Permalänk
Medlem

@Elektron: börja med att gå, spring en kort bit i lagom tempo, gå, spring, gå, spring,gå. Ja du fattar. Ta inte ut dig så att du känner dig helt utmattad. Mycket handlar om att lura kroppen in i en vana. Tar du ut dig helt när du löptränar men inte har vanan inne så kommer hjärnan skrika att det inte är bra för dig. Människan är lat av naturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

@Jimemy: börja med att gå, spring en kort bit i lagom tempo, gå, spring, gå, spring,gå. Ja du fattar. Ta inte ut dig så att du känner dig helt utmattad. Mycket handlar om att lura kroppen in i en vana. Tar du ut dig helt när du löptränar men inte har vanan inne så kommer hjärnan skrika att det inte är bra för dig. Människan är lat av naturen.

Precis! Man ska börja på en nivå som man känner att man klarar av. Håll den nivån ett tag tills det börjar kännas "normalt", sedan trappa upp till nästa nivå. Håll den ett tag tills det fungerar och känns skapligt. Gå sedan vidare till nästa. När jag tränade som mest så var det 5-6 pass i veckan på gym och passen var sällan under 2 timmar långa. Nu har jag tvingats ta träningsuppehåll sen i mars och hade jag hoppat in nu direkt på samma träningsnivå som i vintras så skulle jag gå in i väggen direkt, både fysiskt och psykiskt. Nu har jag börjat med typ 2 pass i veckan, 1-1.5h långa med lugnt tempo och lätta vikter för att vänja kroppen. Jag vet att styrkan kommer komma tillbaka och att träningslusten och orken också kommer göra det men man måste låta det ta sin tid och inte stressa för mycket.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Tankar om intermitent fasta?

Permalänk
Medlem

Något som hjälpt mig rejält med motivationen att komma ut och röra på mig är zombies run.
https://zombiesrungame.com

Är man som mig och ibland zonar ut när man joggar runt kan man ta hjälp av denna sidan för att läsa storyn efteråt så man inte missar några detaljer
http://zrtranscripts.tumblr.com
För säsong 1 och 2 finns lite extra race/missions, står där när man bör köra dem för att passa in bäst.

Sökte i tråden och det har nämnts en gång 2012.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Musikälskare

Har spelat Pokemon Go i snart 2år och har gått i snitt 4km om dagen under den tiden och spelat

Jag vägde ca 98kg när jag började och är nere i 82kg nu (1.80 lång), men det är dom senaste månaderna som det har rasat pga jag har börjat äta bättre också. Inga chips / läsk / pizza eller natta-mat etc.

Gotta catch em all!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Går sakta sakta nedåt.
Vågen stod på 114 kg idag. Skön känsla när jag hade en vecka där jag kände mig "tjock".

Och som många andra skrivit, kosten är nästan viktigare än träningen i början..

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Går sakta sakta nedåt.
Vågen stod på 114 kg idag. Skön känsla när jag hade en vecka där jag kände mig "tjock".

Och som många andra skrivit, kosten är nästan viktigare än träningen i början..

Skulle hävda att kosten är viktigare än träningen alltid.

Spelar ingen roll hur bra du tränar, ger du inte kroppen det som den behöver för att hantera reparation och ombyggnad av musklerna så kommer du ingenstans.

Eller om vi säger såhär: Bra kost men ingen träning kan hålla dig relativt hälsosam. Bra träning men ingen kost gör dig ingen nytta.

För att bidra till tråden så har jag lyckats gå ner i fett en hel del, samtidigt som jag behållt vikten på stadiga 84 kg. Fettprocentshalten har gått från 30% till 18%, enligt min 300 kronors våg. Hur pass korrekt den är vette fan, men något bra gör jag

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Håller med om att kosten är viktigare än träningen för att gå ner i vikt. Samtidigt finns det knappt något som är så skadligt för hälsan som stillasittande eller att inte vara fysiskt aktiv. Det är bättre att vara lite överviktig och att man rör på sig mycket och tränar med mera, än att vara smal men att aldrig röra på sig.

Nu är ju de som som sitter still hela dagarna sällan smala utan snarare ofta överviktiga. Det är ingen slump att det är mycket diskussion inom sjukvården att man ska skriva ut motion på recept. Folk skulle bli av med så mycket krämpor om de bara rörde mer på sig. Att undvika att vara överviktig genom att äta rätt är således inte allt, det var det jag ville säga.

Permalänk
Musikälskare

Jag kom ner en bit i vikt av att bara gå dom där åren men det var som en uppenbarelse när jag började äta mer hälsosamt, trodde inte det var SÅ stor skillnad och det blev som natt och dag i vikten

Håller med, bästa tipset att ge är att se över kostvanorna

EDIT: Ölen på helgen har jag kvar, man måste leva också

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Skriver också under på detta. Jag äter beteligt bättre mat nu än för 5 år sen. Även mycket mindre läsk.

Har gått ned cirka 20 kilo under dessa år. Och då har jag inte gjort det aktivt utan bara fixat bättre mat och kör enklare träning. Vägde lite över 100 och nu 78,5. Är 191 cm. Har som mål att gå upp till 85 kg till slutet av året (främst då muskler)

Öl förekommer dock på helgen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är väl självklart att maten alltid är viktigare än träningen om man vill gå ner i vikt. Det är egentligen väldigt enkelt, du förbrukar ett visst antal kalorier per dag och du äter ett visst antal. Vill man gå ner i vikt äter man under kaloriförbrukningen och tvärt om för att gå upp.

Enkelt räknat är ett kilo fett är 7000kcal. Äter du då 500kcal under din dagliga förbrukning går du ungefär ner 0,5kg/vecka.

De största fällorna enligt mig är dryck och såser. Skånemejeriers feta mjölk innehåller 60kcal/dl och jag drack lätt 1L mjölk om dagen. Skippade jag den så har jag redan tjänat ihop 600kcal. Eriks bearnaisesås smetade jag in på allt kött jag åt mer eller mindre. Den innehåller 700kcal/100g. Du kan äta 0,7kg kycklingfilé och få i dig lika mycket kalorier som på 100g bea, vad tror ni man blir mest mätt på? Blev att skippa min älskade bea när jag började deffen.

Jag har gått ner från 95-85kg på 2 månader. Sure, jag körde en ganska aggresiv deff då mer eller mindre det enda jag åt under en tiden var bönpasta med kyckling och broccoli, proteinshakes med lättmjölk och naturell kvarg. Sprang dock ingenting, jag gick på trappmaskinen på gymmet för konditionens skull och styrketränade men det handlar inte om många kalorier ut. Skulle jag springa 5km på 25 minuter skulle jag bränna 300kcal. Jag är en person som verkligen avskyr kardio så skulle mitt val stå mellan att avstå från en cheeseburgare på 3 tugger eller slita mitt arsle av mig i 25 minuter så blir det valet ganska enkelt.

Den vanliga människan tycker jag inte ska se kardio som ett sätt att gå ner i vikt då man oftast överskattar antalet kalorier de bränner. Kardio är bra för konditionen och alla de positiva aspekter bra kondition ger, men mat är ALLT när man vill gå upp/ner i vikt. Skippa såsorna, ät mer proteinrik mat, och drick till största del vatten (eller cola zero som jag varit min räddare i nöden för sötsuget som kommer när man kör aggressiv deff) så ska du se att det går bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Uppdaterar lite för mig själv:

Väger ca 79 på morgonen nu (från 98), trots att jag slarvar med maten en del. Tränar dock på gymmet ca 3 ggr i veckan nu sedan 3-4 månader tillbaka och har fått lite muskler. Är en hel del jobb kvar och jag måste komma igång med sprintträningen igen på kvällarna om jag ska trimma av det sista på magen inför beach 18

ca 75kg på morgonen nu, börjar se lite småtränad ut men finns jobb kvar att göra innan jag är helt nöjd. Behöver inte stora muskler och vara "ripped", vill mer se smal ut och lite trimmad, "i form" så att säga. Jag kan gå runt utan tröja utan att skämmas för mycket nu iaf, vilket känns helt ofattbart då jag inte gjort det på säkert 6 år, vilket också har medfört att jag fått en jämnare solbränna än en vanlig bonnbränna som alla andra år. Feels good

