Finns det inga bra mikrovågsugnar längre?

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att det finns så få micros som bygger lite mer på höjden? Som har knappar och display under eller över luckan så de inte blir så förbenat breda?

Hoppas att Amazon snart ser till att komma till Sverige så vi får ett utbud som är tillfredsställande istället för det kassa utbudet som vi har för tillfället.

En kickstarter låter inte dumt! Tänk ihop din dröm-micro med alla möjliga funktioner så den kan passa alla

Permalänk
Medlem

Undrar om det inte säljs väldigt mycket färre renodlade micros nu? Vi har två ugnar hemma, båda är varmluft och den ena har även ånga, den andra har även micro. Tror att det blir mer och mer sådant, därför finns inte riktigt lika många avancerade fristående micros kvar på marknaden.

Permalänk
Skrivet av tintinj:

Hur kommer det sig att det finns så få micros som bygger lite mer på höjden? Som har knappar och display under eller över luckan så de inte blir så förbenat breda?

Hoppas att Amazon snart ser till att komma till Sverige så vi får ett utbud som är tillfredsställande istället för det kassa utbudet som vi har för tillfället.

En kickstarter låter inte dumt! Tänk ihop din dröm-micro med alla möjliga funktioner så den kan passa alla

Räkna bort mig, jag vill ha en så enkel mikro som möjligt så att det inte finns så mycket som kan gå sönder, glöm grill, glöm öppning med knapp eller knappar för start. Ge mig en mikro med ett par vridreglage, kanske en display och ett handtag att öppna med så är jag mer än nöjd. Grillar gör jag på grillen eller i ugnen, inte i mikron.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Generellt sett föredrar jag och rekommenderar Whirlpools maskiner (har t.ex. en hemma som jag köpte 2001 och den fungerar fortfarande felfritt - det är bara displayen som börjat lysa lite svagt).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har en lik den här (köpt några år sen så finns inte kvar på sidan) här och kan helt klart rekommendera. https://www.bosch-home.se/produktlista/spis-ugn-hall-och-flak...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tintinj:

Hur kommer det sig att det finns så få micros som bygger lite mer på höjden? Som har knappar och display under eller över luckan så de inte blir så förbenat breda?

Hoppas att Amazon snart ser till att komma till Sverige så vi får ett utbud som är tillfredsställande istället för det kassa utbudet som vi har för tillfället.

En kickstarter låter inte dumt! Tänk ihop din dröm-micro med alla möjliga funktioner så den kan passa alla

De flesta bättre maskiner bygger på höjden för man placerar aldrig reglagepanelen på sidan för då krymper ju den användbara bredden i ugnsutrymmet, jag har aldrig sett en bättre mikro med reglagen på sidan utan bara ovanpå eller på en separat kontrollpanel

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så klart det finns bra micros - det är bara det att dom kostar en massa pengar. Vanligt är ju att dom även existerar i vanliga inbyggnadsugnar.
Så jag bortser helt från ribban på priset och rekommenderar Whirlpool JT469/479 (har en själv)
Den har en massa funktioner och inbyggda program, dessutom med grill, varmluft och crisp-panna samt en burk för ångkokning. Grillen funkar om man grillar korv, stora köttbitar orkar den inte riktigt med. Varmluft funkar riktigt bra, vilket även ångkokningen gör - det är suveränt. Crisp-pannan är ju bara smidigt om man kör fryspizza och sånt.

Men det absolut bästa är resultatet när man värmer mat. Det tar lite längre tid (sköts automatiskt) men all mat är jämnvarmt, inte vissa delar som är sjukt varma och mitten iskallt. Klart värd investering.

https://www.enemo.se/vitvaror/ugnar/kombiugn/product/whirlpoo...

