Skivspelaren TEAC TN300 låter knappt - vad göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirBartoff:

Jag har ju en kompaktstereo för radio och CD men den har inte 2 RCA-ingångar.

Har du en AUX-ingång på kompaktstereon så kan du ju fortfarande använda en adapter mellan RCA och AUX.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem

@SirBartoff: Jag förstår din frustration, samtidigt så har nog de flesta tagit för givet att du redan hade en förstärkare och högtalare.

Jag menar, köper du en dvd-spelare så skulle nog ingen påpeka att du behöver en tv för att visa bilden.

Oavsett så verkar din skivspelare ha USB ut, då kan du koppla in den i datorn och lyssna därifrån. Eller så köper du (nästan) valfria 2.1/2.0 högtalare och lyssnar via dem.

De flesta som lyssnar på vinyl använder väl oftast en separat förstärkare av valfritt slag samt ett par högtalare som förstärkaren får driva. Jag vet inte hur gammal du är men dina föräldrar har säkerligen haft en sådan stereo. Det är ju samma princip som gäller än idag oavsett om du lyssnar i mobilen, datorn eller från din stereo hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirBartoff:

Varför säger ingen av hemelektroniksidorna att man måste köpa till förstärkare/högtalare?

Därför att en viss grundläggande förståelse förväntas man ha. För att producera ljud måste du ha både en källa, en förstärkare och högtalare/hörlurar. Ibland kombineras vissa av de tre delarna. Aktiva högtalare exempelvis kombinerar förstärkare och högtalare i ett, men du måste fortfarande ha en källa (som din vinylspelare) där du kan spela musik. Med tanke på att en vinylspelare är betydligt krångligare att ställa in och använda än digitala filer eller CD tror jag du gett dig ut på lite väl djupt vatten med tanke på din begränsade simkunnighet.

Har du inte en väldigt bra anledning att vilja lyssna just på vinylskivor (som att det är din avlidne fars samling du vill spela igenom) bör du kanske backa tillbaka ett steg. Alternativet är att koppla spelaren till din dator, men då är du naturligtvis begränsad av vad du nu spelar upp datorns ljud via.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirBartoff:

Jag har ju en kompaktstereo för radio och CD men den har inte 2 RCA-ingångar. Har även en DVD men det är väl långsökt?

Bluetooth är uteslutet då jag bara har mobilt bredband.

Du kanske har en vanlig smal 3.5 mm ingång (liknande som den kanske har till hörlurar). Så går det ju bra med den kabeln jag länkade.

Förresten är bluetooth bara ett överföringsprotokoll, helt irrelevant vad du har för internetanslutning. I detta fall så var jag inte ens intresserad av att den hade Bluetooth anslutning, utan för att den högtalaren har en 3.5 mm ingång som skulle passa med kabeln jag länkade till vilken gjorde att du enkelt skulle kunna koppla in din skivspelare till den.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Jag fick ett set dubbelhövdade ljudkablar som manualen säger att jag ska ansluta mellan spelaren och en förstärkare. Ser nu att den kabeln glappar som in i helvete för spelaren så hela köpet verkar vara ett katastrofalt misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirBartoff:

Jag fick ett set dubbelhövdade ljudkablar som manualen säger att jag ska ansluta mellan spelaren och en förstärkare. Ser nu att den kabeln glappar som in i helvete för spelaren så hela köpet verkar vara ett katastrofalt misstag.

"Katastrofalt misstag"? Det är en skivspelare vi pratar om, inte domedagen ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

"Katastrofalt misstag"? Det är en skivspelare vi pratar om, inte domedagen ...

Men jag var så hypad för detta och så kastar man pengar i sjön.

Högtalaren du länkade nyss, är det bara att koppla in den till spelaren och klart att köra? Garanterat att man får högre ljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirBartoff:

Men jag var så hypad för detta och så kastar man pengar i sjön.

Högtalaren du länkade nyss, är det bara att koppla in den till spelaren och klart att köra? Garanterat att man får högre ljud?

Du måste köpa sladden också, ja, kopplar du ihop dom grejorna kommer det att låta som om du spelar skivor i en transistorradio!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Du måste köpa sladden också, ja, kopplar du ihop dom grejorna kommer det att låta som om du spelar skivor i en transistorradio!

Hur vet jag att sladden passar Teac:en? Iom att ljudkablarna jag fick glappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirBartoff:

Ha tålamod för jag kan ingenting om vinyl.

Jag tror tålamodet tog slut nu

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Köper man en vinylspelare för över 2000 spänn känns det ju riktigt synd att koppla till billigaste högtalaren på prisjakt.

Kommer ju aldrig låta bättre än sämsta länken i kedjan

Som minst bör du väl skaffa något sånt här: https://www.hifiklubben.se/hogtalare/aktiva-hogtalare-till-t.... går ju leta begagnat också

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Köper man en vinylspelare för över 2000 spänn känns det ju riktigt synd att koppla till billigaste högtalaren på prisjakt.

Kommer ju aldrig låta bättre än sämsta länken i kedjan

Som minst bör du väl skaffa något sånt här: https://www.hifiklubben.se/hogtalare/aktiva-hogtalare-till-t.... går ju leta begagnat också

Jag var som sagt inte beredd på att lägga ut för en högtalare. 2000 är för mycket, hellre mellan 1000-1600 om det finns något bra där.

Sen de trådlösa rekommendationerna, jag har inte bluetooth och såvitt inte heller Teac:en.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SirBartoff:

Jag var som sagt inte beredd på att lägga ut för en högtalare. 2000 är för mycket, hellre mellan 1000-1600 om det finns något bra där.

Sen de trådlösa rekommendationerna, jag har inte bluetooth och såvitt inte heller Teac:en.

Aktiva högtalare (dvs högtalare med inbyggd förstärkare) är ofta smäckfyllda med funktioner, bland annat bluetooth. Men bara för att det finns bluetooth måste du ju inte använda den.

Tar du t.ex en sån här https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/hogtalare/bluetooth...
så har den en aux ingång i toppen där du kan koppla in din vinylspelare med denna sladd https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/kablar/aux-kabel/va...

Dock kan jag själv tycka det ser lite dumt ut med en sladd som sticker ut på toppen av högtalaren och hade nog hellre letat efter något med ingångar på baksidan, som t.ex den från hifiklubben.

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Aktiva högtalare (dvs högtalare med inbyggd förstärkare) är ofta smäckfyllda med funktioner, bland annat bluetooth. Men bara för att det finns bluetooth måste du ju inte använda den.

Tar du t.ex en sån här https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/hogtalare/bluetooth...
så har den en aux ingång i toppen där du kan koppla in din vinylspelare med denna sladd https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/kablar/aux-kabel/va...

Dock kan jag själv tycka det ser lite dumt ut med en sladd som sticker ut på toppen av högtalaren och hade nog hellre letat efter något med ingångar på baksidan, som t.ex den från hifiklubben.

I manualen för Teac:en står det bara att jag ska koppla ljudkablarna till en förstärkare. Menar dom då att jag bara behöver en förstärkare, då en med passiva högtalare?

Permalänk
Medlem

Försök att få lämmna tillbaka den du köpt och köp en sån här istället -> https://cdon.se/hemelektronik/denver-skivspelare-vpl-120-brun...

Skulle tro att det förenklar din tillvaro.

Permalänk
Medlem

Varför vinylsvarv överhuvudtaget?
I dag är vinyl på en retorvåg och för engagerade lyssnare och bör ges den värdighet det är värt.
För slölyssnade genom 50:- högtalare duger streaming utmärkt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

Varför vinylsvarv överhuvudtaget?
I dag är vinyl på en retorvåg och för engagerade lyssnare och bör ges den värdighet det är värt.
För slölyssnade genom 50:- högtalare duger streaming utmärkt.

Jag gillar äldre musik och vill lyssna på vinyl, känns mer autentiskt men att det skulle bli såhär visste jag inte.

Permalänk

Skulle Hifiklubbens PP2E RIAA-förstärkare duga som enda komplement för spelaren eller är den värdelös då spelaren redan har RIAA?

Permalänk
Medlem

RIAA är ett analogt kompirmeringsförmat, ljudet på en vinylskiva är lagrat i form av ojämnheter som motsvarar frekvensen det skal spela upp, nerskalat.
Basljud hade krävt så stora riller att dom fysiskt inte får plats på skivan så det var tvunget att lösas, och då var "komprimering" den bästa lösning, och den avkomprimeras med ett RIAA steg.
Har spelaren redan innebygt RIAA behövs inte ytterligare ett RIAA steg.
Så, nej, kika heller på någon schyst stereoförstärkare.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

@SirBartoff: Det vore väldigt onödigt att köpa ett extern RIAA. Köp ett par aktiva högtalare istället för att konstra om du ska lyssna på vinylskivor.

