Rykte: Intel kontrar Ryzen Threadripper 2 med processor med 22 kärnor

Permalänk
Medlem

Jag måste erkänna att jag gillar mer amd som företag oå senare tiden, jag brukar hålla mig neutral och köra på i7or, för det var det enda men jag tror nog jag väntar nog på Ryzen 2 för nästa bygge,

För det var det hår jag.misstänkte hela tiden, fan vad mjölkade oss, alla intel försvarare sa att de inte kunde bättre,
Men så kommer jämförelsevis lills Amd Med en jäkligt imponerande arkitektur, speciellt med tanke på att den är helt ny, inte har ju haft en språngbräda att utveckla sedan 900/2000, serierna och helt plötsligt kan intel trolla fram bättre cpuer med mer kärnor bara sådär.

Det är rent kund förakt. Ryzen kanske inte är lika stark, men helt plötsligt kan man få 8 trådar för runt 1500 kr, vilket är as bra för att introducera nya marknader till pc spel, dom inte hade råd lägga ut 3800 vilket Intels 4c8t/ intel kpg pp tillslut, men jag hoppas och tror också att rysen öppnar dörren för fler egen företagare:), och nu är intel har intels enda strategi att kopiera amd, jag.förstår varför det gör det, men.det känns, Sunket.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wiruz:

Ehmm som jag skrev innan (Beror som sagt på vad man ska ha den till och vad man spelar för typ av spel)
Du menar alltså att alla streamar när dom spelar?

Med tanke på att vissa av dagens spel kräver minst en 4-kärnig CPU så är ditt inlägg lite passé, försök att köra t ex AC:origins med enbart fyra kärnor, det går men är inte så spelbart med uppenbara stutters. De flesta AAA-titlar är inte speciellt roliga att köra med en 2-kärnig om det ens går igång.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Bara jag som är tveksam till Threadripper 2? Minneslatenserna på de högsta modellerna kan ju gissningsvis bli ganska skräp...?

Visst, märkbart för den typen av program där minneslatens spelar större roll.
Konstruktionen är ett sätt att få stor yield och hålla ner produktionskostnaden per CPU.
Föredrar du att betala mycket mer för att dra nytta av lägre latens ska du välja Intel.

Skrivet av HC-8315:

Du glömde att Intel också begränsar sina processorer med att stänga av PCI-E banor och begränsa Cache minnet. De är iaf något jag själv retar upp mig på!

Precis. AMD kompenserar "dålig" minneslatens med många kärnor och PCIe-banor för den prismedvetne.

Skrivet av Ratatosk:

... Viktigare för mig är ECC minnen och Reg-minnen.

Till Threadripper är stöd för ECC upp till moderkortstillverkaren.
Intel verkar förbjuda stöd för ECC till sina HEDT.

Återstår i alla fall att se vad, när och till vilket pris Intel levererar dessa. 22 kärnor mot 24, i samma prisklass? Då fortfarande efter AMDs 32 kärnor.
Jag tycker det verkar som att AMD kommer besitta prestandatronen från Q3 '18 och minst ett halvår framöver...

Permalänk
Medlem

Vilken intel processor är det ni har på bilden bredvid Threadripper? Kan inte hitta S-Speccen någonstans.

Visa signatur

Arbetstation/spel dator: CPU: Intel Xeon E5 2670 Mobo: Z9PA-U8 GPU: GTX 980 Reference Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX SSD: OCZ Trion 150 480GB RAM: 64 GB Nanya 1333mhz LRDIMM OS: Fedora 28
Server: HP proliant dl160 G6 CPU: 2x l5630 RAM: 36GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gymi:

Vilken intel processor är det ni har på bilden bredvid Threadripper? Kan inte hitta S-Speccen någonstans.

7980XE tror jag?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Delid verktyg, det var nått nytt. Minns när jag deliddade min opteron 170. Det var rakblad och matt kniv som gällde.
Har man ett sånt där verktyg så är det 100% säkert? Minns att jag var nojjig över att trycka in bladet för långt och skada något.

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du matt kniv som slö kniv, eller menar du matt kniv som icke blank kniv?

Permalänk

Vid Ryzen släpp: man behöver inte mer än fyra kärnor i en konsumentdator.
Om 12 år: Intels nya har mer kärnor än vad Vintergatan har planeter.

Permalänk
Medlem

Svårt att se någon större mening med Intels släpp förutom de facto att dom blir lite värre...Det kanske räcker för Intels PR avdelning he he!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Till Threadripper är stöd för ECC upp till moderkortstillverkaren.
Intel verkar förbjuda stöd för ECC till sina HEDT.

Vad ska “vanliga” användare med ECC-minne till dock?

Om det finns en sådan policy från Intel så hänger det ju ihop med att de vill kunna sälja kraftfulla grejer till privatkunder utan att konkurrera mot sitt eget serversegment, vilket verkar ganska rimligt när man tänker på det.