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De flesta bättre maskiner bygger på höjden för man placerar aldrig reglagepanelen på sidan för då krymper ju den användbara bredden i ugnsutrymmet, jag har aldrig sett en bättre mikro med reglagen på sidan utan bara ovanpå eller på en separat kontrollpanel

Men de är ju ändå lika breda som "vanliga" mikrovågsugnar, så där fallerar ju grejen med att bygga på höjden. Vem behöver få in saker större än en normal tallrik ändå? De flesta maträtter som tillagas i mikrovågsugn är heller inte större än att de passar i de flesta ugnar.

De enda jag hittar som inte är onödigt breda men bygger på höjden är Whirlpool och de flesta av deras modeller verkar vara designade av någon som medvetet skapat det fulaste de kan komma på. Vart är påhittigheten, innovationstänkandet och vackra designen som finns att hitta hos det mesta annat i köket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Generellt sett föredrar jag och rekommenderar Whirlpools maskiner (har t.ex. en hemma som jag köpte 2001 och den fungerar fortfarande felfritt - det är bara displayen som börjat lysa lite svagt).

Kanske jag var med och byggde den.. Kan dock hålla med om att de är hållbara. Köpte vid den tiden en själv och en till syrran då man fick rabatt och hon har kvar sin också.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tintinj:

Men de är ju ändå lika breda som "vanliga" mikrovågsugnar, så där fallerar ju grejen med att bygga på höjden. Vem behöver få in saker större än en normal tallrik ändå? De flesta maträtter som tillagas i mikrovågsugn är heller inte större än att de passar i de flesta ugnar.

De enda jag hittar som inte är onödigt breda men bygger på höjden är Whirlpool och de flesta av deras modeller verkar vara designade av någon som medvetet skapat det fulaste de kan komma på. Vart är påhittigheten, innovationstänkandet och vackra designen som finns att hitta hos det mesta annat i köket?

Ska man laga mat i mikron ärt det bra om man får in den, själv använder jag för det mesta glaskärl som inte ryms i de som har reglagen på sidan av luckan och modulbredden vid byggande är ju 60 cm så det är det som är att anse som normalbredd.
Alla vill inte bara värma skräpmat, mikron är den apparat som jag oftast använder vid matlagning, mycket mer än spis då det blir godare och nyttigare att koka saker i mikron, jag använder inte mikron för att spara tid utan för att mycket av maten blir bättre tillagad förutsatt att man låter det ta tid och kan reglera affekten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hade förut en kanske 25 år gammal mikro (tror det var Electrolux) men "någon" tyckte att det var för stort och ville ha ny lite mindre modell (var en sån modell som hade massor med "touch" knappar, och man kunde knacka in sekunderna direkt). Bra med lampor så man såg maten bra. Även efter flertal åskväder då den varit ipluggad när det varit nedslag på nära håll och andra elektronikprylar tagit lite stryk så har den klarat sig.

Vår nya mikro däremot redan efter mindre än 2 år har problem med vridknappen för tidsinställning, vrider man för snabbt minskar tiden istället för ökar. Den snurrande talriken hålls aldrig på plats, måste nästan justeras varje gång så jag börjat ge upp och låter den streta och ha sig. Tar dessutom märkbart längre att värma upp (gamla var 1000W, nya är 900W men det tycks vara större skillnad än det borde vara teoretiskt).

Längtar efter den 25 år gamla, borde aldrig ha gått med på att byta ut den!

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Igelkott:

https://www.clasohlson.com/se/Mikrov%C3%A5gsugn-med-grill,-Wh...

Den här mikron är i varje fall den bästa jag har haft. Det säger inte så mycket då alla tidigare har varit skräp.

Angående handtaget så förstår jag inte alls de som säger att mikron följer med när man drar ut. Man får i värsta fall trycka ifrån med tummen (eller så lär man sig en fungerande ryck-teknik). Det är värre med en knapp som öppnar då man konsekvent trycker mikron bakåt.

Grill har jag tidigare aldrig använt. Nu använder jag den hela tiden.

Jag köpte först en sådan Philips Whirlpool (MWF421) till en bekant, för 1195kr, sedan en till mig själv när de sålde för 995 eftersom jag tyckte den var så bra. Jag gick från en äldre riktigt dyr Panasonic som jag var trött på efter 20 år (med knapp och roterande tallrik : ) men som fungerade ua fortfarande.

