Vidareförsäljning av lootlådors innehåll kan bli olagligt 2019

Permalänk
Medlem

@Motherofgod: Givetvis, och då är det ju även där de ska lägga krutet, inte på att hindra folk att köpa och sälja vad de vill.

Där ligger nog ett av de stora problemen för dem att ta tag i här för övrigt, det enda som avgör värdet här är vad folk är villiga att betala. Det är inte som med tidigare exempel en bil då den har ett marknadsvärde till stor del baserat på material, tid för framtagning, funktioner osv. Ska lotteriinspektionen och regeringen ta fram en prislista på vad ett "Red dragon"-skin är värt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sca:

Genom att förbjuda försäljning förlorar föremålen monetärt värde vilket gör att det inte längre är lotteri.

Fast så fungerar det inte med något annat. Illegala droger saknar inte monetärt värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag tolkar detta som att lotlådor är tillåtet i spel, bara vidareförsäljningen som är illegal då det "skapar" monetärt Värde.

Nej, det är inte så det fungerar. Det är olagligt att bedriva lotteriverksamhet utan tillstånd, men det är fullt lagligt som individ att spela. Myndigheten ansre att lootlådor är lotteri eftersom innehållet har ett monetärt värde. Det lättaste sättet för spelföretagen att undgå detta är därför att förhindra vidarefösäljning av innehållet, vilket skulle ta bort dess monetära värde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

De måste göra så att skins inte går att sälja genom att låsa dem till kontot.

Annars kommer cs-go skins säljas på samma sätt knark säljs idag med hjälp av bitcoin vilket innebär att denna lagen i princip är helt effektlös.

Permalänk
Medlem

Borde inte en sådan lag vara relativt enkelt att gå runt? Är ju bara att ta bort lotteri aspekten från det hela. Så med andra ord så kan utgivare sälja vissa skins direkt och lämna resten i spelet för spelare att hitta. Spelare kan sedan sälja skins de hittar, antingen i spelet eller utanför spelet för riktiga pengar. Det blir ju då ingen skillnad emot att t.ex. hitta en sjysst sten i skogen och sälja den till din granne som då samlar dessa. Helt lagligt med andra ord.

Permalänk
Medlem

Det här är ett första steg för att få in skattepengar, det handlar i grunden inte om något annat.

Liknande dessa "lotterier" har funnits, och finns, sedan mycket länge - man köpte fotbollsskort, Magic the Gathering, och liknande där vissa kort - om man hade tur i "lotteriet" - var värda riktigt mycket om de var "ultra räär" eller något sådant.

Jag har även köpt ett antal "låda med blandat innehåll" på auktioner, gårdsauktioner, där man med en jävla tur faktiskt fick med en bok eller nåt annat, längst ned i en låda fylld till bredden med skräp, som var värd några tusen.

Skillnaden är att staten fått lite skatteintäkter på det där.

(Sedan, att du ska skatta även när du säljer begagnade saker med en rejäl förlust mot vad du köpte dem för med beskattade pengar om du gör det i större skala (t ex vid arv, skiljsmässa, ...) är en annan fråga...)

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Borde inte en sådan lag vara relativt enkelt att gå runt? Är ju bara att ta bort lotteri aspekten från det hela. Så med andra ord så kan utgivare sälja vissa skins direkt och lämna resten i spelet för spelare att hitta. Spelare kan sedan sälja skins de hittar, antingen i spelet eller utanför spelet för riktiga pengar. Det blir ju då ingen skillnad emot att t.ex. hitta en sjysst sten i skogen och sälja den till din granne som då samlar dessa. Helt lagligt med andra ord.

Det ligger i Steams (för att ta ett företag som exempel) intresse att ha det som det är idag.

Eftersom innehållet i lådan är slumpvalt och det oftast kostar en liten summa att öppna den väljer man att medvetet spela på de psykologiska strängarna som tyvärr många människor inte kan kontrollera.

Hade man inte kunnat sälja det man eventuellt kan få i en loot-låda hade garanterat färre öppnats. Värdet på en kniv sätts ju av efterfrågan men kan ingen köpa av andra finns det ingen efterfråga och värdet blir mer subjektivt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Hur blir det då att sälja till exempel ett steamkonto med spel och "skins" från t.ex. csgo?

Skrivet av Ixos:

Enligt Sveriges lag är det fullt lagligt. Däremot bryter du mot användarvillkoren / avtalet med steam om du gör det.
Företagens villkor =/= lag!

Att bryta mot juridiskt bindande avtal är också ett lagbrott.
Avtalet brukar specificera vad påföljden blir om någondera part bryter mot det.
Du måste inför domstol kunna visa att aktuell del av avtalet är oskäligt för att kunna bryta mot det utan påföljd.

Skrivet av gabriel15:

De måste göra så att skins inte går att sälja genom att låsa dem till kontot.
Annars kommer cs-go skins säljas...

Ett annat alternativ är att göra dem publika, så att du kan få tag på en gratis kopia utan att köpa någon plundrarlåda.

Permalänk
Avstängd

Som någon sa för internet är inte på riktigt, spel är bara spel, spel inte på riktigt men att ge ut loot-lådor är på riktigt.

Nåväl alla som lär blir sura är dom som spela CS:GO och dom som är på Dreamhack.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

@inquam: Precis, typ tea party och revolution. Nu blev det världens rikaste och mäktigaste stat som resultat av en klåfingrig stat, kanske sker här med?

Permalänk
Medlem

@Trebsor: Ett "Red dragon"-skin har ju också bevisligen ett marknadsvärde baserat på någonting, så som hur vanligt det är och så vidare. Det tar även resurser att skapa ett sådant skin, det är någon eller några som suttit framför en dator och tagit fram det. Det har alltså ett värde, precis som en bil. Det har dock förstås inte något materiellt värde, man kan aldrig återvinna metallen och få pengar för det eller så men det finns många saker som inte direkt går att återvinna med vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Nej, det är inte så det fungerar. Det är olagligt att bedriva lotteriverksamhet utan tillstånd, men det är fullt lagligt som individ att spela. Myndigheten ansre att lootlådor är lotteri eftersom innehållet har ett monetärt värde. Det lättaste sättet för spelföretagen att undgå detta är därför att förhindra vidarefösäljning av innehållet, vilket skulle ta bort dess monetära värde.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var ju just det jag skrev? Det är ju inte lotteri i Sverige ännu så lootlådor är legala här.

Detta kan ändras då regeringen kollar på detta enligt tidigare rapporter.

Om nu vidareförsäljning från en spelare till en annan blir illegal vad stoppar spelföretag från att använda detta som argument att lootlådor inte har monetärt värde i sverige nu när vidareförsäljning är illegal?

Ser ju ut som ett kryphål dom kan använda, dom kan sälja lootlådor, spelarna kan inte legalt sälja innehållet vidare, win win för spelbranshen för dom vill ju inget hellre än att sälja samma skit om och om igen och neka all for av återförsäljning av digitalt eller fysiskt innehåll.

Jag hoppas ju inte det blir så men hela sättet att tackla problemet verkar ju korkat, lite som att en person som vinner en Volvo på bingolotto aldrig får sälja den, hur kul är det att stå som ägare på en bil for life?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Det ligger i Steams (för att ta ett företag som exempel) intresse att ha det som det är idag.

Eftersom innehållet i lådan är slumpvalt och det oftast kostar en liten summa att öppna den väljer man att medvetet spela på de psykologiska strängarna som tyvärr många människor inte kan kontrollera.

Hade man inte kunnat sälja det man eventuellt kan få i en loot-låda hade garanterat färre öppnats. Värdet på en kniv sätts ju av efterfrågan men kan ingen köpa av andra finns det ingen efterfråga och värdet blir mer subjektivt.

Självklart ligger det i deras intresse, ingen säger annorlunda. Jag menar att denna lag inte kommer att ha en stor inverkan på oss konsumenter. Det är utgivarna som säljer dessa lådor som kommer förlora pengar. De blir därmed tvungna att anpassa sig, t.ex. genom att sälja skins direkt. Då kan t.ex. skins även vara möjliga för vidareförsäljning eftersom lotteri inte är involverat. Lootlådor kan givetvis stanna kvar, dock blir ju alla lootlådor bundna till kontot vare sig om du hittar dem i spelet eller köper dem.

Skall bli intressant att se hur diverse utgivare tacklar detta från ett vinstmässigt perspektiv.

Permalänk

Det här känns väldigt långsökt, det är ju som om man skulle säga att det är olagligt spel om pengar om man köper en boosterpack magic/pokemonkort bara för att det man får i dem kan ha ett monetärt värde..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olle P:

Att bryta mot juridiskt bindande avtal är också ett lagbrott.
Avtalet brukar specificera vad påföljden blir om någondera part bryter mot det.
Du måste inför domstol kunna visa att aktuell del av avtalet är oskäligt för att kunna bryta mot det utan påföljd.

Men då är det väl tur att EULAs inte är juridiskt bindande.

Permalänk
Medlem

Hoppas att det blir förbjudet, utnyttjar svaga människors svaghet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Om något borde förbjudas så är det överförmynderi.

Staten är givetvis desperata efter nya inkomstkällor eftersom inte ens en sosse kan trycka obegränsat med pengar, särskilt inte nu när man redan gör av med dem snabbare än Ingves hinner trycka dem på att försöka skapa ny röstboskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Hoppas att det blir förbjudet, utnyttjar svaga människors svaghet.

Med samma argument kan man förbjuda allt som folk vill konsumera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Hoppas att det blir förbjudet, utnyttjar svaga människors svaghet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är ledsen men det kommer aldrig att hända då kapitalism bygger på utnyttjandet av "svaga" människor likt ett pyramidspel.

OnT: https://www.lotteriinspektionen.se/fragor--svar/lotteriliknan...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Det var ju just det jag skrev? Det är ju inte lotteri i Sverige ännu så lootlådor är legala här.

Detta kan ändras då regeringen kollar på detta enligt tidigare rapporter.

Om nu vidareförsäljning från en spelare till en annan blir illegal vad stoppar spelföretag från att använda detta som argument att lootlådor inte har monetärt värde i sverige nu när vidareförsäljning är illegal?

Ser ju ut som ett kryphål dom kan använda, dom kan sälja lootlådor, spelarna kan inte legalt sälja innehållet vidare, win win för spelbranshen för dom vill ju inget hellre än att sälja samma skit om och om igen och neka all for av återförsäljning av digitalt eller fysiskt innehåll.

Jag hoppas ju inte det blir så men hela sättet att tackla problemet verkar ju korkat, lite som att en person som vinner en Volvo på bingolotto aldrig får sälja den, hur kul är det att stå som ägare på en bil for life?

Vet inte om jag tycker det är win-win. Jag antar lite här, men är inte lootlådor som störst i spel där det finns monitärt värde (tex cs go)? Försvinner det värdet så lär det även sänka populariteten för lådorna i de spelen.

Lootlådor i många andra spel har det ju blivit ett så stort förakt mot att utvecklarna verkar börjar anpassa sig (tydlig trend på e3 där de nämner bristen av lootlådor som en feature)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Allt som förhindrar lootlådor, och verksamheten kring dem, är välkommet.

Vill jag ha kosmetiska tillägg i form av karaktärer eller vapen så vill jag köpa det direkt från utvecklarna, inte kasta bort pengarna på låd-lotto via t.ex Steam.

Permalänk
Medlem

@FredrikMH: Det är inte lotteriverksamhet om jag säljer vidare något jag vunnit genom ett lotteri. Den som köper varan av mig vet vad han eller hon får för sina pengar även om jag inte visste det när jag köpte varan. Då tänker jag främst på tredjepartsförsäljning av skins och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Tills de kan hitta på ett sätt att ta ut skatt på försäljningen, för det är vad det handlar om egentligen.

Försäljning av skins är redan reglerat skattemässigt, så detta skulle teoretiskt minska skatteintäkterna, men svårt att tro att många faktiskt deklarerar det i praktiken.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/i...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av dlq84:

Hopp, dags att sälja sina csgo-skins då och absolut inte rösta på idioterna i riksdagen som tycker att vi behöver styras in i minsta detalj.

Och vad är problemet här egentligen?

