ny telefon, men vilken? har jag orimliga krav?

Permalänk
Medlem

ny telefon, men vilken? har jag orimliga krav?

Hej

Nu har min Huawei Y6 II compact brakat ihop helt och det är dags för en ny telefon, jag har tidigare haft en Sony Z1 compact. Märke och modell spelar ingen större roll men jag behöver telefonen till detta, det är en prioriteringsordning med det viktigaste först.

*Fungera med min sändare till DJI Mavic pro
*Ha bra wifi och en fungerande bluetooth anslutning som går att streama ljud via utan att det blir små hack (bluetooth har aldrig fungerat på min Huawei Y6 II)
*Bra kamera med goda mörkeregenskaper där jag kan filma i 60 fps i full hd.
*Minst 64 gb internminne om det finns plats för SD-kort. Gör det inte det bör internminnet vara 128 gb eller mer. Jag har 16+64 gb i dagsläget, 16 gb internt är för lite för mig.

Bonus vore SD-kort plats. Det är bra för det ger expansionsmöjligheter, jag föredrar micro usb anslutning före micro usb-c eftersom mavic pro har den anslutningen och alla mina nuvarande kablar har micro usb kontakt. Det vore fantastiskt bra om telefonen är rootad och inte har reklamprogram och annan smörja som tar mycket plats som ej går att ta bort. Drömmen är att kunna ha en ssh server på telefonen så jag lätt kan föra över filer mellan telefon och dator utan sladd.

Jag har kikat lite på oneplus 5t vilket verkar vara ytterst lite skillnad mot oneplus 6 men de har några minus som micro usb-c och avsaknad av minneskortsplats. Det kanske finns något bättre mer prisvärt på marknaden?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Tror inte du hittar en ny rootad mobil någonstans. Man rootar sin mobil själv.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Kanske går att lösa utan att roota oxå men jag saknar ett smidigt sätt att föra över filer mellan dator och telefon trådlöst. Men det låg inte på högsta prioritet utan som bonus.

Frågan är vad jag ska ha för telefon?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Kanske går att lösa utan att roota oxå men jag saknar ett smidigt sätt att föra över filer mellan dator och telefon trådlöst. Men det låg inte på högsta prioritet utan som bonus.

Frågan är vad jag ska ha för telefon?

Bättre än Oneplus 6? Samsung Galaxy S9 Plus.
Mer prisvärd än Oneplus 6? Nej.

Jag har klämt och känt på de senaste flaggskeppen senaste 2-3 veckorna och det slutade med S9 Plus. Denna gång har samsung faktiskt inte missat någonting, förutom prislappen. Otroligt nöjd med den!

Överföra filer finns det ju mängder med appar för, Pushbullet till exempel. Eller varför inte Google Drive och sätta på synk på dina enheter?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

jag saknar ett smidigt sätt att föra över filer mellan dator och telefon trådlöst

Prova Total Commander (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ghisler.and...) med passande plugins (https://www.ghisler.com/androidplugins/googleplay/).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Google Drive är för krångligt om man inte har en stabil fast internetanslutning, bredband är inte utbyggt ännu där jag bor och jag har en 3G anslutning med varierande hastighet så det går bort. Jag har bara 1 gb surf på telefonen men inte så bra mottagning hemma. Fiberanslutning kanske jag kommer få inom ett år. ADSL finns ej utbyggt. Sen är det max 15 gb utrymme på Google Drive vilket är väldigt lite, inget att lagra bilder och film på tyvärr. Bra idé annars!

Total commander med ftp plugin kör jag men då måste jag ha telefonen som klient istället för server. Det är mycket enklare att hämta filer om man sitter vid en dator och hämtar från telefonen istället för att sitta vid telefonen och skicka till datorn.