Permalänk
Skrivet av frankof:

RIAA är ett analogt kompirmeringsförmat, ljudet på en vinylskiva är lagrat i form av ojämnheter som motsvarar frekvensen det skal spela upp, nerskalat.
Basljud hade krävt så stora riller att dom fysiskt inte får plats på skivan så det var tvunget att lösas, och då var "komprimering" den bästa lösning, och den avkomprimeras med ett RIAA steg.
Har spelaren redan innebygt RIAA behövs inte ytterligare ett RIAA steg.
Så, nej, kika heller på någon schyst stereoförstärkare.

Skrivet av oatp1b1:

@SirBartoff: Det vore väldigt onödigt att köpa ett extern RIAA. Köp ett par aktiva högtalare istället för att konstra om du ska lyssna på vinylskivor.

Är stereoförstärkare och aktiva högtalare samma sak? Finns de i mindre storlekar?

Permalänk
Medlem

Om SirBartoff inte trollar ska jag käka upp en hatt

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Om SirBartoff inte trollar ska jag käka upp en hatt

Jag trollar inte, jag kan absolut ingenting om det här. Behöver all hjälp och råd jag kan få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirBartoff:

Är stereoförstärkare och aktiva högtalare samma sak? Finns de i mindre storlekar?

Nej.
Aktiva högtalare har inbyggd förstärkare och finns i "alla" storlekar.
Fördelen är att det blir mindre "lådor", nackdelen är tappad flexibilitet.
Aktiva högtalare måste ändå ha någon form av volymkontroll, annars måste du har ett försteg också.
Om du skall handla på hifi-klubben så kan du kika på PMA-520AE som är den billigaste integrerade stereoförstärkaren där(tror jag)
Integrerad betyder att försteg och slutsteg är i en och samma låda, komplettera med valfria passiva högtalare, typ Dali SPEKTOR 2.
(dom kan säker sätta upp det för dig i butiken så du kan lyssna på det)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirBartoff:

Jag trollar inte, jag kan absolut ingenting om det här. Behöver all hjälp och råd jag kan få.

Jag tror helt enkelt inte på det, men lycka till! 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av frankof:

Nej.
Aktiva högtalare har inbyggd förstärkare och finns i "alla" storlekar.
Fördelen är att det blir mindre "lådor", nackdelen är tappad flexibilitet.
Aktiva högtalare måste ändå ha någon form av volymkontroll, annars måste du har ett försteg också.
Om du skall handla på hifi-klubben så kan du kika på PMA-520AE som är den billigaste integrerade stereoförstärkaren där(tror jag)
Integrerad betyder att försteg och slutsteg är i en och samma låda, komplettera med valfria passiva högtalare, typ Dali SPEKTOR 2.
(dom kan säker sätta upp det för dig i butiken så du kan lyssna på det)

Så jag behöver både och? Eller räcker PMA-520AE för att plugga in i spelaren?

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Jag tror helt enkelt inte på det, men lycka till! 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Du borde förstå utifrån hur jag skriver att jag är helt hopplös i ämnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirBartoff:

Så jag behöver både och? Eller räcker PMA-520AE för att plugga in i spelaren?

Källa(i detta faller skivspelare) till förstärkare till högtalare, en förenklad kedja.
Olika steg i kedjan kan vara ihopbygda i samma fysiska låda.
Så vad du behöver är beroende av vad du bestämmer dig för.
Och nej, det kommer inte att låta något om du pluggar in skivspelaren in förstärkaren om du inte har högtalare.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

Källa(i detta faller skivspelare) till förstärkare till högtalare, en förenklad kedja.
Olika steg i kedjan kan vara ihopbygda i samma fysiska låda.
Så vad du behöver är beroende av vad du bestämmer dig för.
Och nej, det kommer inte att låta något om du pluggar in skivspelaren in förstärkaren om du inte har högtalare.

Men då är jag uppe i nästan 8-9000 spänn efter allt det