Inköp av bil men vad bör man köpa?

Permalänk
Medlem

Inköp av bil men vad bör man köpa?

Börjat kolla på bil tänkte mig nått i prisklass upp till max 40000:-
Något mindre bil typ Nissan Micra, Skoda Fabia i den storleken.
Har mest kollat på bilar med kamkedja då man slipper dyra kamremsbyten.
Jag vet att man inte får jättemycket bil för 40000:- men jag vet att man kan få en hyfsad bil.

Men var ett tag sen jag själv hade bil ca 10år sen och det har ändrats en del för undvek jag gärna Opel, Ford samt Franska bilar över lag pga mycket problem.

Förslag på bra bilar som man bör leta efter?

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Slipper och slipper, kamkedja kommer behövas bytas ut, förr eller senare, men senare än kamrem.

Yaris/Auris kan vara intressant.

EDIT: Frågade farsan, som har jobbat som mekaniker i 40 år, vad som är dyrast att byta kedja eller rem och kedja är dyrare. Kolla ifall kedjan/remmen är byt och hur länge sen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

EDIT: Frågade farsan, som har jobbat som mekaniker i 40 år, vad som är dyrast att byta kedja eller rem och kedja är dyrare.

Fast en kedja kan hålla hela bilens livslängd om oljebytena sköts.
Och det är absolut inte säkert att en kedja är dyrare att byta.
Många kamremsbyten innebär att man måste skruva bort massor av prylar för att komma åt att byte.
Medans ett kamkedjebyte kan vara så enkelt att lyfta på en kåpa, kroka i nya kedjan i den gamla och dra runt motorn tills den nya kedjan dyker upp.

I det stora hela så finns det bara en bra anledning för en tillverkare att köra med kamrem, kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Slipper och slipper, kamkedja kommer behövas bytas ut, förr eller senare, men senare än kamrem.

Yaris/Auris kan vara intressant.

EDIT: Frågade farsan, som har jobbat som mekaniker i 40 år, vad som är dyrast att byta kedja eller rem och kedja är dyrare.

Om inte motorn har något medfött fel så bör kamkedjan hålla bilens livslängd.
Kamrem får man byta vid 12000 mil eller så beroende på märke.

Skulle nog också kollat efter Toyota, eller något annat japanskt. Honda, Nissan eller Mazda t.ex.
Men läs på noga om exakt modell och motorval, för vissa kombinationer kan som sagt ha problem, även hos erkänt pålitliga märken.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

@Grabben_83a: släkten som är bilhandlare säljer alla olika märken, man alla är helt överens om följande, ska du ha en bil med så lite strul som möjligt är det: Honda: jazz, civic, crv. Toyota corolla,yaris eller efterföljarna till dom, samt svenskbyggda volvo: xc70.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Säger som föregående talare. Kolla Japanskt!

Toyota eller Honda men även svenskt som Volvo är bra.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Börjat kolla på bil tänkte mig nått i prisklass upp till max 40000:-
Något mindre bil typ Nissan Micra, Skoda Fabia i den storleken.
Har mest kollat på bilar med kamkedja då man slipper dyra kamremsbyten.
Jag vet att man inte får jättemycket bil för 40000:- men jag vet att man kan få en hyfsad bil.

Men var ett tag sen jag själv hade bil ca 10år sen och det har ändrats en del för undvek jag gärna Opel, Ford samt Franska bilar över lag pga mycket problem.

Förslag på bra bilar som man bör leta efter?

Min morsas Mazda 2 har rullat på felfritt i 5 år nu och den är från 2007 med 21.000 mil på mätaren inga större reparationer genomförda någonsin enligt servicehistoriken, verkar vara en ganska idiotsäker motor.

https://www.blocket.se/stockholm/Mazda_2_1_3_Manuell___75hk_7...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Svensktiger:

Fast en kedja kan hålla hela bilens livslängd om oljebytena sköts.
Och det är absolut inte säkert att en kedja är dyrare att byta.
Många kamremsbyten innebär att man måste skruva bort massor av prylar för att komma åt att byte.
Medans ett kamkedjebyte kan vara så enkelt att lyfta på en kåpa, kroka i nya kedjan i den gamla och dra runt motorn tills den nya kedjan dyker upp.

I det stora hela så finns det bara en bra anledning för en tillverkare att köra med kamrem, kostnad.

Sant, kamkedja håller vanligtvis mycket längre än rem men finns vissa VAG motorer som har känt problem att kedjan behövs bytas betydligt tidigare men märkesverkstäder kanske vill göra det på goodwill. Min A3 från 2005 fick byta kedja på 16 000 mil, den motorn har ett känt fel.

Man kan göra det på ett enkelt sätt eller det riktiga och byta ut vattenpump, sträckare och annat som eventuellt följer med i en sats. IMO är det mer värt att göra det riktigt än att riskera att behöva byta ut motorn eller byta topplockspackning vid ett senare tillfälle.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Sant, kamkedja håller vanligtvis mycket längre än rem men finns vissa VAG motorer som har känt problem att kedjan behövs bytas betydligt tidigare men märkesverkstäder kanske vill göra det på goodwill. Min A3 från 2005 fick byta kedja på 16 000 mil, den motorn har ett känt fel.

Man kan göra det på ett enkelt sätt eller det riktiga och byta ut vattenpump, sträckare och annat som eventuellt följer med i en sats. IMO är det mer värt att göra det riktigt än att riskera att behöva byta ut motorn eller byta topplockspackning vid ett senare tillfälle.

Off topic: Just VAG-koncernen har haft motorer (samt växellådor) som har varit ökänt usla, tom om servicen har gjorts inom intervallerna har motorerna kollapsat.

https://www.motormannen.se/aega-bil/reparation-och-service/vo...

Som tur är har inte många andra biltillverkare samma problem.

On topic: Jag kollar själv efter en bil i samma prisklass och storlek (bensindriven med automatlåda samt årsmodell 2006 och framåt), då jag är ute efter en billig andrabil har jag fastnat för dessa bilmodeller:

Honda Jazz
Toyota Aygo
Toyota Corolla 5D
Toyota Yaris

Mest plånboksvänlig verkar Aygo:n vara, lägst försäkring och skatt. Dock är Aygon förbaskad liten så jag får ta mig en extra funderare på vad den huvudsakliga poängen är med en andrabil.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

När det gäller VAG-koncernens problem är det nästan uteslutande problem med kamkedjespännaren, inte kedjan i sig. Konsekvensen är dock den samma, att kedjan kuggar över med ventilsallad som resultat.
Till TS: Strunta i om det är kamkedja eller rem. Med din budget gäller det att vara noggrann när du kollar på en bil så att du verkligen uppfyller din undersökningsplikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_tito:

Off topic: Just VAG-koncernen har haft motorer (samt växellådor) som har varit ökänt usla, tom om servicen har gjorts inom intervallerna har motorerna kollapsat.

https://www.motormannen.se/aega-bil/reparation-och-service/vo...

Som tur är har inte många andra biltillverkare samma problem.

On topic: Jag kollar själv efter en bil i samma prisklass och storlek (bensindriven med automatlåda samt årsmodell 2006 och framåt), då jag är ute efter en billig andrabil har jag fastnat för dessa bilmodeller:

Honda Jazz
Toyota Aygo
Toyota Corolla 5D
Toyota Yaris

Mest plånboksvänlig verkar Aygo:n vara, lägst försäkring och skatt. Dock är Aygon förbaskad liten så jag får ta mig en extra funderare på vad den huvudsakliga poängen är med en andrabil.

Ett stort problem där är väl att intervallet är lite väl långt. 3000 mil eller vart annat år, samtidigt som ägarna har kört på tok för korta sträckor.

Hur många (förutom de med genuint motorintresse) gör de kontroller som faktiskt ska göras utöver service på verkstad? Hur många har ens tittat i bilens instruktionsbok?

Permalänk
Avstängd

Du får en fin Saab för dom pengarna annars (: Bra utrustning/bang for buck. En 1.8t 9-3 lär dra ganska lite om du kör ekonomiskt. Kolla isf på 07-09or. Går att hitta fynd.

Permalänk

För den pengen skulle jag rekommendera en VW UP!
Ska själv precis köpa en

Permalänk
Avstängd

@Grabben_83a: En kamrem är av gummi förstärkt på vissa vis. En kamkedja är av metall. Vad tror du själv vem håller längst?

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk

Hade nog också tittat på Saab som @cider123 säger, mkt för pengarna.

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

Skulle föreslå en Hyundai I10 med 1.2 motorn då den modellen har kamkedja. Billig i drift, skatt och försäkring.

Köpte en själv efter jag smällde min Slk350 amg för att "spara" ihop till en ny, rolig bil.
Så lite lull/elektronik som möjligt. Min hade en ägare innan och gått 5000 mil.
Fick den för runt 40.000:-

Vad du än gör, undvik diesel!

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Och på VAG, iallafall runt årsmodellen som nämndes så har den både kamrem och kedja.

Permalänk
Medlem

@Grabben_83a

Vad ska du ha bilen till?
Ex köra hem saker från Ikea-shoppingen eller liten pendlarbil?

Kan du mecka själv?
Inte nödvändigtvis byta topplockapackning utan tänker mer på mindre avancerade saker.

Volvo v70 bensin är ett ganska säkert och billigt val om du kan fixa lite själv. Köper du tidiga v70 med elektronisk gasspjäll så se till att de är bytt. De första v70 hade vajerstyrt gasspjäll

Det som behöver bytas är det vanliga... Bärarmar (spindelleder), styrleder, drivknutsdamasker osv. Inga knepiga saker och det fixar man med en domkraft och lite "vanliga" verktyg. Finns väldigt bra tillgång på delar och således bra priser.

Bilen har dock kamrem men denna kan man byta på gatan med en domkraft, några nycklar/hylsor, en liten spik, en tving och buntband (samt ev lite plasticpadding i en påse). Läs; du kan fixa det själv alt något en verkstad fixar snabbt.

Motorerna håller lääääänge. Kamsle inte den mest bränslesnåla bilen men du behöver inte bränna alla 40k vid köp heller.

En BMW med rak sexa (ex 320) bensin från 2000-2005 är trevliga. Kamkedja och motorerna håller jättebra. Saker som vanos eller disa-ventilerna kan vara lite tjuriga. Disa-ventilen är väldigt enkel att byta men kostar väl ett par tusen. Vanosen är lite knepigare men läs på lite innan köp så du vet vad du ska lyssna efter. Fördelen är att vanos-problemen brukar bara leda till lite försämrad prestanda.

Betydligt roligare bil att köra än ex volvon. Större problem med rost än v70 (som faktiskt är i en annan liga än de flesta bilarna).

Se till att den är rostbehandlad undertill. Oftast är det kosmetisk rost men som sagt var uppmärksam.

Bakhjulsdriven så du slipper byta drivknutsdamasker lika ofta. Annars är det styrleder och bärarmar/spindelleder som på volvon. Lätt att fixa själv.

Lättare att byta koppling på bakhjulsdrivet också. Även om du inte byter själv så innebär ju "lättare" mindre tid för verkstaden vilket blir billigare för dig.

Nackdelen är att det blir svårt att exemplar av dessa bilar i bra skick. De i bra skick står nästan stilla i pris... Speciellt de motorstarka alternativen.

Sen har vi saabarna...typ 95. Är en volvo-person men saabarna är inte dåliga. Ungefär som volvon fast med turbo. Lite mer benägna att rosta kring bakluckan än volvon. Ibland strular tändkasetterna och ev problem med "oilsludge".
Tändkasetten är bara att byta men oilsludge kan vara knepigare. Men har man bara skött oljebytena så bör det vara ok. Annars kan man ha tur att köra i dino-olja och brumma runt en stund för att sedan byta olja igen till en vettig helsyntet.

Nu kan ju detta inlägg bli hur långt som helst så jag får försöka runda av

*Det viktigaste är att du köper en beprövad bil med god tillgång på reservdelar.
Ex så kan man hitta nya styrleder till en volvo för typ 200:- st.
Några av mina andra bilar får man slanta upp typ 800:- st. Då pratar jag om de billigast priserna. Kollar du på lokal svensk butik så är det typ dubbla. Biltema har mycket billiga saler till de vanligare bilarna. Nej, biltema säljer inte bara skit men man får inte vara alltför blåögd heller.

*Kamkedja är att föredra om det inte finns kända fel på berörd modell. Normalt sett så skall en kamkedja hålla motorns livslängd.

*Kamrem är helt ok OM den är lätt att byta. Volvon ovan fixar en verkstad på ett par timmar. Tittar vi ex på en audi där man mer eller mindre måste riva hela fronten, tömma kylare oav så blir det dyrare. Om du vill veta hur "lätt" det är så ring till en verkstad och be om pris på kamremsbyte på några olika modeller du kollar på.

*Det finns många bra tillverkare som har "få fel" men gå inte bara på vad säljare säger. Ibland blir bilden skev... Hellre fler lätta fel än ett stort kan man väl säga. Jag har alltid en volvo som fallbackbil. Lätta att hålla igång, billiga att försäkra, klarar rost bra (obs inte alla v/s40 rostar satan!!!), det finns massor av delar, alla verkstäder kan dem osv osv. Saabarna väl i ungefär samma läge. Toyotor osv som det pratas om är bra bilar. Japanarna är bra överlag men man bör vara medveten om att en bra tillgång på reservdelar inte är given för alla japan-bilar. Men håller du dig till vanliga modeller så bör det vara ok.

Mitt sista tips!
Bilens pris skall jämställas med XP kontra level på en karaktär i ett RPG.
Dvs ju högre level desto mera XP behöver du och det är ingen linjär kurva.

Så en dyr bil kommer kosta mycket mer att hålla i bra skick än en billigare. Köper du en billig "bruksbil" så byter du det som måste bytas. Du kommer ut från ikea och någon har fixat ett dörruppslag på bilen - man blir sur men det är ju "bruksbilen".

Samma scenario på din ner mint condition XYZ ### så blir det ju katastrof.

Byta bromsar på bruksbilen? Man byter till de billigast beläggen (som är inom specikfikation och enligt omdömme).

På finbilen då? Den förtjänar ju bara det bästa juh! Lika bra att byta bromsskivorna också... Fan blanka skivor och fula bromsok, nej det går inte! Nya OK och då behöver vi ju nya slangar... Ja du ser var detta leder låter kanske konstigt men det är så här det brukar bli. Så bestäm dig tidigt om du vill ha en "bruksbil" eller "finbil". En finbil behöver inte vara en splitt ny svindyr bil! Det är din syn och sinnebild som sätter den stämpeln.

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

@Grabben_83a

Vad ska du ha bilen till?
Ex köra hem saker från Ikea-shoppingen eller liten pendlarbil?

Kan du mecka själv?
Inte nödvändigtvis byta topplockapackning utan tänker mer på mindre avancerade saker.

Volvo v70 bensin är ett ganska säkert och billigt val om du kan fixa lite själv. Köper du tidiga v70 med elektronisk gasspjäll så se till att de är bytt. De första v70 hade vajerstyrt gasspjäll

Det som behöver bytas är det vanliga... Bärarmar (spindelleder), styrleder, drivknutsdamasker osv. Inga knepiga saker och det fixar man med en domkraft och lite "vanliga" verktyg. Finns väldigt bra tillgång på delar och således bra priser.

Bilen har dock kamrem men denna kan man byta på gatan med en domkraft, några nycklar/hylsor, en liten spik, en tving och buntband (samt ev lite plasticpadding i en påse). Läs; du kan fixa det själv alt något en verkstad fixar snabbt.

Motorerna håller lääääänge. Kamsle inte den mest bränslesnåla bilen men du behöver inte bränna alla 40k vid köp heller.

En BMW med rak sexa (ex 320) bensin från 2000-2005 är trevliga. Kamkedja och motorerna håller jättebra. Saker som vanos eller disa-ventilerna kan vara lite tjuriga. Disa-ventilen är väldigt enkel att byta men kostar väl ett par tusen. Vanosen är lite knepigare men läs på lite innan köp så du vet vad du ska lyssna efter. Fördelen är att vanos-problemen brukar bara leda till lite försämrad prestanda.

Betydligt roligare bil att köra än ex volvon. Större problem med rost än v70 (som faktiskt är i en annan liga än de flesta bilarna).

Se till att den är rostbehandlad undertill. Oftast är det kosmetisk rost men som sagt var uppmärksam.

Bakhjulsdriven så du slipper byta drivknutsdamasker lika ofta. Annars är det styrleder och bärarmar/spindelleder som på volvon. Lätt att fixa själv.

Lättare att byta koppling på bakhjulsdrivet också. Även om du inte byter själv så innebär ju "lättare" mindre tid för verkstaden vilket blir billigare för dig.

Nackdelen är att det blir svårt att exemplar av dessa bilar i bra skick. De i bra skick står nästan stilla i pris... Speciellt de motorstarka alternativen.

Sen har vi saabarna...typ 95. Är en volvo-person men saabarna är inte dåliga. Ungefär som volvon fast med turbo. Lite mer benägna att rosta kring bakluckan än volvon. Ibland strular tändkasetterna och ev problem med "oilsludge".
Tändkasetten är bara att byta men oilsludge kan vara knepigare. Men har man bara skött oljebytena så bör det vara ok. Annars kan man ha tur att köra i dino-olja och brumma runt en stund för att sedan byta olja igen till en vettig helsyntet.

Nu kan ju detta inlägg bli hur långt som helst så jag får försöka runda av

*Det viktigaste är att du köper en beprövad bil med god tillgång på reservdelar.
Ex så kan man hitta nya styrleder till en volvo för typ 200:- st.
Några av mina andra bilar får man slanta upp typ 800:- st. Då pratar jag om de billigast priserna. Kollar du på lokal svensk butik så är det typ dubbla. Biltema har mycket billiga saler till de vanligare bilarna. Nej, biltema säljer inte bara skit men man får inte vara alltför blåögd heller.

*Kamkedja är att föredra om det inte finns kända fel på berörd modell. Normalt sett så skall en kamkedja hålla motorns livslängd.

*Kamrem är helt ok OM den är lätt att byta. Volvon ovan fixar en verkstad på ett par timmar. Tittar vi ex på en audi där man mer eller mindre måste riva hela fronten, tömma kylare oav så blir det dyrare. Om du vill veta hur "lätt" det är så ring till en verkstad och be om pris på kamremsbyte på några olika modeller du kollar på.

*Det finns många bra tillverkare som har "få fel" men gå inte bara på vad säljare säger. Ibland blir bilden skev... Hellre fler lätta fel än ett stort kan man väl säga. Jag har alltid en volvo som fallbackbil. Lätta att hålla igång, billiga att försäkra, klarar rost bra (obs inte alla v/s40 rostar satan!!!), det finns massor av delar, alla verkstäder kan dem osv osv. Saabarna väl i ungefär samma läge. Toyotor osv som det pratas om är bra bilar. Japanarna är bra överlag men man bör vara medveten om att en bra tillgång på reservdelar inte är given för alla japan-bilar. Men håller du dig till vanliga modeller så bör det vara ok.

Mitt sista tips!
Bilens pris skall jämställas med XP kontra level på en karaktär i ett RPG.
Dvs ju högre level desto mera XP behöver du och det är ingen linjär kurva.

Så en dyr bil kommer kosta mycket mer att hålla i bra skick än en billigare. Köper du en billig "bruksbil" så byter du det som måste bytas. Du kommer ut från ikea och någon har fixat ett dörruppslag på bilen - man blir sur men det är ju "bruksbilen".

Samma scenario på din ner mint condition XYZ ### så blir det ju katastrof.

Byta bromsar på bruksbilen? Man byter till de billigast beläggen (som är inom specikfikation och enligt omdömme).

På finbilen då? Den förtjänar ju bara det bästa juh! Lika bra att byta bromsskivorna också... Fan blanka skivor och fula bromsok, nej det går inte! Nya OK och då behöver vi ju nya slangar... Ja du ser var detta leder låter kanske konstigt men det är så här det brukar bli. Så bestäm dig tidigt om du vill ha en "bruksbil" eller "finbil". En finbil behöver inte vara en splitt ny svindyr bil! Det är din syn och sinnebild som sätter den stämpeln.

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Börjar med att tacka alla i tråden för bra tips och råd.

Jag kollar efter en bruksbil.
Har kollat lite på Pegueot 107 , Citroen C1 samt Toyota Aygo alla samma bil i stort sett bortsett från inredning skiljer lite, billig i drift och skatt 360:- år dock väldigt liten.
Vilket i sig gör att jag funderar på en liten mellanklass bil istället sålänge skatten per år är under 1000:- då jag gärna vill kunna fälla baksäte och få in tex minst en 55tums tv eller om man som sagt handlat något på Ikea, där ligger Skoda Fabia Kombi ganska bra till vad jag förstått skatt på 998:- år och 1,2L motorerna har kamkedja men orolig där istället för kamkedjeproblemet som talats om kan väl säga att jag heller inte är fullt insatt.
Kan skruva lite enklare saker typ byta bromsok belägg , byte av däck men resten brukar jag leja bort då jag inte har kunskapen, helst vill man jue bara vrida nyckeln och köra och inte bry sig så mycket överhuvud taget.

Har varit och kollat på en Citroen C1 årsmodell 07 för 20000:- ca 8000mil gick fint lite bullrig på motorväg men känns naturligt på en sån billig och liten bil, samt Skoda Roomster årsmodell 10 dock 13000mil för ca 30000:-
Kollade även en Skoda Fabia 1,2l 09 11000mil för 30000:- Rasslade en hel del vilket jag tror var kedjan.
Kollade även in Hyundai Atos 04 9500mil 10000:- själv haft en tidigare billiga att äga men ack så tråkiga att köra men man får plats med sjukt mycket i den då den är hög, men är nog bland den fulaste och tråkigaste bilen jag har ägt samt skatt på drygt 1100:- år.

Var påväg att kolla på en VW UP! men hann bli såld innan.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

Bara för att ge lite inspiration på annat.

Bra bil, massor av utrustning och ingen risk för eventuella stora oberökneliga kostnader (som ju alltid kan komma med en äldre begagnad bil).

https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-picanto-1-2-a...

Permalänk
Medlem

Min personliga erfarenhet är att det spelar ingen roll vilken bil man köper så kommer den ändock att gå sönder. Det är dock mindre jobbigt att lägga pengar på en bil som man tycker om än en bil man köpte bara för att spara pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp en BMW e46! 320i eller större motor så får du en fin sexa.

Permalänk
Medlem

Jag är så galet partisk men du borde testa en V70!
Stor bil har man alltid nytta av och med dragkrok ligger ju världen för ens fötter!
Billiga att äga, massor av reservdelar och man hittar enkelt guider på the internetz för allt man kan tänkas vilja göra.
Och vill man leja bort jobbet kan man åka till vilken verkstad som helst, alla är bra på V70!

Drar inte så mycket soppa som folk vill göra gällande, 0,8 l/mil blandad körning håller man enkelt!

Billig i försäkring, man kör ju inget annat än trafikförsäkring iaf! (Undantaget är väl om man är kass bilförare, de kanske får kompensera med helförsäkring.)

En bil kan gå från billig o bra till en väldigt dyr historia väldigt snabbt, räcker med att fel sak går sönder så börjar tusenlapparna rinna en mellan fingrarna! Varför chansa, köp Volvo!

Permalänk
Medlem

Skattebefriad eller snart skattebefriad toyota corolla
Bara och rulla

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Slipper och slipper, kamkedja kommer behövas bytas ut, förr eller senare, men senare än kamrem.

Yaris/Auris kan vara intressant.

EDIT: Frågade farsan, som har jobbat som mekaniker i 40 år, vad som är dyrast att byta kedja eller rem och kedja är dyrare. Kolla ifall kedjan/remmen är byt och hur länge sen.

Jag känner flera med Saabar som gått en bra bit över 30 000 mil på original kamkedjan så de håller troligtvis bilen ut. Ser man till att serva bilen bra så ska det inte vara några problem (om det inte är kass kvalitet som det varit i vissa VAG motorer) Sen kan man ju självklart ha otur med sitt exemplar känner en som fick byta kedjan vid 23 000 mil. Hade själv en 9-5 som gått 28500 när jag sålde den och i den var det originalkedja.

Men har mest erfarenhet av Saabarna Toyota och andra märken kanske man byter kamkedjor på ofta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

hmm kollar in en Kia Picanto 1,1 årsmodell 2008 men osäker på om den har kamrem eller kamkedja.
Vill ha en mindre bil som tar mig från punkt a till punkt b samt kunna lasta lite om man fäller baksätet.
Helt enkelt billigt ägande.

Jag har testat Volvo V70 samt tidigare haft en Saab 9000 de drar för mycket bensin vill ha en mindre bil som drar kring 0,5-0,6l milen.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

en 740 -88 yeeahaw

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p