Hög temperatur vid benchmark test (i7 4770k)

Permalänk
Medlem

Hög temperatur vid benchmark test (i7 4770k)

När jag gjorde 3dMarks benchmark test, fire strike, så låg min i7 4770k processor kring 90 grader. Är det normalt? Är det något jag behöver kolla upp/fixa?

Permalänk
Medlem

När du benchmarkar så belastar du ju oftasvist systemet till dess yttersta gräns, vilket medför mer värme. Vilka temps har du i vardagliga sysslor? i spel?
Är det längesen kylaren fick ny pasta?

bara byta kylpasta kan göra rätt mycket skillnad om den inte är bytt på länge.
Och vilken kylare har du? ´+ är CPUn klockad?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

@Farthinder: Ah jag förstår.. I bara "vanliga läget" alltså när datorn står still så ligger den på 41-45 grader. Har inte kollat när jag spelar vad den ligger på.. Skulle kunna göra det. Det var länge sedan jag bytte pasta, iaf något år minst... Så det kanske är dags. Kylaren är en helt vanlig stock cooler, den som hänger med i förpackningen. Och CPUn är inte klockad.. Tack för svar!

Permalänk
Medlem

@Ruzixaji: Sen skadar det ju inte att kanske byta till en lite effektivare kylare än stock själv så ligger min CPU p 28 grader idle ( luftkylning ) men sen har jag ju köpt en onödigt stor kylare xD

och gör det svalare så är det absolut en fördel
bör ju öka livslängden på datorn överlag och är en rätt trival investering.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

@Ruzixaji: Sen skadar det ju inte att kanske byta till en lite effektivare kylare än stock själv så ligger min CPU p 28 grader idle ( luftkylning ) men sen har jag ju köpt en onödigt stor kylare xD

och gör det svalare så är det absolut en fördel
bör ju öka livslängden på datorn överlag och är en rätt trival investering.

Ja, jag har precis börjat titta på kylare till min CPU.. Men vet inte vilken jag bör köpa då mitt chassi kanske är max 15-17cm brett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzixaji:

@Farthinder: Ah jag förstår.. I bara "vanliga läget" alltså när datorn står still så ligger den på 41-45 grader. Har inte kollat när jag spelar vad den ligger på.. Skulle kunna göra det. Det var länge sedan jag bytte pasta, iaf något år minst... Så det kanske är dags. Kylaren är en helt vanlig stock cooler, den som hänger med i förpackningen. Och CPUn är inte klockad.. Tack för svar!

Skrivet av Farthinder:

@Ruzixaji: Sen skadar det ju inte att kanske byta till en lite effektivare kylare än stock själv så ligger min CPU p 28 grader idle ( luftkylning ) men sen har jag ju köpt en onödigt stor kylare xD

och gör det svalare så är det absolut en fördel
bör ju öka livslängden på datorn överlag och är en rätt trival investering.

^^this^^

Rekar en be quiet! Pure Rock som bra budgetkylare:
https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock
Kyler tyst och bra och är lättmonterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

^^this^^

Rekar en be quiet! Pure Rock som bra budgetkylare:
https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock
Kyler tyst och bra och är lättmonterad.

Den verkar okej.. Men jag mätte avståndet mellan moderkortet och chassits "vägg" precis och det är mer eller mindre ganska exakt 16cm mellan.. Och den där låg på 15.5cm.. Blir inte det lite tajt? Bifogar med två bilder hur det ser ut innanför mitt chassi. https://imgur.com/a/Xdo7YYq

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzixaji:

Den verkar okej.. Men jag mätte avståndet mellan moderkortet och chassits "vägg" precis och det är mer eller mindre ganska exakt 16cm mellan.. Och den där låg på 15.5cm.. Blir inte det lite tajt? Bifogar med två bilder hur det ser ut innanför mitt chassi. https://imgur.com/a/Xdo7YYq

Tror inte det skall vara några problem.
Men ta reda på exakt vilket chassi du har så kan man ju kolla exakt hur mycket plats du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tror inte det skall vara några problem.
Men ta reda på exakt vilket chassi du har så kan man ju kolla exakt hur mycket plats du har.

Jag har en Cooler Master RC-332 Elite 332, lite äldre modell av chassin. Försökte leta själv och hittade bredd 20.3cm, men inte hur brett det är med ett moderkort inne i chassit.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzixaji:

Jag har en Cooler Master RC-332 Elite 332, lite äldre modell av chassin. Försökte leta själv och hittade bredd 20.3cm, men inte hur brett det är med ett moderkort inne i chassit.

Max höjd på CPU-kylare i det chassit är 166.6mm enligt tillverkaren (se produktsidan, "Height Restriction Drawing" under Download). Du har alltså strax över 1cm till godo med en Pure Rock, vilket kan låta lite men är inget som helst problem. Så länge man kan stänga chassit så är det lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Max höjd på CPU-kylare i det chassit är 166.6mm enligt tillverkaren (se produktsidan, "Height Restriction Drawing" under Download). Du har alltså strax över 1cm till godo med en Pure Rock, vilket kan låta lite men är inget som helst problem. Så länge man kan stänga chassit så är det lugnt.

Okej, men det låter ju bra! Isf ska jag köpa mig ett sådan. Är den tillräckligt "bra" för lite överklockning också om jag skulle få för mig att göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzixaji:

Okej, men det låter ju bra! Isf ska jag köpa mig ett sådan. Är den tillräckligt "bra" för lite överklockning också om jag skulle få för mig att göra det?

det är den absolut, har en polare som kör just precis den kylaren och den spinner på bra
Själv e man noctua fanboiii, men den är absolut att rekommendera för den pengen
och ska du ända fixa och dona så rekommenderar jag att skaffa
https://www.inet.se/produkt/5321164/arcticlean-rengorningskit...
( om man nu inte redan har ett )
Man behöver nog inte köpa mer en 1 sådant kit under ens egna livstid

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzixaji:

Okej, men det låter ju bra! Isf ska jag köpa mig ett sådan. Är den tillräckligt "bra" för lite överklockning också om jag skulle få för mig att göra det?

Ja, det borde inte vara något större problem, se t.ex. detta test (de nämner dock inte hur högt klockad deras 4770K är, men du ser ju skillnaden mot stock-kylaren).

Om du inte redan har det så kan det då också vara en bra idé att komplettera chassit med ytterligare en chassitfläkt, så att du får lite bättre luftflöde. Det finns plats för två 120mm-fläktar varav en fläkt medföljer chassit, så du bör ha en ledig plats i fronten om du inte gjort något med chassit själv. Om du köper från Inet så har de sina egna fläktar som är billiga och har fått bra omdömen.

Permalänk
Medlem

Så det var ett Cooler Master RC-332 Elite 332, insidan är ju exakt likadan som ett Ace ECCO 400.

Sån här hade jag förut, helt okej för priset och inte så hög.
https://www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

det är den absolut, har en polare som kör just precis den kylaren och den spinner på bra
Själv e man noctua fanboiii, men den är absolut att rekommendera för den pengen
och ska du ända fixa och dona så rekommenderar jag att skaffa
https://www.inet.se/produkt/5321164/arcticlean-rengorningskit...
( om man nu inte redan har ett )
Man behöver nog inte köpa mer en 1 sådant kit under ens egna livstid

Skrivet av perost:

Ja, det borde inte vara något större problem, se t.ex. detta test (de nämner dock inte hur högt klockad deras 4770K är, men du ser ju skillnaden mot stock-kylaren).

Om du inte redan har det så kan det då också vara en bra idé att komplettera chassit med ytterligare en chassitfläkt, så att du får lite bättre luftflöde. Det finns plats för två 120mm-fläktar varav en fläkt medföljer chassit, så du bör ha en ledig plats i fronten om du inte gjort något med chassit själv. Om du köper från Inet så har de sina egna fläktar som är billiga och har fått bra omdömen.

Farthinder:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/kylpasta/akasa-rengoring-chipset-och-flaktar/195747.9166/ Tror du denna funkar minst lika bra? För jag är på väg in till Västerås nu för att handla allting idag.

Perost:
Okej, jag bifogar en bild här där du kan se hur de ser ut innanför mitt chassi, https://imgur.com/a/Xdo7YYq Sen en fråga till, jag ska till webhallen och netonet för att köpa mig det jag behöver redan idag.. finns de liknande chassifläktar där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Så det var ett Cooler Master RC-332 Elite 332, insidan är ju exakt likadan som ett Ace ECCO 400.

Sån här hade jag förut, helt okej för priset och inte så hög.
https://www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo

Är det någon större skillnad på den och be quite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzixaji:

Är det någon större skillnad på den och be quite?

Be Quiet har större fläkt, vilket i de flesta fall ger bättre flöde på lägre varv vilket resulterar i lägre ljudnivå.
Den hade även högre kylkapacitet.

Så har du plats vilket du verkar ha enligt något tidigare inlägg så skulle jag kört på Be Quiet om jag var du, var sån liten prisskillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Be Quiet har större fläkt, vilket i de flesta fall ger bättre flöde på lägre varv vilket resulterar i lägre ljudnivå.
Den hade även högre kylkapacitet.

Så har du plats vilket du verkar ha enligt något tidigare inlägg så skulle jag kört på Be Quiet om jag var du, var sån liten prisskillnad.

Tack för snabbt svar! Då kör jag på be quite!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzixaji:

Tack för snabbt svar! Då kör jag på be quite!

Blir nog bra, glöm inte att köpa kylpasta, kan sitta något litet klet på kylaren, men jag brukar vilja lägga på ny.

Edit: Strunta i detta, en bättre vetande nämnde att det följer med bra kylpasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzixaji:

Sen en fråga till, jag ska till webhallen och netonet för att köpa mig det jag behöver redan idag.. finns de liknande chassifläktar där?

Absolut, 120mm och 140mm är de i särklass vanligaste storlekarna för chassifläktar. Om du ska till en fysisk butik så blir det svårt att rekommendera någon specifik modell eftersom det beror på vad de har inne, men personalen kan säkert rekommendera någon.

Sen har väl ditt chassit tyvärr inga större möjligheter när det gäller snygg kabeldragning, men det skulle nog inte skada att försöka få undan kablarna lite mer så att de inte blockerar luften lika mycket. T.e.x försöka få de platta kablarna att ligga mot chassit mer, och kanske bunta ihop en del av kablarna med buntband.

Skrivet av backlulund:

Blir nog bra, glöm inte att köpa kylpasta, kan sitta något litet klet på kylaren, men jag brukar vilja lägga på ny.

Ganska onödigt i mitt tycke, kylpastan som följer med Pure Rock är helt ok. Ska man köpa till kylpasta så blir det ~70kr extra för i bästa fall en minimal skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzixaji:

Sen en fråga till, jag ska till webhallen och netonet för att köpa mig det jag behöver redan idag.. finns de liknande chassifläktar där?

Om jag inte har helt fel kan du ha max 120mm fläktar i ditt chassi, en fram och en bak.
Du har ju redan en bak så du har inte plats för en till där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Absolut, 120mm och 140mm är de i särklass vanligaste storlekarna för chassifläktar. Om du ska till en fysisk butik så blir det svårt att rekommendera någon specifik modell eftersom det beror på vad de har inne, men personalen kan säkert rekommendera någon.

Sen har väl ditt chassit tyvärr inga större möjligheter när det gäller snygg kabeldragning, men det skulle nog inte skada att försöka få undan kablarna lite mer så att de inte blockerar luften lika mycket. T.e.x försöka få de platta kablarna att ligga mot chassit mer, och kanske bunta ihop en del av kablarna med buntband.
Ganska onödigt i mitt tycke, kylpastan som följer med Pure Rock är helt ok. Ska man köpa till kylpasta så blir det ~70kr extra för i bästa fall en minimal skillnad.

Skrivet av backlulund:

Om jag inte har helt fel kan du ha max 120mm fläktar i ditt chassi, en fram och en bak.
Du har ju redan en bak så du har inte plats för en till där.

Nu har jag köpt pure rock, rengörningsmedel och den hör fläkten som jag sätter fram då jag redan har en bak. https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/chassiflakt/fractal-design-silent-series-r3-140mm/216198.9163/ funkar den?
Detta var de som var inne annars:
https://www.netonnet.se/Search?query=Chassifläkt&page=1&filter=79503251

Permalänk

Vill du ha riktig kvalitet för pengarna köper du Noctua chassifläktar. Det kan verka dyrt men det är värt varenda krona då du kan återanvände dessa fläktar i t ex en annan dator. Du behöver hursomhelst som jag förstått det 2 st. 120mm, och NF-F12 är ett mycket bra val. Vill du ha aningen tystare så köper du NF-S12A istället men osäker på om de ställena som du ska på har dem inne i lager. Den sistnämnda brukar hursomhelst fungera mycket bra som utfläkt där bak. Fram vill du nog ha en med lite mera klös iom att den ska flytta in luft till komponenterna. Sen kanske det hela beror lite på vilket moderkort du använder dig utav. Dessa fläktar drivs och trivs bäst med 4 pins anslutning, då du kör dem PWM. Alltså de går inte på förräns de verkligen behövs kan man säga. Och det då relativt tyst jämfört med en 3 pins fläkt som ligger och pressar på max..

