Gick från IOS till Android. Egna tankar och behöver hjälp med en självklarhet

Permalänk
Avstängd

@SweMerlin: Typ någon professor i jämförande konsumentoperativsystemsbruk?

Om man är förtrogen med analys i en variabel, blir det då bättre än analys i flera variabler bara för att man kan det?

Nä, ditt inlägg håller inte.

Permalänk

Har själv använt Android en mycket lång tid och tror att majoriteten på detta forum använder sig av Android. Men helt ärligt sen jag bytte till IOS har allt blivit mycket smidigare, känns bara mycket mer "seriöst" och cleant. Finns inga buggar och allt flyter på bra hela tiden. Sen att det funkar jävligt bra tillsammans med andra produkter ifrån Apple är bara ett annat plus. Mycket bättre mjukvara helt enkelt (enligt mig).

Skulle troligen aldrig kunna byta till Android nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Tag ett exempel som driver mej till vansinne! Ringsignalen!
ALLT till iPhone kostar pengar. Företaget betalar inte för att jag skall ladda ner en unik ringsignal. Så jag har samma som större delen av världen. När en telefon i närheten ringer, så sträcker sig alla efter sin iPhone. (Förr kunde man skapa en egen i iTunes, men på senare iFåne modeller har jag inte lyckats, jag vet hur man gör och det finns guider online men jag får i alla fall inte upp signalen som jag skapat i menyn där jag väljer signal.)
I android, väljer jag valfri mp3 som ringsignal. Likadant med allt ljud, tag vad du vill, eller har, behöver inte laddas ner mot en kostnad. givetvis har du det valet om du vill!

Det här handlar ju bara om att du inte kan.
Man kan fortfarande skapa den i itunes (kan du ha glömt att döpa om den till m4r?), eller enklare, använda GarageBand direkt på telefonen.
Visst, inte lika lätt som att bara välja en mp3 men det behöver absolut inte kosta.

Ska man irritera sig på något med signaler på en iphone tycker jag det är betydligt värre att man inte kan sätta valfria notissignaler på appar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81: Precis där skon klämmer!
iOS:
Jag behöver använda mej av en dator där iTunes ligger, och göra diverse manövrer.
Om jag lägger, säg två timmar, på att ändra ringsignal. Vilken kunds konto skall jag belasta tycker du?
Android:
Välj valfritt "ljud" på telefonen och välj "använd som ringsignal".

Nepp! Android vinner alla dagar i veckan, trots sina buggar.
(iOS är inte helt befriad från buggar heller, varför skulle Apple ständigt släppa miniuppdateringar annars!)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Json_81: Precis där skon klämmer!
iOS:
Jag behöver använda mej av en dator där iTunes ligger, och göra diverse manövrer.
Om jag lägger, säg två timmar, på att ändra ringsignal. Vilken kunds konto skall jag belasta tycker du?
Android:
Välj valfritt "ljud" på telefonen och välj "använd som ringsignal".

Nepp! Android vinner alla dagar i veckan, trots sina buggar.
(iOS är inte helt befriad från buggar heller, varför skulle Apple ständigt släppa miniuppdateringar annars!)

Vilken vuxen människa skulle känna så stort behov av att ha en UNIK ringsignal på sin jobbtelefon (finns typ 40 gratis att välja mellan, kostar inget och man behöver inte ens trycka "använd som ringsignal" utan den blir vald bara man trycker på den) att man är beredd att lägga ned två timmar för det, men kräva att få den tiden betald? Snälla nån.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

@Wyver: Jag använder både IOS och Android dagligen. Jag har en iPhone via jobbet och Android privat.
Anledningen är att jag vägrar iOS, chefen kan trycka på mej en lur och säga att jag skall använda den. Men han har inte med att göra vad jag använder efter arbetstid. Ett beslut som 50/50 beror på att det ringde lite väl mycket på kvällar och helger.
Samtal av typen "det har skitit sig, kan du åka nu?" och det faktum att jag inte kan få en Android.

Därmed redan avslöjat att jag knappast är neutral i frågan.
Förr kunde jobbet få tag på mej nästan jämt, då jag bara hade jobbets telefon, behöver egentligen ingen egen.
Men då det är företagets policy att ALLA tjänstemän måste ha iPhone, får chefen inte längre tag på mej efter jag gått för dagen.

Till ämnet!
Jag körde allt på iFånen i flera år, så jag har ett hum om hur det fungerar.
Men jag föredrar att leva med små buggar och egenheter (Som trots allt blir färre och färre med åren) till förmån för friheten att göra som man vill i Android.

Tag ett exempel som driver mej till vansinne! Ringsignalen!
ALLT till iPhone kostar pengar. Företaget betalar inte för att jag skall ladda ner en unik ringsignal. Så jag har samma som större delen av världen. När en telefon i närheten ringer, så sträcker sig alla efter sin iPhone. (Förr kunde man skapa en egen i iTunes, men på senare iFåne modeller har jag inte lyckats, jag vet hur man gör och det finns guider online men jag får i alla fall inte upp signalen som jag skapat i menyn där jag väljer signal.)
I android, väljer jag valfri mp3 som ringsignal. Likadant med allt ljud, tag vad du vill, eller har, behöver inte laddas ner mot en kostnad. givetvis har du det valet om du vill!

Att du inte kan välja vart ljudet skall komma i Android har troligen med just friheten att göra. Det är upp till app tillverkaren att lägga till featuren, byt app!
Sådant brukar lösa sig med tiden, då du sakta konfigurerar telefonen att göra allt som du vill ha det.
Jag bytte precis telefon från en Honor-8 till One+ 5T. Då jag bytte från EMUI till Oxygen, är det nästan som att byta från iOS. Det kräver lite tid.
Kolla din fråga om två månader och du kommer undra vad i hela friden du egentligen menade.
Ge det bara lite tid och en ärlig chans, så tror jag inte du kommer se tillbaka mot iOS igen.

EDIT:
En annan sak som är HELT KASS i iOS är när du har mycket bilder och skall hålla ordning.
Senast jag behövde leta i bilderna med telefonen ansluten till datorn, hittade jag +20 mappar med bilder, där de verkar ramla in helt utan inbördes ordning. Jag fick kopiera allt till datorn, flytta alla bilderna till samma katalog för att över huvud taget kunna få rätsida på det.

Fnissigt att skriva iFåne.

Hursomhelst, jag har Monkey Island-temat som ringsignal på min 7 plus, det krävs förstås att man har rätt filtyp, m4r. Det var inga konstigheter att göra en sådan fil själv och föra till telefonen.

Att det kostar har ingenting med filformatet att göra utan att du betalar för upphovsrättsskyddade verk, men det förstår du säkert.

Att det skulle vara toppen med frihet håller jag inte med om då signal to noise på appmarknaden är oerhört låg. Det är helt enkelt enklare att göra fel än rätt med programvara, så då föredrar jag att avlönade ingenjörer arbetar på mjukvaran än att 14-åriga hobbyister snickrar ihop en "app launcher".

Det har alltså med entropi att göra att man bara tillåter viss mjukvara på iPhone. MIPS are cheap på elnätskopplade processorer, men inte när du har ett begränsat batteri att hushålla med.

Nu för jag inte över bilder till min telefon och ser inte något scenario där jag skulle vilja göra det, men däremot serietidningar och det gick utan konstigheter till en tredjepartsapp dessutom.

Hårdvarufördelar är ju W1-chippet som gör anslutning av mina hörlurar till mina appleprodukter väldigt smidig. Alla mina högutbildade vänner inom STEM kör iOS-produkter.

Sedan kör de MacOS eftersom att det är ett snyggt UNIX med support. Carmack hade problem att få god prestanda ur android utan att riktigt förstå varför, så att Android skulle vara fullt förståeligt för datorkunniga är ju också en myt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Vilken vuxen människa skulle känna så stort behov av att ha en UNIK ringsignal på sin jobbtelefon (finns typ 40 gratis att välja mellan, kostar inget och man behöver inte ens trycka "använd som ringsignal" utan den blir vald bara man trycker på den) att man är beredd att lägga ned två timmar för det, men kräva att få den tiden betald? Snälla nån.

De flesta människor, vuxna eller inte, vill nog ha en unik signal, så man direkt vet om det är ens egna telefon som ringer, eller någon annans. Jag skrev "När EN telefon i närheten ringer, så sträcker sig ALLA efter sin iPhone." du skulle sett det, om du bemödat dej att läsa mer än senaste inlägget! I praktiken finns det mindre än tio ringsignaler i luren, ingen väljer de övriga signalerna. (totalt 52 i min iPhone) Så om det sitter +50 människor på våningen, alla med av företaget försedd iPhone, så blir det med stor sannolikhet minst fem människor som tittar på sin telefon när det ringer. Och JA de är vuxna allihop!
Jag ser det på kontoret, på verkstads golvet och på lunch restaurangen. Det händer hela tiden.
De som har Andriod, har valt någonting helt annat och sitter och småler åt alla med iPhone.

Så du menar att om du sitter och pillar ett par timmar på arbetstid, på ett arbetsredskap, så gör du det gratis?
Det tvivlar jag starkt på!
iPhone'n är för mej ett arbetsredskap, ingenting annat. Det finns varken Facebook eller Snapchat installerat på den.
Fimpa stilen med "Snälla nån".
Vad kommer sedan? "Lilla vännen"? Det finns ingen anledning att sitta och skriva nedlåtande!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renrakad:

Fnissigt att skriva iFåne...

...Att det kostar har ingenting med filformatet att göra utan att du betalar för upphovsrättsskyddade verk, men det förstår du säkert...

Kul att du gillar mitt uttal!
Om du har musik(Ljud) i din telefon, kan man anta att du har rätt att ha den i telefonen? Har du rätt, bryter du inte mot copyright. Har du inte, har du redan brutit mot copyright, oavsett. Har du då inte rätt att lystna på den när någon ringer dej?
Jag förstår att telefon tillverkaren inte kan installera andras verk utan lov i sin produkt. Men om jag som kund, ändå har laddat in min favo skiva i luren, får jag inte välja favo låten som ringsignal? Det går bra på Android. Mej veterligen har inte Google blivit stämda för det ännu? Så det handlar bara om Apple's girighet! De vill inte, för de tjänar pengar på att ha det som det är.

Sedan vill jag till lägga att jag tycker, precis som många andra här att iPhone är en utmärkt telefon. Som jobb telefon, är det mycket bättre än Android. (Lättare att supporta en enda modell, än att täcka alla avarter av Android.)
Det mesta som kommer med telefonen fungerar och fungerar bra. Vid tidpunkten för iPhone-4 klarade Android luren jag hade, inte ens av att byta sida snyggt, på iOS flöt det mjukt som sammet. (Jag bytte till en iPhone här, körde iOS i 18 månader innan jag bytte tillbaka.)
Mitt problem med iOS har alltid varit den hårda och giriga kontrollen som Apple har över sin produkt.
Problemet jag har, är att jag ibland vill göra någonting som hamnar utanför vad Apple har tänkt är OK.

Den här diskussionen har som vanligt spårat ut, bara en tidsfråga innan den behöver modereras.
Den enkla sanningen är att det är två läger, det är iOS i ena ringhörnan och Android i andra. Så är det bara. De kommer aldrig mötas!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

Kul att du gillar mitt uttal!
Om du har musik(Ljud) i din telefon, kan man anta att du har rätt att ha den i telefonen? Har du rätt, bryter du inte mot copyright. Har du inte, har du redan brutit mot copyright, oavsett. Har du då inte rätt att lystna på den när någon ringer dej?
Jag förstår att telefon tillverkaren inte kan installera andras verk utan lov i sin produkt. Men om jag som kund, ändå har laddat in min favo skiva i luren, får jag inte välja favo låten som ringsignal? Det går bra på Android. Mej veterligen har inte Google blivit stämda för det ännu? Så det handlar bara om Apple's girighet! De vill inte, för de tjänar pengar på att ha det som det är.

Sedan vill jag till lägga att jag tycker, precis som många andra här att iPhone är en utmärkt telefon. Som jobb telefon, är det mycket bättre än Android. (Lättare att supporta en enda modell, än att täcka alla avarter av Android.)
Det mesta som kommer med telefonen fungerar och fungerar bra. Vid tidpunkten för iPhone-4 klarade Android luren jag hade, inte ens av att byta sida snyggt, på iOS flöt det mjukt som sammet. (Jag bytte till en iPhone här, körde iOS i 18 månader innan jag bytte tillbaka.)
Mitt problem med iOS har alltid varit den hårda och giriga kontrollen som Apple har över sin produkt.
Problemet jag har, är att jag ibland vill göra någonting som hamnar utanför vad Apple har tänkt är OK.

