Hur implementeras GDPR där du jobbar?

Permalänk
Medlem

Mycket snack om hur man ska lagra datan rent fysiskt, men i grunden handlar väl lagstiftningen kring vad man gör med datan gentemot tredjepart vad jag förstått

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Mycket snack om hur man ska lagra datan rent fysiskt, men i grunden handlar väl lagstiftningen kring vad man gör med datan gentemot tredjepart vad jag förstått

Många har sin fysiska lagring hos en tredjepart(molnet), om inte helt så delvis.

Sen kan ju molnleverantören ha olika upplägg som gör att datan sprids ytterligare. Tex datacenter i olika delar av världen eller ytterligare en 4:e part som sköter backup.

Så det är väl en bra start att veta vars man fysiskt lagrar sin data Även om allt annat även är viktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ni som arbetar på företag där GDPR anpassning var nödvändig, har ni fått någon begäran om registerutdrag och hur hanterar ni dom? Jag undrar eftersom jag själv funderar på att begära registerutdrag från ett företag och undrar vilket svar jag kommer få.

Permalänk
Medlem

Alla företag med anställda har någon form av GDPR anpassning - annars blir det svårt att köra löner till personalen och då brukar det ta hus i helvete...

Svaret beror nog på hur seriöst de tar det men krasst sett så lär du få ett standardsvar.
Vårt GDPR-avtal säger exempelvis att vi kan dela en kunds eller anställds (två olika avtal) information med tredje part, exempelvis Postnord för att skicka lönespecifikation.