Jag har tittat lite mer på oneplus och de två modeller som är intressanta är T5 och 6. Det enda jag hittat som skiljer de åt är skärmyta och 6an har ett nyare kamerachip men jag har inte hittat några data att jämföra med det T5an. Lite tråkigt att ingen av telefonerna har FM-radio. Jag bor ute på landet och har begränsad mottagning på 3G/4G och FM-radio är rätt skysst att kunna använda eftersom det heller inte drar datortrafik och alltid fungerar. Ingen av telefonerna har expanderbart minne av sd-kortplats tyvärr. Micro USB-C vet jag inte hur jag ska göra med för att kunna ansluta till min Mavic Pro, det måste finnas någon adapter där tänker jag. Har hittat att folk använt de till Mavic och de fungerar bra men man måste aktivera utvecklar läget för att det ska fungera.

Hur som helst, en oneplus är ett stort steg uppåt en Xperia Z1 compact eller en Huawei Y6II compact.

Samsung är för dyrt, egentligen oneplus oxå men en bra telefon som funkar länge är inte dumt.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

@stoffe_83: provat airdroid?

Visa signatur

Blank

Permalänk
Avstängd

har alltid kört swiFTP för att enkelt kunna rota runt i telefonens minnen trådlöst via PC'n. Verkar inte finnas kvar på google play dock, men jag har nån gammal version som bara alltid funkar googla snabbt och den finns att tanka på massa ställen om man vill

Permalänk
Medlem

airdroid och swiFTP har jag aldrig hört talas om men det ska jag titta på, tack! Jag kikar vidare efter smarta telefoner. Verkar finnas en del på aliexpress osv oxå. Men med mer eller mindre tveksam kvalité.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

@stoffe_83: adaptrar finns det ju överallt, tex här

Sen om det fungerar till din vad det nu är har jag ingen aning om. Jag är också tveksam till att det finns 5T till salu nya då denna slutades produceras för ett tag sedan, en bit innan 6:an släpptes.
Något mer prisvärt än oneplus 6 hittar du inte. Bättre beror på vad du menar. Bättre kamera finns det ett par som är bättre. Bättre ljud finns det ett par som är bättre. Osv.

Nokia 7 plus kan du ju snegla på också.

Edit: ska du köpa en telefon från aliexpress kan du ju lika gärna kasta pengarna i sjön om du vill ha bra kamera och en hyffsad rapp mobil. Uppdateringar är oftast att glömma helt och hållet.
Enda telefonen jag kan tänka mig köpa därifrån är xiaomi mi a1 som nokia 7 plus kör android one. Kameran är väl dock knappast något att skryta med jämfört med random kinesisk telefon så är den nog outstanding.

Permalänk
Medlem

Som alltid rekommenderar jag OnePlus. Mavicen har ju också en vanlig USB så det är bara att plugga in vanliga kabeln som du får med telefonen. Fungerar ju men man skulle ju vilja ha en kabel som vek sig så man inte måste hålla i kontrollern som en galning. Och som du säger, skönt att slippa byta ut alla ens kablar.

BT funkar felfritt. Inte haft ett enda problem med hackigt ljud förut när jag går bort från telefonen då.

Prisvärd telefon hur som helst.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Det finns några OnePlus T5 på prisjakt men jag är osäker på hur förtroendeingivande de butiker som listar den är. Har blivit blåst en gång tidigare.

Jag får inte vanliga USB-kabeln att fungera med min Mavic Pro. Ska det till någon inställning som jag missat? Jag använder vanliga USB sladden som jag ibland för över bilder med. Det enda som funkar är lilla korta sladden som ingår. Min Xperia Z1 compact är nog i segaste laget för att klara av att köra dji go 4 appen.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

@stoffe_83: One+ 5T tillverkas inte mera. De som du kan hitta är rester, jag köpte min för ett par månader sedan från Telia med 8/128GB minne.
De kanske har någon kvar. Annars är jag rädd att det är sexan som gäller. Inte nödvändigtvis "a bad thing". Bara några hundra dyrare än den förra.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!