Lycka till.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzixaji:

Nu har jag köpt pure rock, rengörningsmedel och den hör fläkten som jag sätter fram då jag redan har en bak. https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/chassiflakt/fractal-design-silent-series-r3-140mm/216198.9163/ funkar den?
Detta var de som var inne annars:
https://www.netonnet.se/Search?query=Chassifläkt&page=1&filter=79503251

Enligt produktsida chassi står det 120mm fläktar, den du länkade var en 140mm, stor risk att den inte passar.

Kanske bäst att gå in och byta den mot en 120mm när du ändå är där för att vara säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Enligt produktsida chassi står det 120mm fläktar, den du länkade var en 140mm, stor risk att den inte passar.

Kanske bäst att gå in och byta den mot en 120mm när du ändå är där för att vara säker.

Ah! Isf länkade jag fel. Står 120mm på förpackningen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzixaji:

Ah! Isf länkade jag fel. Står 120mm på förpackningen!

Bra bra, då borde det fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Bra bra, då borde det fungera.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/chassiflakt/fractal-design-dynamic-gp-12-white-120mm/216314.9163/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzixaji:

Nu har jag köpt pure rock, rengörningsmedel och den hör fläkten som jag sätter fram då jag redan har en bak. https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/chassiflakt/fractal-design-silent-series-r3-140mm/216198.9163/ funkar den?

Den bör fungera alldeles utmärkt om det som du säger är 120mm-modellen du faktiskt köpt.

Skrivet av septembro:

Dessa fläktar drivs och trivs bäst med 4 pins anslutning, då du kör dem PWM. Alltså de går inte på förräns de verkligen behövs kan man säga. Och det då relativt tyst jämfört med en 3 pins fläkt som ligger och pressar på max..

Detta stämmer inte alls, det går alldeles utmärkt att styra 3-pin fläktar också förutsatt att moderkortet har stöd för det. TS moderkort (Asus Z97-A) har stöd för både PWM och DC (som Asus kallar det) på varje fläktkontakt, och det går att ställa in styrmetod och fläktkurva för varje fläkt separat i BIOS.

Skillnaden är att man i DC-läget reglerar spänningen till fläkten för att styra hastigheten, medan man med PWM kör full spänning hela tiden men slår av och på motorn väldigt snabbt (~25kHz) och reglerar hastigheten genom att ändra hur länge motorn är på i varje puls. Fördelen med PWM är att man kan köra fläkten på lägre hastighet utan att den stannar. Men t.ex. fläkten som TS valde har en maxfart på 1200rpm och en startspänning på 4V, så den kan säkert gå ner mot 500-600rpm i alla fall vilket är långsamt nog för att i princip vara ljudlöst.

Permalänk
Skrivet av perost:

Detta stämmer inte alls, det går alldeles utmärkt att styra 3-pin fläktar också förutsatt att moderkortet har stöd för det. TS moderkort (Asus Z97-A) har stöd för både PWM och DC (som Asus kallar det) på varje fläktkontakt, och det går att ställa in styrmetod och fläktkurva för varje fläkt separat i BIOS.

Skillnaden är att man i DC-läget reglerar spänningen till fläkten för att styra hastigheten, medan man med PWM kör full spänning hela tiden men slår av och på motorn väldigt snabbt (~25kHz) och reglerar hastigheten genom att ändra hur länge motorn är på i varje puls. Fördelen med PWM är att man kan köra fläkten på lägre hastighet utan att den stannar. Men t.ex. fläkten som TS valde har en maxfart på 1200rpm och en startspänning på 4V, så den kan säkert gå ner mot 500-600rpm i alla fall vilket är långsamt nog för att i princip vara ljudlöst.

Mja jo det har du ju helt rätt i och det var ju kanske det i princip som jag menade men försökte förenkla det hela ganska mycket. PWM drift är hursomhelst mycket ljudlösare än DC drift. Ha en bra dag.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU