB outnyttjat utrymme.
Medans 3+3+6+6 utnyttjar allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag hade kört en av diskarna utanför burken om du bryr dig om backup. Slår blixten ner dör samtliga diskar och det blir tråkigt.

Koppla in med USB och kör backup till den ibland när det känns viktigt.

Mm det kan vara ett alternativ, men vet inte hur ofta en backup skulle bli av om jag behövde koppla in den externa disken varje gång. Men den allra viktigaste datan har jag kopierad på externa diskar eller någon molntjänst hur som helst.

Skrivet av giplet:

Det finns massa info på Synologys hemsida om hur man kan konfigurera diskarna. Rent generellt är Synologys system förlåtande för knasiga kombinationer som jag skulle säga att detta är, så det finns en god chans att det funkar. Kolla också på Synologys eget RAID-system som hanterar olika diskar på ett bra sätt.

RAID 1 är inte backup. RAID 1 ger i första hand tillgänglighet, dvs du kan fortsätta använda din data även om en disk dör. Tillgänglighet är inte det första jag tänker på när det gäller hemmaservrar. Förmodligen klarar du dig alldeles utmärkt även om du får vara utan din data i några dagar. Det är kanske viktigare för dig att du inte förlorar data.

Ändrar din data sig mycket? Eller är det mer av formen att du kopierar dina bilder till NAS'en och sedan ligger de där?
Själv kör jag en andra NAS som jag syncar filerna från min Synology till. Denna andra NAS är en billigare modell eftersom den bara används för att dumpa filerna på. Det kommer förmodligen att ta mig ett par dagar att få tillbaka full funktion om min Synology rasar, men det är viktigare att jag får behålla datan.

Min data ändrar sig inte jättemycket. NAS:en är tänkt att främst fungera som mediebibliotek och till viss mån arkivering, så jag klarar mig absolut ett tag utan det som ligger på den.

Skrivet av Svensktiger:

Synologys "SHR" tillåter olika storlekar på diskarna.
Däremot så skulle jag nog kört på en till 6TB och därmed haft 3+3+6+6 (en disk's redundans) i NAS'en istället för någon annan udda lösning.
Synology har ett smidigt verktyg som visar hur din tänkta konfig kommer att fungera:
https://www.synology.com/en-us/support/RAID_calculator?hdds=
3+3+6 ger 3TB outnyttjat utrymme.
Medans 3+3+6+6 utnyttjar allt.

Ja det verkar smidigt faktiskt, @nikwad var inne på det med. Jag har ändå möjligheten att ha en backup på det viktigaste (moltjänster och externa hårddiskar), mediebiblioteket kanske kan klarar sig med bara en diskredundans.

Problemet jag då står inför är att jag måste formatera alla hårddiskarna vid installationen av en SHR-volym, och jag har ingenstans att mellanlagra datan...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Mm det kan vara ett alternativ, men vet inte hur ofta en backup skulle bli av om jag behövde koppla in den externa disken varje gång. Men den allra viktigaste datan har jag kopierad på externa diskar eller någon molntjänst hur som helst.

Problemet jag då står inför är att jag måste formatera alla hårddiskarna vid installationen av en SHR-volym, och jag har ingenstans att mellanlagra datan...

En konstant inkopplad backup låter som en dålig ide IMO.
Risken då är ju att nåt elakt program (eller felklick) kan ställa till en hel massa skada.

Och ja, migrering till en NAS kan vara lite pyssligt och riskabelt om man inte har backup på allt.
Den externa 12TB disken kommer nog att behövas hur du än vrider och vänder på det tyvärr.
Men det är ju värt det då din nuvarande setup (JBOD som ingår i en RAID0 O.o) är ungefär det osäkraste som kan existera

Det är väldigt trevligt med en riktig NAS setup och en bra backuplösning på plats.
Själv kör jag med en Synology plus en Xpenology full med överblivna diskar som backup target.
Kör en full backup en gång i månaden ungefär.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger Min nuvarande lagringslösning är bara utspridd över alla mina hårddiskar, med backup på det viktigaste. Hade aldrig bara kört JBOD som ingår i en RAID0 haha!

Jag får funderar lite till, men jag kanske måste ha en 12TB extern iaf

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

@alex5555: Bra att du tänker till för RAID =!= Backup, RAID 0 är bara att du lägger ihop diskar, vilket är ännu farligare, för går en ner så faller alla.
För att du ska ha riktigt backup så brukar praxis för den lägsta nivån av backup att spara det på minst 3 olika platser. Exempelvis, på nas:en, en nas som är externt placerad (typ hos föräldrarna) och en i "molnet". Där har du början, detta kan sedan utvecklas ännu mer.

Jag kör med Snapraid+MergerFS på min NAS. Jag gick över från FreeNAS till det för att jag inte behöver prestandan från ZFS utan jag har bara media filer i princip + kopior (backup) från mina stationära.
Tycker att min lösning är väldigt bra, men det kräver lite kunskap med Linux och cli.

Sitter och pular på en guide på hur min lösning ser ut ifall det skulle finnas andra som skulle vilja göra samma sak. Får se ifall jag färdigställer den någon gång.

PS: Med snapraid så skulle du kunna göra så att du först formaterar din nya 12tb (ifall du köper en sådan) och flyttar sedan över all filer till den, för att sedan formatera de övriga diskarna och sen sist så flyttar du tillbaka filerna där dom var innan.
Det ska tilläggas att högst troligtvis så kan du börja med snapraid redan idag, det fungerar på de flest os och filformat. Bara att ploppa i en extra disk och sedan köra igång med en paritetssync

Permalänk
Medlem

Hade köpt så du har minst 3st RED och kört en RAID5. Simple.
Green diskarna som tex arkivering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@alex5555: Bra att du tänker till för RAID =!= Backup, RAID 0 är bara att du lägger ihop diskar, vilket är ännu farligare, för går en ner så faller alla.
För att du ska ha riktigt backup så brukar praxis för den lägsta nivån av backup att spara det på minst 3 olika platser. Exempelvis, på nas:en, en nas som är externt placerad (typ hos föräldrarna) och en i "molnet". Där har du början, detta kan sedan utvecklas ännu mer.

Jag kör med Snapraid+MergerFS på min NAS. Jag gick över från FreeNAS till det för att jag inte behöver prestandan från ZFS utan jag har bara media filer i princip + kopior (backup) från mina stationära.
Tycker att min lösning är väldigt bra, men det kräver lite kunskap med Linux och cli.

Sitter och pular på en guide på hur min lösning ser ut ifall det skulle finnas andra som skulle vilja göra samma sak. Får se ifall jag färdigställer den någon gång.

PS: Med snapraid så skulle du kunna göra så att du först formaterar din nya 12tb (ifall du köper en sådan) och flyttar sedan över all filer till den, för att sedan formatera de övriga diskarna och sen sist så flyttar du tillbaka filerna där dom var innan.
Det ska tilläggas att högst troligtvis så kan du börja med snapraid redan idag, det fungerar på de flest os och filformat. Bara att ploppa i en extra disk och sedan köra igång med en paritetssync

Skrivet av Danne:

Hade köpt så du har minst 3st RED och kört en RAID5. Simple.
Green diskarna som tex arkivering.

Jag kom fram till att den enklaste och smidigaste lösningen för mig var en färdig NAS, så nu har ja köpt en Synology DS418Play och satt in mina tre hårddiskar.

En fjärde, en WD Red 6 TB, är beställd. Dessa fyra diskar kommer jag ha i en SHR-volym. Som backup för NAS:en kommer jag nog använda Elgiganten Cloud (Jottacloud). 49 kr/mån för obegränsad lagring (om man betalar för ett år i taget).

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Jag kom fram till att den enklaste och smidigaste lösningen för mig var en färdig NAS, så nu har ja köpt en Synology DS418Play och satt in mina tre hårddiskar.

https://i.imgur.com/QnyB70h.jpg

En fjärde, en WD Red 6 TB, är beställd. Dessa fyra diskar kommer jag ha i en SHR-volym. Som backup för NAS:en kommer jag nog använda Elgiganten Cloud (Jottacloud). 49 kr/mån för obegränsad lagring (om man betalar för ett år i taget).

Gratulerar
Har ett litet tips här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1504907-synology-tips
Om hur du kan förhindra ev. framtida rassel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Gratulerar
Har ett litet tips här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1504907-synology-tips
Om hur du kan förhindra ev. framtida rassel.

Schysst, tack

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Efter att en JBOD/RAID0 smällt för mig (har nygjord backup - så det är inget problem) så avråds detta å det bestämdaste - minimum RAID5 och om man har diskplats, RAID1.