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thedroxer:

Det är väl självklart att maten alltid är viktigare än träningen om man vill gå ner i vikt. Det är egentligen väldigt enkelt, du förbrukar ett visst antal kalorier per dag och du äter ett visst antal. Vill man gå ner i vikt äter man under kaloriförbrukningen och tvärt om för att gå upp.

Enkelt räknat är ett kilo fett är 7000kcal. Äter du då 500kcal under din dagliga förbrukning går du ungefär ner 0,5kg/vecka.

De största fällorna enligt mig är dryck och såser. Skånemejeriers feta mjölk innehåller 60kcal/dl och jag drack lätt 1L mjölk om dagen. Skippade jag den så har jag redan tjänat ihop 600kcal. Eriks bearnaisesås smetade jag in på allt kött jag åt mer eller mindre. Den innehåller 700kcal/100g. Du kan äta 0,7kg kycklingfilé och få i dig lika mycket kalorier som på 100g bea, vad tror ni man blir mest mätt på? Blev att skippa min älskade bea när jag började deffen.

Jag har gått ner från 95-85kg på 2 månader. Sure, jag körde en ganska aggresiv deff då mer eller mindre det enda jag åt under en tiden var bönpasta med kyckling och broccoli, proteinshakes med lättmjölk och naturell kvarg. Sprang dock ingenting, jag gick på trappmaskinen på gymmet för konditionens skull och styrketränade men det handlar inte om många kalorier ut. Skulle jag springa 5km på 25 minuter skulle jag bränna 300kcal. Jag är en person som verkligen avskyr kardio så skulle mitt val stå mellan att avstå från en cheeseburgare på 3 tugger eller slita mitt arsle av mig i 25 minuter så blir det valet ganska enkelt.

Den vanliga människan tycker jag inte ska se kardio som ett sätt att gå ner i vikt då man oftast överskattar antalet kalorier de bränner. Kardio är bra för konditionen och alla de positiva aspekter bra kondition ger, men mat är ALLT när man vill gå upp/ner i vikt. Skippa såsorna, ät mer proteinrik mat, och drick till största del vatten (eller cola zero som jag varit min räddare i nöden för sötsuget som kommer när man kör aggressiv deff) så ska du se att det går bra.

Väldigt bra inlägg!
Jag kör just nu väldigt strikt kost, men springer även 5km 3ggr i veckan, och försöker gå typ 6-8km de andra dagarna. Så jag alltid rör mig på något sätt. Dels att självklart går man ner mer i vikt då, (men man blir också hungrigare så det gäller att hitta något som funkar för en själv individuellt. ) Men mest för att konditionen är ganska viktig också. Man kan va smal och ändå ha dåliga blodvärden, hög risk för infarkt etc etc

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Intressant att jag såg denna tråden nu då jag konstaterade idag att jag gått ner nästan 15 kg sedan mars 2017. Från ca 95 till strax typ 80.5. Grejen är att jag var inte otränad vid 95 heller, tränar har jag gjort lika mycket men åt bara mindre av allt och skippa skiten under veckorna och inför tävlingar för att hålla vikten. Har varit väldigt upp och ner de senaste 8 åren beroende på träning, gym,kampsport,gym till att bara köra kampsport helhjärtat se senaste åren. Det jag personligen tycker fungerar är att vill du gå ner i vikt, börja med att träna något som är kul kanske bara 2 gånger i veckan till att börja med. Och ändra sedan din kost undan för undan, ex ät inte godis på veckodagar eller läsk, minska portionerna några veckor senare byt kosten om du äter väldigt dåligt. Öka "svårighetsgraden" undan för undan helt enkelt, tillslut kommer du inte ens tänka på skiten du ville äta förut. Matlådor är enligt mig det absolut bästa sättet, många tycker det är skittråkigt men jag gör lådor för måndag-torsdag, ex använder jag 2 kg färs och 2 kg ris för matlådorna är ju det bara att köra ihop kaloriintaget och dela på 8, du behöver inte väga matlådorna räcker gott med ögonmått, jag räknar sällan eller väger utan är mer en veckouppskattning! Detta är vad som fungerat för mig iallfall! Lycka till all där ute! Och ät inte för lite det slår tillbaka...

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av Jejk0b:

Väldigt bra inlägg!
Jag kör just nu väldigt strikt kost, men springer även 5km 3ggr i veckan, och försöker gå typ 6-8km de andra dagarna. Så jag alltid rör mig på något sätt. Dels att självklart går man ner mer i vikt då, (men man blir också hungrigare så det gäller att hitta något som funkar för en själv individuellt. ) Men mest för att konditionen är ganska viktig också. Man kan va smal och ändå ha dåliga blodvärden, hög risk för infarkt etc etc

Tack!
Precis, ens hälsa beror på så mycket mer än vad vågen och utseendet säger. Det är också något jag helt klart behöver träna på, konditionen. Även fast smartklockan säger att vilopulsen har blivit bättre och jag har fått lite bättre kondis så är den långt ifrån bra. Trots att jag nu i slutet av deffen har uppskattningsvis 10% kroppsfett. Va ute o sprang med en polare som tränar handboll aktivt men har vad jag skulle tro cirka 20% kroppsfett och kanske inte ser så tränad ut. Jag kunde hänga med i hans tempo i cirka 1,5km innan han drog ifrån.

Permalänk
Medlem

@Baradet Funkar: Tips på vad man ska äta och inte äta? Hur ser din kost ut?

Permalänk
Medlem

Träning är bra för allmän hälsa och välmående samt att det kan underlätta att bibehålla en lägre vikt. Men i slutänden så är det kosten som är viktigast om man vill göra en viktresa.

@Malek96 Ät gärna mycket grönsaker och undvik högprocessad mat (typ färdigmat osv). Laga maten själv från grundråvaror, det brukar vara bättre.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Har under 2018 gått ned från 104 till att pendla mellan 94-96.

Vad jag har gjort:

1:
2 veckors fasta under de första veckorna i januari.
Detta gjordes dock väldigt säkert eftersom jag lämnade blodprov 2gg i veckan (perks of att plugga medicin). Efter två veckor såg inte mina värden så bra ut vilket resulterade i att jag började äta igen. Vid denna punkt hade jag då gått ned till 98 (-6kg).
Vad min kost bestod av:
- Vatten
- Svart kaffe (inga tillbehör)
- Vitaminer/mineraler
- Sodium (för vätskeupptagningsförmågan)

2:
Efter denna period tog jag först 2v att sakta börja äta igen.
Denna period gick jag varken upp eller ned.
Efter det började jag träna väldigt mycket styrka, vilket jag fortfarande kör idag.
Jag har alltså sedan ungefär mitten av februari "bara" gått ned ca 2-4kg, men mätte mig istället.
Har då minskat över en decimeter i omkrets, vilket visar på rejäl minskad fett%.
Aka, väldigt liten viktminskning men väldigt stor muskelökning.

Hur ser det ut idag då?

Min måltid (inte plural) är på kvällen, det fungerar bäst för mig. Jag äter väldigt mycket för att kompensera för att inte ätit under dagen. Nej jag känner ingen form av hunger under dagen.
Enda gångerna jag tillsätter annan form av föda är antingen den lilla skvätt mjölk jag har i kaffet (ungefär 1msk), en dextro innan träning för glykos i musklerna (gör att jag orkar mer på gymmet) och en proteinshake efter (för att öka proteinsyntes).
Jag är för övrigt nog en av de få som faktiskt behöver en proteinshake efter träning pga. lågt intag av protein under dagen och lång tid till måltid. Det behövs alltså inte för de flesta!

Allt detta följer studier & såklart vad som fungerar bäst för mig!

Kämpa på mina fellow medlemmar och hitta ett sätt som ni tycker funkar. Går det lite segare än ni väntat er så who cares egentligen? Det ska vara hållbart & hastigheten att gå ned i vikt är inte målet, det är att behålla den bättre formen

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Har precis börjat med lite seriösare viktminskning jag med.
187 cm lång och vägde som mest kring 135 kg men väger mer än jag ser ut enligt dom flesta, som tror jag ligger strax över 100 kg bara.
Var ungefär en månad sen jag bestämde mig för att gå ner och vägde ca 130 kg då.
Har tagit mig ner till 117 kg nu och målet är väl under 100 kg. Tror nånstans 90-95 kg kan vara en lagom vikt för mig. Har vägt kring 80 kg i mina tanigare ungdomsdagar men såg då väldigt smal ut.

Åt otroliga mängder förut men 130 kg nånstans var som ett tak och kom inte högre än så. Räknat lite på konsumtionen och låg nog på 5000-10000 kcal dagligen. Förmodligen åt det högre hållet oftast.
Tränade förut också men det var lite oregelbundet.

Håller mig mellan 1000-2000 kcal per dag nu och tränar oftare, nästan varje dag. Får hoppas att man lyckas hålla i det bara. Matsmältningsapparaten mår betydligt bättre när den inte behöver jobba ihjäl sig dagligen. Och man behöver inte skita flera gånger om dan (:

Har tagit mig ner till strax ovanför 100 kg nu så har tappat kring 25-30 kg.
Åt ett ganska rejält underskott av kalorier i början och tappa vikt väldigt fort.
Men har planat ut nu och äter i en mer normal nivå kring 2000-2500 kcal per dag skulle jag tippa på och unnar mig nått gott ibland men fastar oftast större delen av dygnet.
Tränar varje dag nu med några få undantag p.g.a. jobb och familj.

Och som några sagt är kosten i princip allt ifall ditt mål är att gå ner i vikt. Jag har tränat förut och varit bra stark med bra kondition men ätit som en häst så vikten har om något varit högre då.
Många frågar vad jag gjort för att gå ner som om det vore någon magisk formel.
Men det är alltid lika enkelt, ät mindre. Mindre kalorier in än du gör av med så minskar vikten.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Skrivet av Malek96:

@Baradet Funkar: Tips på vad man ska äta och inte äta? Hur ser din kost ut?

Jag försöker att hålla igen på de snabba kolhydraterna. Det tycker jag är den enklaste tumregeln. Ta bort mjöl och socker med mera, vilket innebär att framför allt vitt bröd och pasta försvinner ur kosten, och en väldigt massa sockrade drycker. Nästa steg är att ta bort alla kolhydrater ur kosten och bara satsa på kött, fisk, grönsaker och frukt med mera. Dock inget LCHF för mig, jag vräker inte på med feta såser. Men jag är ingen renlevnadsmänniska utan äter onyttigt ibland (ofta, enligt min fru).

Det viktigaste för att kosten inte ska spåra ur tycker jag annars är att äta på regelbundna tider oavsett om jag är hungrig eller inte. Det gäller att undvika att bli så där "pizzahungrig" så man fattar dumma beslut och just vräker i sig en pizza.

När jag började intressera mig för vad man ska äta för femton år sedan så kollade jag vad alla dieter, som var populära på den tiden - Atkins och allt vad de hette - hade för minsta gemensamma nämnare. Och det var just att alla fokuserade på att på olika sätt ta bort kolhydrater ur kosten, men behålla kött, grönsaker, frukt med mera. Jag gick ner från 90 kg till 76 kg genom att följa de råden, så det funkade för mig. Idag väger jag 78 kg.

Det finns så många olika kostråd att följa att man måste välja sin egen väg och känna vad som funkar för en själv. För mig hade dock ingen som helst diet funkat om jag inte också åt på regelbundna tider. Det har varit superviktigt för mig. Och så äter jag mycket ägg. Det är ett suveränt livsmedel.

Det där med att ta bort snabba kolhydrater är annars lättare sagt än gjort. Hela vår snabbmatskultur bygger på just dessa. Vilken mataffär, kafé eller SevenEleven man än går in på så möts man av bullar, mackor, pizzaslice med mera som består av 90 % snabba kolhydrater. Så man lockas dagligen av allt man egentligen inte borde äta.

Permalänk
Medlem

@Baradet Funkar: Tack för informationen!
Försöker o dricka så lite läsk som möjligt. Måste dock skärpa mig när det gäller maten då jag alltid har bröd vid sidan om.
Hjälper inte heller att man har hög omsättning+farsan som äger en pizzeria så det brukar bli mycket snabbmat för min del dem gångerna det inte lagas nån mat hemma :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

84,9 idag... mycket sakta. Men cardioträningen har börjat så smått och cykeln har fått sommardäck. Härligt med vardagsmotion igen (11 mil cykel i veckan till och från jobbet)
Blodomloppet nästa stopp! 10km under timmen är målet

Well, fuck you, vågjävel!

88,8 ikväll efter en semestertripp med bara (mycket) restaurangmat + desserter; dessutom en hel del bilgodis i 2x70 mil... bra karaktär man har

Nåja. Har ingått ett vad med bror min som också behöver se över sin livsstil... så nu är det game on på riktigt.

edit: blodomloppet gick fantastiskt bra, kom i mål på 57:22, räknade kallt med 63 minuter, så 5 minuter under förväntat och nästan 3 minuter under målet får ses som med beröm godkänt. Kondisen sitter det alltså inte i...

Permalänk
Medlem

Gick till doktorn i mitten av maj och vägde 105kg och en längd på 177cm. Bmi var över 33 och hade ett väldigt högt blodtryck. Är 32 år så fick ett uppvaknande kan man lugnt säga. Köpte en sån där smartvåg och akrivitetsklocka för att verkligen ta tag i min vikt i hopp på att bli smalare och få ett normalt blodtryck.

Nu efter 2mån har jag lyckats gå ner närmare 20kg och har helt slutat äta godis, sockrade drycker, äter mycket sallad, kyckling(kött överlag) och vegansk mat. Självklart räknar jag kalorier.

Nästa mål är att börja träna till hösten. Men är just nu helt överlycklig att man kommit ur socker/pizza beroendet.
Ska träffa doktorn i augusti och hopas då att mitt blodtryck sjunkit, återkopplar då

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Nzxt kraken X42 | Gigabyte X570 Elite | Corsair LPX Vengeance 16GB 3200 | EVGA RTX 2080 XC Ultra | Win 10 Pro 64bit | Nzxt S340 elite | EVGA 850W G2 | Logitech G900 & PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChozaN:

Gick till doktorn i mitten av maj och vägde 105kg och en längd på 177cm. Bmi var över 33 och hade ett väldigt högt blodtryck. Är 32 år så fick ett uppvaknande kan man lugnt säga. Köpte en sån där smartvåg och akrivitetsklocka för att verkligen ta tag i min vikt i hopp på att bli smalare och få ett normalt blodtryck.

Nu efter 2mån har jag lyckats gå ner närmare 20kg och har helt slutat äta godis, sockrade drycker, äter mycket sallad, kyckling(kött överlag) och vegansk mat. Självklart räknar jag kalorier.

Nästa mål är att börja träna till hösten. Men är just nu helt överlycklig att man kommit ur socker/pizza beroendet.
Ska träffa doktorn i augusti och hopas då att mitt blodtryck sjunkit, återkopplar då

Wow, det är verkligen en imponerande bedrift att gått ner 20kg så snabbt, själv har jag nog gått ner 5kg på ett halvår. Har du vart hungrig ofta? Själv har min viktminskning tagit stopp lite, jag vägde in mig idag på 80,6 men jag tenderar att pendla mellan 80 och 82kg nu och har inte lyckats gå under 80. Har du något tips? Borde jag börja räkna kalorier för att komma vidare och hur många bör man äta per dag?

