Krytptomining för uppvärmning av villa?

Permalänk
Medlem

Krytptomining för uppvärmning av villa?

Många säger ju att kryptobrytning inte lönar sig om man själv får stå för elektriciteten, men hur ser det ut om man utnyttjar biprodukten som elektriciteten ger, d.v.s. värme? En villa behöver ju värmas upp, iallafall på vintern. Istället för direktverkande el, eller luftvärmepump, eller vilken uppvärmning som helst, varför inte värma upp huset med en "mining-rigg"?

Finns det någon som har räknat på det ekonomiska mer i detalj? Om man bortser från den praktiska biten, vore det lönsamt att använda sig av kryptobrytning istället för t.ex. direktverkande el, luftvärmepump, eller fjärrvärme, för uppvärmning av kåken?

Permalänk

Jag ställde mina 3 lådor med 6st 1060 i varje i min morfars källare under vintern. Han har direktverkade el och vi räknade ut att det skiljde endast 1000kr i elkostnaden under 5 månader. De hjälpte också till med fukten i hans källare då temperaturen steg några grader där.

Permalänk
Medlem

Värmen borde väl vara likvärdig, watt för watt?
Sedan kan jag instämma på den luftavfuktande exempel, inget dödar luftfuktighet så hårt som en rejäl rigg. På gott och ont! I källare är det bra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fesoj:

Värmen borde väl vara likvärdig, watt för watt?
Sedan kan jag instämma på den luftavfuktande exempel, inget dödar luftfuktighet så hårt som en rejäl rigg. På gott och ont! I källare är det bra

Både ja och nej. Ett el-element på 500W ger ju tekniskt sett precis lika mycket värme som ett oljefyllt elelement på 500W, ändå är det oljefyllda effektivare. Kör du båda i 10 minuter så blir det "vanliga" elementet blir väldigt varmt under en kort stund, och värmer snabbt upp luften vilket gör att den varma luften stiger mot taket, sedan svalnar det snabbt igen.
Det oljefyllda värmer istället upp oljan i en kort stund, som sen under lång tid get en långsam uppvärmning av luften vilket får den att spridas bättre i rummet.
Samma effekt förbrukas, men i ena fallet har du kall där du sitter i soffan, men varmt uppe vid taket, och i det andra fallet mer behagligt i TV-soffan

Hur en miningrig står sig i jämförelse beror ju helt på hur den är byggd. Spottar den ur sig en liten mängt väldigt varm luft blir den ineffektiv, medans om den spottar ur sig en stor mängd luft, som endast är en aning varmare än omgivningen så blir uppvärmningen effektivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Både ja och nej. Ett el-element på 500W ger ju tekniskt sett precis lika mycket värme som ett oljefyllt elelement på 500W, ändå är det oljefyllda effektivare. Kör du båda i 10 minuter så blir det "vanliga" elementet blir väldigt varmt under en kort stund, och värmer snabbt upp luften vilket gör att den varma luften stiger mot taket, sedan svalnar det snabbt igen.
Det oljefyllda värmer istället upp oljan i en kort stund, som sen under lång tid get en långsam uppvärmning av luften vilket får den att spridas bättre i rummet.
Samma effekt förbrukas, men i ena fallet har du kall där du sitter i soffan, men varmt uppe vid taket, och i det andra fallet mer behagligt i TV-soffan

Hur en miningrig står sig i jämförelse beror ju helt på hur den är byggd. Spottar den ur sig en liten mängt väldigt varm luft blir dne ineffektiv, medans om dne spottar ur sig en stor mängd luft, som endast är en aning varmare än omgivningen så blir uppvärmningen effektivare.

Ahh, tack! Är inte ingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Både ja och nej. Ett el-element på 500W ger ju tekniskt sett precis lika mycket värme som ett oljefyllt elelement på 500W, ändå är det oljefyllda effektivare. Kör du båda i 10 minuter så blir det "vanliga" elementet blir väldigt varmt under en kort stund, och värmer snabbt upp luften vilket gör att den varma luften stiger mot taket, sedan svalnar det snabbt igen.
Det oljefyllda värmer istället upp oljan i en kort stund, som sen under lång tid get en långsam uppvärmning av luften vilket får den att spridas bättre i rummet.
Samma effekt förbrukas, men i ena fallet har du kall där du sitter i soffan, men varmt uppe vid taket, och i det andra fallet mer behagligt i TV-soffan

Hur en miningrig står sig i jämförelse beror ju helt på hur den är byggd. Spottar den ur sig en liten mängt väldigt varm luft blir den ineffektiv, medans om den spottar ur sig en stor mängd luft, som endast är en aning varmare än omgivningen så blir uppvärmningen effektivare.

Glöm inte bort att en miningrig har fläktar som får luften att cirkulera i utrymmet vilket i gör att varmluften fördelas mer effektivt än "vanliga" element. Jag kör mimingriggar i källaren och det skiljer cirka en halv grad mellan golv och tak. Notera att samma effekt fås genom att sätta fläktar under element.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Har man direktverkande el som enda strömkälla så blir uppvärmningskostnaden identisk. Varenda watt du matar in i datorn blir värme på ett eller annat vis.

Förutom då att du ev går kanske dubbelt upp i intjänade valutor än du gör av med i ström.

Har du däremot eldning,luft-luft,luft-vatten,jordvärme,bergvärme så kommer dina värmekostnader öka. Så där får man jämnföra on man tjänar mer på det iom avkastningen på valutor

Jagsjälv körde mining som enda värmekälla i vintras när profitsen låg rätt högt. Har själv luft-vatten men när man fick tillbaka 10x pengarna man använder för elen så blir det värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Både ja och nej. Ett el-element på 500W ger ju tekniskt sett precis lika mycket värme som ett oljefyllt elelement på 500W, ändå är det oljefyllda effektivare. Kör du båda i 10 minuter så blir det "vanliga" elementet blir väldigt varmt under en kort stund, och värmer snabbt upp luften vilket gör att den varma luften stiger mot taket, sedan svalnar det snabbt igen.
Det oljefyllda värmer istället upp oljan i en kort stund, som sen under lång tid get en långsam uppvärmning av luften vilket får den att spridas bättre i rummet.
Samma effekt förbrukas, men i ena fallet har du kall där du sitter i soffan, men varmt uppe vid taket, och i det andra fallet mer behagligt i TV-soffan

Hur en miningrig står sig i jämförelse beror ju helt på hur den är byggd. Spottar den ur sig en liten mängt väldigt varm luft blir den ineffektiv, medans om den spottar ur sig en stor mängd luft, som endast är en aning varmare än omgivningen så blir uppvärmningen effektivare.

Nu pratar du om gamla elelement eller nya skräpelement med mekaniska termostater. Ett modernt elelement är mjukreglerande (transistorstyrt) med modern digital regleralgoritm och ger jämn värme hela tiden. Är faktiskt bättre än oljeelement eftersom de reagerar snabbare än oljeelement.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av teejee:

Nu pratar du om gamla elelement eller nya skräpelement med mekaniska termostater. Ett modernt elelement är mjukreglerande (transistorstyrt) med modern digital regleralgoritm och ger jämn värme hela tiden. Är faktiskt bättre än oljeelement eftersom de reagerar snabbare än oljeelement.

Ville poängtera att t.ex 1kW/h värme inte alltid ger samma resultat i att värma upp ett rum beroende på hur värmen fördelar och sprider sig.

Permalänk
Medlem

Ja det är lönsamt.
Jag värmer mitt hus enbart med mina miningriggar på vintern, fungerar utmärkt även vid 25- Är bra mycket roligare att betala elräkningen på så sätt då man går plus i kassan!

Det som du borde överväga är om du har någon bra plats att ställa riggarna utan att du stör dig på ljudet av fläktar som går 24/7

Du har dock ASICs på intåg samt en ny generation av grafikkort så jag skulle invänta lite med inköp om du inte satsar på begagnat.
Finns massvis med prisvärda kompletta miningriggar här på Sweclockers marknad som både sparar tid och pengar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klubba:

Både ja och nej. Ett el-element på 500W ger ju tekniskt sett precis lika mycket värme som ett oljefyllt elelement på 500W, ändå är det oljefyllda effektivare. Kör du båda i 10 minuter så blir det "vanliga" elementet blir väldigt varmt under en kort stund, och värmer snabbt upp luften vilket gör att den varma luften stiger mot taket, sedan svalnar det snabbt igen.
Det oljefyllda värmer istället upp oljan i en kort stund, som sen under lång tid get en långsam uppvärmning av luften vilket får den att spridas bättre i rummet.
Samma effekt förbrukas, men i ena fallet har du kall där du sitter i soffan, men varmt uppe vid taket, och i det andra fallet mer behagligt i TV-soffan

Hur en miningrig står sig i jämförelse beror ju helt på hur den är byggd. Spottar den ur sig en liten mängt väldigt varm luft blir den ineffektiv, medans om den spottar ur sig en stor mängd luft, som endast är en aning varmare än omgivningen så blir uppvärmningen effektivare.

Det får mig att komma på några möjliga idéer för mer effektiv uppvärmning från datakraft.

Kategori 1: Öka luftflödet, d.v.s. ställa en stor fläkt vid datorns utblås för att få ett högt luftflöde, alternativt montera in fläktar med högt luftflöde. Ju större fläktar desto bättre (tystare) antar jag.

Kategori 2: Använda "extrem" vätskekylning. Jag tänker på radiatorer som är stora, just för att få ner temperaturskillnaderna och sprida ut värmen mer. Här kommer jag på två idéer rent spontant. En custom-loop som matar ett "värmeelement" (eller radiator som det egentligen heter ). Eller att sätta miningriggen i pannrummet och använda hela husets värmesystemet som radiator. Här kanske man vill köra med en värmeväxlare dock.

Det här bara några idéer jag spontant fick med olika genomförbarhet. Hur effektiva de är vet jag inte. Sen är det ju en fråga om skala också...

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att till skillnad från ett termostatstyrt element så är en miningrigg på 24/7, då jag antar att stänga av maskinen som hyfsat bokstavligt printar pengar inte är ett alternativ. Så gå lite i underkant hellre än överkant.

Blir det 25C i köket eller var du nu placerar riggen blir det outhärdligt, och öppnar du fönster när det är -20C ute så blir golven minusgrader (inte direkt bra för hållbarheten) då riktigt kall luft i ett riktigt varmt rum sjunker dit direkt och sprider ut sig.

Så källare är nog en bra idé. Har du öppen planlösning kan det funka att ha den "inne", även om du har något stort rum. Har du ett stort vardagsrum på säg 40kvm kan en tusenwattare vara välplacerad. Vare sig det är sol och -8C eller natt och -18C så pumpar den ut värme, räkna med stora svängningar i temp inomhus, vilket är varför jag uppmanar att hellre gå i underkant än överkant. Eller källare. Då får bottenvåningen väl spridd golvvärme.

Jag får det nog låta allvarligare än vad det egentligen är, det kan dock vara värt att komma ihåg det uppenbara alla redan är fullt medvetna om; vinter är inte en konstant temperatur och det finns inga termostat på en miningrigg. Och du vill inte öppna fönster för att vädra. Går du i överkant och är öppen för att öppna fönster, tänk på att det är mycket manuellt arbete beroende på utetemp och vind. Blåser det mycket när du går och lägger dig sätter du fönster bara lite öppet, men när du sover dör vinden och du vaknar upp till 30C inomhus. Så, underkant.

Edit:

Skrivet av pv2b:

Kategori 2: Använda "extrem" vätskekylning. Jag tänker på radiatorer som är stora, just för att få ner temperaturskillnaderna och sprida ut värmen mer. Här kommer jag på två idéer rent spontant. En custom-loop som matar ett "värmeelement" (eller radiator som det egentligen heter ). Eller att sätta miningriggen i pannrummet och använda hela husets värmesystemet som radiator. Här kanske man vill köra med en värmeväxlare dock.

Har man vattenburet värmesystem i huset och gillar att pilla på div. DIY-projekt kan man köra en vattenkyld miningrigg som använder tankens solpanelsin- och utgångar, eller ännu manligare göra såna själv. Problemet blir om situationen där du behöver värma ytterligare uppenbarar sig så behöver man kunna switcha vattenflödet från miningriggen till just radiatorer (annars värmer ju vattentanken upp vattnet till riggen istället!). Och sen är frågan hur man gör till sommaren när element är avstängda, men då förlitar man sig väl på sina radiatorer.

Permalänk
Medlem

Lönar sig är svårt att säga eftersom du har en inköpskostnad du behöver gå break even med. Men trots dagens låga kurs är avkastningen ganska bra förutsatt att du har konfigurerat dina prylar rätt. Runt 40%. avkastningen blir högre ju mer grafikkort du har eftersom din fasta kostnad blir lägre per KWH. MAO, om det var vinter idag så skulle det definitivt löna sig. De flesta tror att kurserna kommer gå upp som vanligt i vinter så jag har svårt att tro att det inte skulle löna sig då också. Ethereum går förmodligen POS men kvar finns inte minst Monero som stabil gigant.

Skrivet av Ååå:

Många säger ju att kryptobrytning inte lönar sig om man själv får stå för elektriciteten, men hur ser det ut om man utnyttjar biprodukten som elektriciteten ger, d.v.s. värme? En villa behöver ju värmas upp, iallafall på vintern. Istället för direktverkande el, eller luftvärmepump, eller vilken uppvärmning som helst, varför inte värma upp huset med en "mining-rigg"?

Finns det någon som har räknat på det ekonomiska mer i detalj? Om man bortser från den praktiska biten, vore det lönsamt att använda sig av kryptobrytning istället för t.ex. direktverkande el, luftvärmepump, eller fjärrvärme, för uppvärmning av kåken?

Permalänk
Medlem

Jag planerar att köpa en liten billig värmepump till hösten. Kanske Indol Split 15 eller 30. Koppla den mot en bra ackumulatortank. De är frånluftsvärmepumpar, men inte för ett helt hus, bara ett rum. I mitt fall tänkte jag sätta dem i serverrum/garage. Avluften får vi se var jag ska göra mig av med. Beroende på årstid kanske jag vill behålla den i garaget, annars fläkta ut den utomhus. Huset har vattenburen elvärme idag,så räknar med att spara några tusenlappar om året.

Någon som provat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande projekt planerat i vintras men sket i det.
Jag drog golvvärme till alla rum och har sparat uttag för att gå på fördelaren med en extra värmekälla utöver bergvärmen.
Tanken var att en rigg skulle värma vattnet med säg 2000w konstant och sedan använda bergvärme när högre effekt krävdes.
Då skulle min dator alltid få runt 28 grader på vattnet och jag får en jämn fördelning av värmen i huset.
Får se om det blir verklighet till hösten för nu skulle värmen bara gå till poolen.

Visa signatur

Blank