USB Audio interface för två XLR-mikrofoner

Permalänk
Avstängd

USB Audio interface för två XLR-mikrofoner

Hej,

Jag sitter fortfarande här med tankar på hur jag ska lösa mitt dilemma med en brusande lågkvalitetsmixer (Behringer QX1002 USB).

Det jag söker är alltså en manick som jag kan plugga in minst två stycken XLR-mikrofoner med möjlighet till phantom power på båda ingångarna. Kraven är att det ska vara hög byggkvalité och lågt bakgrundsbrus på mikrofoningångarna, givetvis ska den gå att koppla in i dator via USB. Jag vill gärna kunna koppla in mina Beyerdynamics DT 770 Pro 80 Ohm och få bra ljud i en vettig ljudnivå.
Behringer mixern jag har nu kan jag ärligt talat kalla för skräp, en bekant har även en annan modell från Behringer med problem så jag vill verkligen ha något annat som jag kan säga till mig själv att den är riktigt bra. Den ska hålla under lång tid så jag inte behöver ersätta den inom överskådlig framtid.

Har ingen specifik budget men får gärna vara ett motiverat prisläge, där produkten inte bara är "bäst" utan till en motiverad prisnivå med min kravspecifikation som filter. Den ska främst användas till streaming via ex. Twitch. Ljudet som levereras till lurarna är viktigt också eftersom jag lyssnar mycket på musik.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Avstängd

Går inte att redigera så skriver ett svar istället.

Har nu kollat på lite recensioner av olika produkter och funnit intresse i tre olika som det är just nu.
Länkar till Thomann där jag ev. tänkt köpa produkten senare:

Yamaha MG10 XU - USB Mixer. Ca 1928:-
https://www.thomann.de/se/yamaha_mg10_xu.htm

Audient iD14 - USB Audio Interface. Ca 2296:-
https://www.thomann.de/se/audient_id14.htm

Steinberg UR22 MK2 - USB Audio Interface. Ca 1214:-
https://www.thomann.de/se/steinberg_ur22_mk2.htm

De funderingar jag har är hur bra outputen till hörlurar är för respektive produkt. Min nuvarande Behringer QX1002USB levererar en ljudnivå och kvalité som räcker och blir över för mig, men jag har i vissa recensioner för UR22 och iD14 sett och hört folk klaga på att det inte går att vrida upp volymen tillräckligt. Tänker då främst på UR22 och iD14, har inte sett någon klaga på MG10 i detta avseende.
En annan aspekt är hur bra byggkvalitén är samt pre-ampsen till mikrofonerna. Om t ex UR22 är fullt tillräcklig för att räcka i 5-10 år eller mer, men att jag sen t ex skaffar en "Objective2 +ODAC Headphone Amplifier / DAC combo" för mitt musiklyssnande.
Funderar även på att på samma gång skaffa mig en bättre mikrofon (Behringer XM8500 -> Sennheiser E935).

Skulle vara trevligt om någon kom med lite input.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk

Audienten har jag ingen erfarenhet av, men om de andra två:
Steinbergen funkar helt okej till inspelning på en hemmanivå, men är i övrigt inte så imponerande. Dess preamp är bara marginellt bättre än den som Behringer använder i sina budgetkort. Precis som du säger så lämnar hörlursuttaget mycket att önska, både i volym och byggkvalitet. Jag har haft ett UR22 och har flera bekanta som haft egna, och utav dessa så har ungefär hälften börjat glappa efter bara några månader.

Yamahan har jag aldrig använt själv, men har flera bekanta som prisar den till skyarna. För sitt pris är det en oerhört bra hemmamixer, med både många inputs och bra funktioner, inklusive FX som kan vara kul att leka med

Permalänk
Avstängd

@Maldergho:

Tack för feedbacken. Audient ska verkligen ha bra pre-amps för mikrofonerna, så den räknar jag väl mer eller mindre som bäst i enbart den kategorin. Efter det du sagt om UR22 så faller den bort från listan.
Jag har bokstavligen inte hört eller sett något direkt dåligt om MG10.

Det som är lite märkligt här är att det verkar som MG10 använder sig av samma pre-amps som UR22 ("D-PRE Class-A"). Antar att byggkvalitén är något bättre.

MG10 vs iD14:
iD14, mindre och smidigare, färre funktioner och kopplingsmöjligheter, bättre pre-amps.
MG10, större och klumpigare, fler funktioner och kopplingsmöjligheter, ännu en jobbig powerbrick.

Lutar åt iD14. Har ont om utrymme och i dagsläget behöver jag bara möjlighet till att koppla in två mikrofoner.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)