Loot-boxes som har någon form av monetärt värde är ju per definion hasardspel, tekniskt sett är alla former av "random drop som kostar riktiga pengar" en form av hasardspel. Det är redan olagligt i Sverige att sälja lotter eller dylikt utan att ha tillstånd från lotteriinspektionen (svenska spel), så om Valve/EA/annan vill marknadsföra sådan verksamhet i Sverige/till svenska medborgare så får dom glatt anpassa sig till dom reglerna som finns - Du får ju inte ens sälja lotter på en knatte-match om det inte är ideallt för t.ex. föreningen, då ska inte multi-miljard jättar få göra det heller kan jag anse.

Men visst, om du tror det gör någon skillnad att rösta på Blått/Rött/SD/Pippi så får du la tro på det. Men faktumet är att alla verkar vara på samma sida i detta, även EU håller på med sina undersökningar i det hela utöver alla individuella land som gör sitt egna just nu.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleMuffin:

Men då är det väl tur att EULAs inte är juridiskt bindande.

Typiska EULA är enligt svensk lag inte bindande i sin helhet. Stora delar av dem är fortfarande fullt giltiga, så vid en tvist måste man kunna argumentera för huruvida den specifika paragraf i EULA som tvisten gäller är skälig eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

@FredrikMH: Det är inte lotteriverksamhet om jag säljer vidare något jag vunnit genom ett lotteri. Den som köper varan av mig vet vad han eller hon får för sina pengar även om jag inte visste det när jag köpte varan. Då tänker jag främst på tredjepartsförsäljning av skins och liknande.

Såklart inte. Men lotteriverksamheten kan på ett sätt anses vara olaglig från början. Men om värdet man vinner faktiskt kan värderas till något så eldar det på hos Lotteriinspektionen att göra något åt det.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Och vad är problemet här egentligen?

Loot-boxes som har någon form av monetärt värde är ju per definion hasardspel, tekniskt sett är alla former av "random drop som kostar riktiga pengar" en form av hasardspel. Det är redan olagligt i Sverige att sälja lotter eller dylikt utan att ha tillstånd från lotteriinspektionen (svenska spel), så om Valve/EA/annan vill marknadsföra sådan verksamhet i Sverige/till svenska medborgare så får dom glatt anpassa sig till dom reglerna som finns - Du får ju inte ens sälja lotter på en knatte-match om det inte är ideallt för t.ex. föreningen, då ska inte multi-miljard jättar få göra det heller kan jag anse.

Men visst, om du tror det gör någon skillnad att rösta på Blått/Rött/SD/Pippi så får du la tro på det. Men faktumet är att alla verkar vara på samma sida i detta, även EU håller på med sina undersökningar i det hela utöver alla individuella land som gör sitt egna just nu.

problemet är att jag inte tycker att staten ska lägga sig i om jag ska syssla med hasardspel och vilket tjänst jag använder.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av dlq84:

problemet är att jag inte tycker att staten ska lägga sig i om jag ska syssla med hasardspel och vilket tjänst jag använder.

Dags att byta kontinent kanske?
Vad jag vet så har dom flesta - om inte all - västländska länder regler och lagar vad gäller hasardspel, Mexico/Iraq/Vietnam kanske vore mer för dig?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Dags att byta kontinent kanske?
Vad jag vet så har dom flesta - om inte all - västländska länder regler och lagar vad gäller hasardspel, Mexico/Iraq/Vietnam kanske vore mer för dig?

Har du hört talas om fractional reserve banking? Där kan vi snacka hasardspel. Staten bryr sig naturligtvis inte om huruvida folk spelar bort allt de äger och har, däremot ser de en inkomstkälla att beskatta på olika sätt.

Därför finns regleringarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Dags att byta kontinent kanske?
Vad jag vet så har dom flesta - om inte all - västländska länder regler och lagar vad gäller hasardspel, Mexico/Iraq/Vietnam kanske vore mer för dig?

Nä, det finns andra länder som har mer avslappnade regler även i europa. Jag gillar sverige, jag tänker inte "fly". Jag satsar på att kämpa för att detta land ska bli bättre istället genom att uttrycka min åsikt. Jag tror inte jag behöver flytta bara för att de flesta inte håller med mig.