Wish tar ut moms direkt vid köp från Kina – slipper Postnords hanteringsavgift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Njaa. Det beror på vad man menar med "hantera".
Avgiften är till för att ersätta postnord för deras extraarbete som de behöver utföra när de ska ta ut moms för paketen. De får in paket utan förvarning som de ska kolla pris på och sedan lagerhålla och fakturera kund för och verifiera att momsbetalningen kommer in.
Att det tog extra tid när de införde avgiften beror ju på att de behöver utföra hela den krångliga extrakedjan.
Vad de nu utarbetat är en lösning för att slippa efterfakturera, slippa lagerhålla och slippa samla in uppgifterna utan återförsäljaren ska kunna skicka in allt det här innan paketet står utanför postnord och väntar. Det i sig är väl ett rätt smart upplägg med tanke på förutsättningarna. Men det kräver att säljkanalerna ansluter sig till det här systemet såklart för annars kan postnord inte få in den här infon i förhand och då blir det också väldans svårt att ta betalt i förhand.

Eller ja det kanske finns bättre upplägg med tanke på förutsättningarna, men inget jag kommer på på rak arm. Dela gärna med er av bättre upplägg än hur det är tänkt att fungera i nuläget om ni har bättre lösningar. Det är alltid intressant med alternativ.

Det här är undermålig hantering däremot. Tar de betalt för en tjänst så måste de såklart leverera. Där får jag hålla med dig. Sämsta bolaget tycker jag nog däremot inte att de förtjänar ;).

Sämsta statliga bolaget i alla fall Om SJ (som många också klagar på) var så här dåliga så hade jag inte vågat sätta min fot på deras tåg. Det värsta är ju att Postnord så sent som förra året fick över 2 miljarder kronor av svenska och danska staten för att lösa deras problem. Det var tydligen pengar i sjön. Vad som skulle vara en bättre lösning på detta vet jag inte. Jag känner i alla fall att Postnord borde fokusera på postbrev, och att man låter andra aktörer med större erfarenhet sköta pakethantering. En drastiskt förändring krävs i alla fall. Regeringen borde titta på hur andra länder hanterar dessa Kinapaket. För Sverige är ju inte ensam om kraftigt ökad import precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Sämsta statliga bolaget i alla fall Om SJ (som många också klagar på) var så här dåliga så hade jag inte vågat sätta min fot på deras tåg. Det värsta är ju att Postnord så sent som förra året fick över 2 miljarder kronor av svenska och danska staten för att lösa deras problem. Det var tydligen pengar i sjön. Vad som skulle vara en bättre lösning på detta vet jag inte. Jag känner i alla fall att Postnord borde fokusera på postbrev, och att man låter andra aktörer med större erfarenhet sköta pakethantering. En drastiskt förändring krävs i alla fall. Regeringen borde titta på hur andra länder hanterar dessa Kinapaket. För Sverige är ju inte ensam om kraftigt ökad import precis.

Post Danmark som fick de mesta pengarna, PostNord Sverige AB går med vinst innan koncernbidrag till Danmark. Pengarna till Danmark var tvungen att godkännas av EU-kommissionen och pengarna som gick till svenska PostNord är lite meningslösa i och med att de ändå ger pengar i form av koncernbidrag till Danmark, och har inget att göra med tullhantering. Staten ersätter inte PostNord för något av detta, och att anställa över 500 extra kostar pengar.

Allt under 2 kg (kan) räknas som brev. Grejerna från Kina är brev i de allra flesta fall. Går bara att skicka subventionerade brev till PostNord så det är dit allt från Kina kommer. Alla andra speditörer har speditionsavgifter, oftast högre än PostNords och ofta har de små volymer när det gäller privatimport. PostNord har ett tillfälligt system för att hantera det, i en kvartalsrapport har de erkänt att de hade 3 veckor på sig att sätta upp nuvarande system från beslut till startdatum. Det kommer komma maskiner i höst som hjälper till, de kommer få utveckla nya system osv. Att China Post och CPEL inte skickar tullinformation/exportdeklarationen elektroniskt kan de inte göra så mycket åt, avtalet med Wish är ett sätt att försöka runda det hela, men det gör lite i det stora hela.

