Permalänk
Medlem

Inbränd bild på LG LCD-tv

Hej!
Efter att ha lämnat datorn påslagen med en statisk bild i färgerna lila och blå så kommer jag hem och upptäcker att bilden blivit inbränd! Detta har aldrig hänt förut, och jag är tyvärr van som många andra att inte stänga av TV'n när man ska göra annat...

Jag uppskattar att denna statiska bild visats i ca 3 timmar.

Frågan är, hur mildrar jag detta? Jag har satt på ett klipp på yt som är 8 timmar långt och visar rgb i väldigt snabb hastighet som skulle vara för just detta ändamål. Vad ska jag göra, stänga av tv'n och låta den vara, eller köra någon annan grafik som mjukar upp pixlarna?

Korrigerade rubriken till från ”LED” till LCD så att det blir tydligt vilken teknik det handlar om.
Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

I många fall kan det släppa med tiden av sig självt men kan ta vällldigt lång tid.

Du kan ju testa att köra några dygn med en sk "skärmtvätt" video på repeat och se om du kan få loss det annars är det nog något du kommer få leva med att ha.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Bildexpert 📺

Tre timmar är inte nog för att slita ojämnt på panelen. Det är snarare temporära förändringar som klingar av efter ett tag.

Permalänk
Medlem

Tack för svar från riktiga veteraner, det lugnar en hel del! Givetvis borde man inte vara så korkad och lämna bildskärmar påslagna på detta sätt över längre tid eftersom man känner till fenomenet, men detta är absolut första gången i mitt 22 åriga liv som det inträffar. LED är vad jag läste extremt svåra att få inbränningar på?

Gör jag fel i att låta tv'n stå i totalt 16 timmar och köra denna youtubevideo?

Ska se om jag kan länka in den här i efterhand!

https://youtu.be/NDgp1UB-a9I

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Skadar inte att prova bör inte bli värre.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vilken modell är TVn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Vilken modell är TVn?

Det är en LG 42LN570V

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630:
Man behöver inte köra te.x någon video, utan en mörk (te.x svart) statisk enfärgad bakgrund under några timmar fungerar också eller att man bryter strömmen till den fullständigt, om din TV inte har en mekansikt brytare som gör det, utan en soft som i princip bara sätter den i sleep mode, dra ur ström kabeln istället, och låt den vara helt strömlös under några timmar, så bör pixlarna återställas.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Man kanske kan "massera" skärmen så som man gör när man ska fixa döda pixlar ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@YamahaDGX630:
Man behöver inte köra te.x någon video, utan en mörk (te.x svart) statisk enfärgad bakgrund under några timmar fungerar också eller att man bryter strömmen till den fullständigt, om din TV inte har en mekansikt brytare som gör det, utan en soft som i princip bara sätter den i sleep mode, dra ur ström kabeln istället, och låt den vara helt strömlös under några timmar, så bör pixlarna återställas.

Tack så mycket för svar!
Jag körde videon som jag länkade tidigare i tråden över natten. Nu på morgonen verkar det faktiskt som att det mesta av fenomenet från igår har försvunnit en hel del. Däremot har det blivit "märken" av själva videon över hela skärmen, men dessa är betydligt mindre påtagliga och jag hoppas på att dessa försvinner inom sin tid som flera påtalat.

Jag beslöt att låta dator och TV stå på med min bakgrundsbild som statisk bild under några timmar (4 timmar?). Det är en mörk bakgrundsbild som borde vara bra lämpad. Förhoppningsvis kanske alla märken är borta efter detta. I annat fall så har jag nog åtminstone lyckats reducera problemet en hel del, tack vare stöd från er.

Tack ännu en gång för alla givande svar!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Man kanske kan "massera" skärmen så som man gör när man ska fixa döda pixlar ibland

Hehe, försökte faktiskt detta, bara för att testa, men om det nu mot förmodan skulle hjälpa så tar det nog sin tid att massera en stor del av en hel 42" TV

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Ynka 3h statisk bild och få detta problem låter ju extremt?

