HPE ProLiant DL380 Gen6 - installera hur?

Permalänk
Medlem

HPE ProLiant DL380 Gen6 - installera hur?

Jag har fått en DL380 av en kompis och det är första gången jag ska installera den sådan maskin från start.
Tanken är att köra någon lämplig Linux dist med KVM.

Men jag lyckas inte boota från någon USB-sticka - ingen alls faktiskt.

Någon som vet hur jag löser detta?

ps en annan fråga också - i den sitter en Xeon E5220 - kan jag köpa en till och bara trycka i den? ds.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Använder du den interna USB platsen? Kolla isf så den är aktiverad i BIOS.

Vad händer när du "inte lyckas boota"? Kan du boota en annan dator med USB-stickan så du vet att den fungerar?

Permalänk
Vila i frid

Att installera ytterligare en E5220 - är bara att göra.

Enklast att boota och administrera en HPE G6 från scratch är via iLO (den får ip via dhcp). Logga in mha Internet Explorer och mounta en virtuell CD image i Remote Console som du låter den starta från.

Permalänk
Medlem

Se till att du kopplat iLO till nätverket, gå i i iLO:n och där finns sätt att ställa in hur servern ska boota.
[EDIT: Samma som ovan visst, var lite långsam bara.]

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Det är inte bara att trycka in en processor till... Kolla så att du har ett passande kylblock till den andra processorn, att det sitter fläktar i alla platser samt att du har mer minne (eller omfördelar minnet du har mellan processorbankerna). Så nej, inte bara att trycka in...

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: Tack!
Men alltså... Vad jag vet så finns ILO, jag har satt i en ethernetsladd i port 1, är det bara starta maskinen och vänta tills - vad ska hända?
För att jag ser att den dyker upp på nätet men den får/tar ingen IP-adress.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

@mrpijey: Super det var det jag misstänkte men det är en senare affär nu ska jag få igång den överhuvudtaget.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Du behöver en nätverkssladd till nät för servern och en för iLO.
Se nr 16 på denna bilden:
http://proliant-g6-g7.helpmax.net/en/hp-proliant-servers-rack...

Sedan får du leta upp vilka adresser som är utdelade så du vet vilken adress som går till iLO

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Du behöver en nätverkssladd till nät för servern och en för iLO.
Se nr 16 på denna bilden:
http://proliant-g6-g7.helpmax.net/en/hp-proliant-servers-rack...

Sedan får du leta upp vilka adresser som är utdelade så du vet vilken adress som går till iLO

Ahhh det var så enkelt jag hade helt enkelt satt i nätverksladden i "fel" port. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Förstår dock inte varför man ska krångla med ILO, speciellt när ILO:n är så gammal och det är ett elände med allt javajox (HP var exceptionellt förtjusta i java applets, vilket gör deras produkter oanvändbara idag). Peta in en skärm, in i BIOS och gör alla inställningar där. Dock så kan man göra en komplett BIOS och ILO-reset...

https://support.hpe.com/hpsc/doc/public/display?docId=mmr_kc-...

Har en ISO du kan få av mig som bör kunna uppdatera ditt BIOS, ILO osv till nyaste versionen. Nu är ju G6:an en rätt gammal modell men det kan finnas uppgraderingar så..

Permalänk
Medlem

@mrpijey: Håller med att det är skräp med all java i iLO:n från de generationerna.
Men ändå, det är det vanligaste sättet jag använder för att installera sånna maskiner - därav min rekommendation.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Nu har jag satt i tp-sladden i ILO-uttaget och nu får den en ip-adress, men inte från mitt DHCP-scope.
Utan en helt egen. Min ligger på 192 det den tar/får 10. Så klart når jag den inte via mitt nät då.

Vad nu?

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

@ratnose:
Kan vara att den har en fast ip sen tidigare? Så du behöver gå in i bios och kolla där, alternativt om det är en egen bios för ilon (kolla vid uppstart om den säger nått om Fx-kombo.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Ja den har ett fast IP som är från där den satt innan jag fick den.
Jag har fått någon typ av startskiva, jag måste bränna den och jag vet inte ens om jag har någon skiva jag kan bränna på...

