Permalänk

Behöver mer hdmi anslutningar

Hej

Jag har endast 1 hdmi anslutning på min dator och behöver 1 till. Jag har tittat på usb som omvandlar till hdmi och samma fast med displayport. Vad skulle ni göra?

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort/moderkort?

Permalänk

@ezah: Jag har ett gtx 1060 3gb eftersom jag inte byggde den själv så vet jag inte vad det är för moderkort i och har öppnat datorn för att tittat men står inget där. Min dator är en Acer Gx-781

Permalänk
Medlem

Annars finns det DVI>HDMI både som adapter och färdig kabel.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

@TiasE: det jag ska göra är att ansluta ett 5.1 surround system till datorn.
Kommer det funka ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loliamom02:

@TiasE: det jag ska göra är att ansluta ett 5.1 surround system till datorn.
Kommer det funka ?

Jag körde ett tag med en DVI>HDMI kabel på min gamla burk som inte hade HDMI alls och det funkade iaf hur bra som helst med hemmabion både för ljud och bild.

Edit: t.ex https://www.inet.se/produkt/8906033/dvi-kabel-dvi-ha-hdmi-ha-... eller https://www.inet.se/produkt/8906050/adapter-hdmi-ho-till-dvi-...

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

@TiasE: det låter ju bra, då får jag tacka så mycket och åka och köpa en sån:)

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite (hoppas det är OK TS, du fick ju hjälp)

Jag hade också behövt något extra uttag för att koppla in min Samsung TV. Nu har jag en skärm som är kopplad via HDMI på min 1050ti. Då återstår DP och DVI-porten. Jag har en 75k 4K Tv som jag vill få ut det bästa av. Har tidigare haft en hel del problem med att få till det med den HDMI-sladd jag har (som skall stödja 4k). Skärmen blinkar och blir svart vid inställningar den bör klara.

Antar att en DVI-HDMI inte gör saken bättre? Och det finns ingen sladd som jag kan koppla DP-HDMI i Tvn?

Hade velat ha kopplat TVn samtidigt som skärmen på bästa sätt, nu måste jag byta HDMI-sladd för att få bilden mellan skärmen och TVn. Hur hade ni gjort detta bäst utan att behöva mecka och ändra inställningar beroende om ni kollar på skärmen eller byter source på TVn för att använda den som skärm. (Hur ställs skärmdelningen in bäst?)

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

@Akerhage: Finns ju t.ex https://www.inet.se/produkt/6600074/adapter-displayport-1-2-t... , det är dock inget jag testat själv då jag inte har någon 4k enhet.
Angående inställningar är det bara att klona skärmen till TVn om du vill ha samma bild på båda för att kunna kör vilken som helst som primär skärm.

Tycker det låter skumt att du har problem med din vanliga HDMI anslutning dock då ditt grafikkort har stöd för HDMI 2.0b

Edit: ser att just den produkten fått dåliga omdömen, men finns säkerligen liknande som fungerar bättre

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

@Akerhage: Finns ju t.ex https://www.inet.se/produkt/6600074/adapter-displayport-1-2-t... , det är dock inget jag testat själv då jag inte har någon 4k enhet.
Angående inställningar är det bara att klona skärmen till TVn om du vill ha samma bild på båda för att kunna kör vilken som helst som primär skärm.

Tycker det låter skumt att du har problem med din vanliga HDMI anslutning dock då ditt grafikkort har stöd för HDMI 2.0b

Edit: ser att just den produkten fått dåliga omdömen, men finns säkerligen liknande som fungerar bättre

Tack för svar! Hmm, nä den adaptern fick ju inte så bra kommentarer, synd Är ju lite dumt man ska vara begränsad till att endast kunna använda en skärm just nu åt gången. Hur är DVI-HDMI? Ljudet kör jag ändå via optisk från datorn till 5.1-systemet. Så är endast bild jag är ute efter.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

DVI är inte tillräckligt snabbt , vanlig DVI klarar 4k@16Hz, Dual link DVI 4k@30Hz, 2st Dual link 4k@60Hz om du har något som kan omvandla signalen från 2 portar till 1.

Här har du en något dyrare variant https://www.sweclockers.com/test/21484-snabbtest-dp-till-hdmi...

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

DVI är inte tillräckligt snabbt , vanlig DVI klarar 4k@16Hz, Dual link DVI 4k@30Hz, 2st Dual link 4k@60Hz om du har något som kan omvandla signalen från 2 portar till 1.

Här har du en något dyrare variant https://www.sweclockers.com/test/21484-snabbtest-dp-till-hdmi...

Ska testa köpa mig en sådan, vilken inställning bör jag kunna köra sen? Kan jag med denna adapter köra RGB 10bit? 4:4:4? Eller vad ska jag sätta inställningarna på? (minns knappt vad jag försökte med sist, men har en tråd om det) .Det var just detta jag krånglade med över HDMI. En inställning fungerade ena dagen, andra dagen inte. Eller efter att ha avslutat en film eller spel så blev skärmen svart och blinkade osv. Väldigt mycket krångel.
Har 1050ti-kortet en liten eller fullstor DP-anslutning?

Edit, detta fungerade (ett kort tag) med HDMI, för att sedan ge svartskärm vid ex avslutad film eller spel. Kan jag förvänta mig att en adapter ger mig bättre resultat?

YCbCr422 - färgformat
10bpc - färgdjup
Begränsad - utdata dynamiskt område.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Jag hade också behövt något extra uttag för att koppla in min Samsung TV. Nu har jag en skärm som är kopplad via HDMI på min 1050ti. Då återstår DP och DVI-porten. Jag har en 75k 4K Tv som jag vill få ut det bästa av. Har tidigare haft en hel del problem med att få till det med den HDMI-sladd jag har (som skall stödja 4k). Skärmen blinkar och blir svart vid inställningar den bör klara.

I första hand skulle jag rekommendera att du provar någon annan kabel, för det låter onekligen som att det är just kabeln som är problemet (även om tillverkaren påstår att den ska klara 4K). Använd en så kort kabel som möjligt, det ökar chansen att det fungerar. Att blanda in adaptrar kommer inte lösa problemet med en kabel som inte klarar bandbredden, det ökar mest bara antalet felkällor.

Skrivet av Akerhage:

Hade velat ha kopplat TVn samtidigt som skärmen på bästa sätt, nu måste jag byta HDMI-sladd för att få bilden mellan skärmen och TVn. Hur hade ni gjort detta bäst utan att behöva mecka och ändra inställningar beroende om ni kollar på skärmen eller byter source på TVn för att använda den som skärm. (Hur ställs skärmdelningen in bäst?)

För TV är det i stort sett bara HDMI som gäller, så det är troligtvis bäst att försöka koppla in skärmen på någon annan port istället. Men du har inte sagt vad det är för skärm du har, så det blir svårt att ge något råd på den punkten.

Permalänk
Medlem

Ska du använda HDMIn för ljud så kommer det inte fungera med DVI till HDMI omvandlare då DVI inte kan bära ljudsignaler.

DP till HDMI fungerar däremot. (Eller Mini-DP om det är det på GPUn).

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Får testa en annan kabel, har en 3m kabel nu som blir exakt så det räcker. Kan inte gå kortare.

Kanske bättre då att koppla in datorskärmen med dvi-hdmi och köra hdmi-hdmi till TVn. För jag använder inte skärmen för mer än windows och surfa. Det är TVn jag vill få ut bästa resultat på när jag vill kolla film eller spela spel.

Kan ni tipsa om en bra HDMI-kabel 3m som inte kostar för mycket? Och gärna en Ok DVI-HDMI 0.5m-sladd som gör det jobbet. Gärna på CDON för sitter där och skall beställa en annan sak nu ändå.

Ex funkar denna från datorns DVI till skärmens HDMI?
https://cdon.se/accessoarer-och-vaskor/deltaco-hdmi-till-dvi-...

Och denna HDMI-sladd
https://cdon.se/hem-tradgard/hdmi-kabel-3-meter-p41268760

Visa signatur

Intel NUC :(