Permalänk
Medlem

Gtx 1070 ligger på 4% användning i BF1

Tja SweC!

Har ett relativt gammalt men starkt system som jag har haft i cirka 5 år. Jag uppgraderade det för ett år sedan med ett GTX 1070 och det fungerade galant! Men nu har min dator börjat strula lite. Jag märkte det först i PUBG där jag hade samma fps på low settings jämfört med high (vet att PUBG är dåligt optimerat men men). Men nu har jag även fått samma problem med BF1. När jag köpte spelet kunde jag kräma ut säkert 100+ fps på ultra settings, men nu så ligger den på dryga 40-60 konstant, även om jag sänker allt till low. Men tar man ett annat spel så som DOOM kan jag lätt maxa spelet med 100+ fps.

Jag kikade på aktivitesthanteraren när jag spelade och där såg jag att den bara använde 4% GPUn kraft till BF1 men nästan 95% utav min i7:a. Ni kan se speccsen i nedan i min bio. Är det något som bottleneckar tro? Har ju i7, 16gb ram, 1070 osv så känns ändå som att jag bör klara mig ett tag till. Jag har uppdaterat alla drivrutiner till de senaste och har även ominstallerat spelen osv. Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh Fabian!

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

För mig händer något liknande när jag spelar Forza 7. Ifall jag har 1440p upplösning (native för min skärm) går GPU-load ner till typ 1-3% och jag får ca 7fps i spelet. Höjer jag upplösningen till 4K så får jag 80-110fps.
Är ganska nöjd med frameraten i 4K så jag sket helt enkelt i att undersöka varför det blir så men det kanske är något liknande som händer för dig? Prova höja/sänka upplösningen och testa köra windowed!

Permalänk
Medlem

PUBG slutade funka vettigt för mig idag, min gpu jobbade i max 40%, ändrade till windowed fullscreen istället för fullscreen och vips så var den vettiga nivåer igen. Aldrig behövt göra så förr. Du kan ju testa.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabazo:

Tja SweC!

Har ett relativt gammalt men starkt system som jag har haft i cirka 5 år. Jag uppgraderade det för ett år sedan med ett GTX 1070 och det fungerade galant! Men nu har min dator börjat strula lite. Jag märkte det först i PUBG där jag hade samma fps på low settings jämfört med high (vet att PUBG är dåligt optimerat men men). Men nu har jag även fått samma problem med BF1. När jag köpte spelet kunde jag kräma ut säkert 100+ fps på ultra settings, men nu så ligger den på dryga 40-60 konstant, även om jag sänker allt till low. Men tar man ett annat spel så som DOOM kan jag lätt maxa spelet med 100+ fps.

Jag kikade på aktivitesthanteraren när jag spelade och där såg jag att den bara använde 4% GPUn kraft till BF1 men nästan 95% utav min i7:a. Ni kan se speccsen i nedan i min bio. Är det något som bottleneckar tro? Har ju i7, 16gb ram, 1070 osv så känns ändå som att jag bör klara mig ett tag till. Jag har uppdaterat alla drivrutiner till de senaste och har även ominstallerat spelen osv. Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh Fabian!

Du ska självklart inte uppleva någon bottleneck. Du verkar inte vara ensam om problemet. Använd google och se ifall någon av lösningarna hjälper.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: följde denna guiden https://forums.battlefield.com/en-us/discussion/136007/i-fixe... och är just nu på step 3. BF1 flyter på bättre nu och jag ser att spelet använder iallfall 60ish% av GPUN i task manager. Ska testa resten av stegen och återkomma ifall det blir ännu bättre.

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240