Att AMD vill konkurrera genom att tillåta det är lika logiskt, sett till deras marknadsposition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad ska “vanliga” användare med ECC-minne till dock?

Om det finns en sådan policy från Intel så hänger det ju ihop med att de vill kunna sälja kraftfulla grejer till privatkunder utan att konkurrera mot sitt eget serversegment, vilket verkar ganska rimligt när man tänker på det.

Att AMD vill konkurrera genom att tillåta det är lika logiskt, sett till deras marknadsposition.

Att ha ECC stöd för HEDT gynnar de som inte har råd med Xeon, så typ riktigt små företagare (+ entusiaster + folk som vill göra hemmaserver).

Sedan blir det lite offtopic nedanför.

Sättet som AMD har segmenterat sin produktlinje skapar imo störst potentiella marknad för användbara APU/processorer:

(Ren konsumentmarknad/Entusiast)
- Mobile Ryzen, laptopsegmentet APU för konsumenter (ingen aning om ECC, mest troligt inte avstängt men garanterat inget stöd), upp till 4 kärnor + APU.
- Ryzen, konsumentsegment (ECC är inte avstängt men är inte heller verifierat), upp till 8 kärnor.
- Ryzen APU, en högre klockad Ryzen mobile för desktop och även nu mera ingångskretsarna för Ryzen på dator.

(Pro/HEDT/Entusiast)
- Mobile Ryzen PRO, samma som mobile ryzen "verifierat" ECC (de testar de slöaste hastigheterna och timings typ).
- Ryzen PRO, samma som ryzen fast "verifierat" ECC (de testar de slöaste hastigheterna och timings typ).
- Ryzen Threadripper, entusiast/HEDT segmentet, obuffrat ECC support, 16 kärnor (kommande version får 32 men lär bara ha extremt tekniskt begränsade användningsområden pga. design).
- EPYC, ren serverdel för buffrat ECC minne, upp till 32 kärnor.
- EPYC Embedded, mer eller mindre en vanlig Ryzen (med lägre hastigheter?) för enkortsdatorer eller laptop, alternativt två ryzen kretsar ala Threadripper i nästan samma nätta format för upp till 16 kärnor på enkortsdator eller laptop.

Detta är 6-8 potentiella produkter ur 2 kiselkretsar vilket jag personligen tycker är ganska imponerande, så om en eller några floppar har de andra produkter att stödjas mot.

Om vi kollar på intel finns det definitivt mer inriktade kretsar för varje given generation pga typ Atom processorer (som tjänar intel mest pengar?), men att lyckas skapa en så bred marknad med två kiselkretsar har de lyckats fenomenalt tycker jag.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Att ha ECC stöd för HEDT gynnar de som inte har råd med Xeon, så typ riktigt små företagare (+ entusiaster + folk som vill göra hemmaserver).

Kompletta Xeon-utrustade servrar går ju dock få från ca 6k nya, så jag undrar om kostnaden för valfri företagare verkligen är en sko som klämmer?

Och entusiastsidan, visst, kan ju vara kul med ECC, men det lär inte vara speciellt många i det stora hela som är intresserade av produkterna. Jag tror att Intel kan stå ut med tanken på att AMD får sälja system till dessa istället för att konkurrensutsätta sina egna produkter i onödan. Någonstans blir det ju antagligen en kostnad för utveckling, certifiering m.m. för att hålla plattformarna med finesser som i praktiken inte säljer, eller vad tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kompletta Xeon-utrustade servrar går ju dock få från ca 6k nya, så jag undrar om kostnaden för valfri företagare verkligen är en sko som klämmer?

Skulle ha varit mer specifik (menade områden där man gärna har mer än 4 kärnor/4 trådar som xeon i 6k klassen för färdiga servrar), om vi dock räknar på xeon processorer i den prisklassen (kring $200) kan man köpa en ryzen 2600 som har 6 kärnor och 12 trådar, ett steg upp om än ECC inte har blivit validerat (plus att den är bra mycket snabbare).

Om vi ska ta ett renderingsjobb för multimedia saker brukar det skala bra med kärnor (typ x264).
Vi räknar på "4" som ett basmått för 4 kärnor vid "1" relativ ips (hastighet*ipc) på en E3-1225 v5;
För en Ryzen 2600 kommer detta bli ca 6*0.9 (ryzen är ca 5% snabbare i klock men jag räknar med lågt ipc för att vara säker), räkna sedan typ 25% prestandaökning från SMT och resultatet blir 6.75, eller närmare 70% snabbare på riktigt paralella arbeten.

Om man kan dra ner renderingstiden på en video från 3-4 timmar till 2-2.5 blir nog ganska många glada, och ECC blir en ganska stark bonus.

Citat:

Och entusiastsidan, visst, kan ju vara kul med ECC, men det lär inte vara speciellt många i det stora hela som är intresserade av produkterna. Jag tror att Intel kan stå ut med tanken på att AMD får sälja system till dessa istället för att konkurrensutsätta sina egna produkter i onödan. Någonstans blir det ju antagligen en kostnad för utveckling, certifiering m.m. för att hålla plattformarna med finesser som i praktiken inte säljer, eller vad tror du?

Detta är exakt varför AMD har hittat en bra taktik, de säljer processorer utan att stänga av ECC, men också utan validering. Pga att kretsarna utan validering helt enkelt har mindre kärnor behöver AMD inte ens bry sig on kannibalisering av sin egen marknad, något Intel med många likadana kretsar mellan xeon och konsumenter måste. AMD tar ju inte direkt någon skada för att folk med hemmaserver köper Ryzen för att ha ECC (om de så måste) än att inte köpa AMD alls, och för de som behöver 32 st. x86 kärnor av någon anledning finns EPYC.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad ska “vanliga” användare med ECC-minne till dock?

Vad använder man RAM till?
Om mitt moderkort hade stöd för ECC så skulle jag nog använda det. Stabilitet är alltid önskvärt och ECC-minnen kostar inte så mycket mer än dem utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Stabilitet är alltid önskvärt och ECC-minnen kostar inte så mycket mer än dem utan.

Bor man någonstans med hög bakgrundsstrålning, typ Pripyat, så skulle man säkert ha nytta av ECC på en arbetsstation. Annars är nog felen som kan korrigeras med ECC ganska lätträknade skulle jag tro. Helt annan situation i servermiljö där man vill ha hängslen, livrem och lim därför att kostnaderna blir helt annorlunda när t.ex. produktionen måste avbrytas för omstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Bor man någonstans med hög bakgrundsstrålning, typ Pripyat, så skulle man säkert ha nytta av ECC på en arbetsstation. Annars är nog felen som kan korrigeras med ECC ganska lätträknade skulle jag tro. Helt annan situation i servermiljö där man vill ha hängslen, livrem och lim därför att kostnaderna blir helt annorlunda när t.ex. produktionen måste avbrytas för omstart.

Det finns ju lite radioaktivitet i lödtenn och kapsling (spec förr då man hade keramiska kapslar) även om man jobbat för att minimera det.

Sen finns det kosmisk strålning också, speciellt om man håller till på lite högre höjd.

Själv har jag väl fått en 3-4 ECC event loggade på en av mina servrar. Dock kör man med scrubbing av minnet så tror jag inte det loggas på vanliga konsument-moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Själv har jag väl fått en 3-4 ECC event loggade på en av mina servrar.

Vilket tidsspann pratar vi om då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vilket tidsspann pratar vi om då?

Typ 2-3 månader, kör den bara ibland då den drar rätt mycket ström

Permalänk
Hjälpsam

@Sveklockarn: ECC minne kostar inte mer än vanliga, så varför inte?
https://www.komplett.se/product/917763/datorutrustning/pc-kom...

Ångrar att jag inte köpte ECC, men vid den tidpunkten var det osäkert med stöd av Ryzen och dess moderkort och jag tycker inte att det är värt 8 papp att byta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Jag hindrar ingen, mår man bra av att köra det så varför inte?

Frågan här var väl hur begränsade desktopanvändare med Intel-CPU blir av att inte ha ECC-stöd, vilket jag påstår är väldigt lite. I övrigt känner jag mig väldigt osäker på om det är en officiell policy från Intel, eller om det som vanligt är en Sweclockers-golem.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sveklockarn:

@Ratatosk: Jag hindrar ingen, mår man bra av att köra det så varför inte?

Frågan här var väl hur begränsade desktopanvändare med Intel-CPU blir av att inte ha ECC-stöd, vilket jag påstår är väldigt lite. I övrigt känner jag mig väldigt osäker på om det är en officiell policy från Intel, eller om det som vanligt är en Sweclockers-golem.

Vet inte om det är något man skall anklaga Intel för.

Att köra med ECC på AMD:s vanliga plattformar är lite av skunkwork, det fungerar oftast men är inte validerat, en validering kostar nog mer än den smakar, det krävs ju också ett moderkort med stöd för ECC.
Intel kanske resonerar som så, att "om vi inte validerat ECC, vill vi inte heller stödja det".

Kanske helt enkelt lite olika företagskultur, AMD som är underdog kan kosta på sig att ta lite genvägar, medan Intel vill vara lite mer formell.

edit
Att säga, "ja ECC bör fungera, men det är inget vi garanterar och se till att ni skaffar ett moderkort som stödjer ECC, inte alla gör det", det låter inte som Intel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |