Optical Cable till headset?

Permalänk
Medlem

Optical Cable till headset?

Hej

Skaffade ett par Plantronics RIG 800HD på Dreamhack idag och undrar varför man ska ha en optical cable inkopplad till datorn samtidigt som USB? En sån kabel följde inte med, men är det värt att beställa hem en?

Instruktionerna:

Permalänk
Medlem

Det bör väl sitta någon ljudkrets i dosan som kommunicerar med datorn, den optiska kabeln är väl till för om du har ett bra ljudkort i datorn som du hellre vill använda så behövs den för att få in det ljudet istället.
Hittar tyvärr inte manualen till dem online, så kan inte hjälpa dig mer.

Men testa att koppla in USB kontakten och se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Men testa att koppla in USB kontakten och se vad som händer.

Jag har haft den inkopplad hela dagen och det låter hyfsat (inte lika bra som mina gamla Corsair Void USB) men undrade om den optiska kabeln på något vis kan förbättra ljudkvaliten.

Permalänk
Medlem

@Eophex: Om du har ett bättre ljudkort i datorn än den som sitter i enheten som du kan koppla in den optiska kabeln till, så är det väl mycket möjligt, annars inte.

Sen kan ju det förändrade ljudet vara att själva hörlurarna är annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Eophex: Om du har ett bättre ljudkort i datorn än den som sitter i enheten som du kan koppla in den optiska kabeln till, så är det väl mycket möjligt, annars inte.

Sen kan ju det förändrade ljudet vara att själva hörlurarna är annorlunda.

Vilken typ av ljudkort skulle det kunna vara? Finns det några bra externa som inte rånar plånboken?

Permalänk

om det är optisk kabel betyder väl det digital signal?

dvs det är ändå lurarna som gör om till den analoga signalen du hör genom lurarna med sin inbyggda dac. så ljudkortet kommer väl bara stå för att skicka vidare signalen utan att göra något med den.

men kan ha fel på den.

har jag rätt låter det mest som en väldig omväg då det är samma signal som du får genom usbkabeln fast den ska konverteras till och från ljus en gång på mitten via den optiska kopplingen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är väl snarare tvärtom, använder man optisk kabel går ju ljudet digitalt hela vägen till headsetet och då är det ljudkortet där som används?

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Det är ju i och för sig sant, att det är samma typ av digital signal som går via den optiska kabeln och i USB kabeln.
Skillnaderna kan ju vara själva tolkningen av signalen samt möjligheterna till att lägga till filter, justera nivåer, etc. genom att använda ett annat ljudkort än det inbyggda i lurarna. Vet ju ingenting om hur programvaran som följer med hörlurarna fungerar och vad du har för möjligheter där då jag inte äger ett par eller hittar manualen så jag kan läsa mig till informationen.

Alternativet är att den optiska kabeln är till för att kunna använda lurarna med en konstoll eller annan enhet som inte stödjer något USB ljudkort men har Optisk utgång.

Det är som sagt var mycket dåligt med information på deras hemsida enligt mig.

Permalänk

kollade vad det var för lurar...

det är ju för tusan ett par trådlösa lurar...

dvs usbsladden är troligen bara till laddning ev att den kan användas för att hårdansluta och köra som ett par trådade lurar om man inte vill köra trådlöst.

den optiska troligen för källor som inte stödjer donglen du fick med till lurarna men har optisk utgång

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det är ju för tusan ett par trådlösa lurar...

Jag kanske skulle ha tänkt på att få fram det på ett tydligare sätt..

Permalänk
Medlem

Att det var en trådlös variant framgick ju ändå av bilden.. Men, för att återgå till frågan: nu pratar jag från egen erfarenhet med mitt Siberia 800. Där lyckades jag aldrig få något annat än monoljud via usb, när jag bytte till moderkortets inbyggda optiska utgång funkade det på en gång med tvåkanaligt (gissar på strul med drivers). Sedan har jag för mig att usb bara stöder två kanaler medan optiskt klarar mer, t ex 5.1? Såklart bara intressant om ditt headset faktiskt har stöd för äkta 5.1 eller mer.

Skickades från m.sweclockers.com