Permalänk

Ethernet över 100 meter.

Ethernet kablar kan max vara 100 meter.

Säg då t.ex att jag ska dra en internetkabel 200 meter. Hur ska jag då göra så att signalen inte försvinner?

Finns det någon form av repeaters man kan köpa?

Permalänk
Sötast

Switchar.

*nätverkskabel

Permalänk
Medlem

Möjlighet att köra fiberoptik?

Permalänk
Avstängd

Finns det nåt lämpligt ställe på vägen som är väderskyddat och har eluttag kan man som ovanstående skriver sätta en enkel switch.

Ska du dra 200 meter genom skogen är nog det bästa att dra fiber och köpa 2st fiberomvandlare

Permalänk
Rekordmedlem

går det att ordna fri sikt mellan platserna är en trådlös brygga ofta det bästa alternativet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Nej. En switch är inte en repeater. Det finns switchar som fungerar som repeaters, men alla switchar har inte den funktionen.

Köp en repeater och dra inte fiber bara för att det är 200m, använd cat5e eller cat6.

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att köpa en liten switch som drivs via PoE, sen en switch som ger PoE ut i ena änden. Vips, så har man 200m utan behov av ström på vägen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Prova utan switch eller repeter. Först vid 275 m kan det bli problem med fördröjningen i kabeln.

Permalänk
Medlem

@Luksenburg: Jag skulle testa med en bra kabel (CAT6) och två vettiga switchar, 200m är inte rekommenderat, dock är det inte omöjligt att det fungerar.

Är det för professionellt bruk dock, då är det andra lösningar som gäller.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

@Luksenburg:

I många av de jobb jag gör i Lund så används det Systimax cat6a kablar, jag vet att de fixar runt 140meter men de garanterar ju precis som alla andra bara 100 meter.

Men som tidigare nämtn, en högkvalitativ kabel så kanske det går. Annars finns ju alltid fiber

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Blir trögt att driva utan nån form att switch. Men antar att mittenpunkten kanske kan vara mitt ute i ingenstans på tomten och svår att ha på vattentätt ställe.

Alternativet är att fixa fiberkabel och 2 konvertrar med inbyggd eller lösa SFP'er och driva det den vägen. Lite bökigare men driftsäkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

Nej. En switch är inte en repeater. Det finns switchar som fungerar som repeaters, men alla switchar har inte den funktionen.

Köp en repeater och dra inte fiber bara för att det är 200m, använd cat5e eller cat6.

Hur kan en switch inte vara en repeater? den switchar ju paket (Packet-switching) och skickar alltid ut dom med rätt spänning.
Du kan ju inte ha circuit switching för IP-trafik, så ser inte hur det skulle finnas switchar för internet som inte blir en repeater samtidigt..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Om det är frisikt så kan du sätta upp ett par Ubiquiti PowerBeam's

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haptic:

Hur kan en switch inte vara en repeater? den switchar ju paket (Packet-switching) och skickar alltid ut dom med rätt spänning.
Du kan ju inte ha circuit switching för IP-trafik, så ser inte hur det skulle finnas switchar för internet som inte blir en repeater samtidigt..

Därför en switch är en switch och en repeater är en repeater. En repeater regenererar signalen över samma nätverk innan den blir svag eller skadad, en switch använder CAM och ARP för att vidarebefordra data med felkontroll så att bra paket kommer fram och skadad paket kastas. Nu upprepar jag mig igen, vilket är trist, men det finns switchar med samma funktioner som en repeater och jag tror inte att ethernet repeaters används längre, men det betyder inte att en switch är en repeater. Packet switching har ingenting med repeaters eller spänning att göra.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_frame
https://en.wikipedia.org/wiki/Frame_check_sequence

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Haptic:

Hur kan en switch inte vara en repeater? den switchar ju paket (Packet-switching) och skickar alltid ut dom med rätt spänning.
Du kan ju inte ha circuit switching för IP-trafik, så ser inte hur det skulle finnas switchar för internet som inte blir en repeater samtidigt..

Skrivet av anon285805:

Därför en switch är en switch och en repeater är en repeater. En repeater regenererar signalen över samma nätverk innan den blir svag eller skadad, en switch använder CAM och ARP för att vidarebefordra data med felkontroll så att bra paket kommer fram och skadad paket kastas. Nu upprepar jag mig igen, vilket är trist, men det finns switchar med samma funktioner som en repeater och jag tror inte att ethernet repeaters används längre, men det betyder inte att en switch är en repeater. Packet switching har ingenting med repeaters eller spänning att göra.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_frame
https://en.wikipedia.org/wiki/Frame_check_sequence

Ni får kompromissa, använd en cut-trough switch i stället för repeater eller en store and forward switch.
För övrigt anser jag att man bör använda radio eller fiber för det är nog inte bara enklare att montera utan man slipper dessutom riskerna med att ha en galvanisk förbindelse mellan platserna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Prova utan switch eller repeter. Först vid 275 m kan det bli problem med fördröjningen i kabeln.

Kan bli jävligt ostabilt om det är en bit över 100m, väldigt tveksamt att en 200m går problemfritt.

Permalänk

@anon285805: Kan du då lämna en länk till en ethernet repeater?

Permalänk

Färdigskarvad fiberkabel och två mediakonverterare. Dryga tusenlappen plus en massa grävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleboobs:

Färdigskarvad fiberkabel och två mediakonverterare. Dryga tusenlappen plus en massa grävande.

Länk? Hittar inget i de prisklasserna.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@PointMan: Ebay, begagnad.

För att svara, du får inte 1gbit vid 200m. Själv har jag fått signal igenom en hel rulle på 300m.
100m är en standard rekommendation för att få störningsfri kommunikation, ingenting annat. En best practice.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

vad jag förstått så om du kör 100Mbit över din långa kabel så minskar risken för fel mycket. då är det bara signalstyrkan som kan bero.

testa med en kabel först! borde fungera

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.