Skämmiga misstag vid datorbygge/elektronikhantering?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

För över tio år sedan var jag förtjust i en tjej, så när jag hörde att hennes dator vägrade starta så nappade jag på att komma hem till henne och ta en titt på den.

Jag satte mig och pilla medan hon gick ned till köket för att fixa något att dricka åt oss.

Kom fram till att det antagligen var nätagget som lagt av, och började plocka isär datorn för att ta ut det. Problemet var att jag där hukad på golvet började släppa ut fisar lite sådär omedvetet som man kan göra när man är djupt insjunken i datorpillande.

När jag hörde hennes steg i trappen insåg jag att det luktade rent helvete i rummet, och höll på att få panik. Direkt när hon kom in påpekade jag snabbt och nätagget lagt av, och sade sedan något i stil med "Känner du den där svavelliknande lukten? Nästan som att det luktar prutt? Det är kondensatorerna i nätagget. De kan lukta så när de har bränts."

Kände mig som Ravelli i VM -94. Vilken jävla räddning.

i5 3570k @ 4,4 // Hyper 212 EVO // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB HyperX DDR3 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
M-Skåne
Registrerad
Aug 2009

Nu senast kopplat fläkt till fel uttag på moderkort med en massa oväsen som följd.

Jag kan fanimig inte minnas om jag verkligen haft sönder något genom eget misstag. Men jag är sjukt trött på att det blir mer och mer komplicerat att sätta ihop grejorna exakt rätt för optimal prestanda och i synnerhet AM4 minnen i hög hastighet har vållat mig stor hvdvrk den senaste tiden.

Jo, förresten, försökt återanvända strömsladdar mellan olika fabrikanters nätaggregat. Det funkade icke då de kopplar jord och spänning och allt sånt lite olika. Snart får man gå kurs i ellära för datorer.

Denna plats tillgänglig för annonsering. Billigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Dec 2005

Jag har klarat mig hyfsat bra faktiskt.
Jag har byggt många datorer och reparerat men det enda jag har lyckats att göra är att böja ett stift från min förra CPU. Försökte böja tillbaka det men märkte att jag bara gjorde saken värre. Så jag slutade och fick låna processorn från min gamla dator (Tur att AM3+ är bakåtkompatibel med AM3). Men det var endå dags för en liten uppgradering så jag lyckades få tag på en ny och bättre CPU.

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-R928WF3OC-3GD (Radeon R9 280) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD 1 (OS): Samsung 840 EVO 120 GB | SSD 2 (Games): Samsung 850 EVO 250 GB | SSD 3 (Games): Samsung 840 EVO 120 GB | HDD (Lagring): Seagate Baracuda 4TB | Streaming card: Elgato Game Capture HD60 PRO (PCI-E) | Chassi: Cooler Master Storm Trooper | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 2x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Jag har en gammal dator vid TV:n för att se play TV. Den har bara trådlöst internet. Internet började krångla. Jag kollade accesspunkten både fån TV:n och min vanliga dator som har trådanslutning. Inga problem från något håll. I min desperation bytte jag accesspunkt. När jag skulle ta bort strömförsörjningen till den ursprungliga accesspunkten uppdagades felet. Min dator får ström från en sladdbräda där de övriga uttagen blir strömlösa när datorn går till strömsparläge. Av någon anledning som jag inte begriper hade jag kopplat accesspunkten dit. Så när jag tittat på TV 20 minuter så gick datorn till strömsparläge och TV:n miste internet. Och ingen hade jag att skylla på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljusdal
Registrerad
Jun 2012

För länge sedan skulle jag montera min nya dyra hårddisk för ca 3000kr men var stressad och lyckades bryta av SATA kontakten.