Precis som de riktigt bra tidiga ugnarna Philips kom med på 1980-talet så saknar även denna roterande tallrik eftersom de använder teknik som vispar runt mikrovågorna istället och det behövs ingen tallrik som ändå bara begränsar användandet. Denna Philips Whirlpool värmer väldigt jämnt, så tekniken fungerar fortfarande.

Framsidan är helt slät med kapacitiv touchpanel och därför lätt att rengöra. Ugnen står på en lackerad, slät skiva men man öppnar utan problem med handtaget ändå, ugnen står stadigt.

Läs gärna recensionerna på CO så ser ni varför man aldrig ska lita på allmänt tyckande, som dessutom ofta är direkt fel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska man laga mat i mikron ärt det bra om man får in den, själv använder jag för det mesta glaskärl som inte ryms i de som har reglagen på sidan av luckan och modulbredden vid byggande är ju 60 cm så det är det som är att anse som normalbredd.
Alla vill inte bara värma skräpmat, mikron är den apparat som jag oftast använder vid matlagning, mycket mer än spis då det blir godare och nyttigare att koka saker i mikron, jag använder inte mikron för att spara tid utan för att mycket av maten blir bättre tillagad förutsatt att man låter det ta tid och kan reglera affekten.

Att värma rester lär ju vara största användningen av en mikro. Före din kommentar här har jag aldrig sett någon i Sverige laga mat i en mikro.
Men kan tänka mig att det blir knepigt om man försöker laga mat. En vanlig ugn är för liten för mig, skulle inte ens komma på tanken att laga något i mikron =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Håller med många i att det görs mycket skit idag. Samtidigt ska man komma ihåg att allt kostar en bråkdel utav vad det gjorde för 30 år sen, samtidigt som det innehåller mycket mer teknik. Kolla bara vad en dator kostar idag. Förr va det ju nästan som att köpa bättre begagnad bil.

Någonstans får man betala priset.

Dessutom gjorde den dyra investeringen att man var betydligt mer benägen att laga saker förr istället för att bara slänga allt.

Kanske bidrar detta till att de upplevs som mer långlivade?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BergEr:

Att värma rester lär ju vara största användningen av en mikro. Före din kommentar här har jag aldrig sett någon i Sverige laga mat i en mikro.
Men kan tänka mig att det blir knepigt om man försöker laga mat. En vanlig ugn är för liten för mig, skulle inte ens komma på tanken att laga något i mikron =D

Låter väldigt underligt att du aldrig skulle sett någon laga mat i mikrovågsugn, nästan helt otroligt!

Jag började med bakad potatis för kanske 35 år sedan och tillagar många olika sorters grönsaker och rotfrukter i mikrovågsugnen. Går mycket, mycket fortare, man behöver betydligt mindre vatten (ibland inget alls) och därför förstörs/försvinner mindre av vitaminerna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Låter väldigt underligt att du aldrig skulle sett någon laga mat i mikrovågsugn, nästan helt otroligt!

Jag började med bakad potatis för kanske 35 år sedan och tillagar många olika sorters grönsaker och rotfrukter i mikrovågsugnen. Går mycket, mycket fortare, man behöver betydligt mindre vatten (ibland inget alls) och därför förstörs/försvinner mindre av vitaminerna.

Jag trodde nästan det var en myt att folk lagade mat i mikron. Är lite amazed att folk gör det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag har haft en av märket Daewoo i över tio år nu. Om du bara skall tina / värma mat i din micro så köp det billigaste du kan hitta, är mitt förslag.

Detsamma gäller de flesta vitvaror, faktiskt. Tvättmaskiner har precis samma innanmäte, oavsett tillverkare.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag har haft en av märket Daewoo i över tio år nu. Om du bara skall tina / värma mat i din micro så köp det billigaste du kan hitta, är mitt förslag.

