Nvidia Shield TV v2 eller HTPC?

Permalänk
Snusfri

Nvidia Shield TV v2 eller HTPC?

Kommer att uppgradera hela min "anläggning" inom en snar framtid.
Den gamla 42" LCD-TV'n är såld och en ny 65"+ 4K skall införskaffas.

Samtidigt skall min gamla trotjänare (2600K) pensioneras och en ny dator skall byggas.

Det som jag velar mellan nu är om jag antingen skall införskaffa en Nvidia Shield TV och spela upp media från den (Kodi via min NAS, Netflix, Amazon Prime Video, YouTube) eller återanvända min gamla dator och bestycka den med ett GTX 1030 för 4K BluRay/Netflix (https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=318937).

För ljud skall en ljudlimpa införskaffas med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Hallå

Jag har en nvidia shield pro tv2 nånting kommer inte ihåg exakt men den nyare modellen med 500gb ssd. Jag är iaf otroligt nöjd med min. Spelar upp i 4k utan problem och kodi funkar jätte bra.

Har du några funderingar om shield är det bara o fråga på så ska jag svara på det jag kan.

MVH

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.

Permalänk

Som ägare av både HTPC och Nvidia Shield 2 (icke pro) så skulle jag rekommendera att köra med PC + ett Nvidia grafikkort idag.

Shielden kommer lite till korta när det gäller 24fps och HDR-material (stöder ej 10bit färg i 24Hz (23.976)) och har ej heller stöd för 7.1 PCM/LPCM (allt sånt material blir nersamplat till 5.1).
Ang. 10bit färg så har jag en LG 65" OLED och väljer jag att köra 12bit färg och 24Hz (vilket Shielden har stöd för) så ser det för j*vligt ut rent sagt det blir nån slags banding-fest på skärmen.

Varför inte Shielden har stöd för 10bit färg i 24Hz övergår mitt förstånd, i stort sett allt material som släpps på UHD-bluray är ju just 10bit och 24Hz...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Som ägare av både HTPC och Nvidia Shield 2 (icke pro) så skulle jag rekommendera att köra med PC + ett Nvidia grafikkort idag.

Shielden kommer lite till korta när det gäller 24fps och HDR-material (stöder ej 10bit färg i 24Hz (23.976)) och har ej heller stöd för 7.1 PCM/LPCM (allt sånt material blir nersamplat till 5.1).
Ang. 10bit färg så har jag en LG 65" OLED och väljer jag att köra 12bit färg och 24Hz (vilket Shielden har stöd för) så ser det för j*vligt ut rent sagt det blir nån slags banding-fest på skärmen.

Varför inte Shielden har stöd för 10bit färg i 24Hz övergår mitt förstånd, i stort sett allt material som släpps på UHD-bluray är ju just 10bit och 24Hz...

Är det därför jag bara kan ställa in 8 eller 12 bits ycbrc på shielden? Trodde det va för att förstärkaren eller projektorn va det som bromsade där... men om man har 12 bits 422, missar man nånting då?

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Är det därför jag bara kan ställa in 8 eller 12 bits ycbrc på shielden? Trodde det va för att förstärkaren eller projektorn va det som bromsade där... men om man har 12 bits 422, missar man nånting då?

När det gäller 24Hz läget så är det så, jag kan ställa in t.ex. 60Hz rec. 2020 och 10bit, men ett sånt läge gör ju att allt 24Hz material ser väldigt ryckigt ut.

I mitt fall som en nödlösning kan jag ställa in TV:n i "True Cinema" vilket gör att den "kastar" dubbla frames, men det är som sagt en nödlösning som fungerar "sådär"...

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Nebudchanezzer:

Som ägare av både HTPC och Nvidia Shield 2 (icke pro) så skulle jag rekommendera att köra med PC + ett Nvidia grafikkort idag.

Shielden kommer lite till korta när det gäller 24fps och HDR-material (stöder ej 10bit färg i 24Hz (23.976)) och har ej heller stöd för 7.1 PCM/LPCM (allt sånt material blir nersamplat till 5.1).
Ang. 10bit färg så har jag en LG 65" OLED och väljer jag att köra 12bit färg och 24Hz (vilket Shielden har stöd för) så ser det för j*vligt ut rent sagt det blir nån slags banding-fest på skärmen.

Varför inte Shielden har stöd för 10bit färg i 24Hz övergår mitt förstånd, i stort sett allt material som släpps på UHD-bluray är ju just 10bit och 24Hz...

Det mesta av materialet jag har idag är 1080p 1:1 BluRay, men allt mer 1:1 UHD BluRays tillkommer.

Det jag ser som fördel på Shielden är just gränssnittet, med Netflix, Kodi, YouTube osv som "appar" istället för ett mer klumpigt som Windows 10 (Som förvisso kan göra betydligt mer).

Det lutar dock mer åt att återanvända min gamla 2600K tillsammans med ett 1030 eller 1050 kort.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

och har ej heller stöd för 7.1 PCM/LPCM (allt sånt material blir nersamplat till 5.1). ...

