Soundbar för 5000-8000 sek

Permalänk
Medlem

Soundbar för 5000-8000 sek

Hej,

Ska införskaffa en soundbar, tycker dock att det är en djungel.
Har några krav på den:

  • Klar och tydlig ljudbild

  • Gärna med trådlös sub

  • Atmos

  • Streama musik från telefonen/datorn

Och det till det viktigaste, min sambo vill att den ska vara snygg, dvs inte överdrivet plastig och ganska neutral i utseendet.

Har kollat in Klipsch RSB-11, men har inte lyckats hitta ett ex att lyssna på, någon som har hört hur den låter?

//
Simon

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

Du ska nog köpa Samsungs HW-K960 atmos soundbar. Riktigt bra ljud och har två surround högtalare bak med atmos.
Denna kostade ett tag ca 8000kr nedsatt. Lät mycket bra jämfört med alla andra soundbars.

Själv åkte jag och lyssnade på en JBL 3.1 bar. Riktigt tung och mäktig bas men sämre mellanregister. Den kostar 5000kr.

Själv köpte jag en LG Sj5. Riktigt bra ljud men framförallt var den nedsatt till 2000kr och för det priset var ljudet otroligt bra. Spelade bättre än många 5000kr system. Lite klen bas för dem som älskar sånt. Dock inte atmos.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

LG SJ9 brukar ofta rekommenderas i den nivån men vet ej om den är så bra, funderar själv på en.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

Du ska nog köpa Samsungs HW-K960 atmos soundbar. Riktigt bra ljud och har två surround högtalare bak med atmos.
Denna kostade ett tag ca 8000kr nedsatt. Lät mycket bra jämfört med alla andra soundbars.

Själv åkte jag och lyssnade på en JBL 3.1 bar. Riktigt tung och mäktig bas men sämre mellanregister. Den kostar 5000kr.

Själv köpte jag en LG Sj5. Riktigt bra ljud men framförallt var den nedsatt till 2000kr och för det priset var ljudet otroligt bra. Spelade bättre än många 5000kr system. Lite klen bas för dem som älskar sånt. Dock inte atmos.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det rekommenderat med två bak högtalare för att få en bra atmos känsla? Det ser mycket trevlig ut annars!

Skrivet av BergEr:

LG SJ9 brukar ofta rekommenderas i den nivån men vet ej om den är så bra, funderar själv på en.

Visade den för min sambo när vi var och spanade, som jag tolkar reaktionen var inte utseendet värdigt vårat vardagsrum

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonsky:

Är det rekommenderat med två bak högtalare för att få en bra atmos känsla? Det ser mycket trevlig ut annars!

Visade den för min sambo när vi var och spanade, som jag tolkar reaktionen var inte utseendet värdigt vårat vardagsrum

Atmos kommer från taket, att den samsungen har två bakhögtalare är väl enbart för bättre surround ljud?

Aj då, har personligen aldrig sett en snyggare. Lutar starkt mot en SJ9 snart med en 55" OLED som matchar.
Gl med letande, ska design gå över ljud är det väl bara släppa lös frugan på prisjakt?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kör du med spotify? Köp en som har spotify connect isåfall, riktigt smidigt med de. Jag har föregångaren till Samsungs HW-K960, kommer inte ihåg va den heter men är riktigt nöjd med den så den nya är nog toppen med!

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Medlem

Jag har en SJ9 som jag är mycket nöjd med. Rekommenderas.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Atmos kommer från taket, att den samsungen har två bakhögtalare är väl enbart för bättre surround ljud?

Aj då, har personligen aldrig sett en snyggare. Lutar starkt mot en SJ9 snart med en 55" OLED som matchar.
Gl med letande, ska design gå över ljud är det väl bara släppa lös frugan på prisjakt?

Dom två bakhögtalarna har uppåtriktade element, så gissar på att det tillför något till atmos-upplevelsen.
Jag tror att designen på HW-K960 kan gå hem Får komma med lite bra argument varför den behöver vara så dyr så kommer det nog gå vägen.

Skrivet av miscann:

Kör du med spotify? Köp en som har spotify connect isåfall, riktigt smidigt med de. Jag har föregångaren till Samsungs HW-K960, kommer inte ihåg va den heter men är riktigt nöjd med den så den nya är nog toppen med!

Tack för tipset!

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Avstängd

Jag kör Sonos Playbar, riktigt grym.

Den är guld värd om du ska ha lite fler högtalare sen, kör deras PLAY:1 i köket och playbar vid TVn

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Är ju inget proffs på högtalare men jag kör Harman Kardon SB26 och är enormt nöjd (den har ju dessvärre några år på nacken och inte atmos utan har ist något eget ”surround läge”)

Grymt prisvärd iaf och ljudet är fantastiskt enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

LG SJ9 brukar ofta rekommenderas i den nivån men vet ej om den är så bra, funderar själv på en.

Lyssnade på den när jag köpte SJ5. Tycker konstigt nog att SJ5 lät bättre.
Var även igår och lyssnade på dessa soundbars igen(kanske 3 gången). Och SJ5 tycker jag låter helt okej. Däremot om du vill lägga så mycket som +8000KR ska du helt klart lyssna på Samsungs Atmos som jag nämnde tidigare. Dem slår alla soundbars i samma prisklass.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

Lyssnade på den när jag köpte SJ5. Tycker konstigt nog att SJ5 lät bättre.
Var även igår och lyssnade på dessa soundbars igen(kanske 3 gången). Och SJ5 tycker jag låter helt okej. Däremot om du vill lägga så mycket som +8000KR ska du helt klart lyssna på Samsungs Atmos som jag nämnde tidigare. Dem slår alla soundbars i samma prisklass.

Den kräver väl att man kan ha hötalare bakom soffan? Inte möjligt för mig.

Samsungen ligger som sagt i en annan prisklass också.
Finns sen ingenstans nära att lyssna, går ju inte att lyssna på sånt i butiker likt elgiganten osv. Är ju lika dumt som de som jämför TVs inne i butikerna =D

Fast umeå kanske har bättre butiker, tror inte luleå har någon.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Måste det vara just en soundbar?

Visst kan de ha bra ljud men de har för många kompromisser för att i mitt tycke vara "värdigt" en hembio. Men om sambon prioriterar utseendet så tänker vi i och för ganska olika.

För de pengarna har du en bra grund till en förstärkare och högtalare. Förstärkaren kan du gömma i en TV-bänk och högtalare kan i mitt tycke vara snyggare än en soundbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Måste det vara just en soundbar?

Visst kan de ha bra ljud men de har för många kompromisser för att i mitt tycke vara "värdigt" en hembio. Men om sambon prioriterar utseendet så tänker vi i och för ganska olika.

För de pengarna har du en bra grund till en förstärkare och högtalare. Förstärkaren kan du gömma i en TV-bänk och högtalare kan i mitt tycke vara snyggare än en soundbar.

Mina B&W 683 står i garderoben tillsammans med Onkyo stärkaren just nu. Kompromissen är en soundbar, vilket jag förstår, inredning är väldigt viktigt för henne. Spara mitt andra system till vi bygger ett biorum eller dylikt.

Vad är eran uppfattning om hur SJ9 låter med musik? Recensionerna jag läser på prisjakt hyllar SJ9 medans majoriteten av "expert" recensionerna jag har läst klagar på basen.

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

Förlåt om jag lånar tråden
Har fundering på SJ9 nu när priset är riktigt bra (5700kr)
I mitt vardagsrum har jag snedtak och är lite fundersam på hur det blir med SJ9 som ska utnyttja taket för att få fram Dolby Atmos
Någon som äger SJ9 och har snedtak möjligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har SJ9, började med SJ4an när jag köpte mig en B7 tv, och tyckte att det var mycket som saknades.. Jag ville ha full kontroll över allt, så display och allting var ett måste.

Så lämnade tillbaka Sj4an och köpte Sj9an.

Ångrar inte en sekund.
Klart ljud
Trådlös sub
Atmos
Full kontroll över allt.

Dvs när du kopplar Tvn med soundbaren så syns volymen på soundbaren när du höjer med tv kontrollen. På tvn blir det ju bara +/- men siffrorna kommer upp på själva displayen på soundbaren och det var ett måste för mig. Jag blev alltid så osäker när jag höjde bas eller något annat på SJ4an.. det var liksom, "Är det max nu, ändrades något?, hela tiden..

Själva atmos effekten har jag inte utforskat så mycket då det inte finns så mycket material ute med just atmos, men ljudet är ju ändå grymt bra övrigt.

Ljudet är även mer riktad mot publiken vilket också var en nackdel med SJ4an. I min lägenhet har jag badrummet bakom TVn. Och när SJ4an var igång så kändes det som att ljudet var överallt förutom just hos publiken. Man hörde ju typ filmen eller musiken i badrummet på ett obekvämt sett..

Sj9an är mer riktad mot publiken och ger en mer fyllig ljudbild mot tittaren.

Jag sitter då ca 2.5-3m från tvn, med soundbaren exakt under.
Rummet är då ca 5x8-10m.

Nackdel med Sj9an är då att du inte kan koppla till andra högtalare t.ex bakhögtalare o så, men tror inte det behövs.

För priset är den svårslagen. Man kan klart som fan få bättre ljud men då går priset upp.. och det blir mer stökigt och så..

Skrivet av Simonsky:

Mina B&W 683 står i garderoben tillsammans med Onkyo stärkaren just nu. Kompromissen är en soundbar, vilket jag förstår, inredning är väldigt viktigt för henne. Spara mitt andra system till vi bygger ett biorum eller dylikt.

Vad är eran uppfattning om hur SJ9 låter med musik? Recensionerna jag läser på prisjakt hyllar SJ9 medans majoriteten av "expert" recensionerna jag har läst klagar på basen.

Jag tänkte också mycket på All in one solution och letade då efter en bra soundbar. Fint och inte så mycket kablar överallt.
Jag älskar personligen musik och har bra hörlurar o så.
Jag läste lite att basen kom "efter" i musik, och har personligen inte upplevt det.
Kan vara att när jag just spelar musik på Sj9an så tänker jag inte på kräsenheten då det liksom ändå är en soundbar..
Min åsikt är detta, du kommer inte märka någon som helst avvikelse i din musik ifall du allmänt vill spela musik och slappna av. Ska du börja gå o leta efter avvikelser kanske du kan upptäcka något, och då säger jag kanske för felet kanske inte ens finns. Jag har inte upptäckt de iaf

Permalänk
Medlem

@Hagge: Tack för ett mycket bra svar! Får min sj9 imorgon, återkommer när jag har testat

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

Har en LG SJ9 som jag är mycket nöjd med.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonsky:

@Hagge: Tack för ett mycket bra svar! Får min sj9 imorgon, återkommer när jag har testat

Gör så, hoppas du nöjer dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonsky:

@Hagge: Tack för ett mycket bra svar! Får min sj9 imorgon, återkommer när jag har testat

Låter bra, hämtar nog en i veckan.
Väntar bara på att min kontakt på elgiganten fixar personalrabbat så jag sparar några tusen (på tv och ljud)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Hej! Även jag lånar tråden lite. Står lite i valet och kvalet över 2 alternativ. Just nu har jag en LG Sk8 på väg men undrar om man ändå inte ska köra på Sonos nya Beam. Vad säger ljudexperterna?

Edit: Kommer ha detta i sovrummet.

Permalänk
Medlem

Har kört med Sony HT-NT5 i ett år nu och jävligt nöjd.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3604408