Permalänk

Värstingdator dör av krävande spel

Hej!

Så jag smällde för några månader sedan till på min drömdator (dvs, en dator där man inte behöver kompromissa speciellt mycket).

Sitter nu på ;

Moderkort : ASUS ROG STRIX Z370-F Gaming
Grafikkort : ASUS STRIX VEGA 64 8GB
Processor : Intel I7 8700K
Nättagg : Corsair (RM?) 850W
Minnen : G skill TridentZ RGB DDR4 3200MHZ
Kylare : Corsair H105
HDD : Samsung 960 EVO 256 GB Primär med windows
Samsung 850 1TB för spel.

Problemet är att när jag spelar krävande spel (PUBG, COD WW2, och dylikt) så kan datorn frysa fast när som helst. Det du har på skärmen syns, men i övrigt är det inga livstecken alls, bara hard reset fungerar. Detta sker bara under spelande. Ibland tar det 5 minuter, eller så tar det 5 timmar, ibland 4 gånger inom en timme, ibland fungerar den klockrent i flera dagar. Windows loggen ger mig absolut ingenting att gå på tyvärr och mina tester har än så länge varit fruktlösa... VÄLDIGT frustrerande när man lagt 2 månadslöner på fanskapet.

Saker jag har provat :
-Ominstallerat windows
-Övervakat temperaturer (absolut inga problem)
-Bytt ut PSU kablar
-Stresstestat CPU:n med t.ex intelburn
-Stresstestat minnen med memtest
-Stresstestat GPU med 2 olika program.. minns inte namn men dom var rekommenderade här
-Tagit bort XMP profilen och kört ''orginal''
-Uppdaterat bios

Tips? Tankar? Ideér?!
Finns det något program som kan ge en mer info om varför datorn fryser?
Kom igen!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mackeeeee:

Hej!

Så jag smällde för några månader sedan till på min drömdator (dvs, en dator där man inte behöver kompromissa speciellt mycket).

Sitter nu på ;

Moderkort : ASUS ROG STRIX Z370-F Gaming
Grafikkort : ASUS STRIX VEGA 64 8GB
Processor : Intel I7 8700K
Nättagg : Corsair (RM?) 850W
Minnen : G skill TridentZ RGB DDR4 3200MHZ

Kontrollera temperaturen på CPU och GPU.

Permalänk
Medlem

När stänger den av sig? Direkt eller efter en stund? Kolla temperaturer och att alla kablar sitter som de ska.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk

Råkade publicera tråden lite tidigare än som var tanken.. se uppdateringen

Permalänk
Medlem

Har du kollat windows loggen och ser om där är något som ger indikationer på att något gått snett?

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

Testa ställa in vcore manuelt, kanske bara haft otur i kisellotteriet och att prollen vill ha mer för sin klock än vad auto förser.

Permalänk
Medlem

har den alltid gjort så? har du klockat något? kan du testa med tex annat grafik kort eller flytta kortet till annan dator.
testat köra med 1 st ramsticka, kört memtest?

gått igenom monteringen ordentligt så du inte gjort någon liten miss så något glappar?

när du uppdaterat bios har du kört load setup deafults eller vad det heter. kan vara bra att göra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Testa ställa in vcore manuelt, kanske bara haft otur i kisellotteriet och att prollen vill ha mer för sin klock än vad auto förser.

Helt ärligt, om det är fallet hade jag i TS fall reklamerar produkten då den uppenbarligen inte når upp till vad den sålts som (Intels egna Specs)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Tänker mig antingen att det är ett GPU-problem men typiskt då brukar ju ljudet fortsätta lunka framåt ett tag ändå i så fall.

Annan long-shot skulle vara att ställa VRM på "full phase mode" (kan kallas något snarlikt, sannolikt heter defaulten "ASUS optimized") och se om frysningarna försvinner.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

Hade liknande problem med min när jag först köpte den. Allting bara frös, ljudet loopade och ända utvägen var hard reset. I mitt fall var det RAM som var boven. Enda programet som visade detta var http://hcidesign.com/memtest/ om det inte är det du har kört redan?

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk
Medlem

Montera om allt. Ut med rubbet och montera om.
Klocka inte. Kör allt i standardhastighet.
Sen är det nog bara att börja med uteslutning.
Ta det enklaste först, även om det kanske inte är mest troligt att det är minnena så är dom enkla att testa.
Ut med en minnessticka.
Byt plats på minnesstickorna.
Testa med annat minne?
Annat nätagg.
Annat moderkort.

Kan ju vara en ESD-skada...hade du ESD-armband eller något annat som hjälper att förhindra (läs minska risken) för ESD.

Ja helt enkelt, byt ut allt du kan byta om du har dom möjligheterna.

Om det är när du belastar datorn så känns det ju som antingen värme eller strömtillförsel som är boven. Är tempsen ok så är det ju nästa sak att testa nätagg och moderkort kanske. Någon kondning som är dålig?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag hade precis samma problem som du efter att jag uppdaterade drivrutinen till grafikkortet (980ti).

Det som fungerade för mig, rullade ner versionen på PhysX.

Permalänk
Medlem

@Mackeeeee: vad har du för drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Jobbigt problem, hade samma problem som du för några år sen, visade sig till sist att det va nätaggregatet som inte riktigt orkade med.

Permalänk
Skrivet av Tazadar:

Har du kollat windows loggen och ser om där är något som ger indikationer på att något gått snett?

Ja, men den ger mig absolut ingenting om vad som orsakar problemen. Klagar mest på att jag gjort en hard reset.

Skrivet av beejac:

Testa ställa in vcore manuelt, kanske bara haft otur i kisellotteriet och att prollen vill ha mer för sin klock än vad auto förser.

Kan ju prova, vet var man gör det, men hur mycket borde man öka eller ställa in den på då?

Skrivet av Aka_The_Barf:

har den alltid gjort så? har du klockat något? kan du testa med tex annat grafik kort eller flytta kortet till annan dator.
testat köra med 1 st ramsticka, kört memtest?

gått igenom monteringen ordentligt så du inte gjort någon liten miss så något glappar?

när du uppdaterat bios har du kört load setup deafults eller vad det heter. kan vara bra att göra.

Den har gjort så från början, ja. Men den fungerar som den ska i perioder, därför jag inte fullt ut ''gått till botten med det''.
Är inte klockat på något sätt annat än XMP profilen som är borttagen nu.
Testat memtest, 12+ timmar utan problem, kanske blir en vända till...
Inte provat en sticka åt gången.

Ska prova setup defaults direkt nu.

Skrivet av Teddis:

Tänker mig antingen att det är ett GPU-problem men typiskt då brukar ju ljudet fortsätta lunka framåt ett tag ändå i så fall.

Annan long-shot skulle vara att ställa VRM på "full phase mode" (kan kallas något snarlikt, sannolikt heter defaulten "ASUS optimized") och se om frysningarna försvinner.

Jag har också varit inne på GPU spåret..
VRM vet jag dock inte vad det är, eller hur jag ändrar (google gav mig ingenting).

Skrivet av AcidStorm:

Hade liknande problem med min när jag först köpte den. Allting bara frös, ljudet loopade och ända utvägen var hard reset. I mitt fall var det RAM som var boven. Enda programet som visade detta var http://hcidesign.com/memtest/ om det inte är det du har kört redan?

Är provat. Men ska köra en vända till.

Skrivet av blade80:

Montera om allt. Ut med rubbet och montera om.
Klocka inte. Kör allt i standardhastighet.
Sen är det nog bara att börja med uteslutning.
Ta det enklaste först, även om det kanske inte är mest troligt att det är minnena så är dom enkla att testa.
Ut med en minnessticka.
Byt plats på minnesstickorna.
Testa med annat minne?
Annat nätagg.
Annat moderkort.

Kan ju vara en ESD-skada...hade du ESD-armband eller något annat som hjälper att förhindra (läs minska risken) för ESD.

Ja helt enkelt, byt ut allt du kan byta om du har dom möjligheterna.

Om det är när du belastar datorn så känns det ju som antingen värme eller strömtillförsel som är boven. Är tempsen ok så är det ju nästa sak att testa nätagg och moderkort kanske. Någon kondning som är dålig?

Värt ett försök.
Har möjlighet att slänga in ett riktigt jävla gammalt grafikkort som test, men då lär jag ju inte kunna spela typ..

Skrivet av tBiorrith:

@Mackeeeee: vad har du för drivrutiner?

Radeon Software Version
18.5.2

Men har provat iallafall 3 andra tidigare versioner med samma problem.

Radeon

Skrivet av JerB:

Jobbigt problem, hade samma problem som du för några år sen, visade sig till sist att det va nätaggregatet som inte riktigt orkade med.

Vad jag har förstått ska datorn mer troligt ''dö'' eller starta om vid nätagg fel? 850W borde ju räcka.. (om nätagget funkar som det ska)..

Permalänk
Medlem

Googla på dina delar om folk med liknande problem. Har du "tur" kanske det du upplever är vanligt med dina komponenter men kan lösas med någon uppdatering eller fix.
Har du alla drivrutiner installerade. Brukar finnas chipset drivers till mobot som kan lösa problem.

Vad har du för usb grejjer inkopplade. Jag har ibland upplevt konstiga problem med billiga usb komponenter. En kollega köpte en riktigt billig delcato mus som frös datorn vid uppstart varje gång.

Under klocka processor och eller höj volten. Kolla max säker volt så du inte skadar något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Googla på dina delar om folk med liknande problem. Har du "tur" kanske det du upplever är vanligt med dina komponenter men kan lösas med någon uppdatering eller fix.
Har du alla drivrutiner installerade. Brukar finnas chipset drivers till mobot som kan lösa problem.

Vad har du för usb grejjer inkopplade. Jag har ibland upplevt konstiga problem med billiga usb komponenter. En kollega köpte en riktigt billig delcato mus som frös datorn vid uppstart varje gång.

Under klocka processor och eller höj volten. Kolla max säker volt så du inte skadar något.

Skickades från m.sweclockers.com

Hittade tyvärr ingenting passande från mina googlingar.
Uppdaterat moderkortet med nya drivrutiner under gårdagen, ingen skillnad tyvärr.
Har bara mus och tangentbord inkopplat.
Underklocka processor vet jag inte om jag kan?

Det verkar förövrigt som att datorn har läst tråden, för den har bråkat vansinnigt mycket i två dagar nu..

Permalänk
Medlem

I bios/uefi så kan man underklocka samt öka volt. Läs på nätet(googling igen) om hur du gör. Ditt mobo är bygg för klockning så där är det inga problem. Se även efter ett annat grafik kort för att se om det hjälper.

Klockade en gammal i5a som låste sig när den idlade eller spelade enkla spel med var sten stabil i veckor med prime95 test. Visade sig att volten blev för låg i idle när den klockade ned sig. Därför jag vill att du försöker peta upp volten lite.

Gäller att isolera problemet på alla sätt du kan. Är den stabil i load eller idle? Försvinner problemet med annat grafikkort? Testat annat nätagg? Har du möjlighet att testa annat tgb och mus? Byt ramminnes platser till bank 2 om de nu är i bank 1.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Som tidigare personer sagt hade jag provat (i ordning):

Montera om allt, då vet du att det inte är det.
Du skrev att du hade ett gammalt grafikkort, prova det om inte annat för uteslutning bara.

Jag hade ett par Gskill TridentZ 4133mhz och det var början på mina problem.
Kunde för det första inte köra dom i över 2000 mhz för då fick jag massor med trassel, helt random. Så testa en standard memory profile eller ställ ner dom manuellt, se om det blir skillnad för dig. Ibland får man måndagsexemplar eller som i mitt fall "jävlas-varenda-dag exemplar". Jag kunde till slut bekräfta att det var minnena genom att byta ut dom mot en kompis minnen.

Permalänk
Medlem

Kör up vcore på Grafikkortet, cpu och minnena. Hur mycket? Max safe 24/7 googlar du så hittar du hur mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackeeeee:

Underklocka processor vet jag inte om jag kan?

Du har ju en K-modell, så det är bara att minska max-multiplier några snäpp, fast du måste nog stänga av XFR också.

Permalänk
Medlem

Många problem är strömförsörjnings-relaterade.

Har du mycket last på 12 Volt tex. - eller för lite? (när 3.5" snurrdiskarna försvinner och ersätts med 2.5" SSD så minskar också strömförbrukningen på 12 Volt sidan, framförallt att diskarna stod för en stadig och stabil strömförbrukning och lugnade ner spänninsvariationer lite )

Många (dock långt ifrån alla nätagg) så hänger 5, 12 Volt ihop (och kanske även 3.3 Volt) - man reglerar på 5 Volt och 12-Volt följer med några fler varv på transformatorn får bli vad den är.

Med sådan arrangemang så kan det bli delikata reglerbekymmer om man tex. tar ut mycket ström i 5 Volt men väldigt lite på 12 Volt - eller tvärt om.

Samma sak om tex 5V varierar mycket i strömförbrukning - då syns som varierande spänning även på 12V sidan etc.

Varför gör man så? - en prisfråga då man kan lösa alla spänningar med en och samma transformatorkärna, för helt oberoende spänningar ut så behöver man lika många till i ferrit-kärnor, individuella styrkretsar etc. och det är kostnadsdrivande och tar plats, och hittas först i den högre prisnivån av nätaggregat (även om de har samma effekt-värde)

Så har man strul och inte hittar naturlig förklaring i form av defekta komponenter, minnen etc. - nästa steg är att prova med annan nätagg, gärna lite bättre typ och mer i området ström som faktiskt förbrukas. - en alldeles på tok överdimmensionerad nätaggregat är inte heller bra då de har mer bekymmer med regleringen vid låg och mellan-last...

För klen nätaggregat kan också ge skumma symtom om totala strömförbrukningen på någon av 3.3 Volt , 5 Volt eller 12 Volt överstiger den för aggregatet angivna strömmen (även i korta pulser) - ström eller effektbegränsning börja arbeta och det resulterar att spänningen börja gunga även på de andra spänningarna och du får din hängning.