För att köra den ner på USB funkar inte.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratnose:

Nu har jag satt i tp-sladden i ILO-uttaget och nu får den en ip-adress, men inte från mitt DHCP-scope.
Utan en helt egen. Min ligger på 192 det den tar/får 10. Så klart når jag den inte via mitt nät då.

Vad nu?

Sätt temporärt om din dators ip adress till 10 nätet så når du den. Du behöver sätta up route oxo.

Permalänk
Medlem

@ratnose:
Aktivera dhcp på ilon alltid att föredra just av denna orsak. Sen kan du mappa mac-addressen i routern/dhcp-servern så du får fast ip på den. Men om du behöver flytta den eller dylikt så får du tillgång till porten direkt. Är det en startskiva för att installera supportade OS? Brukar ingå en start/bootskiva med märkesservrar, eller gjorde iaf på den tiden jag pysslade med det. Sedan bytte man till de OS man skulle ha så förberedda startskivan allt med drivers och partitioner etc, så installationen blev "best practice". Lättast för dig är ju att koppla in allt första gången med skärm, keyb+mus etc och nätverk. Sedan labba lite med det och installera OS:et.

Om du tänkt virtuallisera, rekommenderas för bästa labupplevelse Så skulle jag rekommendera XCP-NG istället, spinnoff på citrix xenserver fast gratis med alla funktioner. Tror det är bättre/lättare än linuxdist med kvm. Ev vmware/hyper-v. Hyper-v är gratis också tror jag, dock krävs det licenser för ev Windowsinstallationer. Finns 180 dagars installationer/versioner du kan ladda hem gratis och köra från MS.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@SAFA: Dual-boota min bärbara mac är en idé men helst gör jag på något annat sätt.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Det är något som kommer från HP - SmartStart, men jag har ingen blank CD som jag kan bränna på.... undrar just vad en sådan kostar idag...

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

@mrpijey: Ja tack gärna. Tar gärna din ISO.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratnose:

@SAFA: Dual-boota min bärbara mac är en idé men helst gör jag på något annat sätt.

Inget behov av att dual-boota för att ändra ip-adress. MAC kör ju en unix-variant så kommandona ifconfig och ev. route borde räcka. Se:

https://www.youtube.com/watch?v=WteF_RkgFnI

I windows så får man använda netsh:

https://ccm.net/forum/affich-13513-how-to-change-ip-address-f...

Men win kommer ihåg inställningen över en omboot, glöm inte ställa tillbaka till dhcp (eller vad du nu har) när du är klar.

Permalänk
Medlem

Antingen sätter du din dators IP i den serie som ilo eller följer du alternativen när du bootar servern för att gå in i inställningar för ilo. Där kan du sedan sätta både IP och lösenord

Permalänk
Medlem

@jocke92: Hur bootar jag in i ILO? För jag kommer till F9 eller F11. Inget mer. Väljer F11 och säger USB, så säger den oavsett USB sticka "Hittar inte kernal".

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av ratnose:

Hur bootar jag in i ILO?

Läs på vad iLO är för något. Så fort du stoppar in strömsladden bootar iLO. Med hjälp av iLO kan du stänga av och på din server. Den är en liten mini-server i din DL380 som alltid är påslagen - så länge strömsladden är ansluten. Du ansluter till iLO mha en web-läsare.

Permalänk
Medlem

Med ILO kan du fullständigt fjärrstyra din server - ladda i ny OS/program, hårda omstarter (aka kall-reboot) - dvs. samma sak 100 mil ifrån som om den stod bredvid dig - det enda den inte kan göra är att koppla om sladdar, sätta in kort och/eller minne, byta trasig hårddisk eller sätta in en ny CD/DVD-skiva typ

Kort sagt upplägget är att du aldrig skall behöva besöka serverdatorn fysiskt i något bergrum i underhållet av servern - inklusive full ominstallation av OS, bygga om RAID etc.

Permalänk
Medlem

@xxargs: Ok! Då vet jag.
Då är problemet att jag ska vara på samma nät som ILOn som inte är inställd på DHCP.
Inser nu att jag lämnat min ethernet-adapter på jobbet.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk

@ratnose: hoppas inte nån bytt lösen på ILO inloggningen, det bör sitta en papperslapp på ett snöre nånstans med lösen till ilon, eller om du kan lyssna med den du fått den av.

Ev kan jag rycka en kylkloss från nån skrotad g6 på kneget, ska hålla ett öga öppet.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

@ratnose: hoppas inte nån bytt lösen på ILO inloggningen, det bör sitta en papperslapp på ett snöre nånstans med lösen till ilon, eller om du kan lyssna med den du fått den av.

Ev kan jag rycka en kylkloss från nån skrotad g6 på kneget, ska hålla ett öga öppet.

Öppnade den här om dagen och två fläktar saknades. Minnen och en processor tar jag gärna emot. 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

För den delen kan du behöva koppla in en skärm och tangentbord till datorn och mickla med bios en gång för att aktivera DHCP, har du HP-smart start skivan så kan du fixa det i dess grafiska program om du bootar servern från CD/DVD och fixar till detta, om jag mins rätt (har förvisso bara DL385 gen5, så det kan ha ändrat sig)

---

Skall du köra 2-CPU instans av VMWare så måste du ha en riktig köpelicens och det är knappast något man vill betala för som privatperson då det handlar om många tusen kronor... - har för mig att den fria/demo-licensen bara går att köra på en fysisk CPU

har inte kolla andra VM-miljöer om de har sådan begränsningar eller inte.

---

Hur är det i övrigt med disk och minne - fick du med dig några alls. gissar att det sitter en P410(i) SAS-kort eller liknande, dom kan vara lite griniga med val av 2.5" SATA-diskar då 'fel disk' presenterar inte temperaturen på rätt sätt vilket gör att servern varvar upp fläktarna för 'take off' och då är servern inte roliga att ha i närheten.

- du har förhoppningsvis också RAM på diskkontrollern - annars kommer det vara seg som sjuttsingen om den arbetar utan RAM

Och helst en batteri-backup modul också - cellerna i dem brukar vara helt kaputta men letar man efter 4 st 1000 mAh AA eller AAA NiMh-celler som man seriekopplar så kan man bygga ett eget paket - jag använde Ikeas 'ladda' AA-celler (som var ett felköp) och det gick utmärkt - kapaciteten var nära nog för att kontrollern skulle svälja det hela utan gnäll

Har man friska battericeller för kontrollerkortets RAM-minne så slås write-chachen på automagiskt och det har avsevärd påverkan på diskprestandan vid skrivning (även i JBOD-läge) och man bör då balansera läs-chachen till 1/4-del och skriv-cachen till 3/4-delar. finns inte batterimodulen eller batterierna urladdade så är kontrollerns RAM-minne enbart en läscache.

Du får surfa runt och kolla vilka diskar som faktiskt fungerar - det lilla jag provar så verkar Seagates diskar fungera men problemet jag har är att P400 SAS-kortet tar/visar bara 2TB Max per diskplats (även om disken i sig är större) och då i JBOD per disk - men har provat från 500GB till 4TB-diskar utan problem med rusande fläktar. (HP:s diskar är i grunden Seagates enterprise SAS-diskar med HP-modifierad firmware, men som tur var relativt tolerant mot standardversioner av SATA-diskar - i alla fall av Segates tillverkning - denna 'generositet' kan man inte förutsätta när det gäller servrar då man på senare år håller på med kundinlåsning - tex. Dell:s senare servrar är helt hopplösa om man försöka med andra diskar än Dells egna... )

Permalänk
Medlem

@xxargs: Oj tack för svaret!

Fick precis reda på från han som jag fått den ifrån att de har lösenordsskydd på ILOn.

Just nu håller jag på att bränna Smartstart CDn som förhoppningsvis hjälper mig...

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Har för mig man kan nollställa/byta ut lösenordet via smartstart eller direkt via BIOS med inkopplad skärm och tangentbord

Jo en sak till när du är i BIOS:t (vet inte om det är bättre i gen6), se till att slå på eller kontrollera att USB är i USB2.1 läget, default är USB1.1-läge och det går enooooormt långsamt.

Även i 2.1 läget så går det långt ifrån full kapacitet och man får vara glad om man kommer över 10 MB/s. - hur vet jag det, jo har provar att slanga image av en hel 146 GB-sas disk den vägen...

Gissar att det går igenom ILO-chipen (med en embedded linux i sig) och det är många flaskhalsar på vägen.