Wish tar ut moms direkt vid köp från Kina – slipper Postnords hanteringsavgift

Permalänk
Melding Plague

Wish tar ut moms direkt vid köp från Kina – slipper Postnords hanteringsavgift

Postnords hanteringsavgift på importpaket har minskat försändelserna markant, något som påverkat vissa e-handlare. Nu är Wish först att slippa avgiften, med fler undantag att vänta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men anledningen till att avgiften från början implementerades var väl på grund av alla kina-paket och då specifikt från Wish som utgör majoriteten?

Flopp Deluxe?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Rätta mig om jag har fel, men anledningen till att avgiften från början implementerades var väl på grund av alla kina-paket och då specifikt från Wish som utgör majoriteten?

Flopp Deluxe?

Prova att läsa nyheten en gång till

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av YamahaDGX630:

Rätta mig om jag har fel, men anledningen till att avgiften från början implementerades var väl på grund av alla kina-paket och då specifikt från Wish som utgör majoriteten?

Flopp Deluxe?

Det dom gjort är ju att säljaren sköter momshanteringen nu.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Frågan är hur bra detta är ur konkurrenssynpunkt. Statligt bolag ger stora aktörer särställning och monopol medan mindre aktörer slås ut.

Skrivet av YamahaDGX630:

Rätta mig om jag har fel, men anledningen till att avgiften från början implementerades var väl på grund av alla kina-paket och då specifikt från Wish som utgör majoriteten?

Flopp Deluxe?

Det inrättades inte för att stoppa dem. Utan för att finansiera kostnaden kring hantering med att lägga på moms. Nu behövs inte det.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att mina grejer inte får avgift då de är köpta via ebay. Jag har mest bara sett skräp på wish så lite tråkigt att det bara är dem som har orkat fixa momshantering så paket via dem inte får en avgift. Jag kollade wish för att se om de hade ens något liknande, nej var svaret.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Frågan är hur bra detta är ur konkurrenssynpunkt. Statligt bolag ger stora aktörer särställning och monopol medan mindre aktörer slås ut.

Det inrättades inte för att stoppa dem. Utan för att finansiera kostnaden kring hantering med att lägga på moms. Nu behövs inte det.

Dom ger väl ingen särställning?

1.) Alla som fixar moms vid inköp + paketmärkning är välkommna att slippa avgiften, Wish råkade bara vara först.

2.) Wish är en säljplatform ( typ blocket / tradera ) fast där säljarna är kinesiska företag ( vilka mycket väl kan vara jättesmå ), så alla kinesiska företag stora som små kan ju fortfarande ansluta sig till wish för att sälja genom dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Frågan är hur bra detta är ur konkurrenssynpunkt. Statligt bolag ger stora aktörer särställning och monopol medan mindre aktörer slås ut.

Det inrättades inte för att stoppa dem. Utan för att finansiera kostnaden kring hantering med att lägga på moms. Nu behövs inte det.

Wish betalar inget speciellt eller så, vilken säljare som helst kan se till att sköta momsen själva och slippa att postnord gör detta. Hoppas aliexpress och ebay gör detta med, aldrig gillat Wish.

Permalänk
Medlem

Bra att kunna se hela kostnaden direkt och ha allting fixat. Blir enklare att jämföra priset mot butiker i EU-länder då.

Permalänk
Medlem

Den handelsplattform som gjorde situationen värst från första början får nu alltså särbehandling. Fantastiskt!

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Den handelsplattform som gjorde situationen värst från första början får nu alltså särbehandling. Fantastiskt!

Varför inte läsa igenom nyheten också och inte bara svara på rubriken?

Permalänk
Medlem

Mycket bra, hoppas nu att bl.a. Aliexpress börjar med detta också så man kan börja handla in drönar-tillbehör till bra priser igen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Rätta mig om jag har fel, men anledningen till att avgiften från början implementerades var väl på grund av alla kina-paket och då specifikt från Wish som utgör majoriteten?

Flopp Deluxe?

Win skulle väl jag säga. För ja, det var väl till stor del kinapaketen som staten inte fick in sin moms för vilket tullverket hade ansvar för och som postnord ändå inte skötte.
Därför ålade tullverket postnord att börja plocka in moms för dessa paket vilket även innebar massa extrajobb och därmed även merkostnader för postnord.
Nu med det nya systemet där postnord behöver kolla alla paket så blir problemet med momsen löst. Men även alternativet att wish fixar momshanteringen i förväg löser momsproblematiken och det snabbar dessutom på processen, lägger mindre administration på postnord med att driva in pengar och skicka ut brev och dessutom slipper postnord nu lagerhålla paket som de inte är nå vidare intresserade av.

Så vad ger det här då?

  • Kortare väntetid för leverans och inga avgifter i efterhadnd för kunderna

  • mindre administration och mindre lagerhållning för postnord samt att de kan leverera en snabbare tjänst

  • staten får fortfarande sin moms

  • wish från en tjänst som är tydligare och snabbare mot kund (och kanske lite billigare) vilket ökar deras sälj

Så sucess deluxe är väl kanske mer passande

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Momsen är väl inget problem, hoppas eBay och andr aliexpress fixat detta också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Wish betalar inget speciellt eller så, vilken säljare som helst kan se till att sköta momsen själva och slippa att postnord gör detta. Hoppas aliexpress och ebay gör detta med, aldrig gillat Wish.

Nej, vem som helst kan inte göra det. En säljare på Ebay måste komma överens med Postnord om detta och få till ett avtal, vidare ska han se till att denna avgift läggs på automatiskt om en köpare befinner sig i Sverige. Han ska ju också se till att momsen vidarebefordras till Sverige. Det är inte något random människa i Kina kan fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Varför inte läsa igenom nyheten också och inte bara svara på rubriken?

Jag har läst nyheten och det framgår inte att alla webbutiker/handelsplattformar får samma behandling. Prova gärna tänk steget längre innan du antar att folk inte läser nyheter. Den enda rättvisa lösningen hade varit om man gjorde ett system som handlarna själva kunde implementera utan att förhandla med Postnord, men nu väljer man att lägga allt krut på att folk ska kunna handla skräp från just Wish. Mindre aktörer som säljer från egen webbshop kommer få gå över till att sälja på Wish också. Man gynnar endast en aktör, det är särbehandling.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Dom ger väl ingen särställning?

1.) Alla som fixar moms vid inköp + paketmärkning är välkommna att slippa avgiften, Wish råkade bara vara först.

2.) Wish är en säljplatform ( typ blocket / tradera ) fast där säljarna är kinesiska företag ( vilka mycket väl kan vara jättesmå ), så alla kinesiska företag stora som små kan ju fortfarande ansluta sig till wish för att sälja genom dem.

Wish har fått förhandla fram ett avtal. En ensam aktör på Ebay är inte i position att göra detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nej, vem som helst kan inte göra det. En säljare på Ebay måste komma överens med Postnord om detta och få till ett avtal, vidare ska han se till att denna avgift läggs på automatiskt om en köpare befinner sig i Sverige. Han ska ju också se till att momsen vidarebefordras till Sverige. Det är inte något random människa i Kina kan fixa.

Om Wish som fungerar exakt likadant som eBay kan göra detta, varför kan inte eBay göra detta?

Permalänk
Medlem

Wish är sämsta plattformen: Ingen sortering, ingen filter. Aliexpress är the shit.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Aleshi:

Frågan är hur bra detta är ur konkurrenssynpunkt. Statligt bolag ger stora aktörer särställning och monopol medan mindre aktörer slås ut.

Som jag förstår det så har PostNord tagit fram någon form av lösning som gör att moms appliceras vid utcheckning, och detta system är någon andra aktörer (bör) med lätthet kunna implementera i sina system också.

Sedan vill PostNord säkert ha en liten peng i fickan också för att tillhandahålla systemet, så på det viset kanske mindre aktörer får problem. Men skulle inte kalla Wish, AliExpress, DHGate, DealExtreme o.s.v. "småföretag" direkt, dom borde kunna hosta upp för att få möjligheten att kunna skicka till Sverige igen - Att gå från 150k till 15k< paket om dagen från Kina lär ju svida mer känner ja

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Om Wish som fungerar exakt likadant som eBay kan göra detta, varför kan inte eBay göra detta?

Men fungerar de exakt lika? För jag är av uppfattningen att det skiljer i hur de är uppbyggda.
Wish är väl mer jämförbart med DealExtreme? Det är en butik som säljer varor och ersätter leverantören som skickar till kunden. Ebay är väl mer en portal där aktören själv säljer och tar emot betalningar. Då är eet upp till den enskillda aktören att lyckas ta ut moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Som jag förstår det så har PostNord tagit fram någon form av lösning som gör att moms appliceras vid utcheckning, och detta system är någon andra aktörer (bör) med lätthet kunna implementera i sina system också.

Sedan vill PostNord säkert ha en liten peng i fickan också för att tillhandahålla systemet, så på det viset kanske mindre aktörer får problem. Men skulle inte kalla Wish, AliExpress, DHGate, DealExtreme o.s.v. "småföretag" direkt, dom borde kunna hosta upp för att få möjligheten att kunna skicka till Sverige igen - Att gå från 150k till 15k< paket om dagen från Kina lär ju svida mer känner ja

Det är Wish som efter förhandlingar fått tillåtelse att ta ut moms. De gör detta med sitt betalsystem. Och nej, DealExtreme och AliExpress är inte små aktörer. Däremot är många av de som säljer på Ebay små. De kan inte fixa något betalsystem som kan ta ut moms och få det godkänt av Postnord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Rätta mig om jag har fel, men anledningen till att avgiften från början implementerades var väl på grund av alla kina-paket och då specifikt från Wish som utgör majoriteten?

Flopp Deluxe?

Nej? Orsaken var för att PN hade skitit i att följa ett beslut som Riksdagen tagit 1992 och som Tullverket krävde att PN skulle följa. Det enda paketen från Kina gjorde var att Tullverket att ta upp kravet igen.

Skrivet av Aleshi:

Frågan är hur bra detta är ur konkurrenssynpunkt. Statligt bolag ger stora aktörer särställning och monopol medan mindre aktörer slås ut.

Det inrättades inte för att stoppa dem. Utan för att finansiera kostnaden kring hantering med att lägga på moms. Nu behövs inte det.

What? Wish är inte det enda företag som har detta system..

Skrivet av wargreymon:

Wish betalar inget speciellt eller så, vilken säljare som helst kan se till att sköta momsen själva och slippa att postnord gör detta. Hoppas aliexpress och ebay gör detta med, aldrig gillat Wish.

Vill minnas att vissa Amazon affiliader gör detta.

Skrivet av Bakgrund:

Den handelsplattform som gjorde situationen värst från första början får nu alltså särbehandling. Fantastiskt!

ELLER... Så läser du artikeln?

Skrivet av Aleshi:

Nej, vem som helst kan inte göra det. En säljare på Ebay måste komma överens med Postnord om detta och få till ett avtal, vidare ska han se till att denna avgift läggs på automatiskt om en köpare befinner sig i Sverige. Han ska ju också se till att momsen vidarebefordras till Sverige. Det är inte något random människa i Kina kan fixa.

Nu säger du emot dig själv. Om det handlade om ett monopol så hade andra företag inte kunnat göra exakt samma sak. Här handlar det om att ETT FÖRETAG (Eller snarare en marknad) har ingått ett avtal med PN. Andra företag kan ingå liknande avtal och få samma förmåner. Bara för att Wish "var först" betyder inte att andra företag inte kan göra exakt samma sak. Det handlar absolut inte om något monopol.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Åh, en till postnord-tråd som lär bli 100 sidor lång!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Momsen är väl inget problem, hoppas eBay och andr aliexpress fixat detta också.

Skickades från m.sweclockers.com

Ebay har redan viss integrering, det mesta man köper från USA har redan automatisk tull/moms inbakat i fraktpriset. Tror det är UPS/DHL som sköter den biten där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Frågan är hur bra detta är ur konkurrenssynpunkt. Statligt bolag ger stora aktörer särställning och monopol medan mindre aktörer slås ut.

Det inrättades inte för att stoppa dem. Utan för att finansiera kostnaden kring hantering med att lägga på moms. Nu behövs inte det.

Hu?

Det handlar om att upprätthålla lagen som säger att Moms ska betalas på Import.

Helt fritt för vilken utländsk aktör som helt utanför EU att rapportera in Moms för sina kunder och därmed slippa detta.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men fungerar de exakt lika? För jag är av uppfattningen att det skiljer i hurxde är uppbyggda.

Bägge är platformer som tillåter försäljning för massor med olika företag/personer. Nu blir det ju lite annorlunda för eBay i och med att de har privatpersoner och jag inte vet hur det fungerar med moms och så när man köper begagnat. Däremot så tillhandahåller eBay precis som Wish en gemensam kassa för alla sina kunder.

Inte direkt att alla på eBay har sina egna lösningar för att ta betalt, så ser ingen anledning att eBay, Aliexpress och liknande tjänster ska kunna uppdatera sina platformer som Wish har gjort.

Kan ju även tycka att rubriken är lite missvisande, "Wish löser momsen själva, slipper PostNords avgift." hade varit mera vettig, nu låter det som att Wish inte gjort mer än gnällt/gjort en deal och är särbehandlade.

Permalänk
Medlem

Borde vara "Wish först ut bland e-butiker att ta ut moms direkt" och andra kan göra detsamma om de får tummen ur..

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

"Konkret innebär förändringen att efter köp med momsinbetalning i applikationen sätter Wish en speciell etikett på paketet för att signalera att momsen redan är betald"

Bra, så länge som de inte börjar smacka på etiketten utan urskiljning, betald moms eller inte (dvs fusk), men förhoppningsvis har etiketten ett maskinläsbart id för verifiering.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Borde vara "Wish först ut bland e-butiker att ta ut moms direkt" och andra kan göra det samma om de får tummen ur..

Jepp, rubriken är olyckligt formulerad, och orsakar lätt missförstånd. Definitionen av clickbait?

Visa signatur

5950X, 3090