Jag har TVn kopplad till datorn och det är regel snarare än undantag att den är på med en statisk bakgrund, då snackar vi långt mer än 3h. Har aldrig någonsin haft problem med inbränningar öht. Är det något man bör förvänta sig ifall man köper OLED?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag körde videon som jag länkade tidigare i tråden över natten. Nu på morgonen verkar det faktiskt som att det mesta av fenomenet från igår har försvunnit en hel del. Däremot har det blivit "märken" av själva videon över hela skärmen

Aha får jag gissa: ser du spår av kanterna på de där stora "pixlarna" som videon spelar upp?
Det där mönstret såg inte så vänligt ut mot TV:n det heller egentligen kan jag tycka.

Skrivet av YamahaDGX630:

Jag beslöt att låta dator och TV stå på med min bakgrundsbild som statisk bild under några timmar (4 timmar?). Det är en mörk bakgrundsbild som borde vara bra lämpad.

Det låter inte som nån jättebra idé
... kan väl kanske funka om den är helt solitt enfärgad i någon mörkrå färg, men annars lär du väl ändå bara riskera mer inbränning?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Jag har TVn kopplad till datorn och det är regel snarare än undantag att den är på med en statisk bakgrund, då snackar vi långt mer än 3h. Har aldrig någonsin haft problem med inbränningar öht. Är det något man bör förvänta sig ifall man köper OLED?

Det är värt att påpeka att trådskaparens TV är en vanlig LED (LCD) TV och inte en OLED.
(Inbränningar förekommer på andra tekniker än OLED)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Ynka 3h statisk bild och få detta problem låter ju extremt?

Jag har TVn kopplad till datorn och det är regel snarare än undantag att den är på med en statisk bakgrund, då snackar vi långt mer än 3h. Har aldrig någonsin haft problem med inbränningar öht. Är det något man bör förvänta sig ifall man köper OLED?

Det är en LED-TV jag har bara för att förtydliga

Väldigt konstigt!
Bilden som brände in var denna meny ifrån flygsimulatorn Prepar3D. Hela kartan uppe i höger hörn hade bränt in och man såg tydligt de rosa, blå och lila strecken och cirklarna när man satt i webbläsare eller annan ljus miljö. Jag har aldrig tidigare erfarit inbränning, men ska definitivt börja tänka mig för, även om detta kan ha varit mer otur än dumhet.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Aha får jag gissa: ser du spår av kanterna på de där stora "pixlarna" som videon spelar upp?
Det där mönstret såg inte så vänligt ut mot TV:n det heller egentligen kan jag tycka.

Det låter inte som nån jättebra idé
... kan väl kanske funka om den är helt solitt enfärgad i någon mörkrå färg, men annars lär du väl ändå bara riskera mer inbränning?

Precis, jag ser underkanten i form av samma lila skepnader som jag gjorde med den första inbränningen. Min bakgrund brukar jag vanligtvis ha igång i flera timmar utan att ha sett någon tendens till inbränning. Men en mörk bild måste väl vara bättre än en ljus bild? Ska bli intressant att undersöka när jag kommer hem från jobbet i eftermiddag.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Men en mörk bild måste väl vara bättre än en ljus bild?

Det tror jag!
... men alla sorters bilder som inte är helt enfärgade lär väl potentiellt riskera att öka inbränningen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det tror jag!
... men alla sorters bilder som inte är helt enfärgade lär väl potentiellt riskera att öka inbränningen.

Så kan det nog vara! Tänkte stänga av datorn mot lunch, då har den varit igång i ca 5 timmar med statisk bild. När jag kommer hem senare så kan jag ju dra igång en helsvart bild under kvällen, 5 timmar där med borde väl räcka för dagen tänker jag.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Man får tänka på att det är en billig ganska gammal TV också. Jag har en gammal 50 tums plasma som bränner in rätt fort (typ på 1 timme med statisk bild) som sen försvinner av sig självt när man kör rörliga bilder igen. Min var också en billig TV när den kom, tänker byta ut den när Black Friday kommer mot en OLED LG istället

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Bildexpert 📺

Korrigerade rubriken så att det inte missförstås vilken teknik det handlar om!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det är värt att påpeka att trådskaparens TV är en vanlig LED (LCD) TV och inte en OLED.
(Inbränningar förekommer på andra tekniker än OLED)

Skrivet av YamahaDGX630:

Det är en LED-TV jag har bara för att förtydliga

Aah, då var det jag som missförstod.
Tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Precis som ni sa, inbränningen var temporär och den är så gott som borta. Nu återstår väl bara vanligt användande igen så att det absolut sista märkena får försvinna inom tid av sig självt. Tack hörni!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless