Permalänk

Msi afterburner

Någon som har koll på GPU usage, och core klock samt VID usage på ett GT 710 Nvidia kort när man kollar film?

när jag kollar 1080p film oavsett om det är VC-1 eller H.264 i 24hz, så ligger corecklock på ca 135mhz, sen ligger VID usage på ca 30% och GPU usage på ca 75%... Allt ok tycker jag, för detta ska ju kortet klara lätt. däremot om jag slänger på en 29.97hz video, så stiger coreklocken till 800-900mhz, VID usage samma på ca 30% och GPU usage samma på ca 75%,,,, detta är ca siffror så klart..

Bara undrar varför core klocken hoppar från 135mhz till fullt blås på över 900mhz bara för man går från 24hz till 30hz video? så stor skillnad borde de inte vara...

Kör med Kodi 17.6, dxva2 HW acceleration, 5.1 ljud ut, inga konstigheter annars...
vad jag minns i mina andra datorer så hoppar inte coreklocken upp så högt... vad beror det på..
senaste Nvidia driver 64 bits till win 10 har jag också..

cpu belastningen är alltid låg, mellan 2-3% till max 15%

datorn i övrigt:
intel celeron G1610
6gb ram
GT 710 2gb graffekort
Win 10
Ljud o bild ut via hdmi till receiver sen till TV.

Allt flyter bra vad jag kan se, dock lite orolig för att coree klocken ska gå på max, bör ju bli varmt..

vad tror ni, är de normalt? nåt annat jag kan testa?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

Testa att underklocka kortet säg till 300Mhz och testa om det blir nå fekk med filmtittandet om inte låt kortet va underklockat.

710 är ju ett äldre budgetkort kanske bara är konfat till 2 Klocklägen idle eller öset som den väljer beroende på belastningen och att 24hz ligger under gränsen för att gå upp till nästa klocksteg.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

ok, och hur underklockar jag det lättast, ej så haj på just den biten... gör jag det i msi afterburner, ge mig lite härledning vart i så fall

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

i msi afterburner om jag drar slidern core clock, kan jag endast få -105mhz, de hjälper inte så mycket, skulle ju vilja dra ner den ca 400-500mhz på max coreclock om de går..... andra tips att klocka ner kortet på?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Om du är rädd för att det ska bli varmt så är det lättaste att kolla i nått lämpligt program vad temp ligger på och då se om du har fog för att oroa dig.

Permalänk

nja, för varmt kanske de inte blir, dock bara orimligt att den ska hoppa från 135mhz till 800-900mhz när den kanske bara behöver max 300mhz....mest onödig energi/värme tycker jag, .. jag googlar och ser om man kan sätta gränsen på max 300-400mhz på något sätt, kan ej hitta nåt i msi afterburner där man kan göra det, då power slidern är gråmarkerad.... ej hittat nåt i nvidias kontrollpanel heller, men jag söker vidare,,,, vore bara intressant och se vad som händer om jag begränsar core klocken till 300mhz..... och så vill jag nog ha det då denna datorn kommer agera som video spelare till 99% av allt den ska användas till onödigt grafikkortet ska gå på 90% hela tiden när 30% hade räckt till

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Skrivet av musse pigg:

i msi afterburner om jag drar slidern core clock, kan jag endast få -105mhz, de hjälper inte så mycket, skulle ju vilja dra ner den ca 400-500mhz på max coreclock om de går..... andra tips att klocka ner kortet på?

Du kan manuellt skriva i rutan där det står -105Mhz testa att skriva i -300 eller något och se om det accepterar det.

Tryck i rutan med siffrorna och börja skriva.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

klickar jag i textrutan kan jag ej få något att bli kvar,,, de bara blinkar en vit prick? (ser inte riktigt vad det är), och vad jag än skriver där och klickar apply, så går de inte... kanske gör fel?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

kom på det nu,,, man måste trycka "enter efter man skrivit, dock går det inte, den accepterar inget lägre än -105 oavsett...

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

om vi vänder på de, kan man höja "lägsta coreclocken"? om nu lägsta är 135mhz och man höjer den till 300mhz som exempel, då kanske den blir kvar där hela tiden, bara en tanke..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

Är inte riktigt så det fungerar i bioset på kortet finns ett gäng olika profiler som den aktiverar vid olika belastning.

Så även om du skulle klocka upp idle frekvensen lite skulle den ändå välja en annan vid x belastning.

Så om du inte kan dra ner mer än 105mhz är det nog så att du helt enkelt måste modifiera bioset för att sänka mer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

ok, förstår, och det är ingen inställning i bios man gör bara så där misstänker jag,,, ok, då får jag se om jag kan ställa in något i Kodi för att få den att inte gå upp så högt..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

vad jag inte förstår, VID usage är ju lågt, vilken samspel har de med gpu usage och coreclock? det är väl VID usage som använder h.264 interna avkodning i graffekortet?

och betyder automatiskt en hög coreclock och högt gpu usage att grafikkortet maxas? även om VID usage är lågt? för jag har 50-53 grader när coreclock ligger på 135mhz och 63 gader när den ligger på närmare 750-800mhz, tycker tempskillnaden borde vara större om de belastningen är rätt?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

Nä inte så enkelt.

Man får ladda ner en kopia av bioset på grafikkortet mha t.ex gpu-z och modifiera med ett program ja inte minns just nu vad det heter och sen flasha om grafikkortet med det modifierade bioset mha nvflash

Och de kan mycket väl gå åt helvete och man bryter allt vad garanti heter på grafikkortet.

Så nej inget man inte vill ge sig på med 0 koll och är medveten om att man kan bli sittandes med en dörrstopp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

förstår, tack för svar... jag rör inte bios då

Bara så förbluffad att coreclocken ökar så mycket vid en mindre belastning, hmm, skummt, gör även så på min andra dator med ett GT730, så det är nog bara så...
De skumma i sammanhanget är ju att om coreclocken ökar 5ggr så borde ju GPU loaden sänkas från 75% till kanske 25% för att de ska vara rimligt, men de gör den inte, på coreclock och GPU load är högt hela tiden vid 30hz video jämfört med 24hz video...

Ska testa och starta 2st videos samtidigt idag och se vad som händer med värdena, mest för att se,

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Har två olika Windows profiler på min dator men får bara Afterburners startup funktionalitet att fungera på en profil i taget, några tips? Vore väldigt bekvämt om mina oc inställningar kan autostarta oavsett vilken av dessa två Windows profiler vi loggar in på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Har två olika Windows profiler (inloggningar) på min dator men får bara Afterburners startup funktionalitet att fungera på en profil i taget, några tips? Vore väldigt bekvämt om mina oc inställningar kan autostarta oavsett vilken av dessa två Windows profiler vi loggar in på.

Någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Har två olika Windows profiler på min dator men får bara Afterburners startup funktionalitet att fungera på en profil (inloggning) i taget, några tips? Vore väldigt bekvämt om mina oc inställningar kan autostarta oavsett vilken av dessa två Windows profiler vi loggar in på.

Hmmm, skumt att ingen verkar känna till detta. Tycker att det borde vara flera som har fler än en familjemedlem som spelar och vill dra nytta av OC inställning i MSI AB med autostart i Windows?