Det är heller inte en fråga för regeringen, staten har inte majoriteten av rösterna i PostNord Group så de kan inte bestämma hur PostNord Sverige ska sköta sin verksamhet. De kan inte på egen hand ge PostNord några direktiv. Är inte upp till regeringen alltså, och hur grejer ska införas till EU styrs av EU-direktiv främst dessutom. PostNord måste alltså manuellt läsa av och registrera exportdeklarationen på breven och paketen när den inte ges elektroniskt, går inte att komma förbi det. Mycket kan göras för att förbättra situationen, men det är inget som går att lagstifta om.

Jämförelsen med SJ är haltande, PostNord Sverige sköter inrikesleveranserna bättre än vad som krävs av lagen och utmärker sig inte på något negativt sätt. Postlagen styr inte hur importdeklaration eller tullager ska skötas, PTS har nog inte mycket att säga till om här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Sämsta statliga bolaget i alla fall Om SJ (som många också klagar på) var så här dåliga så hade jag inte vågat sätta min fot på deras tåg. Det värsta är ju att Postnord så sent som förra året fick över 2 miljarder kronor av svenska och danska staten för att lösa deras problem. Det var tydligen pengar i sjön. Vad som skulle vara en bättre lösning på detta vet jag inte. Jag känner i alla fall att Postnord borde fokusera på postbrev, och att man låter andra aktörer med större erfarenhet sköta pakethantering. En drastiskt förändring krävs i alla fall. Regeringen borde titta på hur andra länder hanterar dessa Kinapaket. För Sverige är ju inte ensam om kraftigt ökad import precis.

Hade det funnits någon större vinst att göra genom att köra ut subventionerade kina paket så hade du sett fler privata alternativ för detta, men det gör du inte.

Det är samma skitsnack som att det skulle vara arbetsbrist inom vissa låglönesektorer, det må vara sant men marknaden hade kunnat lösa dessa problem väldigt fort för tillräckliga arvoden och incitament.

Detsamma gäller postbrev, du ser inga privata alternativ i glesbygd där det är långt mellan lådorna, ska den posten komma ut får det ske under lagkrav.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gender Bender:

Sämsta statliga bolaget i alla fall Om SJ (som många också klagar på) var så här dåliga så hade jag inte vågat sätta min fot på deras tåg. Det värsta är ju att Postnord så sent som förra året fick över 2 miljarder kronor av svenska och danska staten för att lösa deras problem. Det var tydligen pengar i sjön.

Hold your horses ;).
Det där räddningspaketet är inte relaterat till postgången mot kina och det var inte heller tanken. De 2,2 miljarderna var till för att täcka problem i Danmark. Gällde väl danska anställningar på nå sätt. Och det var också danska staten som fick så för lejonparten av det kalaset. Så att de pengarna inte använts här är korrekt, men så skulle det ju också vara.

Skrivet av Gender Bender:

Vad som skulle vara en bättre lösning på detta vet jag inte. Jag känner i alla fall att Postnord borde fokusera på postbrev, och att man låter andra aktörer med större erfarenhet sköta pakethantering.

I det här fallet har det inte varit postnord som själva valt att agera annorlunda utan det var ju staten som gav dem order att agera och då handlade det inte bara om att de skulle ta hand om postbrev. Vad ska man göra när man blir beordrad av tullverket att ändra hanteringsmetoder liksom?

Vidare har postnord ett lite annat uppdrag än exempelvis fedex och liknande. Det väller in paket utan att postnord blir förvarnade eller får ta betalt för uppdraget per paket som DHL, schenker och liknande företag kan göra. Här vill jag påstå att posten är veteranerna och de andra är rookies på den spelplanen. Vidare har posten ett statligt ansvar där de måste säja ja till att utföra uppdraget på ett sätt som de andra aktörerna inte är vana vid heller. Bara en sån sak som att posten faktiskt har ordentligt med utlämningställen medan de andra har en mer "komersiell mängd" utlämningsställen säger en del.

Så uppdraget är inge vidare attraktivt med ersättningsnivåerna postnord får in just nu. Iaf för just det området postnord hanterar. Alternativen att direkt betala frakten hela vägen via de privata aktörerna finns ju, men de ser också till att få fakturera skapliögt innan de tar emot uppdraget. En lyx postnord inte får och det gör väl uppdraget mindre attraktivt kan man tänka sig.