Detsamma gäller de flesta vitvaror, faktiskt. Tvättmaskiner har precis samma innanmäte, oavsett tillverkare.

.

Det stämmer inte, men en del märken kan dela chassi ibland av vissa serier. Dock är det helt olika innanmäte om du köper en Samsung eller Miele, så vad du säger faller redan där. Köper du en Siemens IQ700/800 eller en av de billigaste budgetmodellerna av samma märke är chassina helt olika, med olika motorer osv. Den billiga tillverkas antagligen i Turkiet, medan den dyra görs i Tyskland med bättre kvalitetskontroll.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hade en från Siemens i förra lägenheten, den absolut bästa micron jag haft.
Den hade ingen roterande grej eller behov av lock utan värmde allt i micron jämnt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

https://www.amazon.com/gp/offer-listing/B00VNML9PO/ref=dp_olp...
$122.13 Amazon Prime TM
& FREE Shipping Details

Gå in på produkten, under Add to cart har du:
Other Sellers on Amazon
Used & new (10) from $86.44 & FREE shipping. Details

eller har jag ändrat något, kanske i check out man ser mer? :S

Du är inne på Amazon i US. Ingenting där gäller för oss i Sverige. Vill du handla från Amazon så är det Amazon. Co. UK Eller Amazon. De. It. Es och kanske andra. Men bäst är. De. Tyska Amazon. Där får vi free shipping om man handlar för över 29 eller 39euro
annars gäller inget av det du läser som free shipping osv till oss i Sverige utan det gäller till den marknaden som de är aktiva i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Du är inne på Amazon i US. Ingenting där gäller för oss i Sverige. Vill du handla från Amazon så är det Amazon. Co. UK Eller Amazon. De. It. Es och kanske andra. Men bäst är. De. Tyska Amazon. Där får vi free shipping om man handlar för över 29 eller 39euro
annars gäller inget av det du läser som free shipping osv till oss i Sverige utan det gäller till den marknaden som de är aktiva i.

Skickades från m.sweclockers.com

Även så ska man vara väldigt uppmärksam att köksmaskiner ifrån USA ofta endast stöder 110v, och då de har hög effekt så behöver man en ganska saftig transformator. Har gjort det misstaget själv tidigare. Enkelt att glömma då all småelektronik går på 110-220v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Det gjorde ganska stor skillnad på elförbrukningen när vi bytte kyl/frys som var ifrån 80-talet.

Frågan är om det ändå kan vara värt att behålla de gamla fungerande skåpen, trots den höga elförbrukningen?

Skiter man i miljön och sina efterlevande går det bra att behålla dem hur länge som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

-Hyfsad design, såklart subjektivt men fattar inte varför 90% av alla ugnar har blank "el cheapo" plast som blir smutsig bara man tittar på den. Dessutom verkar det populärt med handtag istället för knapp för att öppna luckan. Enligt mig är en knapp vida överlägsen om man har en fristående mikro då man tenderar att dra med sig hela mikron.
-Roterande platta, verkar dock ganska vanligt.
-Tillräckligt stor volym, mellan 20-25 liter.
-Bra knappar, många har rattar som är av den lägsta kvaliten man kan hitta. Det är knapparna som gick sönder på min nuvarande maskin.
-Behöver bara 2 funktioner, värme och defrostning, jag struntar fullkomligt i grill, lägen för olika maträtter osv.

Jag är beredd att ge mellan 1000-1500kr, men även maskiner för mer än det verkar oerhört billiga och skräpiga.

Har Sweclockers några rekommendationer?

Ta en titt på denna från Whirlpool.

Lite utanför budget men den är bra. Den tillhör de av Whirlpools ugnar som skickar ut mikrovågor med dubbla mikrovågshuvuden vilket ger mycket jämnar uppvärmning och snabbar upptining (ex. 500 g köttfärs på knappt 3 minuter). Lite talande är att Whirlpool totalt dominerar när Råd & Rön testar mikrovågsugnar. Den har roterande platta och knapparna håller bra kvalitet. Designen är upp till dig, dock ingen knapp för att öppna.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av [SH]:

Ta en titt på denna från Whirlpool.

