Annorlunda ljud från RX 580 Gaming 8G

Permalänk
Medlem

Annorlunda ljud från RX 580 Gaming 8G

Här är en länk till ljudet, https://vocaroo.com/i/s0PVry8PBk9n, nu vet jag inte om det här graffikortet kanske kan låta såhär vid hög belastning och att det bara är jag som är lite nojig. Men jag tycker mig höra ett överdriver högt ljud, ena ljudet är själva fläkten, det ljudet accepterar jag.. Men sen är det själva... Ljudet som enligt mig låter lite som en motorcykel eller något.. Svårt att beskriva.

Ljudet uppstår när jag kör 3dMarks Benchmark test, fire strike.

Permalänk
Inaktiv

Är ljudet inte från fläkten är det någon variant av spoltjut. Det kan låta lite hursomhelst.

När du säger högt ljud, menar du starkt? Spoltjut är ofta högfrekvent (pipigt). Det är vanligt och inget att oroa sig för. Vissa stör sig på det och vissa inte.

Spoltjutet kan uppstå vid särskilda temperaturer, vid viss belastning eller framerate. Lite vad som helst. Det beror på att det går ström genom komponenterna på grafikkortet och vid vissa scenarion kan de "vibrera" lite extra mycket och göra ljud ifrån sig.

Permalänk
Medlem

@anon81912: Ah, högt ljud kanske är överdrivet. Menar nog mera annorlunda, gjorde testet igår och då lät det inte sådär. För det är inget spoltjut.. Lyssnade du på klippet jag länkade? För det var mera ett annorlunda "vibrations"-ljud.. Vet inte hur jag ska förklara det bättre..

Permalänk
Inaktiv

@Ruzixaji: Jag lyssnade på klippet och försökte berätta att spoltjut kan låta hur som helst. Bop bop bop, brrrr, piiiii eller något annat. Det vanligaste är som sagt ett pipande ljud.

Du kan prova att stanna fläktarna med fingret eller så, för att utesluta att det är något som låter där.

Antingen så låter fläktarna, det går ganska att fixa. Eller så låter grafikkortet (spoltjut), det går inte att fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

@Ruzixaji: Jag lyssnade på klippet och försökte berätta att spoltjut kan låta hur som helst. Bop bop bop, brrrr, piiiii eller något annat. Det vanligaste är som sagt ett pipande ljud.

Du kan prova att stanna fläktarna med fingret eller så, för att utesluta att det är något som låter där.

Aha.. Ber om ursäkt! Men okej, ja, jag kollar upp det senare. Tack för all hjälp! Om det är fläktarna, vad kan man göra?

Permalänk
Inaktiv

@Ruzixaji: Det beror ju lite på vad felet på fläktarna är. Slår de i något får man ju lösa det. De kan också vara felkonstruerade och man kan fila lite på dem om det är någon plastplupp som sticker ut. I värsta fall kan man montera isär dem och smörja lite.