Ska använda mossans gamla Iphone 7+, vad ska jag tänka på ? (Reset, stänga av osv)

Permalänk
Medlem

Ska använda mossans gamla Iphone 7+, vad ska jag tänka på ? (Reset, stänga av osv)

Så min lur åkte i vatten och är död, ska använda mossans gamla Iphone 7+.

Jag har aldrig haft Iphone och har inget Apple konto.
Jag vet att där är vissa saker man ska tänka på att stänga av osv, något med imessage osv.

Detta har jag kommit fram till.

1. Backupa allt där finns till hennes cloud
2. Stänga av detta imessage grejet?
3. Factory reset och sen skapa ett Apple konto till mig?

Något annat jag missat?, så man inte kladdar till något

Permalänk
Medlem

Varför skulle du stänga av iMessage? SMS är ju typ alltid gratis nu för tiden men det skadar ju inte att skicka som data iställer för klassiska SMS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Varför skulle du stänga av iMessage? SMS är ju typ alltid gratis nu för tiden men det skadar ju inte att skicka som data iställer för klassiska SMS.

https://support.apple.com/sv-se/ht203042

Detta jag tänker på.

Nu är där ju inget simkort i denna iphone, men hon har ju använt den innan hon köpte sin nya Galaxy s8.
Och jag går ju från min Android -> Iphone nu.

Tänkte detta är kanske något man ska göra innan man kör factory reset osv.
Som sagt, läst en massa strul med imessage vid 2a hand förr så därför jag undrade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

https://support.apple.com/sv-se/ht203042

Detta jag tänker på.

Nu är där ju inget simkort i denna iphone, men hon har ju använt den innan hon köpte sin nya Galaxy s8.
Och jag går ju från min Android -> Iphone nu.

Tänkte detta är kanske något man ska göra innan man kör factory reset osv.
Som sagt, läst en massa strul med imessage vid 2a hand förr så därför jag undrade

Jag har aldrig haft problem med iMessage trots massvis med byten mellan Android och iPhone (sysslar med apputveckling). Så jag tycker du ska låta det vara på. Skulle du ha otur och få problem kan man ju ta tag i det då.

Så ta backup åt din mor, återställ iPhonen och starta den. Då får du möjlighet att skapa ett Apple-ID.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordis:

Jag har aldrig haft problem med iMessage trots massvis med byten mellan Android och iPhone (sysslar med apputveckling). Så jag tycker du ska låta det vara på. Skulle du ha otur och få problem kan man ju ta tag i det då.

Så ta backup åt din mor, återställ iPhonen och starta den. Då får du möjlighet att skapa ett Apple-ID.

Tackar