Den här diskussionen har som vanligt spårat ut, bara en tidsfråga innan den behöver modereras.
Den enkla sanningen är att det är två läger, det är iOS i ena ringhörnan och Android i andra. Så är det bara. De kommer aldrig mötas!

Alltså, med kostnad avses att det kostar pengar att köpa en ringsignal i iTunes, eftersom att du köper ett upphovsskyddat verk. Att göra en egen och lägga in kostar ingenting, oavsett vilket ljud filen innehåller. Jag förstår inte hur du får det till att stämma google, debitera kunder och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renrakad:

Fnissigt att skriva iFåne.

Hursomhelst, jag har Monkey Island-temat som ringsignal på min 7 plus, det krävs förstås att man har rätt filtyp, m4r. Det var inga konstigheter att göra en sådan fil själv och föra till telefonen.

Att det kostar har ingenting med filformatet att göra utan att du betalar för upphovsrättsskyddade verk, men det förstår du säkert.

Att det skulle vara toppen med frihet håller jag inte med om då signal to noise på appmarknaden är oerhört låg. Det är helt enkelt enklare att göra fel än rätt med programvara, så då föredrar jag att avlönade ingenjörer arbetar på mjukvaran än att 14-åriga hobbyister snickrar ihop en "app launcher".

Det har alltså med entropi att göra att man bara tillåter viss mjukvara på iPhone. MIPS are cheap på elnätskopplade processorer, men inte när du har ett begränsat batteri att hushålla med.

Nu för jag inte över bilder till min telefon och ser inte något scenario där jag skulle vilja göra det, men däremot serietidningar och det gick utan konstigheter till en tredjepartsapp dessutom.

Hårdvarufördelar är ju W1-chippet som gör anslutning av mina hörlurar till mina appleprodukter väldigt smidig. Alla mina högutbildade vänner inom STEM kör iOS-produkter.

Sedan kör de MacOS eftersom att det är ett snyggt UNIX med support. Carmack hade problem att få god prestanda ur android utan att riktigt förstå varför, så att Android skulle vara fullt förståeligt för datorkunniga är ju också en myt.

Bra utvecklat, men låter lite väl mycket som du försvarar Apple och ios.
Att det är helt flawless. Sen att dina högutbildade vänner kör ios produkter, vad har det ens med något att göra?.

Sen förstår jag inte ditt snack om "14-åriga hobbyister snickrar ihop en "app launcher". Låter mest som något dåligt försök till trashtalk med noll grund bakom men hey

Kul att du tycker att ios är det bästa sen skivat bröd, betyder ju dock inte att det finns väldigt många flaws för andra användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Json_81: Precis där skon klämmer!
iOS:
Jag behöver använda mej av en dator där iTunes ligger, och göra diverse manövrer.
Om jag lägger, säg två timmar, på att ändra ringsignal. Vilken kunds konto skall jag belasta tycker du?
Android:
Välj valfritt "ljud" på telefonen och välj "använd som ringsignal".

Nepp! Android vinner alla dagar i veckan, trots sina buggar.
(iOS är inte helt befriad från buggar heller, varför skulle Apple ständigt släppa miniuppdateringar annars!)

Om du behöver lägga två timmar på att ändra ringsignal är det nog hög tid för kompetensutveckling.
Jag skulle säga att det tar 5 minuter med itunes och 3 minuter med GarageBand, inklusive tiden att googla hur man gör.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Bra utvecklat, men låter lite väl mycket som du försvarar Apple och ios.
Att det är helt flawless. Sen att dina högutbildade vänner kör ios produkter, vad har det ens med något att göra?.

Sen förstår jag inte ditt snack om "14-åriga hobbyister snickrar ihop en "app launcher". Låter mest som något dåligt försök till trashtalk med noll grund bakom men hey

Kul att du tycker att ios är det bästa sen skivat bröd, betyder ju dock inte att det finns väldigt många flaws för andra användare

Det är väl knappast vad han säger? Och när någon felaktigt snackar om girighet från Apples sida när det gäller ringsignaler (jag har inte betalat dom något de gånger jag använt min egen signal) så är det väl ok att tillrättavisa?

@Turbonisse, ett bra sätt att hålla diskussionen på en vettig nivå är att inte använda ord som "iFåne" t ex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renrakad:

Alltså, med kostnad avses att det kostar pengar att köpa en ringsignal i iTunes, eftersom att du köper ett upphovsskyddat verk. Att göra en egen och lägga in kostar ingenting, oavsett vilket ljud filen innehåller. Jag förstår inte hur du får det till att stämma google, debitera kunder och annat.

Exakt vad är det du inte förstår då? Jag tycker jag skrivit ganska tydligt. Men uppenbarligen inte? :-/

1. Om jag ändå kan "göra" en egen ringsignal. Varför måste det vara så krångligt? I android väljer man valfritt ljud som finns i luren. Från tillverkaren, eller nått man pillat dit själv. Om jag redan har köpt låten, den ligger som en mp3a i telefonen, då har jag väl redan köpt rättigheten att lystna på låten, eller? Så varför skall jag behöva betala för den en gång till för att ha som ringsignal? (Allternativt krångla till det i iTunes.)

2. Eftersom det jag är efter, att det skall vara LÄTT att välja egen ringsignal, utan att behöva betala en gång till för något man redan betalat för, påstod jag att Google (Som står bakom operativsystemet Android.) inte ännu blivit stämmda för att man kan välja sin köpta musik som ringsignal.

3. Vad jag syftade på, är att OM jag sitter och pillar på mitt arbetsredskap, så gör jag det givetvis på arbetstid. Om det då handlar om att försöka få till en ringsignal som inte 20% av alla iPhone ägare valt ut bland medföljande signaler. Hur debiterar vi den tiden?
Jag var självklart lite ironisk, fast det måste man tydligen skriva, för här går ironin inte hem.
Givetvis debiteras inte kunder tid jag sitter och ställer in mitt arbetsredskap (iPhone'n) som jag vill ha den. Men det kostar mitt företag tid, tid som jag kunde lagt på annat. Någonting produktivare som vi tjänar pengar på!

EDIT:

Skrivet av S_Z:

...Och när någon felaktigt snackar om girighet från Apples sida när det gäller ringsignaler (jag har inte betalat dom något de gånger jag använt min egen signal) så är det väl ok att tillrättavisa?

@Turbonisse, ett bra sätt att hålla diskussionen på en vettig nivå är att inte använda ord som "iFåne" t ex

Rgr that.! Skall sluta skriva "iFåne"
Vad gäller girighet från Apples sida vad gäller ringsignaler. Hur får du det till att det är FEL?
Du köper en låt som du gillar, du har köpt rätten att använda den privat. Sedan om du snabbt och lätt vill ha den som en ringsignal, så är Apple framme och säljer den till dej, om du inte vill gå över ån efter vatten och lägga en massa tid på att göra om ett stycke i iTunes.
Jag säger att det är GIRIGT! (fast egentligen är det rent ut svinigt!)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det är väl knappast vad han säger? Och när någon felaktigt snackar om girighet från Apples sida när det gäller ringsignaler (jag har inte betalat dom något de gånger jag använt min egen signal) så är det väl ok att tillrättavisa?

@Turbonisse, ett bra sätt att hålla diskussionen på en vettig nivå är att inte använda ord som "iFåne" t ex

Kanske inte, för mig lät det lite väl som ios är helt flawless, och med kommenterar som "så då föredrar jag att avlönade ingenjörer arbetar på mjukvaran än att 14-åriga hobbyister snickrar ihop en "app launcher"." så gjorde det väl inte direkt intrycket bättre.

Spelar iofs ingen roll, folk har sina åsikter och det får dom ha

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

Exakt vad är det du inte förstår då? Jag tycker jag skrivit ganska tydligt. Men uppenbarligen inte? :-/

1. Om jag ändå kan "göra" en egen ringsignal. Varför måste det vara så krångligt? I android väljer man valfritt ljud som finns i luren. Från tillverkaren, eller nått man pillat dit själv. Om jag redan har köpt låten, den ligger som en mp3a i telefonen, då har jag väl redan köpt rättigheten att lystna på låten, eller? Så varför skall jag behöva betala för den en gång till för att ha som ringsignal? (Allternativt krångla till det i iTunes.)

