Privat tvist imellan två parter, bilköp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Det faktum att bilen inte är betald och att han samtidigt sålt den vidare till någon annan är väl inte direkt tillåtet? Bilen tillhör väl TS tills full betalning är erlagd?

Om du köper en ny bil och tar lån brukar man ha bilen som säkerhet, då kan man som ägare inte sälja av den hur som helst och ha lånet kvar.
I detta fallet är det ju en simpel affär mellan privatpersoner, bilen är därför inte någon säkerhet på så sätt och nya ägaren kan därför göra som han vill med den. Vad detta handlar om är ju att han inte följt den avbetalningsplan de skrivit kontrakt på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Panzerfister:

Om du köper en ny bil och tar lån brukar man ha bilen som säkerhet, då kan man som ägare inte sälja av den hur som helst och ha lånet kvar.

Lite OT, men mycket viktigt att veta inför ett bilköp:
Panzerfister, det kan tyvärr vara betydligt värre än så: många skulder följer bilen – inte ägaren.
Om du köper en begagnad bil bör du alltid kolla med bl.a. Transportstyrelsen så att det inte finns några skulder på bilen, vare sig obetalda skatter, trängselavgifter, parkeringsböter eller lån. Om det finns något sådant på bilen tar du tyvärr över dessa skulder. Och, om du inte betalar dessa skulder riskerar du att få bilen utmätt!
Det är fult som f-n att sälja en bil med sådana skulder, men många blir tyvärr lurade av att vissa gör på det sättet. Det går inte heller att komma och gnälla om en sådan sak i efterhand eftersom man som köpare har en undersökningsplikt och bör kolla upp det man köper.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/kop-en-bil-fa-en-skuld
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20171...
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

wasprocker – hur går det?

Ingen uppdatering!

Skrivet av johanruda:

Är bra nyfiken jag med!

Ingen uppdatering!

Skrivet av Reckie:

Det faktum att bilen inte är betald och att han samtidigt sålt den vidare till någon annan är väl inte direkt tillåtet? Bilen tillhör väl TS tills full betalning är erlagd?

Japp, jag tänkte dock ej på att skriva det i köpeskontraktet. Men i mitt huvud är det riktigt som du säger, han kan ej sälja bilen förens skulden är betald. Men så gick det med det. Har fortfarande inte fått något svar av honom. Så han är nu 2 månader efter när hela bilen skulle vara betald. Trevligt.

Jag måste ta ledigt för att kunna åka till kronofogden och be om hjälp med pappersarbetet, men vi har en rätt intensiv period just nu. Så det har inte blivigt något än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Lite OT, men mycket viktigt att veta inför ett bilköp:
Panzerfister, det kan tyvärr vara betydligt värre än så: många skulder följer bilen – inte ägaren.
Om du köper en begagnad bil bör du alltid kolla med bl.a. Transportstyrelsen så att det inte finns några skulder på bilen, vare sig obetalda skatter, trängselavgifter, parkeringsböter eller lån. Om det finns något sådant på bilen tar du tyvärr över dessa skulder. Och, om du inte betalar dessa skulder riskerar du att få bilen utmätt!
Det är fult som f-n att sälja en bil med sådana skulder, men många blir tyvärr lurade av att vissa gör på det sättet. Det går inte heller att komma och gnälla om en sådan sak i efterhand eftersom man som köpare har en undersökningsplikt och bör kolla upp det man köper.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/kop-en-bil-fa-en-skuld
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20171...
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Ahh perfekt att du utvecklade! Min kunskap hade uppenbarligen stora brister, trodde jag hade iaf lite koll!
Har både köpt o såld fordon sedan detta infördes utan att kolla nånting!

Har en polare som lyckades få en bil han hade att bli skrot i en dikeskörning som inte täcktes av försäkringen, när han ringde sin långivare för bilen för att höra hur man gjorde sa dem ungefär
"Bilen är säkerhet för lånet, är bilen skrot är det bara betala in hela lånebeloppet pronto" varpå de skickade ett inbetalningskort på 40".

Permalänk
Inaktiv

Panzerfister, det är som med så många andra köp – om någon har väldigt bråttom att bli av med något och helst vill göra affär direkt till ett alltför bra pris bör man bli misstänksam.
Kronofogden har till exempel bara öppet under kontorstid på vardagar och om säljaren inte kan vänta in att du gör en koll är det säkrast att inte köpa bilen.
Om man verkligen måste köpa något snabbt utanför kontorstid kan man i alla fall göra en snabb kreditkoll på säljaren via någon betaltjänst på webben. Om säljaren redan finns hos kronofogden eller har stora skulder är det säkrast att backa.

Och, om du hittar en bil du verkligen gillar och den har skulder kan du ju faktiskt pruta ned skuldbeloppet när du köper bilen eftersom du tar över skulderna.

wasprocker – sorry för lite OT, men det kändes rätt i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Privata låna handlar om förtroende. Du kan alltid hota med kronofogden/Tingsrätten men att ta hjälp av de kommer knappst vara särskilt smidigt och kommer ta tid. Försök komma överens om vad han kan betala i veckan. Berätta för hans tjej hur det ligger till om han inte vill betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Privata låna handlar om förtroende. Du kan alltid hota med kronofogden/Tingsrätten men att ta hjälp av de kommer knappst vara särskilt smidigt och kommer ta tid. Försök komma överens om vad han kan betala i veckan. Berätta för hans tjej hur det ligger till om han inte vill betala.

Någon flickvän vet jag ej om, men jag har berättat att kronofogden är påväg utan svar. Han har totalt ignorerat mina sms sedan typ början på december.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wasp:

Någon flickvän vet jag ej om, men jag har berättat att kronofogden är påväg utan svar. Han har totalt ignorerat mina sms sedan typ början på december.

Då är det dags att försöka få ledigt från jobbet och se till att dra i gång processen nu så att du kan få dina pengar så snart som möjligt.
Vi är många här som stöder dig!

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att köparen redan finns hos Kronofogden och har blivit psykiskt immun mot fler ärenden så att säga. Det var nog planerat av honom från början hur han skulle kunna pengar kortsiktigt på denna affär. Kanske för att betala tillbaka till någon annan. En del personer befinner sig i en evig cykel av fordringar hit och dit och vardagen går åt till att hålla näsan över ytan.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joppis:

Jag misstänker att köparen redan finns hos Kronofogden och har blivit psykiskt immun mot fler ärenden så att säga. Det var nog planerat av honom från början hur han skulle kunna pengar kortsiktigt på denna affär. Kanske för att betala tillbaka till någon annan. En del personer befinner sig i en evig cykel av fordringar hit och dit och vardagen går åt till att hålla näsan över ytan.

Den risken finns, men vi kan kanske – för wasprockers skull – hoppas att det inte är så och att detta bara är någon som tillfälligt har tagit sig vatten över huvudet.
Det kostar inte många hundringar att göra en ansökan om ett betalningsföreläggande och om köparen inte har något på sig sedan tidigare kan ett sådant ge honom problem i flera år. När han inser det får han kanske lite mer bråttom att hitta en lösning.
Så, jag och många fler här hoppas nog att wasprocker kommer iväg till fogden så snart som möjligt?

Permalänk
Medlem

Som så många redan har sagt/skrivit, mycket olyckligt hur det har blivit av allt detta.
Följer tråden, stödjer och hoppas att det går vägen för dig wasprocker, rättvisan vinner alltid.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Inaktiv

Vi är fortfarande nyfikna på vad som händer ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Vi är fortfarande nyfikna på vad som händer ...

This!

Vad hände egentligen?

Permalänk
Medlem

Information noll 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Ping! @Wasp

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

@Wasp: Låter som att din vän har någon form av bereonde, spelberoende kanske? Om du har gått till kronofogden lär det ju inte vara det enda han har där.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Hallå! Har en situation som jag tänkte ta tag i innan jag tappar orken

Har en kompis kompis som köpte en bil av mig för cirka 30 i början av november. Då han akut behövde en bil och jag inte hade något behov av pengarna direkt så gick jag med på avbetalning på den. 5k/månad var vi överens om. Jag fick 5000 när han hämtade bilen samt så har jag fått 500 sedan dess. Kontrakt är väldigt noga skrivet och signerat av båda av vad som gäller för bilköpet. Där avbetalning är specifierat.

Några ursäkter är bla: Motorn skar så den var han tvungen att sälja, han fick oväntad räkning, hans flickvän blev gravid, han blev arbetslös, han tycker jag tjatar.
Ja vilken härlig människa

Jag är nu less på hans ursäkter/tystnad så jag tänkte se vad jag kan göra för att få in lite pengar.

Tanken var ju direkt kronofogden men jag vill inte gärna sätta han hos dom då jag faktiskt inte är ond rakt igenom.

Har ni smarta jäklar på swec en lösning som kan funka? Kronofogden är ok som sista åtgärd.

Tja,

Har ni ett kontrakt där det står att han ska betala 5k/månad tills att du fått alla pengar.
Att hans tjej är gravid, jobb, sålt bilen etc. är inte ditt problem. Utan ni kom överens om 30k och inte 5,5k.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Tja,

Har ni ett kontrakt där det står att han ska betala 5k/månad tills att du fått alla pengar.
Att hans tjej är gravid, jobb, sålt bilen etc. är inte ditt problem. Utan ni kom överens om 30k och inte 5,5k.

Och vad vill du få sagt med detta? Han får ju inte tag i killen, killen har ju dodgat alla hans försök att kontakta honom sen december

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Och vad vill du få sagt med detta? Han får ju inte tag i killen, killen har ju dodgat alla hans försök att kontakta honom sen december

Att kontrakt gäller vad man än har för ursäkter, sen att han inte får tag i honom låter jobbigt.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Inaktiv

Det känns som att diskussionen börjar upprepa sig - det mesta av intresse har väl redan har skrivits tidigare i tråden?

Jag hoppas att wasprocker tog tag i saken efter vårt peppande och att det inte har hänt något mindre trevligt som har orsakat hans tystnad här.

Om inte annat har det kanske lärt trådens läsare att aldrig någonsin släppa ifrån sig en dyr sak utan att få full betalning. Det är ett vanligt sätt att lura andra och räknas varken som stöld eller bedrägeri eftersom säljaren frivilligt lämnar ifrån sig varan till en säljare som lovar att betala men sedan inte "kan" det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Det känns som att diskussionen börjar upprepa sig - det mesta av intresse har väl redan har skrivits tidigare i tråden?

Jag hoppas att wasprocker tog tag i saken efter vårt peppande och att det inte har hänt något mindre trevligt som har orsakat hans tystnad här.

Om inte annat har det kanske lärt trådens läsare att aldrig någonsin släppa ifrån sig en dyr sak utan att få full betalning. Det är ett vanligt sätt att lura andra och räknas varken som stöld eller bedrägeri eftersom säljaren frivilligt lämnar ifrån sig varan till en säljare som lovar att betala men sedan inte "kan" det.

De hade dock kontrakt på det så medan som det inte räknas som stöld eller bedrägeri så blir det ju något helt annat. Jag håller dock med om att samma sak upprepas igen (därav min kommentar ovan). Men hoppas få höra ifrån TS!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Damn vill veta hur det går! Väldigt intressant och se ifall det går "rätt väg"!

Hojta till @Wasp!

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Oj ursäkta mig folket!

Situationen som den är i detta skede är att killen hörde av sig, bad om ursäkt och svor på sin mors liv att han skulle betala. Med start från den månaden. Dethär var i april typ?

Det kan ni ju säkert gissa att det gjorde han inte förstås, så jag åker faktiskt in idag till kronofogden och skapar ett ärende om dom uteblivna betalningarna till mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Oj ursäkta mig folket!

Situationen som den är i detta skede är att killen hörde av sig, bad om ursäkt och svor på sin mors liv att han skulle betala. Med start från den månaden. Dethär var i april typ?

Det kan ni ju säkert gissa att det gjorde han inte förstås, så jag åker faktiskt in idag till kronofogden och skapar ett ärende om dom uteblivna betalningarna till mig.

Helt rätt.
Såna här nötter ska inte komma undan.

I fortsättningen om folk ska köpa dyrare saker så är det bara hänvisa till banken och sen be dom komma med pengarna.
Är dom inte kreditvärdiga där så finns det ju anledningar till detta och då vill man knappast ha en privat avbetalning från dom för då går det så här tyvärr.

Har själv råkat ut för detta när jag sålde en gammal golf för säkert 15 år sen. Killen hade datorfirma och allt lät hur bra som helst.
Skulle betala en del innan och sen resten i ett par månader efter via avbetalning.
Dock gick han o konkurs och sen såg man aldrig röken av dom pengarna. Så det är skiten man får för att vara snäll.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Oj ursäkta mig folket!

Situationen som den är i detta skede är att killen hörde av sig, bad om ursäkt och svor på sin mors liv att han skulle betala. Med start från den månaden. Dethär var i april typ?

Det kan ni ju säkert gissa att det gjorde han inte förstås, så jag åker faktiskt in idag till kronofogden och skapar ett ärende om dom uteblivna betalningarna till mig.

Jag hoppas du kapade alla band med din såkallade "kompis" efter detta debacle som förde dig samman med denna dåre

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wasp:

Oj ursäkta mig folket!

Situationen som den är i detta skede är att killen hörde av sig, bad om ursäkt och svor på sin mors liv att han skulle betala. Med start från den månaden. Dethär var i april typ?

Det kan ni ju säkert gissa att det gjorde han inte förstås, så jag åker faktiskt in idag till kronofogden och skapar ett ärende om dom uteblivna betalningarna till mig.

@Wasp
Härligt att höra!
Det är dags att fixa ett betalningsföreläggande och se till att den oärlige köparen får en svettig sommar!
Om köparen inte redan finns hos Kronofogden kommer han verkligen ångra att han inte betalade dig ...

@Pelegrino
Avtal/skuldebrev/reverser är fullt giltiga enligt svensk lag men är inte värda ett dugg om gäldenären (den som lånar) inte kan eller vill betala. Detta utnyttjas tyvärr av människor med stora skulder och ofta vid bilköp då bilen sedan säljs vidare direkt och omvandlas till kontanter. Det säger sig självt att det hjälper inte att hänvisa till ett avtal i detta läge utan du måste göra något, om inte annat för att se till att den oärligare köparen hamnar hos kronofogden, vilket kan ge honom/henne problem ...
Du måste alltid vara på din vakt när du köper/säljer en bil eftersom du kan bli lurad på flera sätt, till exempel genom att få ta över lån som finns på bilen (se mitt inlägg om det tidigare i tråden).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wasp:

Oj ursäkta mig folket!

Situationen som den är i detta skede är att killen hörde av sig, bad om ursäkt och svor på sin mors liv att han skulle betala. Med start från den månaden. Dethär var i april typ?

Det kan ni ju säkert gissa att det gjorde han inte förstås, så jag åker faktiskt in idag till kronofogden och skapar ett ärende om dom uteblivna betalningarna till mig.

Hämtar du hans mor på vägen till KF?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Bra jobbat TS! Skönt att höra att du gick hela vägen! Vill gärna veta mer uppdateringar allteftersom ifall det går!

ggwp!

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Sådärja! Har nu varigt där idag och tjötat lite. Fick ett betalningsföreläggande(?) inlämnat tillsammans med bevis (kvitto). Dom kommer nu skicka nå krav till herrn som köpte bilen och ifall han ej accepterar kravet så kommer det gå till rättegång. Annars kommer skulden godkännas och försöka utmätas på hans lön/tillgångar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wasp:

Sådärja! Har nu varigt där idag och tjötat lite. Fick ett betalningsföreläggande(?) inlämnat tillsammans med bevis (kvitto). Dom kommer nu skicka nå krav till herrn som köpte bilen och ifall han ej accepterar kravet så kommer det gå till rättegång. Annars kommer skulden godkännas och försöka utmätas på hans lön/tillgångar.

Grymt bra jobbat, wasprocker!

Kunde personalen hos Kronofogden svara på om han redan "fanns hos dem"?
Om inte så har du nog väldigt goda chanser att få dina pengar.
Och, om han hör av sig och är sur är det bara att svara att du inte hade något annat val eftersom han inte höll vad han lovade ...

Trevlig sommar!
B-)