Permalänk

Speldator 6-7K

Min son på 12 tänkte jag överraska med en ny speldator nu till midsommar / början av juli. Har tittat rundt lite men tycker alla ser lika ut. Skulle behöva lite hjälp att hitta en så bra/säker dator som pengarna kan köpa. Skärm behöver jag köpa också. Gärna inte mer än 2K.

Några jag hittat är:
https://www.webhallen.com/se/product/269971-Lenovo-Legion-Y520T-25IKL-ES-i5-7400-8GB-256GB-SSD-GTX-1050Ti-4GB-Win-10]Webbhallen.se

Komplett.se

Nästan samma

Gamer dator?

Vill inte bygga något eget.

Vad tycker ni om i5 7400 eller i3 8100?
Är det bara Geforce 1050 som gäller eller finns det någon annan snarlik/bättre?
Skärm?

Tack för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Vad skall spelas?

Med den budgeten skulle jag kikat på begagnat.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd

Vilka spel ska han Spela

Först vill jag säga om 2K 4K 6K. Ska men bara titta på vid köp när man köper ett grafikkort som klarar dessa upplösningar.
Geforce 1050 är inget kort för sådant. Bara vanlig HD 1920 x 1080 som räcker långt till han.

Att driva 2 k måste du upp i 1070 kort. Men här räcker det inte till ens. De som kör 1080TI klarar sig bra. Men även dem har kämpigt.

Så köp en 1920 x 1080 skärm och inte mindre än 1060 kort.

I dag är spel stora. Jag menar då alla deras filer till spelet. Att driva dessa någorlunda så behöver man minne på grafikkorten.
Igen under 4 gig minne är bra i dag. Sen inte alls framtidsäkert heller. Man ska alltid ha mer minne än spelet kräver. Inte lätt att veta.
Men om man kör höga upplösningar så kräver många spel i dag 4 Plus GIG minne.

Sen spel dator och CPU inget under i5

Men sen som alla kommer fråga dig här vilka spel han kommer spela. Det är stora frågan.

Permalänk
Skrivet av melkermannen:

Är det bara Geforce 1050 som gäller eller finns det någon annan snarlik/bättre?
Skärm?

Tack för all hjälp jag kan få!

1050 ti är väl något bättre, nästa nvidia kort är 1060 men då blir det genast lite dyrare.

Den här datorn är nog rätt schysst för priset, men om du inte vill bygga är kanske inte den är för dig.
Dator i delar GTX 1060

Något över 7000
Dator

Permalänk
Medlem

Den här slår tidigare förslag. Och snälla... Bygg själv. Det är enklare än att bygga lego.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Som vissa föregånde så rekomenderar jag en skärm på 1080p för den budgeten. Ett 1050ti funkar bra, men inte med fullt ögongodis - kan du så kör 1060 eller rx 580 - de är gjorda för den upplösningen.

En i3 8100 kostar under 1000 lappen, så den är väldigt prisvärd, den är 4 core, så tuggar på bra i spel - en 8400 går på det dubbla, men man får inte dubbelt så bra grafik :). En 8100 är ungefär som en i5 7400 eller 7500 (kolla gärna test på youtube där de jämför lite olika CPUs och GPUs)

Själv har jag kört en i3 6100 (2 core 4 thread) sedan några år tillbaka. Tillsammans med ett rx 470 så har jag klarat witcher 3, fallout 4, elex och andra spel utan problem, med höga inställningar. Min skärm är 1080p med 60hz, det ska räcka mer än väl för din son.

Lycka till!

Visa signatur

Burk: Processor: i3 8100 stock cooler, Grafikkort: Sapphire RX 470 Nitro+ 8gb, Memory: HyperX Fury 16 GB Dual Channel, SSD: 128 GB + 240 GB, Display: AOC 24".

= > ÷

Permalänk
Medlem

Ifall du vill ha färdigmonterad med Windows nära din budget så är denna dator bättre än alternativen du länkade.

https://www.komplett.se/product/11404/datorer/komplett-pc/kom...

Andra alternativ är att köpa en begagnande dator eller en rekonditionerad dator

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag tror att det trådskaparen menar med skärm max 2K är att han vill ha en skärm som kostar max 2000:- inte upplösningen, men jag kan ha fel är väldigt trött idag

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk

@Bananen12:
Jag menar skärm som kostar runt 2000kr. Upplösning blir nog bra det du skrev.

Liiiite sugen att bygga själv är jag ju, men också liiite osäker. Nog bäst att köpa färdigt. Senast jag byggde var år 2000.

Ville lägga till ang bygga egen.
Permalänk
Avstängd

@melkermannen:
Ja du ska inte titta på 4k med det priset du vill ligga på.
Inte ens jag kör med 4 k eller med. Jag skulle vilja. men inte värt det.
Men jag säger det. Köp inget grafikkort som har lite minne. Mycket viktigt i dag.
4 gig är lite på ett grafikkort i dag om du vill ha snygg grafik på skärmen.

Men det handlar lite om att lägga 6000 - 7000 på en dator som du kan bara ställa in inställningar på Medium kanske hög.
Du kan glömma ultra inställningar. Du kan köra det med. men då kommer spelet ligga på 10-20 FPS. Du ska över 35 fps för att det ska vara spelbart. Men här kommer ju frågan igen. Vilka spel ska han köra.

Så lägg någon tusen lapp extra på grafik. Så den blir framtidsäker lite i alla fall. 6-7000 är mycket pengar.

Permalänk
Medlem

Den översta du länkade är helt okey dvs
https://www.webhallen.com/se/product/269971-Lenovo-Legion-Y52...
Med ett 1050ti kommer du inte kunna maxa grafikinställningarna i spelen men du kommer kunna spela alla spel, räcker nog oftast att ställa in på 1080p och medium.
Det går säkert få ut mer av budgeten om man vänder och vrider på det men den är iaf helt okey dator.

Sen när du jämför så kan det vara bra att veta att i5 7400 är likvärdig med i3 8100. Sen kan det även vara bra att veta att 1050ti är mycket bättre än 1050.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har gjort en lista på prisjakt, vet inte hur jag visar den här bara!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är det ok att köpa Windows 10 64 OEM, hittat för 200kr och den låser sig till hårdvaran?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av melkermannen:

Är det ok att köpa Windows 10 64 OEM, hittat för 200kr och den låser sig till hårdvaran?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är inga problem.

Permalänk
Avstängd

Här får du dagens tips, köp ett begagnat grafikkort med blocketpaket, du kan då kolla så att kortet inte är defekt innan köpet går igenom och du får så enormt mycket mer dator för pengarna, ett 1050ti kommer ha en livslängd på 1-2 år, inte värt att köpa nya saker för 3-4k som knappt håller måttet i dagsläget och blir fullt utdadaterat inom kort, som jämförelse kan du få ett 4mån gammalt 1070 för 3000kr. Köp gärna begagnade minnen också, folk underskattar begagnat. Finns att hitta massa oöppnade grejer för 50-60% av marknadsvärdet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

https://www.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg=on&...

Blir nog detta, körde över min max budget med 1500kr plus en skärm.
Ta gärna en titt och kommentera tex om vissa saker inte passar ihop!

När det gäller skärm, amd free sync eller nvidia g-sync. Har ju inte amd processor! Hur funkar det?

Behöver man köpa en bättre CPU kylare än den som hänger med CPUn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11582622/

Kör på detta :). Windows hittar du online någonstans för 200kr. Denna dator kommer faktist vara helt okej för spelande i 1080p. Tog bara en Hdd på 250gb, han fyller inte den på en dag, han kan gott ha en del spel på den beroende på vad han spelar och sen när det börjar fyllas så kan han köpa en mekanisk nästa gång han får månadspeng. Skärm är inte så viktigt för en yngling, viktigaste är att spelen flyter och han kommer inte märka någon skillnad på denna och en annan 60-75hz skärm för 2000kr, nästa steg blir ändå en 144hz skärm, något han kommer vilja ha ganska snart, så att lägga för mycket pengar på en 60hz känns onödigt.

För att göra en kort jämförelse med det du själv satte ihop så har denna dator bättre processor (för spel), bättre grafikkort och snabbare minne. Dessutom är den billigare. Det enda du ger upp på är skärmen, men som sagt, din son märker ingen skillnad ändå på dessa skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kan man använda MSI Z370-A Pro, Socket-1151 i Phanteks Eclipse P400S Glass chassi?

Permalänk

Han skall spela Fortnight och Overwatch. Just nu iallafall...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@melkermannen:

Sitter ock kollar lite. Windows för det priset ?? Var försiktig.
Sen ser jag att du har tänkt köpa från många ställen. Plus lite butiker som är frågande.
Tänk på alla extra avgifter. Frakt m.m
Sen du. Var försiktig när du montera CPU. Böjer du en sockel pin så är de kört för dig. Inget de lagar eller hjälper dig med.

Sen innan du bestämmer dig. Gör en ny köp lista eller två. Kolla lite mer på andra ställen och då med frakt .

Ibland så kan man komma undan med mycket.

Men ärligt talat. Du börja med att fråga oss på en bra dator på 6-7 tusen. Nu är du uppe i 12000 kr.

Permalänk
Avstängd

[quote postid="17432922" userid="145042" name="melkermannen"]
Han skall spela Fortnight och Overwatch. Just nu iallafall...

https://www.inet.se/kundvagn/bild/11586247/

Kolla här tog mig 2 minuter. Köp från ett ställe. Körde efter din lista. Någorlunda samma.
Billigare kan du få. Tro mig.

Inget Windows om du nu kör från det konstiga stället. he he

Permalänk
Avstängd

Från ett ställe

https://www.inet.se/kundvagn/bild/11586280/

Kvalité alla komponenter. Från ett inköpsställe med bra service.
Mer G På SSD. M2 behöver du inte. Tro mig.

Sen kan man spara lite pengar och köpa vatten block till grafikkortet senare. Då blir det en tuff liten Dator.

Men du kolla här.

https://www.inet.se/kategori/167/geforce-gtx-gaming?filters=%...

Grafikkort med 6 gig minne. Mycket mer framtid säker. Bra pris.

t.e.x denna MSI GeForce GTX 1060 6GB Aero ITX OC
https://www.inet.se/produkt/5405827/msi-geforce-gtx-1060-6gb-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av melkermannen:

Min son på 12 tänkte jag överraska med en ny speldator nu till midsommar...

Ambitionerna vad gäller prestanda och pris ökade som någon redan noterat i tråden

Tänkte bidra med lite liveupplevelse med en "enkel och billig G4560" för att visa på FPS.

https://www.youtube.com/watch?v=tWgcxp49UAU

Det finns ju såklart en massa videos på Youtube, men tänkte att det kunde vara kul med ovanligt konkret demo...
Just förs stunden ca 19:42 körs Overwatch med FPS utan gräns och låga men snabba inställningar så man får se vad CPUn klarar. GPUn är en GTX 1060 6GB.
Ursäkta kvalitén på strömmen, har inte så snabbt bredband....

Permalänk
Medlem

Baserat på din senaste budget gick jag ett litet steg längre, och har plockat ihop en dator som tål en framtida uppgradering (tänker främst en till RAM-sticka, men också tål ett kraftigare grafikkort samt fler hårddiskar utan att nätaggregatet ens ska behöva anstränga sig), men ändå duger som den är för stunden.

En 144 Hz-skärm är ett måste om det är FPS som ska spelas, och att försöka spara in 500 kr på en mycket sämre skärm är bara att vara dumsnål. Denna har visseligen FreeSync (vilket kräver ett grafikkort från AMD), så adaptiv synkronisering är något ni blir utan, men även så är skillnaden mellan 60/75 och 144 som dag och natt.

Har du tidigare erfarenhet av att montera datorer, även om det var länge sedan, så tycker jag inte att det finns någon anledning att betala närmare 1 000 kr mer för att få det gjort. Gör det själv, eller tillsammans med din son!

Permalänk

Jag har ju tänkt mig ett msi moderkort. Z370 a PRO eller Z370 Krait Gaming?
Den sista har inte DisplayPort. Är den en viktig? När räcker dom andra portarna till skärm inte längre?
Vilken skulle ni välja?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du använder inte moderkortets portar till skärmen. Från skärmen ska sladden gå till grafikkortet - sätter du sladden i moderkortets port så använder du processorns grafik = inte så bra för spel :).

Visa signatur

Burk: Processor: i3 8100 stock cooler, Grafikkort: Sapphire RX 470 Nitro+ 8gb, Memory: HyperX Fury 16 GB Dual Channel, SSD: 128 GB + 240 GB, Display: AOC 24".

= > ÷