Vad har Sweclockers för Appleburkar?

Permalänk
Medlem

Då har jag plockat ut ny jobbdator, blev en 15" Macbook Pro, standard-toppmodellen, som ersätter min maxade late 2013 15", som har dåligt batteri och börjar bli allmänt sliten efter knappt 5 års hård tjänst.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Skrivet av doolar:

Då har jag plockat ut ny jobbdator, blev en 15" Macbook Pro, standard-toppmodellen, som ersätter min maxade late 2013 15", som har dåligt batteri och börjar bli allmänt sliten efter knappt 5 års hård tjänst.

Märkte du någon större skillnad prestandamässigt, mellan de båda? Hade själv en (2013) 15" MBP med i7:a.. men har nu en (2017) 13" och vill gå upp till 15" igen. Så har därför planerat ett inköp ganska snart.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Har en Mac book pro 13" 512 GB 2016 och en iPhone 7+, båda samlar mest damm

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem

Har haft två, varav en just nu lever i form av zombie eller dylikt.
2006 köpte jag en Macbook Pro med C2D 2.16 GHz, 2 GB RAM (uppgraderad till 3). Uppgraderade till en ny MBP "Early 2011", i7 2720QM 2.2 GHz med 16 GB RAM.
Har den sistnämnda kvar, men grafikkortet i den dog som de brukar, och den täcktes inte av deras utökade garanti pga att de påstod vattenskada.

Hade den stående i ett skåp i c:a 3 år innan jag "lagade" den tidigare i år genom att reflowa AMD-GPU:n för att få tillfälligt liv, och sedan permanent stänga av den, så att den kör med integrerade grafiken hela tiden.

Lite bilder om någon är intresserad: https://imgur.com/a/xIfoL
För att permanent stänga av kortet körde följde jag (delvis) denna guide.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kör en MBPr från 2012. Sjukt nöjd med den, funkar för det jag gör med den vilket är att plugga å slösurfa. Kan bli lite seg med tunga hemsidor och/eller många flikar. Batteriet börjar säga sitt så ska lämna in den och få batteriet utbytt (orkar inte pilla med det själv) så håller den några år till för mina krav.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Märkte du någon större skillnad prestandamässigt, mellan de båda? Hade själv en (2013) 15" MBP med i7:a.. men har nu en (2017) 13" och vill gå upp till 15" igen. Så har därför planerat ett inköp ganska snart.

Handen på hjärtat, nej, ingen större skillnad. Men så använder jag inte min jobburk till så intensiva uppgifter heller. Kör Citrix, Outlook, Excel, Word, PDF Expert, Chrome och enklare bildhantering för det mesta. Så kraften i både denna och min gamla är mer än jag utnyttjar, men jag behöver 15" och 512 Gb hårddisk så då är denna modell det jag kör på. Flera av mina kollegor kör på 13", och jag har provat det också men saknade skärmyta när jag var iväg så jag bytte till 15".

Den är mycket raskare i Civ6 dock, men den gamla var inte urusel där heller (med Mac-mått mätt). Jag var nöjd med prestandan i min gamla och hade kört vidare på den i något år till om den inte börjat bli sliten.

Lite allmänna första intryck:

Jag uppskattar att den är lite lättare och mindre, jag är mycket på resande fot. Likaså med högtalarna, de är bra mycket bättre än i de gamla (många hotellnätter med Netflixtittande), nu kan jag lämna bluetooth-högtalaren hemma.
Tangentbordet är ok, känns som jag redan nu är lite snabbare på det än det gamla faktiskt, men det är nog helt individuellt.
Touchbaren är en kul grej, inget mer, hade klarat mig fint utan, men den stör mig inte heller. TouchID är underbart på datorn, har aldrig fattat varför det tagit sådan tid för Apple att implementera det när varenda business-PC har det sen många år tillbaka.
Den stora pekplattan är grym för mig på resande fot, men, det är inte alltid "palm rejection" fungerar, så ibland i skrift hoppar markören iväg i texten.
Portar - inget större problem, en adapter så funkade min gamla Belkin Thunderbolt 2 docka på kontoret, och en dongel i väskan som ger USB-A, SD-läsare, HDMI och RJ45, så var det löst. Visst, inte lika bra som att ha portarna direkt i datorn, men det funkar fint. Jag hade ju ändå en RJ45-adapter i väskan innan, så bytte ut den. Men de här bergen med donglar som Youtube visar att man måste ha, nja det stämmer inte för mig iaf.

Kan ladda min mobil (Essential Phone) med datorns laddare = en laddare och sladd mindre i väskan. Kan ladda datorn på både vänster och höger sida, det är faktiskt riktigt gött när jag är iväg, har ofta saknat det när sladden inte räcker riktigt på ena hållet. Magsafe saknar jag inte nämnvärt, var inte så förtjust i det innan heller, alla som jobbat i sängen vet hur störig Magsafe är på en icke-plan yta.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Skrivet av doolar:

Handen på hjärtat, nej, ingen större skillnad. Men så använder jag inte min jobburk till så intensiva uppgifter heller. Kör Citrix, Outlook, Excel, Word, PDF Expert, Chrome och enklare bildhantering för det mesta. Så kraften i både denna och min gamla är mer än jag utnyttjar, men jag behöver 15" och 512 Gb hårddisk så då är denna modell det jag kör på. Flera av mina kollegor kör på 13", och jag har provat det också men saknade skärmyta när jag var iväg så jag bytte till 15".

Den är mycket raskare i Civ6 dock, men den gamla var inte urusel där heller (med Mac-mått mätt). Jag var nöjd med prestandan i min gamla och hade kört vidare på den i något år till om den inte börjat bli sliten.

Lite allmänna första intryck:

Jag uppskattar att den är lite lättare och mindre, jag är mycket på resande fot. Likaså med högtalarna, de är bra mycket bättre än i de gamla (många hotellnätter med Netflixtittande), nu kan jag lämna bluetooth-högtalaren hemma.
Tangentbordet är ok, känns som jag redan nu är lite snabbare på det än det gamla faktiskt, men det är nog helt individuellt.
Touchbaren är en kul grej, inget mer, hade klarat mig fint utan, men den stör mig inte heller. TouchID är underbart på datorn, har aldrig fattat varför det tagit sådan tid för Apple att implementera det när varenda business-PC har det sen många år tillbaka.
Den stora pekplattan är grym för mig på resande fot, men, det är inte alltid "palm rejection" fungerar, så ibland i skrift hoppar markören iväg i texten.
Portar - inget större problem, en adapter så funkade min gamla Belkin Thunderbolt 2 docka på kontoret, och en dongel i väskan som ger USB-A, SD-läsare, HDMI och RJ45, så var det löst. Visst, inte lika bra som att ha portarna direkt i datorn, men det funkar fint. Jag hade ju ändå en RJ45-adapter i väskan innan, så bytte ut den. Men de här bergen med donglar som Youtube visar att man måste ha, nja det stämmer inte för mig iaf.

Kan ladda min mobil (Essential Phone) med datorns laddare = en laddare och sladd mindre i väskan. Kan ladda datorn på både vänster och höger sida, det är faktiskt riktigt gött när jag är iväg, har ofta saknat det när sladden inte räcker riktigt på ena hållet. Magsafe saknar jag inte nämnvärt, var inte så förtjust i det innan heller, alla som jobbat i sängen vet hur störig Magsafe är på en icke-plan yta.

Blev en MBP 15" med i7:a, 16GB RAM och 512GB SSD. Går som ett smäck och betydligt bättre arbetsyta än 13":arn...

Har blivit lite annat också på senare tid, samt sålt en del, så nu har jag detta..

2st iMac 27" 5K
1st MBP 15"
1st iPad Pro 10,5
1st iPad Mini 4
1st iPhone 6S

Nästa "Mac" inköp blir nog en iMac Pro eller Mac Pro, men har lagt det lite på framtiden. Prioriteringar suger...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Har en MBP 15" från 2012 som enda bärbara. Har uppgraderat minne och bytt till en SSD så den tickar på fortfarande. Kommer dock inte att köpa en ny då priset avskräcker och jag i övrigt bytt tillbaka till PC. Får se hur länge den håller.

Har av Apple i övrigt den minsta Apple TV 4k modellen som fungerar riktigt bra för Plex etc. I garderoben skräpar en Mac Mini och en Time Capsule.

Permalänk
Medlem

Sitter på en iMac 2013 27". Fungerar fortfarande väldigt väl. Fått byta till SSD dock.

Permalänk
Medlem

Mac Mini i7 2012.
Funkar kalasbra.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Har en MBPr 13" - late 2013 som skräpar då batteriet i den är ur funktion, så bara går och köra med ström

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Jobbar på en Imac 5K late 2015. i7, 32gb ram

Permalänk
Medlem

Macbook Pro 2018 med Touchbar. Kände för en uppgradering efter att ha haft macbook pro mid-2014

Permalänk
Medlem

Jag bytte ner mig till en Macbook Pro 15" 2015 efter att mitt tangentbord började strula på den nya modellen(2016). Skönt med bättre batteritid samt att slippa dongelparadiset.

Visa signatur