Asus undermåliga support

Permalänk
Medlem

Asus undermåliga support

Hej,
Jag var nyligen i kontakt med Asus företagssupport, då en kund till firman jag arbetar på, lämnade in en Asus RT-AC68U, som var uppenbart defekt. Enheten startades bara om, det gick inte att kontakta routern via dess IP-adress och en återställning gjorde ingen skillnad. Jag presenterade mig och frågade om supporten ville ha ett SN, men det förstod han inte hur det skulle hjälpa honom. Jag förklarade sedan varför jag hade kontaktat honom, då jag undrade hur man gjorde med garantiärenden för routrar.

Det har varit, minst sagt, besvärligt att skicka in Asus-produkter under garantifel, då laptops och dylikt skickas till bl.a. Norge och kunden har fått stå i veckor utan dator. Det slutade med att vi slutade sälja Asus datorer, men behöll vissa av deras konsument-nätvkersprodukter.
Nåväl, till svar fick jag att han inte förstod varför jag hade kontaktat honom, då de inte utfärdade garantiservice av routrar. Han bad mig ge kunden en ny router och då frågade jag, givetvis, om det alltså var distributören som i så fall utfärdar en ny produkt till oss. Svaret jag fick var att han inte drev någon egen firma, så han kunde inte veta hur det går till. Haha. Sedan berättade han att han satt på en e-postadress till en supportmail hos Asus och jag förmodade då att han skulle maila den informationen till mig, så jag uppgav mitt e-post hos företaget.
Svaret jag fick, var att jag fick skriva själv och han uppgav då e-posten, sen avslutades samtalet.

Hur kan supporten vara så undermålig? Jag förstår om någon har en dålig dag på jobbet, men det var uppenbart från början att han inte tänkte hjälpa mig. Är Asus supportavdelning outsourcat till ett annat företag, eller har de egna anställda? Är det någon annan som fått en nätverksenhet för konsumenter från Asus, utbytt under garantin? Hur går man till väga? Kanske finns det någon som representerar ASUS på forumet, som kan besvara mina frågor. Vi har köpt in dessa routrar från flertalet olika distributörer, under många år.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@Dreijer:
Om ert företag reklamerar en produkt till distributören, så ja det är de som står för ersättning till ert företag.
Var dock medveten om att det "buisiness to business", så det är helt upp till vad distributören har för "garanti" på produkter de säljer.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Administrativ avgift

@Dreijer: Vem har du kontaktat? Asus kontaktforumlär? Ringt? För mig låter det som du kontaktat någon som inte jobbar på supporten. För just nu med din grammatik osv så gör denna tråd no sense. Du förklarar inte bakgrunden , vem du kontaktat , driver du egen firma? Hur gammal är routern? Ska du smutskasta eller fråga om en support får du gärna komma med all backend information

Och ja jag har kontaktat asus direkt o fått alla min delar utbyta antingen att de kontaktat firman eller att de bytt dom själva.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Det låter spontant som om du kontaktat fel person och inte förklarat ditt ärende så att denna personen förstod vad det handlade om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Dreijer: Vem har du kontaktat? Asus kontaktforumlär? Ringt? För mig låter det som du kontaktat någon som inte jobbar på supporten. För just nu med din grammatik osv så gör denna tråd no sense. Du förklarar inte bakgrunden , vem du kontaktat , driver du egen firma? Hur gammal är routern? Ska du smutskasta eller fråga om en support får du gärna komma med all backend information

Och ja jag har kontaktat asus direkt o fått alla min delar utbyta antingen att de kontaktat firman eller att de bytt dom själva.

Jag ringde till Asus support för företagskunder, på 08-40839931. Mitt inlägg var skrivet i all hast, så om jag har formulerat mig på ett vis som du inte förstår, så får jag ursäkta mig. Routern är inköpt av kunden i början av 2016 (från oss) och enheten har tre års garanti. Nej, jag är anställd. Varför jag gjorde inlägget är ju uppenbart, jag ville veta hur jag skulle gå till väga med den defekta produkten.

Skrivet av keyser:

Det låter spontant som om du kontaktat fel person och inte förklarat ditt ärende så att denna personen förstod vad det handlade om?

Produktsupport för företagskunder (+46 840 839 931) är numret jag använde för att kontakta personen. Ja, jag vet faktiskt inte. Personen i fråga var inte så intresserad av vad jag hade att säga, utan påpekade bara att de inte reparerade nätverksutrustning. Samtalet i fråga, var över på 03m20s.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag ringde till Asus support för företagskunder, på 08-40839931. Mitt inlägg var skrivet i all hast, så om jag har formulerat mig på ett vis som du inte förstår, så får jag ursäkta mig. Routern är inköpt av kunden i början av 2016 (från oss) och enheten har tre års garanti. Nej, jag är anställd. Varför jag gjorde inlägget är ju uppenbart, jag ville veta hur jag skulle gå till väga med den defekta produkten.

Produktsupport för företagskunder (+46 840 839 931) är numret jag använde för att kontakta personen. Ja, jag vet faktiskt inte. Personen i fråga var inte så intresserad av vad jag hade att säga, utan påpekade bara att de inte reparerade nätverksutrustning. Samtalet i fråga, var över på 03m20s.

Den trasiga routern ska gå åter till distributören, och är den defekt så får ni ut en i utbyte, samma sak med datorkomponenter från asus och alla deras nätverksprodukter
Är den köpt i butik, så får butiken ta hand om den o skicka till distributören som testar den, och om den är defekt så skickas en i utbyte osv
Jobbat som återförsäljare och serviceansvarig där , därav vet jag hur det går till

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Den trasiga routern ska gå åter till distributören, och är den defekt så får ni ut en i utbyte, samma sak med datorkomponenter från asus och alla deras nätverksprodukter
Är den köpt i butik, så får butiken ta hand om den o skicka till distributören som testar den, och om den är defekt så skickas en i utbyte osv
Jobbat som återförsäljare och serviceansvarig där , därav vet jag hur det går till

Alright, tack för informaitonen. Jag har bara skickat in bärbara datorer på service, så jag hade ingen vetskap om nätverksprodukter. Slutkunden har fått en ny enhet av oss, så tar jag ärendet med ÅF.

Edit: Fick svar från nordicservice@asus.com i efterhand om hur jag skulle gå till väga.

Visa signatur

It’s more fun to compute.