Permalänk
Medlem

GTX 1080TI trasigt

Tja,

Satt och spelade när skärmen helt plötsligt blev svart, datorn startade om och även fast jag tyckte det var lite märkligt så antog jag att det kanske var någon windows update som orsakade det, eller något annat obetydligt. Efter att datorn startat igen så sätter jag mig ännu en gång och spelar, nu hinner det gå cirka 5 minuter innan skärmen är svart igen. Får lite panik och låter datorn vila en stund, sedan startar jag den igen och denna gången hinner inte ens windows komma igång innan skärmen svartnar, dessutom luktar det bränd elektronik.

Så stänger ner datorn och tar ut grafikkortet, sen dess har det inte blivit någon svart skärm eller krasch på över en timme, så jag antar att grafikkortet är trasigt. Jag köpte det i augusti 2017 hos Webhallen, så hoppas att man kanske kan få ett nytt på garanti. Vet inte vad det beror på, har aldrig belastat grafikkortet något särskilt, spelar för det mesta spel som LoL och Rocket League, med FPS cap på 100, då min skärm är 100Hz.

Jag kan ju inte veta helt hundra om det är grafikkortet eller inte heller, men jag misstänker det eftersom datorn fungerar som vanligt när man kör skärm via moderkort.

Här är speccs om det är av intresse:
CPU: Intel i7-6700K CPU @ 4.7GHz med Kraken X52
GPU: Asus GeForce GTX 1080Ti Strix
Main monitor: Asus ROG PG348Q (3440 x 1440, 100Hz)
MB: Asus Maximus Gene VIII
RAM: Corsair 32 GB RAM @ 3000 MHz

Hur ska man gå tillväga? Bara kontakta Webhallen och förklara vad som hänt på måndag eller? Jag har ett Corsair Air 240, så det är ett ganska litet chassi men har alltid haft HWMonitor installerat och har aldrig sett grafikkortet gå över 71 grader. Det var dock precis att GPUn fick plats i mitt chassi, och om det nu visar sig att man får ersättning så får det helst inte vara längre än 30cm... Kan man ställa sådana krav tror ni?

Det verkar ju iaf som att resten av datorn klarat sig bra, så det är ju gött

Permalänk
Medlem

@Sapporun: Ja från det du skriver verkar det vara grafikkortet som är dött.

När sambons GTX 970 gick sönder gick vi till närmaste Webhallen butik på en lördag och fick det testat på plats direkt. Därefter fick vi välja mellan ett nytt liknande grafikkort eller ett tillgodokvitto med 100% av det vi betalade för och vi valde det senare för att kort därefter under en rea köpa ett nytt.

Du bör kunna få ett nytt GTX 1080 Ti med samma modell kylare som du har nu om det finns i lager/de kan beställa hem ett sådant då 1080 Ti fortfarande är aktuellt (970 var inte det när vårt grafikkort pajade) men annars kan du absolut ställa krav på att få ett grafikkort med max längd på 30 cm för att få plats i ditt chassi! Men ja, det är bara att kontakta dem så hjälper dem dig

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Kör du Displayport bör du uppdatera firmware. http://www.nvidia.com/object/nv-uefi-update-x64.html

Permalänk
Medlem

Såsom du beskriver låter det onekligen som grafikkortet
Jag hade dock för att utesluta annat kört grafikkortet i en annan dator om möjligt

Permalänk
Medlem

nätdel som inte orkar driva någon som funderat på det?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@Icte
Tack för din input, tillgodokvitto vore lite tråkigt för min del, eftersom jag fick det för 7 100 och det nu kostar nästan 10 000, så då blir det nog att be om liknande kort som ersättning. Det blir nog att höra med dem på måndag och troligtvis skicka in det till dem. Det finns tyvärr inget Webhallen här i Örebro, inte vad jag vet iaf

@Lorault
Jag kört DisplayPort ja, antar att jag kan uppddatera firmware, är dock lite tveksam eftersom det luktade lite bränt ifrån det.

@Nikkeboi
Det är en bra idé, ska testa det imorrn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

nätdel som inte orkar driva någon som funderat på det?

Har ett BitFenix Whisper M 750W, det borde räcka till.

Permalänk
Medlem

@Sapporun: Du har fått bra feedback angående grafikkortet nu.

Så jag vill rekommendera att du går igen din dator ordentlig. Kolla ALLA sladdar i datorn, all synlig elektronik efter åverkan.
Det kan vara annat som har gjort att det luktar bränt.
Har du luktat på nätagget tex?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapporun:

Har ett BitFenix Whisper M 750W, det borde räcka till.

kan ju blivit fel på det

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS Ska ta och kolla på resten av datorn imorgon, det är ju inte omöjligt att det var något annat, kan nämligen inte se något märke eller liknande på grafikkortet.

@vinylens Du har rätt, ska ta och kolla på det imorgon

Permalänk
Medlem

Jag åkte in med mitt 980ti för ett par månader sedan när det hade brunnit. Killen i butiken tittade lite och luktade på dem, sedan började han titta efter 1070 kort som fanns i andra butiker som jag kunde hämta på en gång.

Mycket nöjd med Webhallen när man har garanti ärenden!

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Halloj, har en uppdatering på gång Grafikkortet lever!

Uppdatering:
Som @SCORPIUS sa, så borde jag kolla resten av delarna vilket jag gjorde nu på morgonen, då upptäckte jag detta:

Detta är sleevade kablar jag köpt hos Komplett, Phanteks Sleeved Cable Ext. Svart/vit

Uppenbarligen är det ju dessa som är orsaken till det hela, jag misstänkte dock att grafikkortet kanske kan ha klarat sig och att det endast luktar bränt på grund av kablarna som suttit där. Så jag spendera en timme ungefär på att klippa upp buntband och koppla in nätaggets "original-kablar". Nu har jag haft datorn igång i cirka 1.5 timme utan minsta problem, även testat spela i 30min.

Är glad att jag inte hann skicka in det innan jag kollat på resten av delarna, vilket jag borde gjort direkt. Är väl kanske inte helt säker ännu, bör ge det lite mer tid så man ser att grafikkortet verkligen inte blev skadat, men misstänker att det klarade sig.

Lite bonus pics med en varning för lite grafiska bilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapporun:

Halloj, har en uppdatering på gång Grafikkortet lever!

VÄNTAR på vad som var felet med din rigggg

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Det var illa minst sagt, tycker jag inte ska kunna hända trots att det blir lite varmt i chassit. Undrar lite vad för plast kontakterna är gjorda av samt hur kontaktdonen sitter...

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Har du kvar defekta kortet?