Skrivet av Gender Bender:

En drastiskt förändring krävs i alla fall. Regeringen borde titta på hur andra länder hanterar dessa Kinapaket. För Sverige är ju inte ensam om kraftigt ökad import precis.

Yes. Det lär behövas fler förändringar framöver för att försöka hänga med när omvärlden ändras. En del har startat men mer lär följa.

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Det är PostNord som valt hur de vill göra, det enda Tullverket är skyldiga till är att påpeka att lagen även gäller PostNord, och inte bara i de kanske 5-10 % av fallen där de deklarerade. Ingen speditör eller operatör av tullager får släppa igenom oklarerade och icke förtullade brev och paket. Att PostNord inte hade rutiner de följde (eller hade rutiner de inte följde) eller anställda tullombud så det räcker är i grunden en ledningsfråga. Eftersom de inte gjorde något åt saken så kommer det nu ta tid att få maskiner och system levererade för att hantera det hela, att utveckla nya rutiner och utbilda personal för den delen, det är ju något de inte velat sköta långt innan uppsvingen i brev och skrymmande brev från Asien.

Tror inte DHL eller Fedex skulle vilja hantera runt 20-50 tusen försändelser som privatimport per dag för den delen. Skulle dessa dessutom komma som brev från andra speditörer med tveksamma exportdeklarationer så skulle hela deras verksamhet braka samman givetvis. Sverige är inte enda landet där det kan ta mer än några minuter att tullklarera en försändelse för den delen. PostNord bör kunna komma ner till dagar om de vill anställa fler, men ibland kommer det ta tid vilket som. Det är nog svårt för PostNord att göra som de andra speditörerna/kurirerna och skicka räkning i efterskott, och då fungerar det inte att betala åt kunderna.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Olle P:

Det var inte "hundratusentals" utan mindre än hundratusen brutto, särskilt om man räknar bort Wish.
Med tanke på det låga varuvärdet handlar det om en sammanlagd försäljningsvolym på uppskattningsvis tio miljoner per vecka (fördelat på tusentals säljare) och en liten bråkdel av den totala försäljningen.
Enligt artikelns uppdatering nu strax före 12:00 tycker till exempel Alibaba att man hellre struntar i de relativt fåtaliga svenska kunderna än tar besväret med momshantering.

Dock så enligt PostNord har det handlat om en sänkning från 150,000 paket till under 15,000 om dagen från Kina sedan "den nya lagen/regeln" infördes. Men jag förstår Alibaba's ställning till det hela då merparten av dessa paket säkert är genom Wish framförallt, möjligen att Ebay har en rätt stor andel också - Ingen jag känner som inte är teknikinbiten handlar från t.ex. DHGate eller GearBest.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

@Söderbäck: Det är PostNord som valt hur de vill göra, det enda Tullverket är skyldiga till är att påpeka att lagen även gäller PostNord, och inte bara i de kanske 5-10 % av fallen där de deklarerade. Ingen speditör eller operatör av tullager får släppa igenom oklarerade och icke förtullade brev och paket. Att PostNord inte hade rutiner de följde (eller hade rutiner de inte följde) eller anställda tullombud så det räcker är i grunden en ledningsfråga. Eftersom de inte gjorde något åt saken så kommer det nu ta tid att få maskiner och system levererade för att hantera det hela, att utveckla nya rutiner och utbilda personal för den delen, det är ju något de inte velat sköta långt innan uppsvingen i brev och skrymmande brev från Asien.

Ja visst skulle de kunna ha infört rutiner redan tidigare för att sköta sig. Det jag skrev i förra inlägget var emellertid en direkt replik till idén om att postnord skulle satsa på mer kuverthantering istället, men det hade knappast hjälpt här eftersom att de måste fortsätta hantera befintlig verksamhet. Hade det varit en privat aktör med begränsning av intresse för affären bara så länge det fanns vinst i affären så hade den taktiken fungerat. Men det uppdrag postnord har omöjliggör en sådan satsning nu när de behövde skärpa momshanteringsrutinerna.

Skrivet av Petterk:

Tror inte DHL eller Fedex skulle vilja hantera runt 20-50 tusen försändelser som privatimport per dag för den delen. Skulle dessa dessutom komma som brev från andra speditörer med tveksamma exportdeklarationer så skulle hela deras verksamhet braka samman givetvis. Sverige är inte enda landet där det kan ta mer än några minuter att tullklarera en försändelse för den delen. PostNord bör kunna komma ner till dagar om de vill anställa fler, men ibland kommer det ta tid vilket som. Det är nog svårt för PostNord att göra som de andra speditörerna/kurirerna och skicka räkning i efterskott, och då fungerar det inte att betala åt kunderna.

Ja det kan säkerligen vara så att det postnord nu gör med befintlig erstättningsnivå inte intresserar de andra.
Men är det inte så att postnord börjar komma ner emot några dagar för hanteringen av paketen nu? Ja utöver all annan postgång dvs.
Anledningen till att jag frågar är för att de tänkt skära ner på pakethanteringen redan vilket borde indikera att de inte har någon större backlogg. Right?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det kan säkerligen vara så att det postnord nu gör med befintlig erstättningsnivå inte intresserar de andra.
Men är det inte så att postnord börjar komma ner emot några dagar för hanteringen av paketen nu? Ja utöver all annan postgång dvs.
Anledningen till att jag frågar är för att de tänkt skära ner på pakethanteringen redan vilket borde indikera att de inte har någon större backlogg. Right?

Finns väldigt lite uppdaterad information om detta. Men jag skulle nog säga att kundtjänst och systemen i sig är deras största problem just nu, inte att registrera och lagerhålla vad som kan liknas med deras egna varubrev. Betalsystemet hanterar fortfarande inte avrundning av moms (örena ska falla bort) korrekt exempelvis. De agerar visst inte heller direkt ombud som de säger sig göra i tullombudsvillkoret. Volymen kommer ju gå upp igen så fort de fått ner hanteringstiderna någorlunda också.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att Aliexpress inte går med på att lägga på momsen själva men kan samtidigt förstå dem. Sverige är en liten marknad. Aliexpress större än Amazon och Amazon är väldigt stort. Vi är som sagt inte större än en medelstor stad i Kina. Det vore som om Elgiganten skulle göra om sina rutiner för en regel som gäller i Kalmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite moms på det så blir vi lyckliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sist jag handlade på aliexpress så skickade de paketen via lettland där de fick slutgiltig adresslapp. På detta vis slapp åtminstone jag moms och avgift. Om de gör såhär med allt då är det ju inte vidare konstigt att de inte vill gå med på Postnords system.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aliexpress bryr sig inte som sagt pga att det är ingen ide att ändra deras system för ett """"land"""" med samma invånarantal som en medelstor stad i kina. Deras säljare som bryr sig har börjat lägga upp varualternativ märkt med EU shipping / EU warehouse som kringår detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infigo:

Får hoppas att mina grejer inte får avgift då de är köpta via ebay. Jag har mest bara sett skräp på wish så lite tråkigt att det bara är dem som har orkat fixa momshantering så paket via dem inte får en avgift. Jag kollade wish för att se om de hade ens något liknande, nej var svaret.

är sakerna köpta via ebay.com och skickas med Global Shipping Program så får du punga ut.

ruskigt dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Dom ger väl ingen särställning?

1.) Alla som fixar moms vid inköp + paketmärkning är välkommna att slippa avgiften, Wish råkade bara vara först.

2.) Wish är en säljplatform ( typ blocket / tradera ) fast där säljarna är kinesiska företag ( vilka mycket väl kan vara jättesmå ), så alla kinesiska företag stora som små kan ju fortfarande ansluta sig till wish för att sälja genom dem.

så i princip bekräftar du att man slår ut alla som inte är stora och är specialiserade på den svenska marknaden (vilket ytterst få är).

självmål. Men bolag storbolagen lär glädja sig som kan fortsätta ta 150 spänn för en hsmi sladd eller mobilladdare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tröttsamt, det är ju främst hos Ali dom intressanta prylarna finns...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jurassic park:

är sakerna köpta via ebay.com och skickas med Global Shipping Program så får du punga ut.

ruskigt dyrt

Hmmm. International economy shipping gc utan tracking. Så skickas som vanligt litet brev. Förhoppningsvis så smiter den igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Jag har läst nyheten och det framgår inte att alla webbutiker/handelsplattformar får samma behandling. Prova gärna tänk steget längre innan du antar att folk inte läser nyheter. Den enda rättvisa lösningen hade varit om man gjorde ett system som handlarna själva kunde implementera utan att förhandla med Postnord, men nu väljer man att lägga allt krut på att folk ska kunna handla skräp från just Wish. Mindre aktörer som säljer från egen webbshop kommer få gå över till att sälja på Wish också. Man gynnar endast en aktör, det är särbehandling.

Men om vår stat öppet ger ett system som vilken valfri aktör kan använda för att förenkla momshanteringen som vår stat kräver, hur är det särbehandling?

Anledningen är enkel.... vi är för små. Något jag påstått flera gånger tidigare. Så de anser det inte lönt att lägga jobbet på lilla Sverige, då hela landet är i klass med en stad i Kina.
https://www.sweclockers.com/nyhet/25874-aliexpress-inte-intre...

Men postnord säger inte nej. Aktörerna själva säger nej. Och "avtalet"?
"Hantera Svenska statens moms, så behöver inte postnord hantera era paket, inga avgifter behövs ta ut."
Om något förlorar ju postnord på att göra detta, då de inte får sina 75-125kr per paket...

Men det är inget exklusivt för Wish. Wish är bara den enda som ansett Svenska marknaden värd investeringen att ordna detta i sina system (då tid att kods hemsidan mm kostar det med).

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är precis så som den fria marknaden fungerar.

Postnord eller tullverket bär inte ansvar för att skapa system åt utländska aktörer, det ansvaret får de aktörerna bära själva. Har man inte råd att skapa och implementera ett system för momshantering till Sverige ska man inte heller sälja produkter till Sverige. Svårare är det inte.

Även om jag håller med dig i ansvarsbiten, är det ju inget "nej" att sälja produkt till Sverige om du inte sköter hanteringen. Postnord har order att göra detta, och tar ut sin avgift pga detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Men om vår stat öppet ger ett system som vilken valfri aktör kan använda för att förenkla momshanteringen som vår stat kräver, hur är det särbehandling?

Anledningen är enkel.... vi är för små. Något jag påstått flera gånger tidigare. Så de anser det inte lönt att lägga jobbet på lilla Sverige, då hela landet är i klass med en stad i Kina.
https://www.sweclockers.com/nyhet/25874-aliexpress-inte-intre...

Men postnord säger inte nej. Aktörerna själva säger nej. Och "avtalet"?
"Hantera Svenska statens moms, så behöver inte postnord hantera era paket, inga avgifter behövs ta ut."
Om något förlorar ju postnord på att göra detta, då de inte får sina 75-125kr per paket...

Men det är inget exklusivt för Wish. Wish är bara den enda som ansett Svenska marknaden värd investeringen att ordna detta i sina system (då tid att kods hemsidan mm kostar det med).

Det framgår inte att vilken webbshop som helst kan implementera detta system, allting tyder på att man måste föra samtal med Postnord för att göra det. Om Chingchongsheadphones.com, eller kanske t.o.m. Banggood.com ringer Postnord och säger att de vill implementera det systemet på sin hemsida, så menar du att det är en självklarhet att de skulle få det? Nej det finns inget som tyder på det, och om så vore fallet skulle Postnord vara tydliga med det.

Ni som hävdar att vem som helst kan implementera detta får gärna länka till en källa som säger det innan ni anklagar andra för att inte läsa artikeln, för det går inte att läsa någonstans att det är ett system tillgängligt för alla. Bara för att Aliexpress har fått samma erbjudande betyder det inte att vem som helst kan göra det.

Permalänk
Medlem

Ebay, kom igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Det framgår inte att vilken webbshop som helst kan implementera detta system, allting tyder på att man måste föra samtal med Postnord för att göra det. Om Chingchongsheadphones.com, eller kanske t.o.m. Banggood.com ringer Postnord och säger att de vill implementera det systemet på sin hemsida, så menar du att det är en självklarhet att de skulle få det? Nej det finns inget som tyder på det, och om så vore fallet skulle Postnord vara tydliga med det.