2. Eftersom det jag är efter, att det skall vara LÄTT att välja egen ringsignal, utan att behöva betala en gång till för något man redan betalat för, påstod jag att Google (Som står bakom operativsystemet Android.) inte ännu blivit stämmda för att man kan välja sin köpta musik som ringsignal.

3. Vad jag syftade på, är att OM jag sitter och pillar på mitt arbetsredskap, så gör jag det givetvis på arbetstid. Om det då handlar om att försöka få till en ringsignal som inte 20% av alla iPhone ägare valt ut bland medföljande signaler. Hur debiterar vi den tiden?
Jag var självklart lite ironisk, fast det måste man tydligen skriva, för här går ironin inte hem.
Givetvis debiteras inte kunder tid jag sitter och ställer in mitt arbetsredskap (iPhone'n) som jag vill ha den. Men det kostar mitt företag tid, tid som jag kunde lagt på annat. Någonting produktivare som vi tjänar pengar på!

1. Du gör, alldeles utan citationstecken, en ringsignal genom att ha rätt filformat. Formatet i iOS är m4r. Att du använder dig av mp3 istället för aac förklarar detta. AAC är tekniskt överlägset mp3, men det måste man vara datakunnig för att känna till.

2. Du behöver inte betala en gång till. Ingen stämd, ingen debiterad.

3. Det finns ett medföljande utbud av ringsignaler du kan använda dig av. Vill du lyssna på musik eller avgöra om det är din mobil?

Om ditt arbetsflöde kräver att du kan mounta telefonens lagring som en "dum" usb-pinne och sitta och dra mappar i GUI med stöd för legacy file formats så är iOS fel val. Man får använda sig av det som löser ens problem, helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om du behöver lägga två timmar på att ändra ringsignal är det nog hög tid för kompetensutveckling.
Jag skulle säga att det tar 5 minuter med itunes och 3 minuter med GarageBand, inklusive tiden att googla hur man gör.

Du medger ändå att det tar upp emot 5+3 minuter. Det är åtta minuter om jag räknat rätt. Att välja icke-standard ringsignal i Android tar inte åtta sekunder.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Du medger ändå att det tar upp emot 5+3 minuter. Det är åtta minuter om jag räknat rätt. Att välja icke-standard ringsignal i Android tar inte åtta sekunder.

Antingen eller. Du verkar inte förstå att man inte behöver itunes.
Eftersom jag vet hur man gör med GarageBand tar det nog snarare en halv minut.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renrakad:

1. Du gör, alldeles utan citationstecken, en ringsignal genom att ha rätt filformat. Formatet i iOS är m4r. Att du använder dig av mp3 istället för aac förklarar detta. AAC är tekniskt överlägset mp3, men det måste man vara datakunnig för att känna till.

2. Du behöver inte betala en gång till. Ingen stämd, ingen debiterad.

3. Det finns ett medföljande utbud av ringsignaler du kan använda dig av. Vill du lyssna på musik eller avgöra om det är din mobil?

Om ditt arbetsflöde kräver att du kan mounta telefonens lagring som en "dum" usb-pinne och sitta och dra mappar i GUI med stöd för legacy file formats så är iOS fel val. Man får använda sig av det som löser ens problem, helt enkelt.

Det känns som du och jag är off-set med ungefär 60% här. Jag vet inte om du inte förstår, eller om du gör det med avsikt?

1. Att jag för +15 år sedan gjorde om hela min musiksamling till MP3 format och slängde alla skivorna i soporna, gjorde att jag har en hel massa musik i MP3 format (320kb/s). Bör jag konvertera den till AAC? Skulle INTE tro det, då båda formaten använder en förstörande komprimering och kvalitén på min musik skulle bli lidande. Detta har dock ingen större inverkan på en ringsignal, men det får bli en annan tråd. detta är fel ställe att gå in på det.

2. Om du INTE vill ansluta din iPhone som en dum USB pinne till datorn, så måste du betala!

3. Redan besvarad!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Json_81: Du har helt rätt i att jag inte vet vad GarageBand är för något.
Är det obligatoriskt som iPhone användare att känna till det?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Vem har ens ljudet igång på sin telefon på företaget?
Ringer det (ringsignal) på en kollegas mobil under arbetstid så flyger det pennor på denne person..

Sen om signalen är igång under ett möte får personen i fråga bjuda på fika till gruppen.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Json_81: Du har helt rätt i att jag inte vet vad GarageBand är för något.
Är det obligatoriskt som iPhone användare att känna till det?

Bara om man är intresserad av att fixa egna ringsignaler.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

Det känns som du och jag är off-set med ungefär 60% här. Jag vet inte om du inte förstår, eller om du gör det med avsikt?

1. Att jag för +15 år sedan gjorde om hela min musiksamling till MP3 format och slängde alla skivorna i soporna, gjorde att jag har en hel massa musik i MP3 format (320kb/s). Bör jag konvertera den till AAC? Skulle INTE tro det, då båda formaten använder en förstörande komprimering och kvalitén på min musik skulle bli lidande. Detta har dock ingen större inverkan på en ringsignal, men det får bli en annan tråd. detta är fel ställe att gå in på det.

2. Om du INTE vill ansluta din iPhone som en dum USB pinne till datorn, så måste du betala!

3. Redan besvarad!

Okej, om du

1. Har arkiverat hela din musiksamling i lossy.

2. Vill ha din ringsignal i lossless ur sagda samling.

3. Vill kunna välja den genom att föra över och klicka på filen i ett exponerat filsystem.

Så är iOS fel OS.

Men det här är ett sådant oerhört edge case att jag inte förstår riktigt vad invändningen är längre. Jag tror nästan att det är unikt. Det betyder inte att det är fel eller oviktigt visserligen.

Sedan kan man ju undra varför man oroar sig på kvalitèn på det ljud som ska spelas genom en mobilhögtalare, där målet är att den ska ljuda så kort tid som möjligt, eftersom du vill svara så snabbt som möjligt. Du behöver inte ALAC för detta.

Ta en fil, klipp den i m4r, lägg in den på telefonen, välj den ur ringsignalsutbudet.

Permalänk
Medlem

@Wyver: På min OP5T väljer man uppspelningskälla i notifikationsmenyn just under där man styr ljusstyrkan.

Här är en bild:

Dold text
Permalänk
Medlem

@Banco: Mindre bloat?? Allting går ju att avinstallera förutom 3 appar i iOS tillskillnad från varenda androidtelefon (möjligtvis med undantag för vanilla android).

Edit: Personligen gick jag över till min första iPhone då 7:an släpptes och ångrar mig verkligen inte en enda sekund. Android är ett hav av skräpmobiler (givetvis några guldkorn) och mycket onödiga/meningslösa funktioner i mitt tycke. Lite grann som TS upplever jag för första gången att blutooth faktiskt fungerar etc. och att klassikern "det bara fungerar" stämmer ganska bra. Bör kanske påpeka att detta kommer från en tidigare "Apple hatare". Med andra ord, det finns helt enkelt fördelar och nackdelar med båda läger, punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renrakad:

Okej, om du

1. Har arkiverat hela din musiksamling i lossy.

2. Vill ha din ringsignal i lossless ur sagda samling.

3. Vill kunna välja den genom att föra över och klicka på filen i ett exponerat filsystem.

Så är iOS fel OS.

Men det här är ett sådant oerhört edge case att jag inte förstår riktigt vad invändningen är längre. Jag tror nästan att det är unikt. Det betyder inte att det är fel eller oviktigt visserligen.

Sedan kan man ju undra varför man oroar sig på kvalitèn på det ljud som ska spelas genom en mobilhögtalare, där målet är att den ska ljuda så kort tid som möjligt, eftersom du vill svara så snabbt som möjligt. Du behöver inte ALAC för detta.

Ta en fil, klipp den i m4r, lägg in den på telefonen, välj den ur ringsignalsutbudet.

Du försöker säkert bara hjälpa till. Men som jag påpekade i förra inlägget, du är fullständigt offset!
Du tar inte till dej vad det handlar om utan hänger upp dej på någonting helt annat.
Eller för att skriva det på ett enklare sätt, du har spårat ur fullständigt!
Jag skriver MP3 för att majoriteten av min musik är i det formatet. (När jag gjorde, vad jag gjorde, kostade hårddiskutrymme mycket pengar. FLAC var inte att tänka på med mängden skivor som skulle lagras.)
Du började diskutera att AAC är så mycket bättre än MP3. Jag säger inte emot, men det är MP3 jag har.
Det betyder inte att jag INTE kommit på hur man konverterar till iOS format i iTunes. Eller hur man byter filnamn till .m4r. Det är antaganden som du gjort själv.
Jag har ALDRIG sagt att jag vill ha looseless kvalite på ringsignalen. (Whats the point?)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Så du menar att om du sitter och pillar ett par timmar på arbetstid, på ett arbetsredskap, så gör du det gratis?

Nej, men jag anser heller inte att en egensnickrad ringsignal är någonting nödvändigt. Välj den konstigaste av de femtiotvå förinstallerade signalerna så kommer du nog vara unik med den varje gång du går på ett möte med 50+ människor, eftersom majoriteten inte ens orkar bry sig om att ändra från den förinställda signalen. Iallafall av de människor jag sett bli uppringda i mitt liv.

Permalänk
Avstängd

@Turbonisse: Okej, då gäller bara den sista meningen.

Du kan alltså, gratis, lägga in din egen ringsignal på iOS. Kan vi enas om det?

Permalänk
Medlem

@Renrakad: Svar JA!
Det var aldrig frågan om kunna, eller inte, utan om att det är ett "meck" för att få till det.
För att Apple vill att du skall ta den lätta vägen och betala för dina ringsignaler, medans Googles operativsystem tillåter dej att ta vilket ljud du vill, utan krångel.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

@Wyver: På min OP5T väljer man uppspelningskälla i notifikationsmenyn just under där man styr ljusstyrkan.

Här är en bild:

Bra låtval.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

@Banco: Mindre bloat?? Allting går ju att avinstallera förutom 3 appar i iOS tillskillnad från varenda androidtelefon (möjligtvis med undantag för vanilla android).

Edit: Personligen gick jag över till min första iPhone då 7:an släpptes och ångrar mig verkligen inte en enda sekund. Android är ett hav av skräpmobiler (givetvis några guldkorn) och mycket onödiga/meningslösa funktioner i mitt tycke. Lite grann som TS upplever jag för första gången att blutooth faktiskt fungerar etc. och att klassikern "det bara fungerar" stämmer ganska bra. Bör kanske påpeka att detta kommer från en tidigare "Apple hatare". Med andra ord, det finns helt enkelt fördelar och nackdelar med båda läger, punkt.

Nej, jag överdrev det är sant. Inte med priset dock. Avinstallera appar kan du dock göra på många telefoner. Så där gör du samma sak, överdriver alltså. Det är bara att kolla upp innan man köper en telefon. Jag har vart en Appleälskare från den tiden då de gjorde originella och spännande saker (Äger fortfarande min Iphone 2g) nu är de bara en i mängden i min mening men absolut en kvalitetsstämpel. Och jag är ingen Applehatare heller, jag tycker bara att det inte gör de mest prisvärda eller intressanta telefonerna. Jag använder en Ipad för jag tycker de fortfarande gör bäst plattor men nu var det ett tag sen jag testade en modern Androidplatta ordentligt.

Apple är just bra när det fungerar. När allt fungerar är det jättebra men så fort du får problem med en av deras produkter så blir det väldigt krångligt och/eller dyrt. Så himla många kunder som kommer in och har lyckats gjort något fel och säger just "Jag trodde Apple skulle vara så enkelt?". Och ja, det finns många dåliga androidprodukter just för att det är ett öppet system så vilken skit som helst kan använda det. Men jag tycker man ska läsa på innan man köper en produkt.

Ur teknisk synpunkt är ju Apple en mardröm, vilket jag inte är ensam om att tycka (https://www.youtube.com/user/rossmanngroup). Men vissa saker med Appleprodukter gör dock dessa till underbara att jobba i jämfört med många konkurrenter men andra saker gör de enbart för att tvinga dig att köpa en ny produkt och inte reparera den. Vilket är dåligt för kunder men fruktansvärt med hänsyn till miljön.

Men jag håller med att det finns för och nackdelar. Man behöver inte fundera så mycket. Du vet att du får en kvalitetsprodukt när du köper Apple men du måste också betala premiumpris för både inköp och service. Men som någon som inte vill vara låst i deras system så väljer jag Android vid varje tillfälle jag kan (förutom med tablet. När min Ipad går sönder så ska jag gräva ner mig i vad som är bäst just då.) Frågetecken?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.