Köpråd till speldator ca 15k max

Permalänk

Köpråd till speldator ca 15k max

Hej
Det börjar nu bli dags för att uppgradera ifrån denna som jag använder just nu
https://www.komplett.se/product/816685#

Har kollat runt lite och slängt ihop den här och undrar om det är någonting att ha
https://www.inet.se/produkt/b1011847/datorbygge

För lite information så spelar jag
- Total war warhammer 2
- Ghost recon wildlands
- League of legends
- Witcher 3
- Overwatch

Vill kunna spela i 60fps 1080p på så höga inställningar som möjligt men den får gärna vara relevant i några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELBuRRITO65:

Hej
Det börjar nu bli dags för att uppgradera ifrån denna som jag använder just nu
https://www.komplett.se/product/816685#

Har kollat runt lite och slängt ihop den här och undrar om det är någonting att ha
https://www.inet.se/produkt/b1011847/datorbygge

För lite information så spelar jag
- Total war warhammer 2
- Ghost recon wildlands
- League of legends
- Witcher 3
- Overwatch

Vill kunna spela i 60fps 1080p på så höga inställningar som möjligt men den får gärna vara relevant i några år.

Du kan alltså inte bygga ihop själv?

Ett bygge med GTX 1060 för 15 TKR låter tyvärr väldigt illa i mina öron. Samtidigt så är det svårt att få ned priset om allt ska byggas ihop utav Inet (eller annan ÅF) och man behöver Windows.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Du kan alltså inte bygga ihop själv?

Ett bygge med GTX 1060 för 15 TKR låter tyvärr väldigt illa i mina öron. Samtidigt så är det svårt att få ned priset om allt ska byggas ihop utav Inet (eller annan ÅF) och man behöver Windows.

Nej är tyvärr inte så kunnig men är öppen för förslag och rådgivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELBuRRITO65:

Nej är tyvärr inte så kunnig men är öppen för förslag och rådgivning.

Jag gör ändå en korg bara för att visa hur det skulle kunna se ut ifall man bygger själv.

Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i5-8600K (2 290 kr hos Dustin)
Grafikkort: Gainward GeForce GTX 1070 Ti Phoenix (5 390 kr hos Komplett)
Chassi: Phanteks Eclipse P400 (699 kr hos Komplett)
Moderkort: MSI Z370 GAMING PLUS (1 090 kr hos Komplett)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (2 048 kr hos Elgiganten)
SSD: Toshiba OCZ TR200 240GB (599 kr hos Inet)
HDD: WD Intern hårddisk Blue Desktop HDD 2TB (690 kr hos Inet)
PSU: Corsair TX550 550W 80 Plus GOLD (679 kr hos Komplett)
CPU-kylare: be quiet! Pure Rock CPU Kylare (289 kr hos Inet)
Summa: 13 774 kr

Bättre PSU, RAM, chassi men framförallt bättre grafikkort. 1070Ti är ungefär 50% snabbare än GTX 1060. Lägg till en tusenlapp för Windows ifall du vill köpa från svensk ÅF, annars finns det för ungefär 250kr på t.ex Kinguin.

Jag tycker man inte behöver vara alltför rädd att bygga ihop sin dator - och skulle säga att så länge man inte har tummen helt mitt i handen så är det inga problem. Finns dessutom flertalet videos (bland annat här på forumet) att ta hjälp utav. Men det är ju förstås upp till dig!

Vill du ändå köra på din korg så skulle jag ändra till lite snabbare RAM (3000Mhz) då det knappt kostar något extra. Därtill fundera på att gå ned till 8GB RAM istället för 16GB, och istället lägga pengarna på ett bättre grafikkort. Finns egentligen väldigt få spel som nyttjar mer än 8GB RAM.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Jag gör ändå en korg bara för att visa hur det skulle kunna se ut ifall man bygger själv.

Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i5-8600K (2 290 kr hos Dustin)
Grafikkort: Gainward GeForce GTX 1070 Ti Phoenix (5 390 kr hos Komplett)
Chassi: Phanteks Eclipse P400 (699 kr hos Komplett)
Moderkort: MSI Z370 GAMING PLUS (1 090 kr hos Komplett)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (2 048 kr hos Elgiganten)
SSD: Toshiba OCZ TR200 240GB (599 kr hos Inet)
HDD: WD Intern hårddisk Blue Desktop HDD 2TB (690 kr hos Inet)
PSU: Corsair TX550 550W 80 Plus GOLD (679 kr hos Komplett)
CPU-kylare: be quiet! Pure Rock CPU Kylare (289 kr hos Inet)
Summa: 13 774 kr

Bättre PSU, RAM, chassi men framförallt bättre grafikkort. 1070Ti är ungefär 50% snabbare än GTX 1060. Lägg till en tusenlapp för Windows ifall du vill köpa från svensk ÅF, annars finns det för ungefär 250kr på t.ex Kinguin.

Jag tycker man inte behöver vara alltför rädd att bygga ihop sin dator - och skulle säga att så länge man inte har tummen helt mitt i handen så är det inga problem. Finns ju flertalet videos (bland annat här på forumet). Men det är ju förstås upp till dig!

Vill du ändå köra på din korg så skulle jag ändra till lite snabbare RAM (3000Mhz) då det knappt kostar något extra. Därtill fundera på att gå ned till 8GB RAM istället för 16GB, och istället lägga pengarna på ett bättre grafikkort. Finns egentligen väldigt få spel som nyttjar mer än 8GB RAM.

Tack för att du tar dig tid och lägger ihop en dator men är inte en 1070ti lite overkill för 1080 60fps?

Permalänk
Avstängd

@ELBuRRITO65: Om du väljer ett 1070ti så kan du definitivt köra maxade inställningar på 99% av alla spelen. Plus det kommer nog hålla bättre än ett 1060 6gb. Jag tror du klarar dig lite längre på 1070ti än vad du skulle göra på 1060 6gb.

Visa signatur

Dator 1:Ryzen 5 1600 @3.9ghz| Giabyte 1070 G1 @2023mhz | 16gb 2400mhz | Corsair 650W | NZXT s340 | 120gb ssd | 1 tb hdd | asus rog strix b350-F gaming am4
Dator 2: Ryzen3 1300| Msi 1050TI| 8gb 2666mz| Corsair 550W| Eclipse P400| 120gb ssd| 320gb HDD| Msi b350 AM4|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELBuRRITO65:

Tack för att du tar dig tid och lägger ihop en dator men är inte en 1070ti lite overkill för 1080 60fps?

Overkill skulle jag inte säga att det är. Om man tittar på exempelvis Wildlands så håller kortet nätt och jämnt 60FPS på högsta inställningar - men det spelet verkar inte vara jättebra optimerat (på högsta inställningar i vilket fall). Samtidigt om man tittar på Witcher 3 så verkar inte GTX 1060 riktigt klara 60FPS på "Ultra".

Ifall du vill ha någonting som håller flera år så skulle jag inte köra på något sämre än GTX 1070.

https://www.youtube.com/watch?v=4kQKp4gw8nk - Witcher 3
https://www.youtube.com/watch?v=yatCY6583EM - Wildlands
(1070Ti presterar ungefär som ett GTX 1080 - och GTX 1060 ungefär som ett RX 580)

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Jag gör ändå en korg bara för att visa hur det skulle kunna se ut ifall man bygger själv.

Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i5-8600K (2 290 kr hos Dustin)
Grafikkort: Gainward GeForce GTX 1070 Ti Phoenix (5 390 kr hos Komplett)
Chassi: Phanteks Eclipse P400 (699 kr hos Komplett)
Moderkort: MSI Z370 GAMING PLUS (1 090 kr hos Komplett)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (2 048 kr hos Elgiganten)
SSD: Toshiba OCZ TR200 240GB (599 kr hos Inet)
HDD: WD Intern hårddisk Blue Desktop HDD 2TB (690 kr hos Inet)
PSU: Corsair TX550 550W 80 Plus GOLD (679 kr hos Komplett)
CPU-kylare: be quiet! Pure Rock CPU Kylare (289 kr hos Inet)
Summa: 13 774 kr

Bättre PSU, RAM, chassi men framförallt bättre grafikkort. 1070Ti är ungefär 50% snabbare än GTX 1060. Lägg till en tusenlapp för Windows ifall du vill köpa från svensk ÅF, annars finns det för ungefär 250kr på t.ex Kinguin.

Jag tycker man inte behöver vara alltför rädd att bygga ihop sin dator - och skulle säga att så länge man inte har tummen helt mitt i handen så är det inga problem. Finns dessutom flertalet videos (bland annat här på forumet) att ta hjälp utav. Men det är ju förstås upp till dig!

Vill du ändå köra på din korg så skulle jag ändra till lite snabbare RAM (3000Mhz) då det knappt kostar något extra. Därtill fundera på att gå ned till 8GB RAM istället för 16GB, och istället lägga pengarna på ett bättre grafikkort. Finns egentligen väldigt få spel som nyttjar mer än 8GB RAM.

Finns det någonting mer man bör köpa till för att bygga den där datorn själv?

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på denna och då som samlooh säger köpa windows billigt på t.ex kinguin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Plus

Skrivet av Samlooh:

Jag gör ändå en korg bara för att visa hur det skulle kunna se ut ifall man bygger själv.

Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i5-8600K (2 290 kr hos Dustin)
Grafikkort: Gainward GeForce GTX 1070 Ti Phoenix (5 390 kr hos Komplett)
Chassi: Phanteks Eclipse P400 (699 kr hos Komplett)
Moderkort: MSI Z370 GAMING PLUS (1 090 kr hos Komplett)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (2 048 kr hos Elgiganten)
SSD: Toshiba OCZ TR200 240GB (599 kr hos Inet)
HDD: WD Intern hårddisk Blue Desktop HDD 2TB (690 kr hos Inet)
PSU: Corsair TX550 550W 80 Plus GOLD (679 kr hos Komplett)
CPU-kylare: be quiet! Pure Rock CPU Kylare (289 kr hos Inet)
Summa: 13 774 kr

Bättre PSU, RAM, chassi men framförallt bättre grafikkort. 1070Ti är ungefär 50% snabbare än GTX 1060. Lägg till en tusenlapp för Windows ifall du vill köpa från svensk ÅF, annars finns det för ungefär 250kr på t.ex Kinguin.

Jag tycker man inte behöver vara alltför rädd att bygga ihop sin dator - och skulle säga att så länge man inte har tummen helt mitt i handen så är det inga problem. Finns dessutom flertalet videos (bland annat här på forumet) att ta hjälp utav. Men det är ju förstås upp till dig!

Vill du ändå köra på din korg så skulle jag ändra till lite snabbare RAM (3000Mhz) då det knappt kostar något extra. Därtill fundera på att gå ned till 8GB RAM istället för 16GB, och istället lägga pengarna på ett bättre grafikkort. Finns egentligen väldigt få spel som nyttjar mer än 8GB RAM.

Plus. Flera ställen gånger massa avgifter och frakt. Vad ska vi gissa 600- 700 kr lol

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ELBuRRITO65:

Finns det någonting mer man bör köpa till för att bygga den där datorn själv?

Om du är inte van att bygga. Gör så här. Be de sätta på bara CPU. Sen kan du göra allt själv. Diskutera då priset med dem för bara CPU.

Om du böjer eller bryter en eller flera sockel pin så gäller inte garanti eller något och de laggar inte sådant.

Om du läser under här vad jag har för saker.