Trist.. Inget köp för en annan då.. jag som tänkte uppdatera min Dune 3D Base HD =(

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Skrivet av THB:

Det mesta av materialet jag har idag är 1080p 1:1 BluRay, men allt mer 1:1 UHD BluRays tillkommer.

Det jag ser som fördel på Shielden är just gränssnittet, med Netflix, Kodi, YouTube osv som "appar" istället för ett mer klumpigt som Windows 10 (Som förvisso kan göra betydligt mer).

Det lutar dock mer åt att återanvända min gamla 2600K tillsammans med ett 1030 eller 1050 kort.

Tja, jo det finns fördelar med Shielden också, hela gränssnittet är ju designat för enkelhet så att säga.

Just Netflix kör jag direkt i TV:n för att kunna njuta av Dolby Vision.

Den HTPC:n jag kör idag har integrerad grafik och mitt förra utlåtande baserar jag mycket på att jag skrotade min gamla HTPC och trodde jag skulle kunna ersätta den med en Shield vilket visade sig bara vara sant så länge jag inte ville spela upp material med bt.2020 och HDR, när det visade sig inte riktigt fungera så skaffade jag mig en 7:e generationens intel med inbyggd grafik (i ett litet format som inte går att uppgradera) som påstods klara allt vad HDMI 2.0 hade att erbjuda (vilket ändå visade sig vara en lögn, vilket är varför jag rekommenderade ett Nvidia grafikkort)...

Så två apparater och åtskilliga tusenlappar senare ångrar jag surt att jag lyssnade på min flickvän som ville ha ett mindre format på allt som var framme på TV-bänken.
Jag vill ha tillbaka min HTPC med ett diskret grafikkort, Punkt.

Vad det gäller operativet/gränssnittet i övrigt så har jag på min HTPC alltid kört MediaPortal vilket i mitt tycke alltid legat några steg före Kodi i utveckling i allt vad som är väsentligt när det gäller media-uppspelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwerty3225:

Hallå

Jag har en nvidia shield pro tv2 nånting kommer inte ihåg exakt men den nyare modellen med 500gb ssd. Jag är iaf otroligt nöjd med min. Spelar upp i 4k utan problem och kodi funkar jätte bra.

Har du några funderingar om shield är det bara o fråga på så ska jag svara på det jag kan.

MVH

Kan man strömma "skrivbordet" från en PC med Windows 10 till Nvidia Shield v2, så att man kan surfa via Windows 10 istället för Android med tangentbord och mus t.ex ?

PS: Lånar den här tråden lite, iom Qwerty's erbjudande :).

Permalänk

Shielden har Googles röststyrning. Det fungerar förvånansvärt bra. Jag slutat titta på vanlig TV. Att titta på Youtube med Shield är så smidigt. Det fungerar dock inte med alla appar. Tyvärr så förstörde sommarens åskväder min Shield. Jag hade ett överspänningsskydd men det hjälpte inte. Jag köpte en Ps 4 slim för att ersätta shielden. Nvidia Shield är bättre som mediacenter. Playstation slim är riktigt högljudd. Shieldens menysystem är bättre. En fördel med en httpc och ps 4 är ju att du inte behöver en separat bluray spelare. HBO Nordic har ingen Android app vilket finns på ps store. Men det är inget stort problem eftersom Shielden har chromecast.

Permalänk
Skrivet av excizt:

Kan man strömma "skrivbordet" från en PC med Windows 10 till Nvidia Shield v2, så att man kan surfa via Windows 10 istället för Android med tangentbord och mus t.ex ?

PS: Lånar den här tråden lite, iom Qwerty's erbjudande :).

Hallå

Man kan fulhacka att köra windows remote desktop med shield men det är inte native. Det som kan streamas är Game stream och det används genom nvidia experince. Om man ens har möjlighet att koppla in mus tangentbord har jag ingen aning om.

MVH

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.

Permalänk
Medlem

Hej
Har bytt mina HTPC mot Nvidia Shild´s v2.
Du kan utan problem koppla både tangentbord/mus och andra tillbehör så som olika handkontrollers, ratt etc.
Röst styrning fungerar över förväntan, kommande version av Kodi kommer även att stödja röst sökning/styrning.
Du kan utan problem streama spel via antingen Nvidia Experience eller via Steam.
Båda fungerar perfekt, kör steam dagligen och sitter knappt framför datorn längre.
För filmer och Tv serier har jag gått över till TerrariumTV appen vilket fungerar finfint.

Permalänk
Medlem

Jag själv kör både och :), båda har sina fördelar... Surfa och liknande är ju inte så kul på shielden men om man har handkontrollen kan man spela rätt många spel via Geforce GO om man tycker sånt e kul!
Tycker shielden är väldigt smidig, har en V1!

Kör den mot min Yamaha Reciever samt LG 65" OLED!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber