Kernel Power, Auto Restart och Black Screen

Permalänk

Kernel Power, Auto Restart och Black Screen

Hej!

Jag behöver desperat hjälp då min burk har börjat krångla något fruktansvärt helt plötsligt. Jag har kikat runt lite på forumet och hittat trådar med liknande problem, men inget verkar ge något konkret svar och hoppades något utav er har en aning.

Min dator har sedan 2 dagar tillbaka fått random auto-restarts och black/blue screens. Idag fick jag även white- och pink screen samt bild med extremt dålig signal. Massa gröna sträck längst halva skärmen. Ibland hänger sig datorn även vid boot, och bootar typ 2-3 gånger innan den går igång ordentligt.

Än så länge har datorn bara auto-restartat när jag spelat. Ibland startar den om direkt, ibland kan det ta en stund. Trodde först det kunda ha med temperatur att göra, så jag städade ur datorn samt kollade temp vilket landade på ca 60C i WoW, vilket är det enda jag spelar för tillfället. Mitt grafikkort är ett gammalt EVGA GeForce GTX760 4GB FTW, har funkat super ända fram tills nu.

I eventviewer står det "Kritiskt - Kernel Power" ID 41, Task 63, vilket jag förstått kan betyda lite vad som helst...
Läst att det kan ha med allt från krångliga nätaggregat, ljudkortsdrivrutiner (vilket jag nu uppdaterat men hjälpte inte) till grafikkort som sjunger på sista versen.

Vad ska jag göra? Har inte tillgång till några andra komponenter för att försöka testa mig fram till var felet kan vara...
Kan det vara mitt nätagg eller moderkort som krånglar? Kan defekt grafikkort ens påtvinga reboot? Tacksam för hjälp!

Specs:
Moderkort: MSI Z87-G45 - sockel 1150
Processor: Intel i5 - minns inte modell (sitter på min gf's laptop atm)
Grafikkort: EVGA GeForce GTX760 4GB FTW
Internminne: 8GB, får återkomma med spänning och modell
Nätaggregat: Minns inte, återkommer med svar imorgon
Hårddisk: Toshiba 1TB, får återkomma med modell
SSD: Samsung EVO, får återkomma med modell

Permalänk
Medlem

@marykay112: Det där med tung start låter som att CPU har lite tungt att gå igång, väldigt typiskt (eller uefi settings men antar att du inte har varit inne i bios och pillat med det)... samma sak hände mig nu när jag installerade om windows och satte exakt samma klockfrekvenser som innan, var helt omöjligt. Idag då alltså.

Z370 F-Gaming, 8700k (låg på 4.8 på 1.250 med standard XMP på 3000mhz, L1 och 140%)

Får massa läskiga event logs också. Låter ju tveklöst som att den får för lite kräm. Däremot är det där med färgerna inte så jäkla typiskt CPU enligt mina erfarenheter, hehe (bränt några moderkort)..

Har du klockat? Kollat temps ifall något gett sig? Höga temperaturer kan ge fina färger.
Ladda ned Hwmonitor och kolla allting. Om du har möjlighet, koppla ur grafikkortet, nåt av ram-minnena etc. Såvida den inte är svinhet.

Visa signatur

Asus Z370-F | i7-8700K 4.9Ghz konstant synced + NZXT Kraken x62 4x NF-A14@rad front | EVGA 1080 Ti SC2 Hybrid 2x Corsair ML120 Pro@rad (sjuka temps :D) | 2x8 GB Corsair Ven 3000mhz standard XMP | Seasonic Prime Titanium 1000w | Samsung 970 Evo x2 500gb+250gb, 850 Pro 250gb | / G303 Daedalus - Corsair K95 non-RBG - Acer XB271HU A /

Permalänk
Skrivet av Newlund:

@marykay112: Det där med tung start låter som att CPU har lite tungt att gå igång, väldigt typiskt (eller uefi settings men antar att du inte har varit inne i bios och pillat med det)... samma sak hände mig nu när jag installerade om windows och satte exakt samma klockfrekvenser som innan, var helt omöjligt. Idag då alltså.

Z370 F-Gaming, 8700k (låg på 4.8 på 1.250 med standard XMP på 3000mhz, L1 och 140%)

Får massa läskiga event logs också. Låter ju tveklöst som att den får för lite kräm, testa att gå in i bios och dra upp voltage (safe dock) och se vad som händer... är vad jag skulle testa.

Har du klockat?

Tack för snabbt svar!
Nej jag har inte klockat alls. Det är inte alltid den krånglar vid boot dock, händer bara ibland. Dock tar det längre tid än vanligt att boota generellt. Ska definitivt ta och kika mer i bios imorgon och testa ditt förslag!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av marykay112:

Tack för snabbt svar!
Nej jag har inte klockat alls. Det är inte alltid den krånglar vid boot dock, händer bara ibland. Dock tar det längre tid än vanligt att boota generellt. Ska definitivt ta och kika mer i bios imorgon och testa ditt förslag!

Skickades från m.sweclockers.com

Insåg att jag var lite dum där så drog ett par edits i rad haha, du får inga lustiga färger när du spelar annars?

Visa signatur

Asus Z370-F | i7-8700K 4.9Ghz konstant synced + NZXT Kraken x62 4x NF-A14@rad front | EVGA 1080 Ti SC2 Hybrid 2x Corsair ML120 Pro@rad (sjuka temps :D) | 2x8 GB Corsair Ven 3000mhz standard XMP | Seasonic Prime Titanium 1000w | Samsung 970 Evo x2 500gb+250gb, 850 Pro 250gb | / G303 Daedalus - Corsair K95 non-RBG - Acer XB271HU A /

Permalänk
Skrivet av Newlund:

Insåg att jag var lite dum där så drog ett par edits i rad haha, du får inga lustiga färger när du spelar annars?

Jodå, ofta så rebootar den inte direkt utan hänger sig på black screen, blue screen, white screen... You name it. Sen står den bara där och tuggar ett tag innan den rebootar. Får ofta reseta manuellt under den tiden.

Igår fick jag som sagt också extremt extremt dålig signal, allt blev typ grönt på skärmen med massa sträck. Bilden frös men kunde röra musen, som lämnade massa långa "trails" efter dig i de gröna sträcken.

Skickades från m.sweclockers.com