Postnord utreds av Post- och Telestyrelsen efter klagomål från kunder

Permalänk
Melding Plague

Postnord utreds av Post- och Telestyrelsen efter klagomål från kunder

Post- och Telestyrelsen har på senare tid mottagit ett stort antal klagomål mot Postnord, vilket är varför de nu påbörjar en granskning av postoperatören.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Aldrig beställt något från aliexpress, hur fungerar det när man importerar saker? Får man typ ett mail där man ska deklarera moms på varor? Eller skickar postnord helt enkelt tillbaka allt som inte har tull betalat när det ska passera gränsen?

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Hedersmedlem

Låter väl rimligt att det här utreds.
Visserligen en svår situation för alla - även för postnord att hamna i.
Men ja, många verkar inte ha fått sina paket eller fått dem tillbakaskickade utan chans att betala och många har väntat väldans länge på leverans efter betalning.

Får väl se vad utredningen säger.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bra, då PN försöker få in avgift + moms på gåvor skickade från privatpersoner, värde under 500kr.
Varit med om det flertalet gånger.
Sedan tar det veckovis att få PN att fatta att det är fel.
Sedan 2 månader till innan man får sina försändelser.

Fasiken, jag väntar fortfarande på att PN ska släppa saker som ankom Sverige i Februari.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd

De va fan på tiden. Jag har förlorat saker som jag både köpt och sålt sen reglerna infördes. Har till och med betalat den där avgiften och tullen till postnord utan att ens få leveransen. Sen får man veta att den skickats tillbaka av butiken man gjorde köpet och Postnord vägrar återbetala

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Bästa pris på Postman Pat: A Sticky Situation <--

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Musikälskare

Bra, bara på dom!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Postnord asså.. vilka tomtar..
Jag och min sambo beställde två olika saker från olika företag, båda med postnord hemleverans. Ena saken skrev de att ingen öppnade när de plingade på fast båda var hemma hela dagen. Det andra stod att de inte kunde portkoden trots att vi inte har nån portkod, dörren står öppen..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Postnord asså.. vilka tomtar..
Jag och min sambo beställde två olika saker från olika företag, båda med postnord hemleverans. Ena saken skrev de att ingen öppnade när de plingade på fast båda var hemma hela dagen. Det andra stod att de inte kunde portkoden trots att vi inte har nån portkod, dörren står öppen..

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är typ standard när personen som kör budbilen har missat eller inte hunnit med leveransen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Själv har man ju ett paket skickat från england som enligt trackingen legat på deras central i Rosersberg i en vecka nu. Ingen idé att skicka vidare det därifrån tänkte de väl..

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av xcluzive:

Postnord asså.. vilka tomtar..
Jag och min sambo beställde två olika saker från olika företag, båda med postnord hemleverans. Ena saken skrev de att ingen öppnade när de plingade på fast båda var hemma hela dagen. Det andra stod att de inte kunde portkoden trots att vi inte har nån portkod, dörren står öppen..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har upplevt något liknande flera gånger, ibland undrar man hur det ens är möjligt, sjukt frustrerande

Min "Tin foil hat" säger att någon någonstans kommer att få lite pengar och detta kommer bara glida undan, vem vet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Är väl bra att det utreds, låt oss se vad de kommer fram till!

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Det som hänt mig, köpte en begagnad sak (omöjlig att få tag i) av en privatperson för 11k... postnord tappade bort det i tullhanteringen och säger ungefär "HAHA! inte vårat problem att du blivit av med pengar"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hoppas att detta leder till att jag får vedergällning då.

Betalade nästan 1000 spänn i avgifter för saker jag hade beställt innan den här "lagen" kom. Som sen skickades tillbaka till försäljaren för att deras system va så segt med att få iväg alla papper till mig. Vilket ledde till att terminalen som hade mina paket liggande returnerade dom innan jag hade fått chansen att betala vilket jag inte fick veta förns jag hade betalat avgifterna. Och Post nord vägrar givetvis erkänna fel i detta. så jag har gått miste om nära 20k pga detta då butikerna jag beställt av står fast vid att inte betala tillbaka eftersom jag inte hämtat ut varorna.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Aldrig beställt något från aliexpress, hur fungerar det när man importerar saker? Får man typ ett mail där man ska deklarera moms på varor? Eller skickar postnord helt enkelt tillbaka allt som inte har tull betalat när det ska passera gränsen?

Du får en avisering där det står vad du ska betala (75kr + moms), och när du har gjort betalningen så försvinner paketet spårlöst (även om det är skickat som spårbart) och du får aldrig tillbaka dina pengar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av wowsers:

Aldrig beställt något från aliexpress, hur fungerar det när man importerar saker? Får man typ ett mail där man ska deklarera moms på varor? Eller skickar postnord helt enkelt tillbaka allt som inte har tull betalat när det ska passera gränsen?

Du får ett SMS (eller ett brev i brevlådan om Postnord inte känner till vad du har för mobilnummer) där du uppmanas gå till https://moms.postnord.se/ för att betala. Paketet lagras i Örebro tills du betalat. Problemet är att det kan ta veckor att få uppmaningen om att betala från det att försändelsen kommit till Sverige och att det sedan kan ta veckor att skicka den betalda försändelsen från Örebro till mottagaren.

Skrivet av xcluzive:

Postnord asså.. vilka tomtar..
Jag och min sambo beställde två olika saker från olika företag, båda med postnord hemleverans. Ena saken skrev de att ingen öppnade när de plingade på fast båda var hemma hela dagen. Det andra stod att de inte kunde portkoden trots att vi inte har nån portkod, dörren står öppen..

Skicka en räkning till Postnord för att du fått extra besvär på grund av icke utförd tjänst.

Skrivet av muSashi:

Dessutom beläggs alla paket av den här straffavgiften, inklusive gåvor, det finns inget sätt att överklaga Postnords beslut, utan dom säger bara "vi ser att postadressen är från ett industriområde i Kina, därmed är det ingen gåva".

Testa att göra en kortreklamation genom din bank om Postnord bråkar och se om det tar dig någon vart. Tar för givet att du på något sätt kan visa att försändelsen är en gåva, t.ex. genom att visa upp att det på kuvertet anges att avsändaren är en släkting i Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Själv har man ju ett paket skickat från england som enligt trackingen legat på deras central i Rosersberg i en vecka nu. Ingen idé att skicka vidare det därifrån tänkte de väl..

Tog mer än en vecka för mig kom från England till Danmark fort sen var det tyst 1-2 dagar sen stod det arlanda. Sen ingen info pratade med lokala butiken och de sa att om det står så är det bara att det kommit in i SV. Innan de börjar sortera det kan ta dagar. Stort var det också ett brev med 2st dvd lasrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Postgången hos Postnord är under all kritik, i mitt arbete så skickar jag iväg ungefär 4-5 viktiga brev om dagen (inrikes) och det är minst ett brev i veckan som försvinner. Det är fan inte ok.

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A Vit | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | X34A |

Permalänk
Medlem

Ni som hackar och kastar skit på de anställda och folk i branschen, prova själva att jobba som budbilsförare eller liknande. En stor anledning till att paket ibland inte blir levererade är brist på tid och för stor arbetsbörda för chaufförerna.

Prova själva att slita från tidig morgon till sen eftermiddag med enorm stress och 15 min lunch och upptäck hur lockande det ibland är att "hoppa" över ett par stopp per dag så att man kan sluta jobbet i god tid och hinna med dagen som resten av befolkningen. Ingen vill jobba övertid varenda jävla dag för att hinna med alla leveranser.

Spelar ingen roll om det är postnord,schenker eller DHL, det är samma skit bransch, stress och slit från minsta förare till transportledare. Underbemannat och pressa in så mycket arbete per anställd för att tjäna så mycket pengar som möjligt, anställdas hälsa och sinnesro ägnas inte minsta tanke till.

Klaga inte på de anställda, klaga på systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wequ:

Ni som hackar och kastar skit på de anställda och folk i branschen, prova själva att jobba som budbilsförare eller liknande. En stor anledning till att paket ibland inte blir levererade är brist på tid och för stor arbetsbörda för chaufförerna.

Prova själva att slita från tidig morgon till sen eftermiddag med enorm stress och 15 min lunch och upptäck hur lockande det ibland är att "hoppa" över ett par stopp per dag så att man kan sluta jobbet i god tid och hinna med dagen som resten av befolkningen. Ingen vill jobba övertid varenda jävla dag för att hinna med alla leveranser.

Spelar ingen roll om det är postnord,schenker eller DHL, det är samma skit bransch, stress och slit från minsta förare till transportledare. Underbemannat och pressa in så mycket arbete per anställd för att tjäna så mycket pengar som möjligt, anställdas hälsa och sinnesro ägnas inte minsta tanke till.

Klaga inte på de anställda, klaga på systemet.

Det är nog ingen som klagar på dom som delar ut, det ska utredas högre upp liksom, dom där jävla cheferna och VDn har ju ett o annat att förklara det är på tiden nåt händer för kollar man deras omdömen på facebook så är det skrämmande vad folk har att säga om våran postverksamhet som ska ansvara för att dela ut och skicka brev.

Think outside the box.

Permalänk
Medlem

postnord är så dåliga på att räkna momsen har skickat efter comic books ifrån USA och har fått betala 10% import moms när det enligt tullverket bara ska vara 6%! fattar inte varför jag ska betala en avgift på 75kr när dom har gjort fel flera gånger, men det är bara ett problem som jag har med postnord.

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Postnord asså.. vilka tomtar..
Jag och min sambo beställde två olika saker från olika företag, båda med postnord hemleverans. Ena saken skrev de att ingen öppnade när de plingade på fast båda var hemma hela dagen. Det andra stod att de inte kunde portkoden trots att vi inte har nån portkod, dörren står öppen..

Skickades från m.sweclockers.com

Vi har aldrig haft problem med Postnord. Tycker de ger grym service.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Detta är typ standard när personen som kör budbilen har missat eller inte hunnit med leveransen.

Ja, kan tänka mig det. Lite ironiskt dock när vi bor i princip granne med postterminalen..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wequ:

Ni som hackar och kastar skit på de anställda och folk i branschen, prova själva att jobba som budbilsförare eller liknande. En stor anledning till att paket ibland inte blir levererade är brist på tid och för stor arbetsbörda för chaufförerna.

Prova själva att slita från tidig morgon till sen eftermiddag med enorm stress och 15 min lunch och upptäck hur lockande det ibland är att "hoppa" över ett par stopp per dag så att man kan sluta jobbet i god tid och hinna med dagen som resten av befolkningen. Ingen vill jobba övertid varenda jävla dag för att hinna med alla leveranser.

Spelar ingen roll om det är postnord,schenker eller DHL, det är samma skit bransch, stress och slit från minsta förare till transportledare. Underbemannat och pressa in så mycket arbete per anställd för att tjäna så mycket pengar som möjligt, anställdas hälsa och sinnesro ägnas inte minsta tanke till.

Klaga inte på de anställda, klaga på systemet.

Ser ingen som klagat på chauförerna, däremot på postnord och det med all rätt!
Postnord är ett stort skämt, uppriktigt ett skitföretag som man skulle skämmas ögonen ur sig om man arbetade för dom.
Sen hur tusan du lyckades stoppa in DHL som inte är billigast på frakter, men helt klart vet vad frakt innebär med extremt korta frakttider. Det som tar 3 veckor eller mer för postnord, tar max 3 dagar för DHL.

Service för pstnord är "Nu blåser vi kunden!", något som är satt i praktik från högsta chef till den nedersta i kedjan.

Kanske tid att tita efter annat jobb för den som jobbar på postnord, då postnord är ett sjunkande skepp i gemene mans ögon
Eller tänka om om man inte tål klagomål och inte klarar av att ta skit!

Karma is a bitch
.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Inaktiv

Haha ja nu är ju Post och Telestyrelsens personalens anställningar och sysselsättningar tryggade ett tag framåt. Det här lär ju ta tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wequ:

Ni som hackar och kastar skit på de anställda och folk i branschen, prova själva att jobba som budbilsförare eller liknande. En stor anledning till att paket ibland inte blir levererade är brist på tid och för stor arbetsbörda för chaufförerna.

Prova själva att slita från tidig morgon till sen eftermiddag med enorm stress och 15 min lunch och upptäck hur lockande det ibland är att "hoppa" över ett par stopp per dag så att man kan sluta jobbet i god tid och hinna med dagen som resten av befolkningen. Ingen vill jobba övertid varenda jävla dag för att hinna med alla leveranser.

Spelar ingen roll om det är postnord,schenker eller DHL, det är samma skit bransch, stress och slit från minsta förare till transportledare. Underbemannat och pressa in så mycket arbete per anställd för att tjäna så mycket pengar som möjligt, anställdas hälsa och sinnesro ägnas inte minsta tanke till.

Klaga inte på de anställda, klaga på systemet.

Låter som en vanlig dag på tryckeriet. Jag har jobbat så i 15 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

. @Wequ: Som någon annan sa så är dom flesta upprörda över postnord som företag och inte en grupp anställda. Däremot så är det upp till budbilsföraren att sköta sitt jobb under dom tiderna som denna person ska arbeta precis som alla andra, vad är det konstiga med det? Har du som anställd rätt till en timmes lunch så är det upp till dig att ta denna timmes lunch. Passar detta inte arbetsgivaren så får man gå till facket eller söka annat.

Att "hoppa över ett par stopp per dag" för att det är lockande, wtf? Sparka den som faktiskt gör det, att sedan hitta på en vals om att "portkod fattas" eller att "ingen var hemma" är också en anledning till att denna personen inte passar i arbetet. Det är detta som gör att andra kan rikta in sig på förarna. Genom att använda sig av denna typen utav ursäkt så bidrar man istället till problemet för indirekt säger du att "jag hann med alla leveranser men ingen var hemma", klart som attan att du får lika många paket i nästa leverans.
Uppmärksamma problemet måste väl ändå vara rätt väg att gå? Anteckna eller gå till närmsta chef och säg att det inte fanns tid för dessa leveranser.

Dom som är kunder och mottagare kan klaga på Postnord som företag, det är dom anställda som får klaga på systemet.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

De borde också undersöka det faktum att paket stjäls under Postnords översikt. Jag själv var med om detta senast för några månader sedan, en kollega var med om det för någon vecka sedan. Visst, man får pengarna tillbaka, men det ska väl ändå inte vara mer eller mindre riskfritt att stjäla saker på Postnords terminaler?

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wequ:

Ni som hackar och kastar skit på de anställda och folk i branschen, prova själva att jobba som budbilsförare eller liknande. En stor anledning till att paket ibland inte blir levererade är brist på tid och för stor arbetsbörda för chaufförerna.

Prova själva att slita från tidig morgon till sen eftermiddag med enorm stress och 15 min lunch och upptäck hur lockande det ibland är att "hoppa" över ett par stopp per dag så att man kan sluta jobbet i god tid och hinna med dagen som resten av befolkningen. Ingen vill jobba övertid varenda jävla dag för att hinna med alla leveranser.

Spelar ingen roll om det är postnord,schenker eller DHL, det är samma skit bransch, stress och slit från minsta förare till transportledare. Underbemannat och pressa in så mycket arbete per anställd för att tjäna så mycket pengar som möjligt, anställdas hälsa och sinnesro ägnas inte minsta tanke till.

Klaga inte på de anställda, klaga på systemet.

Nja. Postnord som företag är gravt dysfunktionellt. Rutinerna gör att paket kan bli liggande på någon terminal under ganska lång tid. Jag har inte blivit så hårt drabbad. Det värsta som hänt mig har varit att det varit liggande på terminalen i Järfälla i 1-2 veckor vid något tillfälle.
Jag har heller inte råkat ut för att man hävdat att man ringt på men ingen var hemma eller något sådant.

Men att felaktigt påstå att man varit där men ingen är hemma är en riktigt usel lösning. Visst. Chaufförerna ska ha rätt till att hinna äta lunch och dom ska kunna räkna med att normalt sett gå hem vid slutet av ordinarie arbetspass.
Men om dom inte hinner med det så skall dom rapportera det till sin chef så att det blir noterat att den rundan kanske är lite för tidskrävande för att hinna med. Då får dom en möjlighet att planera om så att allt hinns med. Om man inte kräver bättre arbetsvillkor utan bara knyter handen i byxfickan och ljuger så kommer man aldrig att få bättre arbetsvillkor.

Om man mörkar att man inte hinner med sitt jobb genom att ljuga och påstå att man varit där men ingen varit hemma så är man en rövhatt och en djävla lögnare.

I nuläget så är det en inkompetent ledning som dessutom förvärras av att man har anställda som mörkar den dåliga planeringen. Det kommer bara att gå åt helvete.

Fråga dig själv varför det är så stora skillnader i arbetsvillkoren mellan olika typer av yrken. Vårdpersonal får jobba arslet av sig men å andra sidan så kan du pressa dom tills dom svimmar. Dom kommer i alla fall bara att gnälla lite, svära och knyta handen i byxfickan varefter dom snällt springer så fort som krävs.
Inom konsultbranschen så råder motsatsen. Cheferna är väldigt noga med att följa upp arbetsbelastningen. Är man som annställd det minsta missnöjd så försöker dom fixa det. Anledningen är enkel. En konsult har lite som yrke att byta jobb och om man då blir missnöjd med dom arbetsvillkor man har så byter man jobb. Det är till och med så att en genomsnittlig konsult med några års erfarenhet har minst ett men oftast flera stående erbjudanden om jobb. Så sköter sig inte arbetsgivaren så har man skrivit på om nytt jobb, sagt upp sig och inväntar att uppsägningstiden skall löpa ut inom någon dag.