Skämmiga misstag vid datorbygge/elektronikhantering?

Permalänk
Medlem

För över tio år sedan var jag förtjust i en tjej, så när jag hörde att hennes dator vägrade starta så nappade jag på att komma hem till henne och ta en titt på den.

Jag satte mig och pilla medan hon gick ned till köket för att fixa något att dricka åt oss.

Kom fram till att det antagligen var nätagget som lagt av, och började plocka isär datorn för att ta ut det. Problemet var att jag där hukad på golvet började släppa ut fisar lite sådär omedvetet som man kan göra när man är djupt insjunken i datorpillande.

När jag hörde hennes steg i trappen insåg jag att det luktade rent helvete i rummet, och höll på att få panik. Direkt när hon kom in påpekade jag snabbt och nätagget lagt av, och sade sedan något i stil med "Känner du den där svavelliknande lukten? Nästan som att det luktar prutt? Det är kondensatorerna i nätagget. De kan lukta så när de har bränts."

Kände mig som Ravelli i VM -94. Vilken jävla räddning.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Nu senast kopplat fläkt till fel uttag på moderkort med en massa oväsen som följd.

Jag kan fanimig inte minnas om jag verkligen haft sönder något genom eget misstag. Men jag är sjukt trött på att det blir mer och mer komplicerat att sätta ihop grejorna exakt rätt för optimal prestanda och i synnerhet AM4 minnen i hög hastighet har vållat mig stor hvdvrk den senaste tiden.

Jo, förresten, försökt återanvända strömsladdar mellan olika fabrikanters nätaggregat. Det funkade icke då de kopplar jord och spänning och allt sånt lite olika. Snart får man gå kurs i ellära för datorer.

Visa signatur
Permalänk

Jag har klarat mig hyfsat bra faktiskt.
Jag har byggt många datorer och reparerat men det enda jag har lyckats att göra är att böja ett stift från min förra CPU. Försökte böja tillbaka det men märkte att jag bara gjorde saken värre. Så jag slutade och fick låna processorn från min gamla dator (Tur att AM3+ är bakåtkompatibel med AM3). Men det var endå dags för en liten uppgradering så jag lyckades få tag på en ny och bättre CPU.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal dator vid TV:n för att se play TV. Den har bara trådlöst internet. Internet började krångla. Jag kollade accesspunkten både fån TV:n och min vanliga dator som har trådanslutning. Inga problem från något håll. I min desperation bytte jag accesspunkt. När jag skulle ta bort strömförsörjningen till den ursprungliga accesspunkten uppdagades felet. Min dator får ström från en sladdbräda där de övriga uttagen blir strömlösa när datorn går till strömsparläge. Av någon anledning som jag inte begriper hade jag kopplat accesspunkten dit. Så när jag tittat på TV 20 minuter så gick datorn till strömsparläge och TV:n miste internet. Och ingen hade jag att skylla på.

Permalänk
Medlem

För länge sedan skulle jag montera min nya dyra hårddisk för ca 3000kr men var stressad och lyckades bryta av SATA kontakten.

Permalänk
Medlem

@Icecrystal: Haha yap, den kan jag ocksa checka av. Leiro var det for oss

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk

Köpte en laptop från Kina till sambon för 1800 sek. Macbook Air-design, perfekt för hennes enkla arbete.
Köpte härförleden en ny laddare från Kjell & Company, vände kontakten fel och hennes laptop är nu stendöd.

Sambon blev halvglad. Min plånbok blev inte heller helt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandolforf:

Köpte en laptop från Kina till sambon för 1800 sek. Macbook Air-design, perfekt för hennes enkla arbete.
Köpte härförleden en ny laddare från Kjell & Company, vände kontakten fel och hennes laptop är nu stendöd.

Sambon blev halvglad. Min plånbok blev inte heller helt nöjd.

Ingen tull/postnords-avgift utöver dom 1800?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

@muSashi: Nix, men det är nog närmre ett år sen jag köpte den.

Permalänk
Hedersmedlem

Året var 2002, jag skulle bygga en server åt min syster som driver en gymnasieskola.

Jag lyckades missa att jag råkat ha en fläktkabel mellan en av hårddiskvaggorna och chassits vägg, så när jag drog åt (med elekrisk skruvmejsel) så gick fläktkabeln av.

Det gick att skarva med lite tejp, men det var ändå rätt skämmigt.

Permalänk
Medlem

Råkade lossa på PCI-E monteringen när jag skulle ta av ett GTX 680 SLI och glömde att den hade låst sig. Och innan jag förstod det så trodde jag att kortet inte var låst utan satt fast på något konstigt höger.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag kopplade in en fyrapinnars strömkabel i moderkortet istället för åtta och körde så i fyra år, kunde inte begripa varför jag fick blåskärm en gång i månaden.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario