Asus undermåliga support
Hej,
Jag var nyligen i kontakt med Asus företagssupport, då en kund till firman jag arbetar på, lämnade in en Asus RT-AC68U, som var uppenbart defekt. Enheten startades bara om, det gick inte att kontakta routern via dess IP-adress och en återställning gjorde ingen skillnad. Jag presenterade mig och frågade om supporten ville ha ett SN, men det förstod han inte hur det skulle hjälpa honom. Jag förklarade sedan varför jag hade kontaktat honom, då jag undrade hur man gjorde med garantiärenden för routrar.
Det har varit, minst sagt, besvärligt att skicka in Asus-produkter under garantifel, då laptops och dylikt skickas till bl.a. Norge och kunden har fått stå i veckor utan dator. Det slutade med att vi slutade sälja Asus datorer, men behöll vissa av deras konsument-nätvkersprodukter.
Nåväl, till svar fick jag att han inte förstod varför jag hade kontaktat honom, då de inte utfärdade garantiservice av routrar. Han bad mig ge kunden en ny router och då frågade jag, givetvis, om det alltså var distributören som i så fall utfärdar en ny produkt till oss. Svaret jag fick var att han inte drev någon egen firma, så han kunde inte veta hur det går till. Haha. Sedan berättade han att han satt på en e-postadress till en supportmail hos Asus och jag förmodade då att han skulle maila den informationen till mig, så jag uppgav mitt e-post hos företaget.
Svaret jag fick, var att jag fick skriva själv och han uppgav då e-posten, sen avslutades samtalet.
Hur kan supporten vara så undermålig? Jag förstår om någon har en dålig dag på jobbet, men det var uppenbart från början att han inte tänkte hjälpa mig. Är Asus supportavdelning outsourcat till ett annat företag, eller har de egna anställda? Är det någon annan som fått en nätverksenhet för konsumenter från Asus, utbytt under garantin? Hur går man till väga? Kanske finns det någon som representerar ASUS på forumet, som kan besvara mina frågor. Vi har köpt in dessa routrar från flertalet olika distributörer, under många år.
It’s more fun to compute.