Det som är problemet med en havererad JBOD/RAID0 är inte att man tappat data (OM man har backup), utan för att det tar helvetes tid att få tillbaka alltihop igen till samma status som det var innan, särskilt om det är +20 TB med data...

Efter en sådan grej skulle jag säga - tänk inte ens på molnlagring som den enda backupen om det är mer än enstaka TB - återställningen kommer att ta veckor om man inte sitter på en mycket snabb lina och att tjänsteleverantören/molnlagringsleverantören inte trottlar trafiken till dig och/eller tar extra trafikavgift när du hämtar tillbaka, se till att ha en lokal backup på externa hårddiskar också!!

Permalänk

RAID1 och 5 är hyggliga alternativ om man har ont om disk/diskplatser. RAID 10, 50 eller 60 är bra RAID-nivåer; men kräver av uppenbara skäl både diskplatser, disk och en vettig kontroller. I regel med BBWC.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

För de flesta första-gångs köpe-NAS köparna så är det sällan mer än 4 platser i NAS, många startar dessutom med bara 2-diskars...

Det gör att RAID6, 50 och 60 knappast är aktuellt, inte heller RAID5,6,10,01 för dem med bara 2 diskar.

Dock RAID6 kan vara alternativ till RAID1/10/01 på en 4-disk NAS då de sistnämnda fortfarande är känslig om två diskar på samma ben/par krachar, medans RAID6 så kan vilken som helst av 2 diskar krascha

Men RAID6 kostar prestanda - om man inte har HW-stöd för detta...

Permalänk
Medlem

Om jag förstår dig rätt. Du kör Green diskar i RAID?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Om jag förstår dig rätt. Du kör Green diskar i RAID?

Ja nu blev det så. Vet att Green-diskar inte är de optimala NAS-diskarna för att de parkerar sina huvuden oftare än andra diskar, och i en RAID så ska tydligen livslängden på diskarna förkortas. Jag får hålla koll på S.M.A.R.T.-värden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Runt 45000 timmar fick jag ut på green-diskar (2TB) i 24/7-snurr innan den första börja bråka - inget speciellt på parkeringen vilket gjorde att de var uppe i ca 4.5 miljoner parkeringar.

Det var heller inte något mekaniskt problem som läshuvuden, disksvarvning eller annat som börja strula utan det var alltid kontrollerkortet på disken som blev galen - och detta verkar vara den generella felbeteendet på WD-diskarna - av de ca 7 st som havererat hittills (både röda och gröna) - är att kontrollerkorten går knas medan mekaniken håller sig i utmärkt skick.

Med andra ord håll temperaturen så jämn och så lite varierande som möjligt på hårddiskarna, låt bli sleep-lägen och andra energisparings-moder som innebär att diskarna varierar mellan kallt och varmt - eller ser till att disken är avstängd länge mellan varje uppstart, och då prata vi dagar/veckor mellan tillfällena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Runt 45000 timmar fick jag ut på green-diskar (2TB) i 24/7-snurr innan den första börja bråka - inget speciellt på parkeringen vilket gjorde att de var uppe i ca 4.5 miljoner parkeringar.

Det var heller inte något mekaniskt problem som läshuvuden, disksvarvning eller annat som börja strula utan det var alltid kontrollerkortet på disken som blev galen - och detta verkar vara den generella felbeteendet på WD-diskarna - av de ca 7 st som havererat hittills (både röda och gröna) - är att kontrollerkorten går knas medan mekaniken håller sig i utmärkt skick.

Med andra ord håll temperaturen så jämn och så lite varierande som möjligt på hårddiskarna, låt bli sleep-lägen och andra energisparings-moder som innebär att diskarna varierar mellan kallt och varmt - eller ser till att disken är avstängd länge mellan varje uppstart, och då prata vi dagar/veckor mellan tillfällena.

Okej intressant, tack för att du delade med dig av dina erfarenheter. Får se hur länge mina håller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Gick i princip och väntade på att de skulle ge upp någon gång så jag kunde byta till större diskar... - när disk 2 i 4-setet började krångla det lilla minsta (slö läsning) så åkte resten ut oavsett skick och det blev 4TB-diskar (köpenas).

på en 5-års period får man räkna med att det är andra faktorer än just diskras som gör att man byter diskarna eller en hel NAS - och en av de viktigare drivkrafterna är just storleken på diskarna.

en reservdisk i samma generation kan vara vettigt att ha för att klara 5 år - men inte en hel kit av diskar.