Noclip går bakom kulisserna på utvecklingen av Fallout 76

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Noclip går bakom kulisserna på utvecklingen av Fallout 76

Dokumentären om Bethesdas historia följs upp av en ny del om Fallout 76, där det berättas mer om utvecklingen av spelet samt bekräftas att det får mikrotransaktioner.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011

att det får mikrotransaktioner.

Hepp det där kommer inte folk gilla...

CASE Hex Gear R80 CPU 8700k @5.2GHz GPU GTX 1080 RAM G.Skill Trident Z RGB 4266MHz CL19 @ 3733 CL14 + 128GB Corsair Dominator Platinum PSU EVGA T2 1600W SSD 900p 280GB PCI, 860 Pro total 8TB Headphones DT990 250Ω Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Asus 32" Curved ROG Swift XG32VQ FREE-SYNC
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 360+480 Hardware Labs Black Ice SR2 White 8 Port

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

Mikrotransaktioner gör mig inte så mycket om det bara är kosmetiska grejer. Men typen av spel tilltalar mig inte alls. Detta blir första Fallout (förutom Tactics) jag troligtvis står över.

Skickades från m.sweclockers.com

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,6 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2015

"Mikrotransaktioner" och "Endgame"
*suck*
(förutom det tidigare kända "multiplayer")

Min subjektiva åsikt: Börjar luta åt att de kanske borde ta bort "Fallout" i titeln. :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Aspergerland
Registrerad
Maj 2007

@Felion1337 Fallin 76.

Skickades från m.sweclockers.com

[e2160 1,8Ghz@3,33Ghz] ~ [Radeon HD5850@900/1200] ~ [4gb KingMax@1,11Ghz] ~ [LG W2363D] ~ [Denon AH-D1100] ~ [Naos 5000]
Överklocka: AMD Radeon HD3650
D A T O R B Y G G A R S K O L A N
Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

"Enligt Bethesda är mikrotransaktioner något de behöver ha för att kunna erbjuda nedladdningsbart innehåll och uppdateringar, vilka ska vara helt gratis."

Om man behöver förlita sig på att folk ska betala för saker för att ens uppdatera spelet känns det som om man är väldigt fel ute. Först ska man ta fullpris och sen ska folk ändå pytsa in med mer deg. Om det hade varit förtydligat att det är för att finansiera ytterligare innehåll och uppdateringar efter den planerade tiden på säg, två år, där man har utlovat fyra stora uppdateringar eller dylikt - då låter det mer rimligt.

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

Det här låter mer och mer fel ju mer man får höra om det.

Ubuntu | 1440p IPS | 7700k | 1080ti | 32GB@3.6GHz | 960 Pro 1TB | Xonar STX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

får hoppas mikrotransaktionerna inte är "in your face" och diskreta om dom måste ha sådant med.

får se hur det blir man kanske bara har ett enda standard skin och måste köpa något annat vilket skulle kännas som ett ofärdigt spel.

Ryzen 1700 @ 3.86ghz, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002

Väldigt mycket spoilervsrning på den trailern. Jag såg bara första hälften.

Råd tas på eget ansvar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2009

De skriver ju specifikt att det man kan välja att betala för går även att få igenom spelet. Förstår inte varför folk blir så upprörda över valfria mikrotransaktioner som bara är kosmetika, hamnar det någon annanstans i förlängningen är det väl läge att beklaga sig då istället för att irritera sig i förväg, för säkerhets skull.

Heller inte varför det kräks över att det inte ser ut som NI tycker att Fallout ska vara, varken 3 eller 4 är speciellt likt Fallout heller.

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 |Asus GTX-770 2GB | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Felion1337:

"Mikrotransaktioner" och "Endgame"
*suck*
(förutom det tidigare kända "multiplayer")

Min subjektiva åsikt: Börjar luta åt att de kanske borde ta bort "Fallout" i titeln. :/

Oroar mig också, låter lite mmo grindfest i vissa drag och mikrotransaktioner tilltalar ju aldrig direkt. Förhoppningsvis har de en fallout kvalitet på storyn dock så man kan uppskatta den i alla fall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av r3mpuh:

Mer Failout 76

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Bra dokumentär dock inget spel jag är intresserad av tyvärr. Hoppas på Starfield samt Fallout 5 om det nu kommer någon gång och då med helt ny spelmotor annars köper jag det inte...Spelen ligger dock förmodligen flera år fram i tiden...så ser fram emot Doom Eternal, Metro Exodus samt Cyberpunk 2077 innan dess.

I love Science Fiction!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Om spelet inte får en bra 1-player storyline köper jag först vid 200 kronors-nivån.

Lärde mig läxan med the Division.
Ibland svårt att särskilja dynga från riktiga spel nu för tiden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av trickeh2k:

"Enligt Bethesda är mikrotransaktioner något de behöver ha för att kunna erbjuda nedladdningsbart innehåll och uppdateringar, vilka ska vara helt gratis."

Om man behöver förlita sig på att folk ska betala för saker för att ens uppdatera spelet känns det som om man är väldigt fel ute. Först ska man ta fullpris och sen ska folk ändå pytsa in med mer deg. Om det hade varit förtydligat att det är för att finansiera ytterligare innehåll och uppdateringar efter den planerade tiden på säg, två år, där man har utlovat fyra stora uppdateringar eller dylikt - då låter det mer rimligt.

Lite konstigt tänk kan jag tycka när det kommer till moderna AAA-spel.
Vi kan ta GTA 5 som exempel, det kostade 265 miljoner USD att skapa, det innebär att dom lär sälja 4,266,666~ kopior av spelet (60$) för att gå +/- 0 ens. Nu kostade GTA5 väldigt mycket pengar att skapa, men det är inte ovanligt att stora AAA-spel uppgår över 100 miljoner USD för utvecklingen. Att då som publicerare och investerare bara gå +/- 0, det är helt enkelt inte tänkbart eller acceptabelt.

Så inte nog med att spelet lär skeppa flera miljoner kopior på släppdatum, spelet skall även underhållas i form av patchning, servrar, support/annan personal, utveckling av nytt material o.s.v.
Det behövs helt enkelt pengar utöver själva spelets grundkostnad, inte bara för att fortsätta stödja spelet, men även för att studion/publiceraren ska gå med vinst.

Dessutom så pratar dom om att spelet kommer få flera små uppdateringar t.ex. i form av events, medan det kommer komma störra uppdateringar med större mellanrum - Allt detta gratis för samtliga spelare.
Så personligen har jag inga som helst problem med en kosmetisk shop om det innebär att man får saker som faktiskt berör spelet gratis

Laptop#1: Lenovo Legion Y720 | i7 7700HQ | 16Gb 2400Mhz | GTX 1060 6Gb |
Laptop#2: MSI GS73VR Stealth Pro | i7 6700HQ | 16Gb 2400Mhz | GTX 1060 6Gb |
Desktop | MSI X470 Pro Carbon AC | Ryzen 7 2700X - H100i Pro RGB | 16Gb 3200Mhz Pro RGB | 1080Ti STRIX |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

Jag var rätt negativt inställd till 76 med tanke på vad som hände med F4, men efter videon så är jag försiktigt hoppfull.

Lite besviken att höra att de behåller motorn och tar nätkod kod från Quake och injicerar den. Fan på tiden att de dumpar motorn på tippen där den hör hemma och börjar på ny kula.

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2003

@Yatagarasu: Snackar du om? Ca130m USD kosta det. Sen att de valde att marknadsföra för mer än utvecklingskostnaden kan ju bara ses som idioti (som spelarna får betala för och reklamfirmorna älskar).
Spelet har för övrigt genererat 6 miljarder sek i ren vinst sen släppet. Men visst, det måste vara jävligt tufft rent ekonomiskt för dem.

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 16GB Corsair @ 3200mhz | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500GB | 2 x Intel 520 SSD 360GB(Raid0) | 2 x Samsung F1 2TB (Raid0) | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Yatagarasu:

Lite konstigt tänk kan jag tycka när det kommer till moderna AAA-spel.
Vi kan ta GTA 5 som exempel, det kostade 265 miljoner USD att skapa, det innebär att dom lär sälja 4,266,666~ kopior av spelet (60$) för att gå +/- 0 ens. Nu kostade GTA5 väldigt mycket pengar att skapa, men det är inte ovanligt att stora AAA-spel uppgår över 100 miljoner USD för utvecklingen. Att då som publicerare och investerare bara gå +/- 0, det är helt enkelt inte tänkbart eller acceptabelt.

Så inte nog med att spelet lär skeppa flera miljoner kopior på släppdatum, spelet skall även underhållas i form av patchning, servrar, support/annan personal, utveckling av nytt material o.s.v.
Det behövs helt enkelt pengar utöver själva spelets grundkostnad, inte bara för att fortsätta stödja spelet, men även för att studion/publiceraren ska gå med vinst.

Dessutom så pratar dom om att spelet kommer få flera små uppdateringar t.ex. i form av events, medan det kommer komma störra uppdateringar med större mellanrum - Allt detta gratis för samtliga spelare.
Så personligen har jag inga som helst problem med en kosmetisk shop om det innebär att man får saker som faktiskt berör spelet gratis

Det är ju faktiskt t.o.m. ännu värre än din kalkyl. Speltillverkaren och utgivaren får ju knappast de där $60 rätt ner i fickan Det är butiker, distributörer, logistik och en massa andra mellanhänder som ska ha sin del av kakan. Så du får nog räkna med kanske.. max $30 beroende på hur exemplaren blev sålda (fysiska kopior eller online)

Skickades från m.sweclockers.com

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,6 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Yatagarasu:

Lite konstigt tänk kan jag tycka när det kommer till moderna AAA-spel.
Vi kan ta GTA 5 som exempel, det kostade 265 miljoner USD att skapa, det innebär att dom lär sälja 4,266,666~ kopior av spelet (60$) för att gå +/- 0 ens. Nu kostade GTA5 väldigt mycket pengar att skapa, men det är inte ovanligt att stora AAA-spel uppgår över 100 miljoner USD för utvecklingen. Att då som publicerare och investerare bara gå +/- 0, det är helt enkelt inte tänkbart eller acceptabelt.

Så inte nog med att spelet lär skeppa flera miljoner kopior på släppdatum, spelet skall även underhållas i form av patchning, servrar, support/annan personal, utveckling av nytt material o.s.v.
Det behövs helt enkelt pengar utöver själva spelets grundkostnad, inte bara för att fortsätta stödja spelet, men även för att studion/publiceraren ska gå med vinst.

Dessutom så pratar dom om att spelet kommer få flera små uppdateringar t.ex. i form av events, medan det kommer komma störra uppdateringar med större mellanrum - Allt detta gratis för samtliga spelare.
Så personligen har jag inga som helst problem med en kosmetisk shop om det innebär att man får saker som faktiskt berör spelet gratis

Fallout 4 hade sålt över 14 miljoner exemplar redan vid launch så det lär knappast vara några problem
för Bethesda att göra en bra vinst på Fallout 4 utan mikrotransaktioner.
https://www.gamespot.com/articles/fallout-4-surpasses-skyrim-...

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 7 64bit Ult | CPU: Intel i7 4790K 4,00Ghz | GPU: ASUS Geforce GTX 1060 6 GB| MB: Asus Z97A-pro gamer |
| RAM: Corsair XMS 3 8GB | PSU: Corsair AX750 | Chassi: NZXT H2 |
SSD: Intel 240 GB | CPU-Kylare: Noctua UH12 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Blir nog ett Fallout jag står över. Inget av de 3D Fallout som släppts (eller tes spel för den delen) är särskilt roliga utan moddar i min mening. Always online, kosmetiska köp och sådant - näe - inget för mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av olle1884:

Om spelet inte får en bra 1-player storyline köper jag först vid 200 kronors-nivån.

Det kommer inte få någon 1-player story line. Det kommer vara som alla andra MMO'n. Du kan göra quests, i grupp, eller ensam. Det är exakt samma "story" oavsett. Och eftersom det kommer vara tvingad PvP, så ska du göra dina låglevel äventyr medan folk springer runt och dödar dig bara för att det är "kul" att trolla noobsen.

Nä, jag kommer garanterat skippa det här. På samma sätt som jag skippat alla andra stora MMO'n. Det verkar dock som om Bethesda insett att MMO inte är en lösning de någ alla kunder med, och man fortsätter släppa spel i huvudserien trots MMO't. Jag tänker på Elderscrolls, men man kan ju hoppas att de gör motsvarande för Fallout.

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Fissure:

@Yatagarasu: Snackar du om? Ca130m USD kosta det. Sen att de valde att marknadsföra för mer än utvecklingskostnaden kan ju bara ses som idioti (som spelarna får betala för och reklamfirmorna älskar).
Spelet har för övrigt genererat 6 miljarder sek i ren vinst sen släppet. Men visst, det måste vara jävligt tufft rent ekonomiskt för dem.

Det är ju inga konstigheter att man väljer att marknadsföra sina produkter? Marknadsföring tillhör ett spels budget, helt enkelt så det funkar när man räknar vad en produkt har kostat oavsett bransch egentligen.
Ta Beats som exempel, vill minnas att jag läste att 70%+ av deras budget går till marknadsföring (ska leta reda på källan, återkommer).

Sedan att spelet gått otroligt bra är en helt annan femma, det kunde lika gärna ha gått som det gjorde för StarWars Battlefront II. Målet är ju att lyckas med just det GTA5 har gjort, ur en publicerares och investerares perspektiv.

Skrivet av Xyborg:

Det är ju faktiskt t.o.m. ännu värre än din kalkyl. Speltillverkaren och utgivaren får ju knappast de där $60 rätt ner i fickan Det är butiker, distributörer, logistik och en massa andra mellanhänder som ska ha sin del av kakan. Så du får nog räkna med kanske.. max $30 beroende på hur exemplaren blev sålda (fysiska kopior eller online)

Mjo, mitt räkneexempel var väldigt hårddraget mest för att framföra en poäng.
Utöver den ovanstående kostnaden jag skrev så lär man som du säger även räkna med att portaler så som Playstation Store, Steam o.s.v. tar 30% av försäljningen, sedan fysiska butiker så som GameStop/Webhallen ska även gå med vinst, så där säljs spelen (från studion/publ) med ännu mindre marginaler.

Sedan har vi reor (på PC) redan 6-8 månader efter ett släpp, så igen ryker marginaler.
Så du är helt klart inne på rätt spår!

Skrivet av ThunderboltDrgn:

Fallout 4 hade sålt över 14 miljoner exemplar redan vid launch så det lär knappast vara några problem
för Bethesda att göra en bra vinst på Fallout 4 utan mikrotransaktioner.
https://www.gamespot.com/articles/fallout-4-surpasses-skyrim-...

Vi kan räkna på 20 miljoner exemplar sålda (siffra som dök upp på GameSpot) med en baslinje på 60$.
60$ x 0.7 = 42$ (digitala portaler)
Nu har jag inte logistik, exakt kostnad för inköp för butiker o.s.v. men vi kan säga att GameStop köper in spelen för runt 20-25$.

Vi tar sedan ett medelvärde på det, så i runda slängor så tjänar utvecklaren/publiceraren 32.5$ per kopia som sålts för fullpris. Då med ovanstående exempel om att Fallout 4 skulle kostat minst 100M$ att utveckla & marknadsföra(som referens kostade Skyrim ungefär 90M$), man har skeppat 20M kopior, då har man gjort en knapp vinst om 550M$ (brutto). Nu har jag inte ens räknat med reor och kostnader som kommer efter spelet har släppts, så som personal, servrar, lokaler o.s.v.

Igen, jag drar bara estimerade siffror här men tycker ändå det målar upp en rätt bra bild. All 'vinst' (netto) som görs går inte direkt tillbaka till spelet, utan aktiägare ska ha utdelning, investerare vill ha tillbaka pengar med ränta. Utöver alla pengar som ska täcka upp kostnaden för utveckling/marknadsföring, aktieägare/investerare etc. så ska pengarna räcka för att finansiera nästkommande titel.

Säger inte att dom inte tjänar en massa pengar, men det är betydligt mindre än vad folk verkar vilja tro att det är.

Edit: Ändrade upplägg och fixade struktur.

Laptop#1: Lenovo Legion Y720 | i7 7700HQ | 16Gb 2400Mhz | GTX 1060 6Gb |
Laptop#2: MSI GS73VR Stealth Pro | i7 6700HQ | 16Gb 2400Mhz | GTX 1060 6Gb |
Desktop | MSI X470 Pro Carbon AC | Ryzen 7 2700X - H100i Pro RGB | 16Gb 3200Mhz Pro RGB | 1080Ti STRIX |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av olle1884:

Om spelet inte får en bra 1-player storyline köper jag först vid 200 kronors-nivån.

Om det inte får bra "solo" storyline och PVE så köper jag först vid... ingen nivå. Inte ens om jag skulle få betalt.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Neeeej de fortsätter med effing GameBryo!