Jag har två moderkort av Gigabyte X299 AORUS ULTRA GAMING. Behöver jag säga vad jag menar. Ett ligger i kartongen. Sönder för jag har ett jä...vla lillfinger som var på fel plats lol. har byggt datorer i 15 år själv. Första gången för mig suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananen12:

4 ställen gånger massa avgifter och frakt. Vad ska vi gissa 600- 700 kr lol

Godmorgon - och välkommen till 2018! Man behöver inte betala frakt från någon av dessa affärer. Enda affären som tar frakt oavsett pris är Inet, men de erbjuder ju samtidigt gratis frakt till Sweclockare.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELBuRRITO65:

Finns det någonting mer man bör köpa till för att bygga den där datorn själv?

Kan vara bra att köpa ett ESD-armband (typ 50kr) och givetvis någon skruvmejsel om man inte har det, men annars inte.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av Bananen12:

Om du är inte van att bygga. Gör så här. Be de sätta på bara CPU. Sen kan du göra allt själv. Diskutera då priset med dem för bara CPU.

Om du böjer eller bryter en eller flera sockel pin så gäller inte garanti eller något och de laggar inte sådant.

Om du läser under här vad jag har för saker.

Jag har två moderkort av Gigabyte X299 AORUS ULTRA GAMING. Behöver jag säga vad jag menar. Ett ligger i kartongen. Sönder för jag har ett jä...vla lillfinger som var på fel plats lol. har byggt datorer i 15 år själv. Första gången för mig suck.

Det är just det som jag är orolig för, att jag gör något fel under installation och sen så är det bara att slänga eller att jag får ihop det och att det blir något fel efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELBuRRITO65:

Det är just det som jag är orolig för, att jag gör något fel under installation och sen så är det bara att slänga eller att jag får ihop det och att det blir något fel efteråt.

Det ska egentligen mycket till att något går sönder. Tar man det lugnt och försiktigt så är det inga problem.

Jag vill ju inte tvinga dig till något förstås, men jag tycker inte man behöver vara särskilt orolig.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Det ska egentligen mycket till att något går sönder. Tar man det lugnt och försiktigt så är det inga problem.

Jag vill ju inte tvinga dig till något förstås, men jag tycker inte man behöver vara särskilt orolig.

Det behövs inte köpa någon kylpasta eller liknande till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELBuRRITO65:

Det är just det som jag är orolig för, att jag gör något fel under installation och sen så är det bara att slänga eller att jag får ihop det och att det blir något fel efteråt.

Kolla på olika guider (t.ex från Sweclockers) och bilda dig en egen uppfattning om hur det är att bygga. Det enda som jag tyckte var lite krångligt första gången jag byggde var vart sladden för "På/Av-knappen" skulle gå.

PS. Videon av Sweclockers är väldigt lång då de går igenom allting väldigt noga i detalj. Finns andra på t.ex Youtube ifall du ej orkar sitta och titta i en 1h.

Skrivet av ELBuRRITO65:

Det behövs inte köpa någon kylpasta eller liknande till?

Nej, det kommer med kylaren.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Kolla på olika guider (t.ex från Sweclockers) och bilda dig en egen uppfattning om hur det är att bygga. Det enda som jag tyckte var lite krångligt första gången jag byggde var vart sladden för "På/Av-knappen" skulle gå.

PS. Videon av Sweclockers är väldigt lång då de går igenom allting väldigt noga i detalj. Finns andra på t.ex Youtube ifall du ej orkar sitta och titta i en 1h.
Nej, det kommer med kylaren.

Någonting annat att tänka på innan? Annars köper jag den du la ihop inom kort.

Btw med ett 1070ti borde jag väl kunna införskaffa en skärm med 144hz och fortfarande köra 1080p på high-ultra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELBuRRITO65:

Någonting annat att tänka på innan? Annars köper jag den du la ihop inom kort.

Btw med ett 1070ti borde jag väl kunna införskaffa en skärm med 144hz och fortfarande köra 1080p på high-ultra?

Nej, egentligen inte. Montera på ett träbord eller liknande för att undvika ESD-skador (ifall du vill kan du läsa på lite om ESD).

Absolut! Kanske inte precis alla spel, men de spel där du har nytta av 144Hz (competative FPS-spel som CS, Overwatch osv) är ofta hyfsat lättdrivna.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Nej, egentligen inte. Montera på ett träbord eller liknande för att undvika ESD-skador (ifall du vill kan du läsa på lite om ESD).

Absolut! Kanske inte precis alla spel, men de spel där du har nytta av 144Hz (competative FPS-spel som CS, Overwatch osv) är ofta hyfsat lättdrivna.

Ok tack för hjälpen, kommer köpa delarna om någon dag eller så.
Håller tummarna att det blir bra:)

Permalänk
Medlem

Ljuddämpat chassi, bättre grafikkort, större och snabbare SSD (mekanisk HDD för lagring kan du förhoppningsvis ta med från gamla datorn?), bättre kvalitet och mer framtidssäker PSU, och en kylpasta som kan vara upp till 10 grader kallare än den medföljande.

Oavsett hur du gör finns det ingen anledning att skippa ett GTX 1080 i denna budget, och dom är på rea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiaR710:

https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/11588089/

Ljuddämpat chassi, bättre grafikkort, större och snabbare SSD (mekanisk HDD för lagring kan du förhoppningsvis ta med från gamla datorn?), bättre kvalitet och mer framtidssäker PSU, och en kylpasta som kan vara upp till 10 grader kallare än den medföljande.

Oavsett hur du gör finns det ingen anledning att skippa ett GTX 1080 i denna budget, och dom är på rea.

Givetvis går det att gå upp till ett 1080, men ganska marginell skillnad.

I övrigt så är det långsamma minnen - finns en hel del FPS att vinna här i många utav dagens lite nyare spel. Nätaggregatet må lite bättre värden, men ingenting som kommer att märkas. Därtill är det lite overkill med 750W. Och att Arctic Silver 5 skulle göra processorn 10 grader kallare är en överdrift .. möjligtvis några grader.

Annars inte en dålig korg!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Avstängd

@ELBuRRITO65:

Du skulle se mig när jag fatta att jag hade kommit åt en liten pin. Jag brukar köpa ASUS ROG RAMPAGE VI EXTREME eller ASUS DELUXE korten. Jag bara sa till mig själv med svetten rinnande. Tur att jag köpte billigt moderkort denna gång. Men allt löste sig. Jag fick ut nästan hela summan på min hemförsäkring. Så jag förlora bara 500 kr. Suck he he he. Bli nu inte liv rädd. Men det är så lätt att göra fel.
Tror det är 7 st Dator bygge jag har gjort och då med grafikkorten med vatten block alltid. Så bara så där plötsligt så händer det bara.
Så är du inte van. Då är montering för 600-700 kr så lite.

Permalänk
Medlem

@Samlooh: Skillnaden mellan ett 1070 Ti och ett 1080 är liten, men att kalla den marginell tycker jag inte är helt sanningsenligt. Priskillnaden är för liten för att inte ta det steget extra, imo.

Att snabba minnen är något av ett krav för AMDs Ryzen vet jag, men gör det verkligen en så stor skillnad idag, in-game, även för Intel-baserade system att det är värt ~500 kr extra? Har du nån bra läsning som konfirmerar detta? Är genuint nyfiken!

Nätagget är på rea och kostar för stunden lika mycket som samma modell fast 100W svagare, så varför inte? Personligen sparar jag inte gärna in på just PSU. Tycker den extra summan det kostar för steget högre i kvalitet är klart värd den extra försäkring man får i utbyte.

"Upp till". Lovade inte en temperaturskillnad på 10 grader, men en sån stor skillnad är definitivt inte någon omöjlighet. Medföljande pastan är oftast inte toppklass direkt.

Hur som helst, så är ju många av dessa frågor ett smakval, ingen annan än OP kan säga vad han vill ha. Jag ville bara ge honom ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiaR710:

@Samlooh: Skillnaden mellan ett 1070 Ti och ett 1080 är liten, men att kalla den marginell tycker jag inte är helt sanningsenligt. Priskillnaden är för liten för att inte ta det steget extra, imo.

Att snabba minnen är något av ett krav för AMDs Ryzen vet jag, men gör det verkligen en så stor skillnad idag, in-game, även för Intel-baserade system att det är värt ~500 kr extra? Har du nån bra läsning som konfirmerar detta? Är genuint nyfiken!

Nätagget är på rea och kostar för stunden lika mycket som samma modell fast 100W svagare, så varför inte? Personligen sparar jag inte gärna in på just PSU. Tycker den extra summan det kostar för steget högre i kvalitet är klart värd den extra försäkring man får i utbyte.

"Upp till". Lovade inte en temperaturskillnad på 10 grader, men en sån stor skillnad är definitivt inte någon omöjlighet. Medföljande pastan är oftast inte toppklass direkt.

Hur som helst, så är ju många av dessa frågor ett smakval, ingen annan än OP kan säga vad han vill ha. Jag ville bara ge honom ett alternativ.

Jag menar att den är liten. Alltifrån 3-10% bättre, samtidigt som kortet kostar 10% mer. Jag tänkte ifall man ville hålla det lite under 15TKR.

Nu sitter jag på mobilen så kan inte länka. Men i t.ex. GTA V kan man se en ökning på cirka 10%, samtidigt som det i andra kan vara mindre. Sen är det ju 350kr och inte 500kr.

Du får det att låta som det jag länkade till är ett dåligt nätaggregat - och det är det inte. Det är också ett modulärt guldcertifierat nätaggregat. Även om det inte är Tier 1 som ”Prime” så är det Tier 2 utav totalt 7st olika ”Tiers”.

Jag förstår! Och jag menar inte att det är ett dåligt alternativ heller, utan svarar mest åt TS skull så han vet skillnaderna.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samlooh:

Jag menar att den är liten. Alltifrån 3-10% bättre, samtidigt som kortet kostar 10% mer. Jag tänkte ifall man ville hålla det lite under 15TKR.

Nu sitter jag på mobilen så kan inte länka. Men i t.ex. GTA V kan man se en ökning på cirka 10%, samtidigt som det i andra kan vara mindre. Sen är det ju 350kr och inte 500kr.

Du får det att låta som det jag länkade till är ett dåligt nätaggregat - och det är det inte. Det är också ett modulärt guldcertifierat nätaggregat. Även om det inte är Tier 1 som ”Prime” så är det Tier 2 utav totalt 7st olika ”Tiers”.

Jag förstår! Och jag menar inte att det är ett dåligt alternativ heller, utan svarar mest åt TS skull så han vet skillnaderna.

Hallå 2018 nu. Alla kunniga dator byggare vet att Arctic Silver 5 kylpasta är den bästa Kylpastan i många år.

Om du jämför med standar som följer med. Då får du nog läsa på lite.

Var nu snäll och ge han bra förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananen12:

Hallå 2018 nu. Alla kunniga dator byggare vet att Arctic Silver 5 kylpasta är den bästa Kylpastan i många år.

Om du jämför med standar som följer med. Då får du nog läsa på lite.

Var nu snäll och ge han bra förslag.

**bort //mod**

Den är säkert bättre än den som följer med, ja - men det lär troligtvis i bästa fall handla om några enstaka grader.

Förövrigt så är Arctic Silver 5 långt ifrån den absolut bästa (källa: https://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-comparison... ).

EDIT:

Enligt https://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-performanc... så ska kylpastan som kommer med "Be Quiets! Pure Rock" prestera ungefär 0.6C sämre än "Be Quiet! DC 1". Om man jämför med grafen jag länkade till tidigare så hamnar då deltan på samma temperatur som just ..*trummvirvel* .. Arctic Silver 5! Alltså egentligen skitsamma vilken som används.

**ot-trams rensat //mod*
Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.