Usb minne, wifi adapter och ethernetkortet/kabeln hittas ej efter hårddiskbyte, vad kan ha hänt?

Permalänk

Usb minne, wifi adapter och ethernetkortet/kabeln hittas ej efter hårddiskbyte, vad kan ha hänt?

Söker desperat hjälp då mina datorkunskaper och mitt tålamod är typ lika med noll

Min son som har studerat på annan ort och kommit hem ibland och hälsat på grejar alltid med min dator så att något strular, igår var han hemma och skulle byta dator med mig då hans extra dator inte var lika bra som min dator och då jag inte lirar så mycket pc utan mest konsoll så sa jag att det var Ok att han tog min dator så fick jag hans gamla, nu till problemet:
Min dator som han då tog igår hade en wifi adapter då vår ethernet kabel har glappat pga en kanin som gnagt på kabeln(kabeln har dock suittit i tidigare men som sagt glappat så att det ibland inte finns internet och ibland finns det,) då köpte jag en wifi adapter en netgear A6210 som har fungerat klockrent sedan jag satte i den, Nu bytte då sonen lite hårddiskar(ej den som windows sitter på) för att han ville behålla sina filer och program och spel och för att jag givetvis ville ha kvar mina saker, han bytte också några fläktar då hans lyste lila som han ville ha kvar.
När han sedan startade upp hans gamla som jag då skulle sitta med fungerar ingenting, den reagerar inte på usb minne, den reagerar inte på wifi adaptern och ej heller på ethernet kabeln, jag kan alltså inte ladda ner några drivrutiner till stickan då den inte tar emot den, kan inte ladda ner drivrutiner då den inte tar kabeln heller.
Då tänkte jag att då är jag så smart att jag kopplar in den där skitdatorn i mitt vardagsrum där jag har en dator till som jag använder som mediadator, den fungerar klockrent med ethernetkabel och hdmi kabel osv, då reagerar så klart inte den skitdatorn på hdmi så jag får även bära in skärmen till vardagsrummet och kopplar in strömkabel, ethernetkabel, och skärm såklart och klart som korvspad reagerar den fortfarande inte på ethernet kabeln, vad gör jag nu? är datorn helt kass? vad kan jag mer göra än det jag försökt göra själv då jag som sagt inte är något geni när det gäller datorer..... jag behöver denna dator då jag sitter bekvämare vid den än i vardags rummet där jag som sagt bara har datorn som mediadator till filmer, netflix och dylikt och inte är en bekväm sittplats att surfa på....Ska tillägga att min son haft denna skitdator uppkopplad där han bott och den har då fungerat bra säger han, den har även tagit usb minne då han ofta själv suttit och fört över filer från sina datorer, han tror att man behöver installera om drivrutinerna till moderkortet, men hur gör jag det när ingenting fungerar? Hoppas på hjälp av er duktiga pc användare.. kram så länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av mummydearest:

Söker desperat hjälp då mina datorkunskaper och mitt tålamod är typ lika med noll

Min son som har studerat på annan ort och kommit hem ibland och hälsat på grejar alltid med min dator så att något strular, igår var han hemma och skulle byta dator med mig då hans extra dator inte var lika bra som min dator och då jag inte lirar så mycket pc utan mest konsoll så sa jag att det var Ok att han tog min dator så fick jag hans gamla, nu till problemet:
Min dator som han då tog igår hade en wifi adapter då vår ethernet kabel har glappat pga en kanin som gnagt på kabeln(kabeln har dock suittit i tidigare men som sagt glappat så att det ibland inte finns internet och ibland finns det,) då köpte jag en wifi adapter en netgear A6210 som har fungerat klockrent sedan jag satte i den, Nu bytte då sonen lite hårddiskar(ej den som windows sitter på) för att han ville behålla sina filer och program och spel och för att jag givetvis ville ha kvar mina saker, han bytte också några fläktar då hans lyste lila som han ville ha kvar.
När han sedan startade upp hans gamla som jag då skulle sitta med fungerar ingenting, den reagerar inte på usb minne, den reagerar inte på wifi adaptern och ej heller på ethernet kabeln, jag kan alltså inte ladda ner några drivrutiner till stickan då den inte tar emot den, kan inte ladda ner drivrutiner då den inte tar kabeln heller.
Då tänkte jag att då är jag så smart att jag kopplar in den där skitdatorn i mitt vardagsrum där jag har en dator till som jag använder som mediadator, den fungerar klockrent med ethernetkabel och hdmi kabel osv, då reagerar så klart inte den skitdatorn på hdmi så jag får även bära in skärmen till vardagsrummet och kopplar in strömkabel, ethernetkabel, och skärm såklart och klart som korvspad reagerar den fortfarande inte på ethernet kabeln, vad gör jag nu? är datorn helt kass? vad kan jag mer göra än det jag försökt göra själv då jag som sagt inte är något geni när det gäller datorer..... jag behöver denna dator då jag sitter bekvämare vid den än i vardags rummet där jag som sagt bara har datorn som mediadator till filmer, netflix och dylikt och inte är en bekväm sittplats att surfa på....Ska tillägga att min son haft denna skitdator uppkopplad där han bott och den har då fungerat bra säger han, den har även tagit usb minne då han ofta själv suttit och fört över filer från sina datorer, han tror att man behöver installera om drivrutinerna till moderkortet, men hur gör jag det när ingenting fungerar? Hoppas på hjälp av er duktiga pc användare.. kram så länge

En dum fråga: den gnagda kabeln - är den bytt?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Mycket orelaterad text gör det svårt att läsa ut vad problemet är.

Du har tagit en befintlig windowsinstallation (vilken version?) och bytt till annan hårdvara. Detta kan leda till problem, men ser man över vilka drivrutiner som saknas i enhetshanteraren, så brukar det ofta gå att lösa.

Problem med datorn:
1. Reagerar inte på usb-minne eller usb-wifi.
2. Får inte nätverk när ethernet ansluts.
3. HDMI-utgång ger ej bild.

Lösningförslag:
För usb-problemet föreslår jag att testa om en annan usb-port fungerar bättre. Koppla in usb-minnet till porten där tangentbordet sitter nu, se om det hittas.

För ethernet gissar jag att nätverkskortet saknar sina drivrutiner, samma gäller troligtvis wifi-stickan. Undersök i enhetshanteraren om de syns, men saknar drivrutiner.

Vad gäller HDMI-utgången undrar jag om datorn har två grafikkort. I så fall kan det vara så att det ena är inaktiverat. Ibland kan enheter vara kinkiga om man stoppar in HDMI-kabeln efter uppstart. Var datorn avstängd när du satte i kabeln?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Om du besitter kunskap och har möjlighet brukar det allra enklaste alternativet vara att blåsa rent och börja om på ny kula, förutsatt att ni inte ska byta tillbaks dator inom en snar framtid. Kom ihåg att ta backup på de filer du vill spara isf.

-----

Passar på att tillägga:

4. Kanin som äter upp nätverkskablar.

Förslag till lösning: Mer morötter till kaninen.

Permalänk

@griid:
nej det är den inte.

Permalänk

@kronwalled:
efter att ha googlat lite så valde jag att installera om datorn med en gammal skiva med window 7 i, hände dock inte ett skit, det hittar inga uppdateringar och hittar fortfarande inte varken usb eller internet kabel

Permalänk

kaninen

@kronwalled:

kaninen dog för ett år sen och hon fick massor av morötter men valde i alla fall att bita sönder kablar, hörlurs sladdar, headset sladdar och fjärrkontroller

Permalänk

@sniglom:
Hej, Jag tror att det satt windows 8 i burken, jag vet ju dock inte utan att ha snackat med sonen om vad i helsike det egentligen var han gjorde igår, han skulle "bara" flytta hårddiskar och fläktar men gjorde säkerligen något mer som han gjort förut men aldrig vill erkänna såklart.
Felet ligger i att sonen är rätt duktig på datorer men han tror dock att han är mycket bättre än han är och han ser såklart alltid till att HANS prylar fungerar, mammas är inte lika viktigt.
Han har säkerligen flyttat ett par diskar där det funnits filer som hade drivrutiner utan att ha tänkt på det då disken som windows var på bara var 64 gb stor(han snodde såklart min ssd som satt i min dator och jag fick då detta skit
har nu försökt installera om med den enda skiva jag hittade hemma med windows på då dvdn är det enda som verkar fungera på datorn, det var windows 7 ultimate 64 bits som jag trodde skulle blåsa rent datorn och sedan då automatiskt uppdatera alla drivrutiner men icke sa nicke så problemet kvarstår, så vad gör jag nu?

Permalänk

`dator strul

till alla som försöker hjälpa mig, första gången jag skriver i forumet trots att jag varit medlem länge.
Så jag har skickat svar men det har kanske blivit helt fu...ed up med dom
Jag kollade i enhetshanteraren och där fanns det utropstecken på både usb samt ethernet , gick inte att uppdatera drivrutiner och gick inte att göra ett dugg faktiskt, fick förslaget om att avinstallera alla dom och starta om datorn men när datorn då startar kommer det upp att den ej kunde installera dom drivrutinerna

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Den kan troligtvis inte uppdatera drivrutinerna eftersom den försöker göra det via internet - och det har du ju inte, eftersom delarna som du vill uppdatera är dem som ger dig internet. Du har ingen skiva som kom med Wifi-adaptern? Den brukar det finnas drivrutiner på.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@mummydearest: Om problemet bara är att få in rätt drivrutiner utan fungerande nätverk eller USB så finns det ett antal andra sätt. Här är ett par:

  • Lägg drivrutinerna på en av hårddiskarna genom att tillfälligt flytta den till en annan dator.

  • Bränn en CD-skiva med drivrutinerna på.

  • Lägg Linux på en USB-sticka och starta datorn från den, du bör kunna komma åt Windows-diskarna från Linux så att du kan lägga över drivrutinerna på valfritt sätt.

Beroende på vad du gör på datorn så kan det även vara ett alternativ att bara strunta i Windows och köra Linux istället. Det går som sagt att köra från en USB-sticka om du bara vill testa.

Permalänk
Medlem

var har du för hårdvara egentligen?
lite infomation går att få om du håller inne windowsknappen + R och skriver dxdiag
annars kan du ju alltid prova att installera windows 10 - går att ladda ned gratis - aktivering well... ännu inget krav

Permalänk
Medlem
Skrivet av mummydearest:

Han har säkerligen flyttat ett par diskar där det funnits filer som hade drivrutiner utan att ha tänkt på det då disken som windows var på bara var 64 gb stor(han snodde såklart min ssd som satt i min dator och jag fick då detta skit

Windowsdisken är den som håller i drivrutiner. Men om din windowsdisk flyttades över, kan det vara så att din windowsinstallation saknar drivrutiner för saker som sitter i hans dator, nätverkskortet till exempel.

Skrivet av mummydearest:

har nu försökt installera om med den enda skiva jag hittade hemma med windows på då dvdn är det enda som verkar fungera på datorn, det var windows 7 ultimate 64 bits som jag trodde skulle blåsa rent datorn och sedan då automatiskt uppdatera alla drivrutiner men icke sa nicke så problemet kvarstår, så vad gör jag nu?

Windows kan ta ner vissa drivrutiner via nätverket, men om det är så att nätverksdrivrutiner saknas går inte detta.
Du behöver börja med att få över drivrutiner för kablat eller trådlöst nätverk. Om du öppnar enhetshanteraren (device manager) kan du få ledtrådar om vad som saknas.

Fungerar USB-minnet i någon av usb-portarna? Om det gör det, installera nätverksdrivrutiner och låt datorn köra windows update till förbannelse. När den är färdig, öppna enhetshanteraren och se om allt är installerat.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Om du besitter kunskap och har möjlighet brukar det allra enklaste alternativet vara att blåsa rent och börja om på ny kula, förutsatt att ni inte ska byta tillbaks dator inom en snar framtid. Kom ihåg att ta backup på de filer du vill spara isf.

-----

Passar på att tillägga:

4. Kanin som äter upp nätverkskablar.

Förslag till lösning: Mer morötter till kaninen.

Det är faktiskt inte nyttigt att mata kaniner med morötter...

Permalänk
Hedersmedlem

@mummydearest *Rubrik förtydligad*

Kom ihåg att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum. Du är välkommen att pm:a en ny rubrik ifall du är missnöjd med min.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Den kan troligtvis inte uppdatera drivrutinerna eftersom den försöker göra det via internet - och det har du ju inte, eftersom delarna som du vill uppdatera är dem som ger dig internet. Du har ingen skiva som kom med Wifi-adaptern? Den brukar det finnas drivrutiner på.

dessvärre har nog min son den då han först fick upp adaptern till Haparanda där han pluggade och sedan tog med den ner hit, ska kika dock

Permalänk
Skrivet av Kent:

@mummydearest *Rubrik förtydligad*

Kom ihåg att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum. Du är välkommen att pm:a en ny rubrik ifall du är missnöjd med min.

jag är absolut inte missnöjd, tvärtom!!! tusen tack

Permalänk
Skrivet av perost:

@mummydearest: Om problemet bara är att få in rätt drivrutiner utan fungerande nätverk eller USB så finns det ett antal andra sätt. Här är ett par:

  • Lägg drivrutinerna på en av hårddiskarna genom att tillfälligt flytta den till en annan dator.

  • Bränn en CD-skiva med drivrutinerna på.

  • Lägg Linux på en USB-sticka och starta datorn från den, du bör kunna komma åt Windows-diskarna från Linux så att du kan lägga över drivrutinerna på valfritt sätt.

Beroende på vad du gör på datorn så kan det även vara ett alternativ att bara strunta i Windows och köra Linux istället. Det går som sagt att köra från en USB-sticka om du bara vill testa.

varför tänkte jag inte på det där med hårddisk för? det var ju ett givet alternativ, nu väntar jag istället på en sticka med windows 10 på av en av mina bröder så kanske det fungerar med att installera det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mummydearest:

varför tänkte jag inte på det där med hårddisk för? det var ju ett givet alternativ, nu väntar jag istället på en sticka med windows 10 på av en av mina bröder så kanske det fungerar med att installera det?

Sannolikheten är större att det fungerar med Win10 i alla fall, om problemet är att hårdvaran är så pass ny att det inte följer med drivrutiner till den till Win7 ("ny" är relativt här, Win7 är ju trots allt nästan 10 år gammalt nu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mummydearest:

@kronwalled:

kaninen dog för ett år sen och hon fick massor av morötter men valde i alla fall att bita sönder kablar, hörlurs sladdar, headset sladdar och fjärrkontroller

Tråkigt.

Skrivet av dannesthlm:

Det är faktiskt inte nyttigt att mata kaniner med morötter...

Stämmer bra, i större mängder, var sagt lite skämtsamt. I mindre mängder som komplement till hö är det nog helt OK.