Silverstone visar nätaggregat på 2 000 W och 80 Plus Platinum

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Silverstone visar nätaggregat på 2 000 W och 80 Plus Platinum

Tillverkaren Silverstone presenterar ATX-nätaggregatet SST-ST2000-PT, som är den första modellen i formfaktorn som kombinerar effektklassen 2 000 watt med 80 Plus Platinum.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2012

Snart begränsas tekniken inte av just teknikens stadie utan av praktiska begränsningar som hur mycket en propp pallar, och jag älskar det. Sannerligen effektivisering.

Dator: 3770K @ 4,3 | GTX 980 Ti | 3DMark
Ljud: HD598 | ATH-M50 | K619 | O2 + ODAC | ModMic 4.0
Bild: S2417DG | DP2710 @ 96
Kringutrustning: Rival Fade Edition | Shine 3 MX Red | FX-90

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av MrMunchy:

Snart begränsas tekniken inte av just teknikens stadie utan av praktiska begränsningar som hur mycket en propp pallar, och jag älskar det. Sannerligen effektivisering.

Skjuter du säkringen så finns det alltid lösningar för att förhindra detta i framtiden. Vissa mer säkra (och lagliga) än andra.

Själv har jag redan nu problem i min lägenhet där allt förutom belysning och spis är kopplat till en 10A säkring så jag kan inte belasta datorn medan jag tvättar, diskar och har igång kaffebryggaren.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2012

Se när 3-fas nätaggen kommer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001

Om det är 180mm djupt så är det riktigt bra på den effekten.

CPU: Intel i7 6800 @ 4.6 GHz | MK: MSI x99 Pro Carbon | Gpu: Asus GTX 1080 Ti Poseidon @ 2100Mhz | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 32 GB | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Psu: Corsair RMI 1000W | Kylning: Custom vatten med 3 radiatorer och dubbla D5 pumpar samt Waterchiller | Skärm: OLED65B7V
Levande Spirulina och phytoplankton

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Aug 2005

Varför inte satsa på 500-600w 80+ Platinum eller titanium istället?
Mycket högre efterfrågan på det än dessa sjuka saker

• i7 2600k @ 4.4 • 32GB Ram • Nvidia 1080 • 2x ssd raid 0 •
• Sound Blaster z • silent base 800 • Windows 10 • 2560 x 1080 •

Trädvy Permalänk
Testpilot
Discokungen
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av kakan86:

Varför inte satsa på 500-600w 80+ Platinum eller titanium istället?
Mycket högre efterfrågan på det än dessa sjuka saker

Det finns ju till skillnad från 2000W-nätagg? Det finns alltid någon som behöver det, om än väldigt nischat.

Intel 7820X - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus RVI Apex - Intel 900p - CaseLabs S8 - Asus Swift - EVGA 750 G2 - Aquaero 6 - Vattenkyld
GeForce 256 -> Gainward Ti 4600-> ATI X850XT -> 2x7900GT -> 7900 GTO -> HIS 4850 -> 2xGainward 570 -> 3xR9-290 -> EVGA 770 SC -> 2xKFA2 980 HoF -> EVGA 1080 FE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Med kommande Threadripper med 32 core och Intel HEDT 28 core i 5GHZ med en industriell kyllösning, så är 2000W inte tillräckligt för att knappt driva cpun.. Men de har säkerligen mängdrabatt på denna. Jag tänker mig en sådan nätdel enbart för cpu plus moderkort och sedan en till varje grafikkortkort.

Nå vi går emot en utveckling där ökad beräkningskraft får lösas med mer effekt in så jag ser behovet av dessa stora och tror det kommer att öka.

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

Snart blir det till att byta ut proppen till en Spik ist

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

grymt; nu kan jag driva 4 datorer från en strömkälla

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av MrMunchy:

Det är ju ganska långt kvar tills dagens nätagg skulle lösa ens en 20 eller 25A säkring. Vilket inte är ovanligt här uppe i norr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av Chibariku:

Det är ju ganska långt kvar tills dagens nätagg skulle lösa ens en 20 eller 25A säkring. Vilket inte är ovanligt här uppe i norr.

20-25A är ju säkring för inkommande till en villa, inte till ett uttag i rummet som datorn kommer stå i. Det är ju 99% av fallen en 10A säkring. Så 2000W är inte mycket kvar att leka med.

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Holic:

20-25A är ju säkring för inkommande till en villa, inte till ett uttag i rummet som datorn kommer stå i. Det är ju 99% av fallen en 10A säkring. Så 2000W är inte mycket kvar att leka med.

Det är iofs korrekt men jag antar att man inte kommer ställa en dator som ligger och drar 2 kW i t ex vardagsrummet. Själv hade jag nog placerat den i garaget där jag har 16A.

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Chibariku:

Det är iofs korrekt men jag antar att man inte kommer ställa en dator som ligger och drar 2 kW i t ex vardagsrummet. Själv hade jag nog placerat den i garaget där jag har 16A.

Jag med mina mega pc när jag bodde hemma sänkte övervåningen några gånger peeka på 2500W typ

Skickades från m.sweclockers.com

CASE Hex Gear R80 CPU 8700k @5.2GHz GPU GTX 1080 RAM G.Skill Trident Z RGB 4266MHz CL19 @ 3733 CL14 + 128GB Corsair Dominator Platinum PSU EVGA T2 1600W SSD 900p 280GB PCI, 860 Pro total 8TB Headphones DT990 250Ω Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Asus 32" Curved ROG Swift XG32VQ FREE-SYNC
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 360+480 Hardware Labs Black Ice SR2 White 8 Port

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av Chibariku:

Det beror ju mycket på, men man bör nog skaffa sig lite koll på vilken säkring som matar vilka uttag. Lite lampor och liknande är inte några större problem, men om det råkar gå på en vattenkokare, micro, plattång eller liknande samtigt så blåser man nog säkringen snart. I vardagsrummet så är det ju ofta en stereo eller lite värre grejjer med saker som drar rejält när man slår på dem (magnitisering av trafos eller kondingar som ska fyllas).
Men jo, garaget är ju en bra plats om man har 16A att tillgå där. Är ju kanske lite svalare med

Skrivet av tvelander:

Jag med mina mega pc när jag bodde hemma sänkte övervåningen några gånger peeka på 2500W typ

Enkelt räknat så går det ju att köra 2300W på en säkring, oändligt. 2500W lär man kunna köra en bra stund. 20A på en 10A säkring kanske går 5-10min, medans 40A får den att lösa på några millisekunder eller liknande. Det är en logaritmisk skala på dem, typ som på bilden. Så just peak effekter klarar dom säkert en bra bit uppåt en kort stund, då givetvis beroende på hur stor peaken är.

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Holic:

Det beror ju mycket på, men man bör nog skaffa sig lite koll på vilken säkring som matar vilka uttag. Lite lampor och liknande är inte några större problem, men om det råkar gå på en vattenkokare, micro, plattång eller liknande samtigt så blåser man nog säkringen snart. I vardagsrummet så är det ju ofta en stereo eller lite värre grejjer med saker som drar rejält när man slår på dem (magnitisering av trafos eller kondingar som ska fyllas).
Men jo, garaget är ju en bra plats om man har 16A att tillgå där. Är ju kanske lite svalare med

Enkelt räknat så går det ju att köra 2300W på en säkring, oändligt. 2500W lär man kunna köra en bra stund. 20A på en 10A säkring kanske går 5-10min, medans 40A får den att lösa på några millisekunder eller liknande. Det är en logaritmisk skala på dem, typ som på bilden. Så just peak effekter klarar dom säkert en bra bit uppåt en kort stund, då givetvis beroende på hur stor peaken är.
https://www.byggahus.se/forum/attachments/ecuted-jpg.25872/

Gammalt hus såå

CASE Hex Gear R80 CPU 8700k @5.2GHz GPU GTX 1080 RAM G.Skill Trident Z RGB 4266MHz CL19 @ 3733 CL14 + 128GB Corsair Dominator Platinum PSU EVGA T2 1600W SSD 900p 280GB PCI, 860 Pro total 8TB Headphones DT990 250Ω Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Asus 32" Curved ROG Swift XG32VQ FREE-SYNC
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 360+480 Hardware Labs Black Ice SR2 White 8 Port