Postnord agerar på tullverkets order, som i sin tur agerar på statens order. Varför tar du inte av foliehatten i 2 min och tänker... vem som egentligen bestämmer? Postnord är länken mellan frakt/post och liknande utanför landet. Och hur det än hanteras måste postnord ta hand om paketet, eller hur?

Så... det är rätt logiskt att det är just postnord de måste göra samtal med. Så att postnord uppföljer de order de har från tullverket, att alla paket ska tas moms. Sen om det sker via deras hantering, eller via banggood.com's hantering är väl inga problem. Men postnord måste ju veta att det görs, för att kunna låta paket från dessa ställen gå igenom utan deras kontroll.

Så om du nu vill få det att tros att det ska ske avtal med någon annan, eller att det är "låst" till Wish... bevisa det tack. För inget, öht visar att det ska vara låst till någon specifik firma. Enda det visar är att det måste gå via postnord, då de bär ansvaret för att få in momsen, på tullverkets order.

Skrivet av Bakgrund:

Ni som hävdar att vem som helst kan implementera detta får gärna länka till en källa som säger det innan ni anklagar andra för att inte läsa artikeln, för det går inte att läsa någonstans att det är ett system tillgängligt för alla. Bara för att Aliexpress har fått samma erbjudande betyder det inte att vem som helst kan göra det.

Jag har inte hävdat att det står i artikeln, det har andra gjort. Men hur hade du tänkt jag ska länka till avtal som inte är publika?
Det jag kan länka till är:
https://www.postnord.se/ta-emot/hamta-brev-och-paket/fran-ann...
Hur det fungerar.

"Särskilt avtal med utländska e-handlare"

"Under vissa förutsättningar kan moms betalas redan i samband med köptillfället för e-handlade varor utanför EU:s tullunion. I dessa fall kommer försändelserna, efter ankomst till Sverige och efter godkännande av Tullverket, direkt levereras till mottagaren eller till ombud utan krav på annan betalning. I dagsläget har PostNord avtal med e-handelsplattformen Wish för beställningar gjorda från och med klockan 18.00 den 14 juni 2018. Under förutsättning att moms har betalats på korrekt sätt vid köptillfället behöver du som mottagare inte betala momshanteringsavgift för dessa försändelser."

Står där något mer än att i "nuläget är det bara wish"? Står det... inga andra kan få det utom dem? Står att så länge moms betalas korrekt, behöver du inte betala momshanteringsavgiften. Står det ens något om just Kina? Nej... för detta gäller alla länder utanför EU, och alla handlare. Momshanteringen är nyckeln, någon måste göra den.

Och att som du ser, mer info finns via tullverket. (Finns flera länkar på deras sida om det)
https://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/allmantomavgifte...
Så vänd till till tullverket om du vill hantera detta själv. Problemet är ju att postnord är de som måste hantera själva paketet (om du inte väljer annat ombud via direkt import, och själv tar hand om allt med tullen). Men inte någonstans står det att endast paket via Wish får lov att hanteras på detta sätt.

Men som sagt, inget av detta "står i artikeln", därför länkade jag också till annan, som du valde att ignorera.

Permalänk
Medlem

@Bakgrund: Vill de inte implementera PostNords speciallösning så är det bara att skicka grejerna DDP. Folk på Aliexpress skickar redan med PostNord från Kina och Hongkong, och PostNord erbjuder DDP därifrån. Hela plattformar måste inte byggas om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danux91:

Är det inte samma ägare på Aliexpress och Wish?
Det är väl alibaba som äger båda eller har jag fel?

Wish är amerikanskt bolag
https://www.breakit.se/artikel/13517/har-ar-historien-om-wish...

Skrivet av tBiorrith:

Äh. Säljare på AliExpress kommer snart att fixa fake klistermärken på alla sina paket ska ni se.

Verkar som det skall vara en streckkod typ EDI och inte ett simpelt klistermärke.

Permalänk
Medlem

Har wish/postnord dealen blivit färdig? Kan man handla därifrån nu utan avgiften?

Edit: Hittade länken i artikeln, aldrig handlat därifrån tidigare. Hur tror ni frakttiderna kommer vara med det nya systemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

Aliexpress bryr sig inte som sagt pga att det är ingen ide att ändra deras system för ett """"land"""" med samma invånarantal som en medelstor stad i kina. Deras säljare som bryr sig har börjat lägga upp varualternativ märkt med EU shipping / EU warehouse som kringår detta.

Medelstor? Nja. Kina har bara 5 storstadsområden med fler än 10 miljoner invånare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Medelstor? Nja. Kina har bara 5 storstadsområden med fler än 10 miljoner invånare.

De har tio städer med mer än 9 miljoner invånare, pratar vi bara storstadsområden så är du väl uppe i 14 storstadsområden med fler än 10 miljoner.

Alibaba bryr sig väldigt lite om logistik, deras säljare har inga problem att skicka brev/paket med momsen förbetald via speditören om de så vill. Inget China Post och CPEL erbjuder men väl andra, inkl PostNord själva. Det är alltså inget som plattformen måste ordna, säljarna har friheten att välja att skicka DDP om de så vill. Alibaba styr inte över vilka fraktalternativ de väljer, även om de samarbetar med några speditörer så är det fritt för säljarna att välja hur de skickar. Bara för PostNords bolag i Hongkong och Kina att komma med ett bra erbjudande så får de säkert kunder för att skicka DDP från Kina via PostNord och slipper sitta och skicka ut aviseringar om betalning och allt även på dessa paket.

Permalänk
Medlem

registrerade på wish och kollade runt. tänkte att det kanske fanns lite exotiska asiatiska coola prylar (eller billiga tekniska prylar). men, det finns ju bara plastigt fruntimmersskräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De har tio städer med mer än 9 miljoner invånare, pratar vi bara storstadsområden så är du väl uppe i 14 storstadsområden med fler än 10 miljoner.

Alibaba bryr sig väldigt lite om logistik, deras säljare har inga problem att skicka brev/paket med momsen förbetald via speditören om de så vill. Inget China Post och CPEL erbjuder men väl andra, inkl PostNord själva. Det är alltså inget som plattformen måste ordna, säljarna har friheten att välja att skicka DDP om de så vill. Alibaba styr inte över vilka fraktalternativ de väljer, även om de samarbetar med några speditörer så är det fritt för säljarna att välja hur de skickar. Bara för PostNords bolag i Hongkong och Kina att komma med ett bra erbjudande så får de säkert kunder för att skicka DDP från Kina via PostNord och slipper sitta och skicka ut aviseringar om betalning och allt även på dessa paket.

Inte enligt Wikipedia (https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_v%C3%A4rldens_s...)
Sure, vissa uppgifter är gamla så om du har fräschare uppgifter så litar jag på dig. Tre gånger fler städer på typ 4 år låter dock imponerande. Men de har väl i så fall haft en kraftig urbanisering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Inte enligt Wikipedia (https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_v%C3%A4rldens_s...)
Sure, vissa uppgifter är gamla så om du har fräschare uppgifter så litar jag på dig. Tre gånger fler städer på typ 4 år låter dock imponerande. Men de har väl i så fall haft en kraftig urbanisering.

Pröva att tryck på engelska på samma artikel, då får du 14 storstadsområden. Inte artikeln jag använde, men resultatet är samma. Svenska versionen av artikeln kan du sänka i Marianergraven, på vissa har de bara invånarantalet i staden/kommunen och för andra har de det större storstadsområdet. Chongqing listar de t.ex. som 7 457 599 (2010) istället för 28 846 170 (2010, idag över 30 miljoner) i kommunen och kanske 17 i storstadsområdet eftersom listan över storstadsområden som sagt blandar städer med storstadsområden. Wikipedia var det inte något större fel på i sig, men svenska varianten är som den är och det borde folk veta.

Edit: Du får visst 15 storstadsområden t.o.m. Engelska varianten använder dessutom också 2010 års data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Rätta mig om jag har fel, men anledningen till att avgiften från början implementerades var väl på grund av alla kina-paket och då specifikt från Wish som utgör majoriteten?

Flopp Deluxe?

Anledningen var väl ändå för att 99,998% av alla som beställde varor inte betalade sin moms självmant och volymen inte kunde hanteras av vare sig transportfirmorna eller tullverket utan en stor uppväxling i sin verksamhet.