Permalänk

Njord Law + GDPR

Har själv inte fått något kravbrev (fildelar heller inte) meeen...

Det är uppenbart att Njord Law använder sig av en automatiserad metod (bot) för att samla in IP-adresser för att sedan få ut personuppgifter av IP-innehavarens ISP.

Borde teoretiskt sett inte Njord Law bryta mot GDPR då ingen någonsin gått med på att låta Njord Law samla in deras digitala personliga data?

Bara en liten tanke jag ställde mig själv... Kommentar på det?..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kanske därför de verkar ha begärt ut och sammanställt all info innan GDPR trädde i kraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Kanske därför de verkar ha begärt ut och sammanställt all info innan GDPR trädde i kraft.

Det gäller även lagring vilket innebär att de isåfall skulle bryta mot det om de innehar uppgifterna nu. Spelar ingen roll när de fick tag i dem.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Det gäller även lagring vilket innebär att de isåfall skulle bryta mot det om de innehar uppgifterna nu. Spelar ingen roll när de fick tag i dem.

Någon får testa att kontakta dem och begära ut den information de har, och kanske begära att bli bortglömd.

Edit: tekniskt sett kan de ju ha skickat ut alla krav de tänkt sig skicka ut innan GDPR och sedan tömt registret.
Om det nu bara är tomma hot som vissa tror.

Permalänk
Medlem

GDPR säger inte att det måste finnas samtycke för insamling om det t.ex. finns en rättslig grund.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Hmm. Oavsett vilket borde väl vemsomhelst kunna vända sig till dem och be dem ge ut alla uppgifter som de har knutit till ens person?

Permalänk
Medlem

Njord har fått uppgifterna efter domstolsbeslut så jag har svårt att tänka mig att de även behöver samtycke. Dock skulle det vara intressant att veta hur hanterar dessa uppgifter förutom att skicka ut brev. Kan alla på Njord få tillgång till dem? Delar de med sig till andra juristfirmor? Hur skyddar de uppgifterna?

Permalänk
Skrivet av Naki:

Njord har fått uppgifterna efter domstolsbeslut så jag har svårt att tänka mig att de även behöver samtycke. Dock skulle det vara intressant att veta hur hanterar dessa uppgifter förutom att skicka ut brev. Kan alla på Njord få tillgång till dem? Delar de med sig till andra juristfirmor? Hur skyddar de uppgifterna?

Menar själva insamlandet av IP-adresser, inte personuppgifterna de får av internetleverantörerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@IKEA Billy Bokhylla: Skulle säga samma där, det finns en rättslig grund att samla in de ipadresser som delar ut deras klients film. GDPR är inget som kommer skydda nedladdning.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

@Valonen: Har du en rättslig grund ska väl ärendet då godkännas av domstol först? Känns som att de rör sig en bit utanför lagens ramar för att driva sina ärenden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@IKEA Billy Bokhylla: Bra fundering, hoppas lagen prövas snart.

omformulering
Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

GDPR säger inte att det måste finnas samtycke för insamling om det t.ex. finns en rättslig grund.

I GDPR finns sex rättsliga grunder varav samtycke är en av dem. I detta fall använder man antagligen "intresseavvägning" som rättslig grund då man skulle kunna hävda att företagets intresse av att skicka kravbrev är större än en privatperson som piratkopierars intresse att inte bli registrerad.

https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforor...

Jag tycker att det Njord gör är helt galet, men att bryta mot GDPR är nog svårt att få dem fällda för.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

I detta fall använder man antagligen "intresseavvägning" som rättslig grund då man skulle kunna hävda att företagets intresse av att skicka kravbrev är större än en privatperson som piratkopierars intresse att inte bli registrerad.

En piratkopierande privatperson, ja. Men det är ju inte det man registrerar eftersom att det inte är bevisat vem som gjort vad.

Intresse av att skicka kravbrev till en innehavare av ett abonnemang. En som inte har något lagkrav på sig att ansvara för precis allt som sker på abonnemanget av andra användare. Jag vill inte ha mina uppgifter i något företags register över brott för att min polare kommer på besök med sin dator och råkar ha sin torrentklient igång. De kan registrera min kompis förstås men hur ska det gå till? Inte mitt problem. Tycker att den enskildes intressen väger ganska så tungt där. Sen behöver ju inte alla hålla med förstås.

Fel ordning på ord
Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

En piratkopierande privatperson, ja. Men det är ju inte det man registrerar eftersom att det inte är bevisat vem som gjort vad.

Intresse av att skicka kravbrev till en innehavare av ett abonnemang. En som inte har något lagkrav på sig att ansvara för precis allt som sker på abonnemanget av andra användare. Jag vill inte ha mina uppgifter i något företags register över brott för att min polare kommer på besök med sin dator och råkar ha sin torrentklient igång. De kan registrera min kompis förstås men hur det ska gå till? Inte mitt problem. Tycker att den enskildes intressen väger ganska så tungt där. Sen behöver ju inte alla hålla med förstås.

Ja, jag håller med dig. Men vi vet båda två vilken sida rätten brukar gå på.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Ja, jag håller med dig. Men vi vet båda två vilken sida rätten brukar gå på.

Ja. Den sidan med mest pengar och flest lobbyister tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com