Permalänk

Vad dog

Ja, som rubriken säger så var det något i datorn som dog. O med min begränsade kunskap om hårdvara så vet jag inte vad, men chansar på nätaggregatet.

Satt o spela o hade gjort det ett tag, sen helt plötsligt blev skärmarna svarta o ja kolla över på datorn o såg att en gnista kom flygandes, antingen från nätaggregatet eller grafikkortet, möjligtvis moderkortet, vet faktiskt inte. Men i alla fall, testade att starta datorn igen men inget hände, absolut ingenting. Nån som vet?

Permalänk
Medlem

Låter i första hand som nätagget. Vad den tagit med sig i fallet är väldigt svårt att avgöra om inget hänäder när du försöker starta.

Börja med att kolla säkringarna i nätagget och skaffa ett nytt...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Skulle satsat mina pengar på att nätaggregatet lagt av. Frågan är då bara om den tagit med sig något annat i graven.

Lämna in den på verkstad för felsökning.

Permalänk
Skrivet av ZAIZAI:

Låter i första hand som nätagget. Vad den tagit med sig i fallet är väldigt svårt att avgöra om inget hänäder när du försöker starta.

Börja med att kolla säkringarna i nätagget och skaffa ett nytt...

Ursäkta den långa svarstiden. Testade att starta den häromdagen o den gick igång utan problem, testade att ta o starta Internet o det gick felfritt. Det verkade som om den aldrig dött. Jag tänkte att det skulle vara smart att stänga av den ändå, av säkerhetsskäl. Men den korta stunden den var igång så verkade det inte vara något fel på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om det slår gnistor från datorn och den slocknar, så är det något fel på den utan tvekan.
Lite mysko att den startar igen nu när det inte gick förut dock.
Har du gjort någon felsökning själv? Eller öppnat upp datorn och tagit en koll om du kan se något visuellt fel? Borde nästan finnas något brännmärke eller liknande någonstans om det slår gnistor.. Luktade det bränt efteråt?

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Hade problem med ett gammalt Corsair CX430 som ibland dog i en dag för att sedan fungera i nån månad innan det var dags för nästa episod. Slutade med att jag bara bytte nätagget och då fungerade den felfritt sen dess.

Jag skulle definitivt börjat kolla på nytt nätagg om jag var du.

Permalänk
Medlem

Kan de inte vart något överhettningsskydd som löst ut? Blåsa rent allt kan vara en bra idé

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Skrivet av Zyie:

Om det slår gnistor från datorn och den slocknar, så är det något fel på den utan tvekan.
Lite mysko att den startar igen nu när det inte gick förut dock.
Har du gjort någon felsökning själv? Eller öppnat upp datorn och tagit en koll om du kan se något visuellt fel? Borde nästan finnas något brännmärke eller liknande någonstans om det slår gnistor.. Luktade det bränt efteråt?

Jag öppnade sidan på den o kollade lite. Direkt efteråt och precis nu. Jag såg inga brännmärken alls, men med tanke på min bristande kunskap i databygge så kan jag inte ta isär den o kolla mellan de olika delarna tyvärr. Men i alla fall set fanns ingen lukt efteråt, men det hela verkar så himla udda. Visst att det kan gå fel i datan e ju inte direkt ovanligt, men att det inte finns något som jag själv ser efter att det slagit gnistor om et o att ja kunde starta skiten ett tag efteråt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam_Darnolf:

Ursäkta den långa svarstiden. Testade att starta den häromdagen o den gick igång utan problem, testade att ta o starta Internet o det gick felfritt. Det verkade som om den aldrig dött. Jag tänkte att det skulle vara smart att stänga av den ändå, av säkerhetsskäl. Men den korta stunden den var igång så verkade det inte vara något fel på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Att det slår gnistor ur datorn är direkt O-bra och i första hand skulle jag misstänka nätaggets högspänningsdel. Inget jag skulle ge mig på att undersöka eller reparera.
Vad är det för nätagg? Märke, typ, storlek...
Oavsett så skulle jag bytt ut det!

Att det fungerar vid låg belastning (start och surf) är ingen garanti för att det fungerar vid hög belastning (spel)...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)