Permalänk
Medlem

Kan väl dela med mig om min lilla tur än så länge.. Första maj vägde jag in på 104kg, bestämde mig för att testa LCHF då det ligger rätt i säsongen (grillat kött med bea och ost.. mmmm). Och det har verkligen fungerat bra för mig, i början var jag strikt mot bakelser, chips osv men har under de sista veckorna börjat unna mig lite fikabröd till födelsedagar osv.

Så vikten då, har haft en ganska stabil viktnedgång och ligger nu på 93.9kg, så 10kg på 2½ månad. Det som varit skönast med LCHF är att sötsuget försvann nästan omgående när man fick i sig så mycket fet mat.

Är för övrigt 29 år gammal och jobbar sittandes framför datorer på tok för mycket så får inte så mycket vardagsmotion.

Har för avsikt att fortsätta med detta tills jag är nere mellan 85-90kg för att så sakteligen börja introducera potatis i min kost igen.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Wow, det är verkligen en imponerande bedrift att gått ner 20kg så snabbt, själv har jag nog gått ner 5kg på ett halvår. Har du vart hungrig ofta? Själv har min viktminskning tagit stopp lite, jag vägde in mig idag på 80,6 men jag tenderar att pendla mellan 80 och 82kg nu och har inte lyckats gå under 80. Har du något tips? Borde jag börja räkna kalorier för att komma vidare och hur många bör man äta per dag?

Jag gör väl nog fel och inget en läkare skulle rekommendera. Men jag räknar kalorier och det har fungerat bra för mig, men äter långt under det rekommenderade kalori antal man ska äta för att gå ner. . Hungerkänslorna var pain in the ass i början men kroppen ställer om sig tillslut och nu känner jag ingen direkt hunger. Största skillnaden var nog att sluta med vitt bröd, pasta och vill man ha en sås till köttet så gör vi det på kvarg, sen självklart mycket sallad. Absolut inge godis, men dricker sjuka mängder nocco.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Nzxt kraken X42 | Gigabyte X570 Elite | Corsair LPX Vengeance 16GB 3200 | EVGA RTX 2080 XC Ultra | Win 10 Pro 64bit | Nzxt S340 elite | EVGA 850W G2 | Logitech G900 & PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChozaN:

Jag gör väl nog fel och inget en läkare skulle rekommendera. Men jag räknar kalorier och det har fungerat bra för mig, men äter långt under det rekommenderade kalori antal man ska äta för att gå ner. . Hungerkänslorna var pain in the ass i början men kroppen ställer om sig tillslut och nu känner jag ingen direkt hunger. Största skillnaden var nog att sluta med vitt bröd, pasta och vill man ha en sås till köttet så gör vi det på kvarg, sen självklart mycket sallad. Absolut inge godis, men dricker sjuka mängder nocco.

Som sås kan jag rekommendera Walden Farms, finns på Gymgrossisten. Kalorifria såser som funkar helt ok ändå. Ett mer ekonomiskt alternativ till Nocco kan vara Sport Energy från Self, 20st brustabletter för ~40kr och det är 120mg koffein i varje. Jag kör på det och Soda Stream. Ska jag dricka on the go så att säga så har jag 33cl flaskor med kolsyrat vatten, brukar kosta kanske 3kr/st om man köper 12-pack. På jobbet har vi vattenmaskin med kolsyrat vatten. Så säg ~5kr drycken istället för 20kr+ som en Nocco kostar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ska försöka summera mina erfarenheter. För oss dödliga medelsvenssons (d.v.s. vi som inte är elitidrottare, fotbollsspelare, hockeyspelare o.s.v.) gäller följande enligt mig:

  • När det kommer till att kontrollera sin vikt så står mat för cirka 80% och träning är cirka 20%.

  • Vill du må bra så träna. Vill du gå ner i vikt så håll koll på vad du äter. Vill du må bra och gå ner i vikt så gör bägge.

  • Du kan jiddra hur mycket du vill om dina dieter. Vända in och ut eller upp och ned på dem. Faktum kvarstår: Om du äter mer än vad du gör av med så går du upp i vikt. Den mest effektiva metoden är att helt enkelt äta mindre (om du är överviktig). Men det är också viktigt att äta rätt.

  • Ju mer du går ner desto svårare blir det. I början kanske du går ner 10 kg bara av att äta mindre. Viktminskningen sker i faser (om du är överviktig). Din kropp anpassar sig efter hur du äter och hur du tränar. Den är smartare än vad du tror.

  • Dessa "jag gick ner 10 kg på bara ett par veckor" är oftast vattenmassor. Varför? Jo för nästan all överlagrad mat lagras i kroppen i form av energireserver. Om inte dessa reserver görs av med så finns de kvar i din kropp. Om du är överviktigt och förlorar vatten så är det troligen på grund av överblivna kolhydraterna som mäste brännas för att hålla kroppen igång. Vattnet kommer ifrån att 1 gram kolhydrat binder cirka 3 gram vatten. Så stora delar av ditt överskott eller vikt är vatten.

  • Du går inte ner i vikt förrän du tvingar kroppen att använda ditt överblivna energireservat. Antingen genom att inte äta för då säger du till kroppen "Du får ingen mat nu, om du vill överleva så får du lösa det själv för jag tänker inte äta mer än den här salladen". Varpå kroppen svarar "Okej, jag kollar vad som finns sparat i dina energireserver och bryter energi därifrån". Alternativt att träna (förbränna) mer än vad du äter "Jag sprang 10 mil i dag, du måste förse mina muskler och organ med energi. Lös det". Varpå kroppen svarar "Okej du åt 2 pizzor i dag men de räcker inte, kollar energireserverna och ser om jag kan bryta ned energi därifrån.

  • 90 % av alla dieter har, bland andra, ett stort mål: Att kontrollera blodsockret. När ditt blodsocker är lågt så blir du "sugen på något sött". Alternativt hamnar i söt-träsket, som jag brukar kalla det. Antingen i form av läsk eller andra söta saker. Man vill därför undvika att spela jojo med sitt blodsocker. Hur? Ta en god titt på vad du äter. Ingredienser såsom sirap, socker, sötningsmedel är vanliga knep att göra mat godare.

Rätta mig gärna om jag har fel

Själv tror jag periodisk fasta + sunt förnuft är ganska populärt. Ganska enkelt och man slipper hålla på och räkna kalorier o trixa med olika dieter vecka ut o vecka in.
Mina erfarenheter: Undvik sötsaker (kakor, läsk, söt flingor/musli, etc). Undvik tunga saker (pizza, friterat, olja, grädde, nötter etc.). Ät bara en viss tid på dygnet (t.ex. ät vanlig frukost + lunch och fasta resten av dagen. Alternativt fasta på förmiddagen till klockan 14:00 och ät middag + kvällsmat). Inte svårare än så.

Det är jobbigt i början men efter ett tag vänjer man sig utan problem. Kroppen lär sig.

Permalänk
Medlem

Har stagnerat i min nedgång tyvärr.. men å andra sidan så jobbar jag inte riktigt för det heller. Jag äter fortfarande godis, snask, fika, dricker alkohol etc. men mer sällan och under lite mer kontrollerade former. På sistone har jag inte varit så duktig med träningen heller. Skulle vilja komma ner till 65 för att se hur mycket det finns kvar att banta bort då.

Har postat några diagram tidigare, här är allt jag loggat sedan början på förra året:

Permalänk
Medlem

För er som undrar över fasta som är en ganska modern trend nu som man stöter på i många olika sammanhang (har funnits i många många år givetvis men är först nu det talas om det från experter). Se denna videon på bara 30 min så kommer ni förstå helt varför fasta och lchf är oerhört kraftfullt och icke skadligt till skillnad från vad man trott generellt.
samt varför det gamla klassiska sänk kalorier och träna mer inte är så effektivt som man trott.

https://youtu.be/tIuj-oMN-Fk

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!