Lite utanför budget men den är bra. Den tillhör de av Whirlpools ugnar som skickar ut mikrovågor med dubbla mikrovågshuvuden vilket ger mycket jämnar uppvärmning och snabbar upptining (ex. 500 g köttfärs på knappt 3 minuter). Lite talande är att Whirlpool totalt dominerar när Råd & Rön testar mikrovågsugnar. Den har roterande platta och knapparna håller bra kvalitet. Designen är upp till dig, dock ingen knapp för att öppna.

På vilket sätt skulle den vara värd mer än de 1200 än denna (som tråden redan rekommenderat tre gånger): https://www.clasohlson.com/se/Mikrov%C3%A5gsugn-med-grill,-Wh...

Ugnen är mindre vad jag kan se och har inget praktiskt vred för inställning.

Kan du länka fakta om "dubbla mikrovågshuvuden", det vore vänligt. Känns spontant bara underligt att den skulle särskilja sig och ha roterande tallrik med en sådan funktion.

Den jag pratar om har för övrigt också 3D-system http://docs.whirlpool.eu/_doc/HPR858742199490fr.pdf om det är det du tänker på, fast man slipper en tallrik som är i vägen. Den är också snyggare, fast det är ju en smaksak: http://www.whirlpool.se/innovation/extraspace.content.html

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag saknar verkligen mikrovågsugnar med nummersats. Vad hände där?! Vreden som hoppar 20 sek är bara irriterande.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Har en lik den här (köpt några år sen så finns inte kvar på sidan) här och kan helt klart rekommendera. https://www.bosch-home.se/produktlista/spis-ugn-hall-och-flak...

Tänker mig att killen som i trådstarten tittade runt 1500kr inte lär vilja lägga 6000.

Permalänk
Hedersmedlem

@NodCommander: WMF421 har vred och stegar 5 sekunder åt gånger. Det tycker jag personligen är tillräckligt exakt. Speciellt för 1200kr. Om man behöver justera tiden under gång är vred överlägset, imho. För mig går det också snabbare att ställa in tiden med vred och man smutsar ner en yta istället för fyra om man är kladdig om fingrarna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Tyvärr är Whirlpools webbsida något av det sämsta som finns. De bygger bra mikros men är värdelösa på att förklara varför de är bra. De har alltså ingen direkt info om tekniken bakom ugnarna. Min kunskap kommer från några produktutbildningar med Whirlpool under mina år som säljare.

MWF-ugnen (den som andra tipsat om) roterar mikrovågshuvudet under bottenplattan, som är konstruerad för att släppa igenom mikrovågor. Den tekniken kallas 3D i det franska produktbladet. Effekten blir ungefär den samma som med en roterande tallrik.

MCP-ugnen skickar ut mikrovågor är två huvuden. Syns om man tittar in i ugnsutrymmet där det finns två ingångar för mikrovågor (ser ut som en vaxad pappskiva). Titta in i vilken annan mikro som helst med roterande tallrik så ser du att de har ett inflöde för mikrovågor. Tittar man på specarna har båda ugnarna program för upptining men endast MCP har "JetDefrost", det extremt snabba programmet för upptining. Jag har en själv en mikro ur Whirlpools MAX-serie som har JetDefrost och det funkar väldigt bra.

Om skillnaden är värd 600 kr? Tveklöst om man tinar saker i mikron. Tveksamt om man bara värmet mat även om tekniken med dubbla huvuden ger bättre resultat.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Varför kallar du Whirlpools ugnar för Philips? Det är bra länge sedan WP köpte Philips och idag byggs alla deras mikros i Kina.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk

Har föregångaren till den här: https://www.tretti.se/vitvaror/ugnar/fristaende-mikrovagsugn/...

Funkar ypperligt, jag är nöjd.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |